1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage kofferbak Focus mk3

Discussie in 'Exterieur' gestart door Necropolis, 19 sep 2020.

  1. Hallo,

    Ik ben nieuw hier en ik rij nu al een tijdje rond met een focus (hatchback) mk3 ecoboost.
    Uiterst tevreden over de auto behalve dat ik tijdens de koude/natte dagen vaak beslagen ruiten heb doordat ik water binnenkrijg in m'n kofferbak (bak waar het reservewiel ligt).
    Ik heb al gemerkt als de koffer open is, dat als ik rechts onderaan aan de bekleding voel, dat het daar telkens nat is.
    Links niet.

    Iemand die weet waaraan het juist kan liggen?

    Alvast dank!
     
  2. Beide kanten zitten luchtrooster achter de bumper daar wil eens wat water naar binnen lekken.
    Tevens beide kanten zit ook een doorvoerrubber voor trekhaak.
    Dat laatste was bij mij het probleem. Had hem ma doorvoeren kabels niet helemaal goed zitten
     
  3. Op you tube staan filmpjes hoe op te lossen.
     
  4. Bij de Focus 3 Hatchback komt lekkage in de kofferruimte relatief vaak voor.

    In verreweg de meeste gevallen wordt de lekkage veroorzaakt door de beluchting roosters die achter de achterbumper zijn gemonteerd. De beluchting roosters zijn in de carrosserie geklikt en dichten af met een rubber/kunststof afdichting seal. In de praktijk dicht dit echter niet goed af waardoor er regenwater tussen de beluchting roosters en de carrosserie naar binnen loopt.

    Het water verzamelt zich vervolgens in de compartimenten waar de beluchting roosters in zijn gemonteerd. Het water kan hier niet meer weg en de hoeveelheid water in de compartimenten zal dus na verloop van tijd steeds groter worden totdat de compartimenten vol zijn en naar buiten overlopen via de roosters. Wanneer dit gebeurd staat er zo'n 10 liter water in elk compartiment.

    De lekkage wordt pas zichtbaar wanneer de compartimenten gevuld zijn met water en het water tijdens het rijden in de kofferruimte terecht komt. De compartimenten staan aan de bovenzijde in verbinding met het interieur en de kofferruimte. Tijdens het rijden wordt het water opgestuwd en komt via hoger gelegen gaten achter de kofferruimte bekleding/isolatie terecht. Na verloop van tijd is de isolatie/bekleding verzadigt en loopt het water verder naar beneden. In veel gevallen komt het water uiteindelijk in de reservewielbak terecht. Het is niet ongewoon dat deze na verloop van tijd helemaal vol staat.


    Aan de onderzijde van elk compartiment zit een rubber afdichtingsdop. Door deze te verwijderen is eenvoudig te controleren of er water in de compartimenten staat of dat de geluidsisolatie in de compartimenten nat is.



    De oplossing voor dit probleem is vrij simpel. Ik heb hier zelf ook last van gehad en heb dit op de volgende manier opgelost:

    Om te beginnen moet de achterbumper worden verwijderd om bij de roosters te kunnen komen. Vervolgens kunnen de beluchting roosters worden verwijderd. Hierna kan de geluidsisolatie uit de compartimenten worden verwijderd.

    Wanneer er eenmaal water in de compartimenten heeft gestaan is de geluidsisolatie verzadigd met water. Het is dus zaak om de geluidsisolatie te verwijderen en goed te drogen. Wanneer de geluidsisolatie is verwijderd kan je tevens de compartimenten goed schoon en droog maken.

    Na alles goed schoon en droog te hebben gemaakt ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan beide zijden van de auto zitten 2 beluchting roosters. 1 grote aan de zijkant en een kleinere aan de achterkant. Verder zit er vlak voor het rooster aan de zijkant nog een rubber dop.

    Bij zowel de zij roosters als de rubber doppen naast de roosters waren sporen van lekkage zichtbaar (vuil en vocht tussen het plaatwerk en de afdichting). Bij de achterste roosters was alles mooi schoon en droog.


    [​IMG]

    Wanneer je in de holle ruimte kijkt is goed te zien dat er behoorlijk wat openingen zijn die in directe verbinding staan met de kofferruimte. Sommige openingen zijn afgedicht met (schuim)tape. Andere openingen zijn gewoon open.

    Wanneer alles goed droog en schoon is kunnen de beluchting roosters weer worden gemonteerd.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Zelf heb ik de roosters afgedicht met een niet uithardende vloeibare pakking. Op deze manier zijn de roosters nog relatief eenvoudig te verwijderen als dat ooit nodig mocht zijn. Vervolgens heb ik de buitenzijde van de roosters netjes afgekit met een goede carrosseriekit. Door de roosters vanaf de buitenzijde af te kitten voorkom je dat de roosters wederom kunnen gaan lekken en hiermee voorkom je tevens dat vuil en vocht zich tussen de afdichting seals van de roosters kan ophopen.

    Om de roosters netjes af te kunnen kitten is het aan te bevelen om de bumpersteunen te verwijderen. Deze zijn met popnagels op de carrosserie bevestigd. Mijn ervaring is dat in veel gevallen ook rondom de popnagels van de bumpersteunen sporen van lekkage te vinden zijn. Wanneer de bumper toch is verwijderd is het relatief weinig werk om de bumpersteunen te verwijderen door de popnagels uit te boren, alles goed schoon te maken en vervolgens opnieuw te bevestigen met nieuwe popnagels en kit rondom de bevestigingsgaten.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  5. Ik heb de roosters eruit gehad en een kitrups op het contactvlak gelegd daarna roosters er weer terug in gedrukt. Oké zitten goed vast geplakt nu maar normaal gesproken hoeven die dingen er toch nooit meer uit. En aan de onderkant in de plastic dop een gaatje geboord zodat eventueel water eruit kan
     
  6. Bedankt allemaal voor de reacties.
    Ik ga er mee aan de slag.
     
  7. Hmmm ik had dat ook in mijn mk3.1 station, stond er na regenbuien water op de rubber mat in de kofferbak. Kreeg de indruk dat het via de achterklep kwam, maar nooit verder naar gekeken afgelopen tijd, ook afgelopen maanden geen last meer van gehad, te weinig regen waarschijnlijk.
    Ik ga dit ook in de gaten houden als ik het weer mee maak.......
     
  8. Ik maakte zojuist het compartimentje aan de rechter zijkant van de achterbak open (heb een wagon), en het schuimrubber was behoorlijk nat. Het leek niet van boven te komen.

    Is dit probleem ook bekend bij de wagon?
     
  9. De Wagon heeft geen compartimenten zoals de Hatchback die heeft.

    Wat lekkage betreft heeft de Focus 3 Wagon wel een ander bekend probleem. Achter de achterbumper heeft de Wagon een aantal openingen in de carrosserie welke zijn afgedicht met voorgevormde stickers/tape. Zeker nu de auto's wat ouder beginnen te worden komt het nog weleens voor dat de stikkers loskomen met als gevolg dat regenwater door de openingen de kofferruimte inloopt.
     
    Krielkip vindt dit leuk.
  10. Ook hier er vanmiddag achter gekomen dat de bak van het reservewiel (wat ik niet heb) best vol met water stond... Weet nu dus wat de oplossing is maar ik heb garantie, dus dat mogen ze lekker in de garage uitzoeken!! Hoorde van mijn stiefzoon dat verschillende Fiesta's precies hetzelfde probleempje hebben. (praat ik over jaartal vanaf 2009 voor de Fiesta)
     
  11. Gedeelde smart is halve smart........
     
    Krielkip, SjeeleBrik en Adkart vinden dit leuk.
  12. We kunnen blijven delen dan:schater: Volgens mij gaat gewoon iedere Focus op een gegeven moment lekken
     
  13. ik hoop echt dat ze dit in de MK4 hebben opgelost.

    ik heb zowel een mk1 als een mk2 gehad en die lekten ook allebei. De mk4 is tot op heden nog kurk droog maar voor hoelang :shrug:
     
  14. Ik snap vooral niet dat Ford holle ruimtes in de carrosserie bouwt die vol met water kunnen blijven staan. Een beetje afwatering doet wonderen... Het water staat dan links en rechts tussen de buiten en binnenkant van de auto, je kunt het niet zien. Pas als die aquariums vol zitten stromen ze over in de kofferbak. Wat een domme constructie.
     
    Adkart vindt dit leuk.
  15. Die ruimtes zijn niet zozeer een probleem, als ze die plastic dopjes er meteen uit gelaten hadden..
     
  16. Dat bedoel ik met afwatering.
     
  17.  
  18. Mijn Focus 1.0 wagon verzamelt ook flinke hoeveelheden water links achter, alles gehoort hebbent ga ik ook maar eens daar kijken.
    Groet Krielkip
     
    Ecobeast vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina