1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Leveringsprobleem sync 4 Focus facelift

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Focus07, 18 mrt 2022.

  1. Ik had hem 21 december 2021 besteld en zou hem uiteindelijk volgens de dealer week 5 2023 krijgen. Meer wist de dealer ook niet vanuit Ford. Maar opeens stond de auto eind oktober bij de dealer.
    Aangaande de vertraging: er wordt weer minder gebouwd vanwege ontbrekende onderdelen en ze gaan in Saarlouis zelfs 10 dagen dicht. En er dreigen stakingen ivm de geplande sluiting van de fabriek.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  2. #182 Timvdt11, 11 nov 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2022
    Owww klote allemaal
     
  3. #183 Jards, 13 nov 2022
    Laatst bewerkt: 13 nov 2022
    Nou, daar was je dan... de dag die je wist dat zou komen was eindelijk daar.

    Helaas niet het gewenste bericht maar vanuit dealer op verzoek van Ford NL met als strekking: de bestelling gaat niet komen, het voorstel is om den Active X te wijzigen in Titanium X of ST-line X met behoud van plek wachtrij (voor wat het waard is - auto was besteld in januari 2022). Als je de Active X-bestelling laat staan grote kans dat Ford NL de auto op termijn zelf zal annuleren vanwege het gebrek aan leverperspectief door specifieke problemen in de Active-lijn, aldus Ford NL.

    Het bericht was geeneens verrassend, wel vind ik het erg wrang dat -sinds ik vanaf de zomer zeker maandelijks via de dealer contact heb gehad met Ford NL- er pas nu actie ondernomen wordt terwijl er al heel lang (ook op dit forum) gespeculeerd wordt over het wel/niet leveren van Actives. Dat verdient niet de schoonheidsprijs en er had m.i. veel eerder een alternatief geboden moeten worden als dit soort vooruitzichten aanwezig waren.

    Ik weet nog niet wat ik ga doen, als zakelijk rijder neig ik nu eerder naar een Kuga dan een Focus (het iets verouderde interieur, de CVT en de kleinere kofferbak neem ik aan op de koop toe), maar buiten Ford shoppen is ook nog een mogelijkheid als het betekent dat ik de voorloop-Focus op korte termijn kan wisselen. Maar ja, vind maar eens iets fiscaals redelijk aantrekkelijks (EV is geen optie) wat (1) op voorraad staat en (2) waar je veel ruimte achterin hebt. Levertijden zijn op dit moment bij elk merk een gigantisch probleem. Suggesties zijn welkom :lol:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Oww dat is vervelend idd. Hoop da je goede oplossing vind met niet al te lange wachttijd
     
  5. De nieuwe Kuga (Escape) is voorgesteld en is wat mij betreft een stuk knapper dan de huidige.
    Zomaar als alternatief een huidige Kuga kopen zou ik dus niet snel doen.
    Maar het hangt natuurlijk van meerdere factoren af waar wij niet over kunnen beslissen.
    Je zou nu je bestelling ook kunnen aanpassen naar een ST-Line (de populairste versie) en daar een tijd mee rijden terwijl je een nieuwe Kuga in bestelling staan hebt. In het huidige klimaat (lange wachttijden en prijsstijgingen) zou het verlies op die Focus minimaal moeten zijn wanneer je deze na bijvoorbeeld 1,5-2jaar weg doet.
     
  6. Ik zat in dezelfde situatie als jij. Heb nooit van de dealer gehoord dat mijn Active X er niet zou komen, maar heb op een gegeven moment zelf maar de bestelling geannuleerd. Echt jammer. Ford verliest zo wel klanten.
    Rij nu nog even door met mijn Active totdat ik besloten heb over de volgende auto.

    Gr.Jan
     
  7. Het is in de hele auto-industrie een groot drama. Een collega rijdt al weken met een kapotte voorruit (BMW) omdat er geen vervangingsruiten geleverd worden.
    Andere collega heeft een nieuwe leasewagens besteld (VAG) en de verwachtte levertijd is eind volgend jaar.
     
  8. #188 Edgar Focus, 18 nov 2022
    Laatst bewerkt: 21 nov 2022
    Het tekort aan elektronische chips verdwijnt stilaan. Hierdoor zouden ook de levertijden voor nieuwe auto’s moeten terugkeren naar hun normale niveau. Dat blijkt echter niet het geval: er zijn andere problemen opgedoken.

    Sinds de covid-crisis kampt de auto-industrie met veel problemen. Eerst waren er de opeenvolgende lockdowns en daarna werd de sector hard getroffen door het tekort aan halfgeleiders omdat de fabrikanten de levering van deze onderdelen onvoldoende veilig hadden gesteld. Daarna volgde de oorlog in Oekraïne die dan weer een tekort aan kabelbomen veroorzaakte, omdat die voornamelijk geproduceerd werden in het door Rusland binnengevallen land.

