1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage kofferbak MK2 en 3

Discussie in 'Interieur' gestart door smittyp, 11 mrt 2013.

  1. Al een behoorlijke tijd heb ik last van lekkage in de kofferbak. Kan aan de bruine vlekken zien dat er water heeft gestaan, ook is de mat die in de kofferbak ligt verschimmeld aan de onderkant. Verder is ook het compartiment waar het reserve wiel in ligt nat. Kan echter niet vinden waar de lekkage vandaan komt. Is er een checklist van bekende punten waar het kan lekken of heeft iemand anders tips om dit op te lossen? Alvast bedankt voor alle reacties!

    Gr. Peter.
     
  2. Bij de Focus 2 kwam het nog weleens voor dat er water bij de scharnieren naar binnen kwam. Als ik het goed heb was dit te wijten aan het gebruik van onvoldoende kit tijdens de productie. Dit is op te lossen door de scharnieren af te kitten.

    Daarnaast heb ik bij mijn eigen auto geconstateerd dat er water door de doorvoerrubbers van de achterlicht bedrading naar binnen kwam. Ik heb dit opgelost door de doorvoerrubbers van een late Focus 2 fase 1 te plaatsen. Deze dichten beter af als de rubbers die in de vroege fase 1 zitten.
     
  3. Hoi ,heb ik ook gehad ,schanieren afgekit en hij lekte nog ,lekkage kwam via de dakrail waar de dakdragers in komt, ze hebben de strip eruit gehaald en opnieuw gekit want het dak bestaat uit drie delen, gr Peter
     
  4. @ JW en Focuskelp,

    Thanx voor de bruikbare tips! Ik vermoed nu dat bij mij de lekkage wegkomt bij het rechter scharnier van de kofferbak. In de weer met de kitspuit dus!

    Gr, Peter.
     
  5. Bij mij ook veel last van gehad maar had andere oorzaak.
    Het kwam via de schroefgaten van de achterlichten naar binnen.
    Ook met de kispuit opgelost!!
     
  6. Ik denk dat ik alle punten maar eens goed naloop met de kitspuit.

    Gr. Peter
     
  7. Goedenavond.

    Om dit topic ook maar weer is leven in te blazen.

    Ik heb ook last van lekkage. Nu heb ik al wel het idee waar het vandaan komt, maar wat moet ik precies dicht kitten bij de scharnieren?? Iemand een foto?

    Het lek wat ik nu heb zit in de schroefgaten van mijn rechter achterlichtunit. Maar als ik toch ga kitten doe ik het het liefst gewoon in 1x goed.

    thanks alvast...
     
  8. Is niet echt het scharnier, maar de aansluiting van het plaatmateriaal ter hoogte van het scharnier.
     
  9. Hallo , ik heb ook waterlekkage geconstateerd in de kofferbak ruimte van onze Focus 2 Fase1(September 2005 Bwjr,)
    Het lekt op de wielkastbekleding binnenin de kofferbak ruimte..heb het idee dat dit via de achterlichten binnenkomt.
    Heeft iemand dit zelfde probleem gehad? Kan ik dit met nieuwe rubbers oplossen of met kit?
    Mvg Roelof,,,
     
  10. je moet eerst zeker weten waar het vandaan komt, dan kun je pas bepalen wat de juiste oplossing is.
     
  11. Helemaal gelijk Gerard, dank je voor je reactie.
    Ik zal eerst kijken of ik kan ontdekken waar het weg komt idd.
     
  12. Goeden avond,

    Ik heb vandaag mijn Focus III 1.6 TDCI HB Titanium opgehaald bij de garage. Maar ik constateerde ook een natte kofferbak. Althans de kofferbak zelf niet, maar waar het reserve wiel ligt wel. Die stoffen ring die onder het reserve wiel ligt is nat en beschimmeld. Ook het gereedschap (krik etc.) is een beetje roestig geworden daar. Ik heb alles eruit gehaald en schoongemaakt. Ik hoop er via de wasstraat achter te komen waar het lek zit.
     
  13. Dacht dat @JW daar een onderwerp over had.

    Ging volgens mij om de ventilatie roostertjes die achter de achterbumper moeten zitten.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  14. Bij de Focus 3 Hatchback komt lekkage in de kofferruimte relatief vaak voor.

    In verreweg de meeste gevallen wordt de lekkage veroorzaakt door de beluchting roosters die achter de achterbumper zijn gemonteerd. De beluchting roosters zijn in de carrosserie geklikt en dichten af met een rubber/kunststof afdichting seal. In de praktijk dicht dit echter niet goed af waardoor er regenwater tussen de beluchting roosters en de carrosserie naar binnen loopt.

    Het water verzamelt zich vervolgens in de compartimenten waar de beluchting roosters in zijn gemonteerd. Het water kan hier niet meer weg en de hoeveelheid water in de compartimenten zal dus na verloop van tijd steeds groter worden totdat de compartimenten vol zijn en naar buiten overlopen via de roosters. Wanneer dit gebeurd staat er zo'n 10 liter water in elk compartiment.

    De lekkage wordt pas zichtbaar wanneer de compartimenten gevuld zijn met water en het water tijdens het rijden in de kofferruimte terecht komt. De compartimenten staan aan de bovenzijde in verbinding met het interieur en de kofferruimte. Tijdens het rijden wordt het water opgestuwd en komt via hoger gelegen gaten achter de kofferruimte bekleding/isolatie terecht. Na verloop van tijd is de isolatie/bekleding verzadigt en loopt het water verder naar beneden. In veel gevallen komt het water uiteindelijk in de reservewielbak terecht. Het is niet ongewoon dat deze na verloop van tijd helemaal vol staat.


    Aan de onderzijde van elk compartiment zit een rubber afdichtingsdop. Door deze te verwijderen is eenvoudig te controleren of er water in de compartimenten staat of dat de geluidsisolatie in de compartimenten nat is.



    De oplossing voor dit probleem is vrij simpel. Ik heb hier zelf ook last van gehad en heb dit op de volgende manier opgelost:

    Om te beginnen moet de achterbumper worden verwijderd om bij de roosters te kunnen komen. Vervolgens kunnen de beluchting roosters worden verwijderd. Hierna kan de geluidsisolatie uit de compartimenten worden verwijderd.

    Wanneer er eenmaal water in de compartimenten heeft gestaan is de geluidsisolatie verzadigd met water. Het is dus zaak om de geluidsisolatie te verwijderen en goed te drogen. Wanneer de geluidsisolatie is verwijderd kan je tevens de compartimenten goed schoon en droog maken.

    Na alles goed schoon en droog te hebben gemaakt ziet het er zo uit:


    [​IMG]
    [​IMG]

    Aan beide zijden van de auto zitten 2 beluchting roosters. 1 grote aan de zijkant en een kleinere aan de achterkant. Verder zit er vlak voor het rooster aan de zijkant nog een rubber dop.

    Bij zowel de zij roosters als de rubber doppen naast de roosters waren sporen van lekkage zichtbaar (vuil en vocht tussen het plaatwerk en de afdichting). Bij de achterste roosters was alles mooi schoon en droog.

    [​IMG]

    Wanneer je in de holle ruimte kijkt is goed te zien dat er behoorlijk wat openingen zijn die in directe verbinding staan met de kofferruimte. Sommige openingen zijn afgedicht met (schuim)tape. Andere openingen zijn gewoon open.

    Wanneer alles goed droog en schoon is kunnen de beluchting roosters weer worden gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zelf dicht ik de roosters af met een niet uithardende vloeibare pakking. Op deze manier zijn de roosters nog relatief eenvoudig te verwijderen als dat ooit nodig mocht zijn. Vervolgens kit ik de buitenzijde van de roosters netjes af met een goede carrosseriekit. Door de roosters vanaf de buitenzijde af te kitten voorkom je dat de roosters wederom kunnen gaan lekken en voorkomt tevens het ophopen van vuil tussen de afdichting seals van de roosters. Om de roosters netjes rondom af te kunnen kitten is het aan te bevelen om de bumpersteunen te verwijderen. Deze zijn met popnagels op de carrosserie bevestigd. Deze popnagels zijn overigens af fabriek ook niet afgedicht. Er kan dus ook een geringe hoeveelheid water langs de popnagels in de compartimenten terecht komen. Bij mijn auto waren in de compartimenten watersporen zichtbaar vanaf de popnagels. Ik heb er dan ook voor gekozen om de bumpersteunen te verwijderen, af te dichten en met nieuwe popnagels weer te monteren.

     
    Richard_ vindt dit leuk.
  15. Goedeavond...ik zag bij mijn Focus dat de druppeltjes water over de stof bij de wielkasten binnen er overheen lekken
    Lijkt net of het vanaf de achterlichten ofzo komt ,maar het zoekt nauw denk ik. Water vind altijd vreemde plekken om langs te komen.
    Hopelijk vind je waar het lekt,, anders gaat ook muf ruiken op de lange duur lijkt me.
    Succes in ieder geval,,mocht ikzelf wat vinden laat ik dit weten,, altijd handig voor een andere Focus rijder,
    Mvg Roelof,,,,
     
  16. @R.Strampel het zou bij jou van de kofferbakscharnieren of de bevestigingspunten van de dakdragers (onder de klepjes in die zwarte strip) kunnen komen.
     
  17. Bij jou gaat het om de focus mk2 als ik het goed heb.

    Die wil idd nog wel lekkage geven om de bevestigingspunten van de achterlichten.
    Maar ook op de bevestigingspunten van de spoiler.

    Zoals jij het beschrijft zal het idd bij de achterlichten wegkomen

    Of wat rfknol schrijft kan ook


    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  18. Hoihoi,,bedankt voor de suggesties en tips ,,,kga deze punten nalopen om te kijken of het hier aan kan liggen .
    Dank je wel,,, Grtn Roelof P.s Het is idd een Mk 2 Fase 1
     
  19. StephenV & JW,

    Hartelijk dank voor de tips en de heldere uitleg. Mijn hemel dat wordt dan nog een aardige klus zeg. En in dit jaargetijde is dat niet fijn om het buiten op de oprit te doen :?
    Maar het lijkt mij wel zaak om dit zo snel mogelijk te verhelpen denk ik? ivm roestvorming van binnenuit. Daarbij kan het ook muf gaan ruiken. Maar het gekke is dat de ramen niet beslaan aan de binnenzijde en dat zie je normaal gesproken wel als de auto vochtig is van binnen.

    Ik ga maar eens vragen wat dit kost bij een Ford dealer. Zal wel aardig wat gaan kosten.
    Is dit geen garantie gevalletje trouwens voor Ford Nederland?
     
  20. Die garantie zou ik niet op rekenen, dan kan het alleen maar meevallen als je het probeert.

    Mocht er idd roest van binnenuit wezen en je wilt daarop de garantie claimen zal het onderhoud tot de puntjes moeten kloppen, en zal die ook voor de carroserie controle moeten zijn afgestempeld op de aangegeven data. (dat laatste was bij de mk2 zo)
    En juist die carroserie controle word volgens mij snel vergeten zowel door berijder om aan te geven en door de dealer om dat zelfstandig bij de onderhoudsbeurt er bij te doen.

    Ze zien het wel tijdens onderhoud controle maar zolang er niks duidelijk doorrot wordt er niks mee gedaan.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina