1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lampje Airbag/gordelspanner gaat uit en daarna weer permanent aan.

Discussie in 'Electronica' gestart door HarryO, 9 jan 2022.

  1. #1 HarryO, 9 jan 2022
    Laatst bewerkt: 9 jan 2022
    Eerst even voorstellen.
    Wij zijn de eigenaar van een Focus van 2000 die eigenlijk nog geen andere mankementen heeft gehad dan de wiellagers.
    Ik ben een ICT-er/electronicus en één van de vaste forum techneuten op https://community.kieskeurig.nl/forum/14-wasmachines-en-wasdrogers/ (het vroegere wasmachines.nl forum)

    Auto type: Ford Focus 1 1.4 16V Hatchback 2000
    Benzine, 1.388cc, 55kW (75pk), FWD, FXDC, 1998-10 / 2004-10
    Heeft alleen bestuurders en passagier airbag en bestuurders en passagier gordelspanner zonder gordel detectie.

    Lampje Airbag/gordelspanner gaat uit en daarna weer permanent aan.
    Geen knipper code.
    Bij verwijderen zekering 60 van de airbag module blijft het lampje volledig branden zonder eerst uit te gaan.
    OBD is nog niet uitgelezen.

    Accu is al een hele nacht afgekoppeld geweest en massa en plus draad met elkaar verbonden, dus alles is al gereset op dat nivo.

    Gordelspanners en airbags zijn niet afgegaan.
    Gordelspanners meten niet de waarde van 2,2 Ohm zoals op meerdere foras word gemeld maar zijn oneindig.(gemeten op de achterzijde van de stekker pinnen in gemonteerde toestand)
    Ik weet niet af dat klopt voor dit model, mogelijk zijn ze voorzien van een serie condensator.
    De test met een 2,2 Ohm weerstand is nog niet gedaan.
    De stuur airbag is nog niet losgemaakt om de connector daar te controleren.

    Vraag:
    - duid deze melding op een fout in de module of toch een fout in 1 van de airbags of de gordel spanner?
    - op welke pennen van de connector onder de klokveer moet ik de 2,2 Ohm weerstand zetten om de stuur airbag te simuleren? Ik kan dan de klokveer en de stuur airbag uitsluiten.
    - de module in deze auto is de 98AG14B056AF. Is deze één op één te vervangen door een 98AG14B056ACE ?
    De 98AG14B056ACE komt uit een Ford Focus I 1.4 16VHatchback, Benzine, 1.388cc, 55kW (75pk), FWD, FXDA; FXDC; FXDB; FXDD, 1998-10 / 2004-11

    Alvast bedank
     
  2. Bij veel wat oudere auto’s wordt een brandend airbag lampje veroorzaakt door slecht contact (meestal geoxideerd) in de stekkers onder de voorstoelen. Deze stekkers zijn oha geel van kleur.
    Ik durf niet te zeggen dat het dat is, maar het is altijd te proberen om deze stekkers/contacten eens goed schoon te maken en weer vast te maken met wat contactspray
    NB : stekkers nooit losmaken met contact aan !
     
  3. Hallo Koen,
    Ik ga morgen bij daglicht de beide connectoren controleren en ook een weerstand van 2,2 Ohm plaatsen.
    Ik laat het resultaat weten.
     
  4. Of passagiers op de achterbank gehad die tegen de stekker aan zaten met hun voeten?
     
  5. Helaas.
    Weerstanden van 2,2 Ohm in de connectors van de gordelspanners gezet (aan auto kabelboom zijde): geen verschil.
    Kabelboom gevolgd en doorgemeten naar de module: geen problemen.
    Module open gemaakt: geen zichtbare defecten of slechte soldeer verbindingen.

    Ik ga een module regelen van een sloop auto.

    Wordt vervolgd.
     
  6. Update: andere module maar klacht is het zelfde.
    Module komt echter uit een model met stoel airbag, mogelijk is dat bij deze module de oorzaak.
    Originele terug gezet en laat hem woensdag bij de dealer uitlezen en indien mogelijk resetten.
     
  7. Module vervangen door een model YS4T14B056AA en opgelost.
    Geen reset oid nodig.
     
    Patman vindt dit leuk.
  8. Mooi dat het opgelost is :)
     

Deel Deze Pagina