    Traxio, de federatie van autohandelaars, vertelt aan HLN dat de inschrijvingen van nieuwe auto’s al drie maanden stijgen, wat betekent dat de toeleveringsketen opnieuw functioneert.
    Toch lopen de zaken nog niet zoals normaal. Zoals de fabrikanten zelf toegeven, verbetert de situatie eerder langzaam. Terwijl de elektronische chips nu wel weer beschikbaar zijn, is dat nog altijd niet het geval voor de elektrische bekabeling of voor leder. Daarnaast leidt de nultolerantie van China tegenover covid nog altijd tot fabriekssluitingen, met als gevolg nieuwe onderbrekingen in de toeleveringen en dus nieuwe vertragingen.

    Situatie blijft tot eind 2023

    Volgens Traxio zal de situatie niet snel verholpen zijn. Om weer volledig normale levertijden te krijgen, moeten we waarschijnlijk wachten tot eind 2023 of volgens sommige waarnemers zelfs tot het voorjaar van 2024. De constructeurs zelf bevestigen die inschatting, al geven ze aan dat de vertragingen alsmaar korter worden. Fabrikanten en verdelers proberen de komende maanden de opgelopen vertraging in te halen. Het chiptekort heeft de bouw van 18 miljoen auto’s verhinderd en het aantal niet-geleverde orders blijft zeer hoog. HLN interviewde Van Mossel, de grootste onafhankelijke dealergroep van België, en die heeft momenteel 20.000 bestellingen in uitvoering, tegenover 7.000 normaal.

    Van 3 maanden tot 3 jaar

    De wachttijd voor de bestelling van een nieuwe auto is behoorlijk onvoorspelbaar en kan sterk variëren van merk tot merk en zelfs van model tot model binnen hetzelfde merk. De levertijd hangt trouwens ook af van de gekozen opties.

    De onafhankelijke verdelers geven aan dat de gemiddelde levertijd acht tot negen maanden bedraagt. Sommige modellen zijn binnen een paar weken beschikbaar, maar dat zijn doorgaans kleinere modellen die uitgerust zijn met minder technologie. Voor een populair model zoals de Mercedes CLA Shooting Brake moet je echter rekenen op een levertijd van achttien maanden. En als je jezelf een plezier wilt doen met een G-Klasse, dan loopt de wachttijd op tot maar liefst drie jaar. Waarom? Simpelweg omdat sommige merken nu prioriteit geven aan elektrische modellen. Vertragingen van meer dan anderhalf jaar blijven wel uitzonderlijk.

    Sommige merken werken op een andere manier. Ze hebben een stock opgebouwd, wat het mogelijk maakt om binnen enkele dagen te reageren op de meest dringende aanvragen voor courante wagens. Dit is bijvoorbeeld het geval voor bepaalde merken van de Stellantis-groep in het gamma van Citroën of Opel.

    Bron : Levertijden nieuwe auto’s: terug naar normaal? - Business AM
     
    rfocus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  9. Beste Edgar,
    Let op met teksten publiceren van derden. Je hebt immers met Copyright te maken. Verwijs altijd naar de bron of plaats een directe link naar het origineel. Misschien kun je dit aanpassen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Thanks, gedaan
     
    Sir Focus en rfocus vinden dit leuk.
  11. Zojuist bericht gehad van mijn dealer dat mijn auto gebouwd is. Nu wachten op transport naar de dealer, afleveren wordt januari. Maar na lang wachten is er een mooi vooruitzicht voor het begin van het nieuwe jaar.
     
    gerardTDCI, Sir Focus en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Iets om naar uit te kijken dus.
     
  13. Owww super fijn. Wanneer had je hem besteld? Welk model? En had je nog geen bericht gehad wanneer ie gebouwd zou worden?
     
  14. Besteld december vorig jaar.
    Wagon 1.0 155 pk automaat ST-line / Vignale in Chrome blue. Bijna alle opties/paketten.
    Eerste bouwdatum had ik in september al, is steeds opgeschoven en auto heeft bijna 1 maand “naast de band” gestaan ivm gebrek aan onderdelen.
     
  15. Oww fijn dat je dan begin nieuwe jaar auto hebt dan heb je kenteken 2023
     
  16. Hij is binnen. Aflevering op 6 januari
     
    Timvdt11 vindt dit leuk.
  17. Owww beter. Wanneer ophalen?
     
  18. Wat dacht je van 6 januari?
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  19. Hoe krijg je hier een foto geplaatst ?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. Direct plaatsen kan alleen als je lid wordt, anders extern plaatsen en dan linkje hier zetten.
     

Deel Deze Pagina