1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage achterklep

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door joske, 11 okt 2019.

  1. #1 joske, 11 okt 2019
    Laatst bewerkt: 11 okt 2019
    Hallo hallo,
    vraagje:

    Heb al aardig wat zoekopdrachten gedaan, maar naast reeds verwijderde / niet meer bestaande topics niet duidelijk mn antwoord kunnen vinden.

    Zag net wat water liggen rond het oogje in de achtermat van mn MK3.1 station.
    Nu heb ik aardig wat gelezen over de dopjes / gaatjes nabij de bumper, maar ik heb het idee dat het vanaf mn scharnier vd achterklep komt.
    Op het ventilatierooster zaten een paar druppels, toen ik deze losklikte daarachter ook een paar.
    Er lag nog geen plasje bij mn reservewiel, dus het lijkt nog niet erg lang te zijn.
    Las ergens al een soortgelijke ervaring, maar niet de oplossing.

    Ik heb nog garantie, maar als het met een kitstreepje opgelost kan worden ga ik niet 2 uur onderweg naar de betreffende garage. Als het complexer is uiteraard wel.

    Is het een lekkage die vaak voorkomt?
    Kan me voorstellen dat er een gaatje rondom een scharnier zit?

    Alles advies is welkom!

    thanks

    EDIT:

    Zie dat er toch ook wat vocht zit onder de achterbank aan die zijde (bijrijderszijde).
    Als hier een oplossing voor is die de dealer kan fixen ga ik voor garantie
     
  2. De dakrails bevestiging is een verdachte, zeker als je dakhemel vochtig is.
    Anders inderdaad de scharnieren.
     
  3. Dank vh meedenken.
    Sowieso 1 van de oorzaken gevonden!
    Met een flesje water wat regen nagebootst en uiteindelijk loopt het op de bodem van de kofferbak naar binnen. Daar zit een rond gat (naast clipje van de behuizing).
    Ik vermoed dat het water achter een rubber lip van de achterlamp (bovenzijde) naar binnen loopt en dan uiteindelijk via dit gat echt de kofferbak in komt.

    Net een propje papier erin gestoken en het blijft droog. Vd zekerheid ook maar even gekit boven genoemde lamp.

    Maar nu?

    Heb er een dotje kit in gedaan, maar dat lukt niet gezien het een holle ruimte betreft.
    iemand daar en tip voor?

    EN..

    Als dat gat gedicht is dan blijft de boel keurig droog, maar is het wel de bedoeling dat er daar regenwater kan komen? Of is dat deel van het chassis/koetswerk daartegen bestand?
     
  4. Loopt de holle ruimte gewoon vol. Gaat vanzelf een klotsend geluid maken denk ik[emoji23]

    Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk
     
    Patman vindt dit leuk.
  5. Hahaha lach maar : )

    Nou het papiertje uiteraard vervangen voor een stevig stukje aluminiumtape.
    Daar geen water meer naar binnen.
    Wel gezien dat OOK de kitnaden bovenop de klep zwak zijn, deze zijn geel/wit uitgedroogd. Indien ik er water over schenk dan hangen er druppels aan de binnenzijde, daar zullen de druppels vandaan zijn gekomen uit het ventilatierooster.

    Volgende week vrijdag gaat de dealer het kit vervangen aan de achterklep, ze gaan kijken of er niet toevallig een dopje is voor het betreffende gat.

    Kennelijk is het dus normaal dat regenwater langs de lamp (bovenzijde) kan lopen, dit komt dan terecht in een afwateringskanaal. Het beruchte gat zorgt er dan voor dat het in de kofferbak terecht kom.t
     
  6. Mbt het afgetapte gat;

    Maak me niet druk over het feit dat er teveel water achter zit..
    Zag dat de kit die ik erin spoot netjes aan de bumper hing buiten de auto :-)
    Kennelijk is er dus een open verbinding met buiten?!
     
    Patman vindt dit leuk.
  7. leuk dat je het zelf wilt oplossen en repareren maar die garantie kun je wel vergeten nu....
    als de verkoper ziet dat je er zelf aan ge****t hebt dan zal die daar het probleem neerleggen en kan jij betalen.
     
  8. Hahahaha door een stukje tape ergens op plakken en iets extra te kitten? Daarnaast zelf mee te denken / zelfs de eerste kosten bij een dealer zelf te betalen?!

    Nou dan hebben wij daar 100% andere mening over, da.s mijn inziens onzin. Weet zeker dat ALS er een gebrek is dit gewoon opgelost wordt.

    Je doet net of ik mn complete auto verbouw :)

    Maar goed, hopelijk is het euvel gevonden
     
  9. ik begrijp jouw beweegredenen Jos en daar is natuurlijk niks mis mee.
    maar noem het gezonde argwaan als het gaat om garantie en garages, teveel negatieve ervaringen denk ik.
    ik weet natuurlijk niet hoe de verkoper is en of je daar al mee gesproken hebt.
    er zijn garages bij die dit soort "eigen acties" aangrijpen om onder de garantie uit te komen.

    belangrijk is dat jij het opgelost krijgt, linksom of rechtsom toch?
     
  10. Zeker, snap ik volkomen!
    Ga er ook vanuit dat ik hiervoor niet eens ga bellen met hem. De dealer om de hoek verwacht ca 30,- te rekenen voor even opnieuw afkitten.

    Dat die kit zo op straat kwam gaf wel hoop :-) er is kennelijk dus geen ruimte die vol kan zitten met liters water
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. Gisteren vd zekerheid een stukje ductape over de kitnaden gedaan, de tape TOT aan de dakrail.
    Resultaat vanmorgen: Helaas een nat stuk wc-papier exact thv deze naden in de auto.

    Nadat ik vervolgens een wat ruimer stuk ductape heb geplakt (laatste 5 cm van de dakdrager nu ook bedekt) heb ik eea wederom getest (regent flink).
    Resultaat: Nu blijft het droog.

    Voor mij nu vrijwel 99% zeker dat het aan de kitnaden ligt, startende aan het eindevan de dakrail tot aan achterklep. Dit wordt vrijdag dus even opnieuw gekit.

    Wel een vraagje;

    In dit topic: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/sierstrip-dak-losmaken.87207/
    lees ik dat de dakrail aan het einde een stukje kunststof heeft dat vast zit aan / in de dakrail.

    Als ik de dealer de naden laat kitten zou het het beste zijn als ze daarmee beginnen aan het einde van de dakrail, dus ONDER dat stukje kunststof.

    Is dit te doen zonder het demonteren van de rail?

    De rail zit strak op de auto, met een soort rubberen lip/voeg die netjes aansluit op het dak, met uitzondering dus van de laatste paar centimeter.

    Iemand toevallig al eens de beruchte kitnaden laten vervangen? Zou het zonde vinden als ik daarna weer terug moet, dan maar liever alles in een keer goed.
    (De kitnaden zijn overigens gelig/wit en droog uitgeslagen).

    Thanx
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Net de naden laten kitten.
    Zie dat het gewoon over de oude kitlaag heen is gedaan, transparante kit.
    Mss beter dan oude helemaal wegkrabben, maar had gedacht een nieuwe zwarte kitlaag te zien ipv deze vergeelde.

    Kosten waren maar €25,-. Nu even paar dagen afwachten en testen.
     
  13. Kan bevestigen dan het 100% verholpen is. Zal volgende keer wel voor zwarte kit gaan als er ooit iets is maar problem solved!
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina