Beste Focus forumleden, ik ben hier nieuw, maar ook een probleem, Ik ben in het bezit van Ford Focus 1.0 ecoboost bouwjaar 2014. Al geruime tijd brandt het lampje motormanagement, na het uitlezen kan er geen foutmelding worden gevonden. Na vele bezoeken aan de garage adviseerde de monteur om zelf een uitleesapparaat aan te schaffen en zodra de melding komt, dit na het uitlezen zelf kan wissen. Ergens zal er toch een oorzaak moeten zijn. De enige melding die steeds komt is P0420 'onjuiste werking katalysator', maar de waarden die worden getoond zijn goed, zo ook bij de laatste APK De auto rijdt verder goed, geen vermogensverlies en ook geen hoog brandstofverbruik. Momenteel een verbruik van 1:18
Kosten zullen ergens tussen de 400 en 1500 liggen gok ik als je het laat maken. Maar zolang je waardes goed zijn voor apk is er niets aan de hand. Enige is dat brandende lampje.
Als de foutcode niet gevonden kan worden is het uitleesapparaat niet goed geschikt voor de auto (vaak zijn dat ABS computers, Airbags etc). Een defecte katalysator zou met de meest simpele China OBDII Analyser al zichtbaar moeten zijn (want dat is emissie en dat zit in de ECU). Probeer eens een tijd lang Euro98 te tanken (BP of Vpower). Soms zitten de waarden met Euro95 op het randje en triggerd het een CEL voor onjuiste werking catalysator. Een paar keer betere benzine tanken is goedkoper dan een nieuwe catalysator eronder laten zetten
En zeker niet 'het nieuwe rijden' aanhouden. bij langere stukken rijden af en toe wat meer toeren laten draaien.
We hebben hetzelfde probleem gehad, de garage vertelde ons dat dit vaak voorkomt bij deze motoren. De viergasmeting was ook goed. We hebben de garage de waardes laten aanpassen, en nu, duizenden kilometers en verschillende APK's later, hebben we geen enkel probleem meer gehad.
ik had het keer ook na het tanken van euro 98 ipv euro 95 Enfin …. Uit laten lezen met OEBD …. geen foutcode maar melding “kathalysator efficiency te laag” Sindsdien alleen euro 95 voor mijn focus wagon st line 125 pk uit 2017 Toch 2 weken geleden ging motormanagement lampje weer branden onverwacht Geen enkele aanwijzing….. auto rijdt prima Ik overweeg zelf een tester te kopen Na een emmisietest bij anwb oid
Ford garage? Precies hetzelfde probleem Maar die wil mij een nieuwe kathalysator ‘aansmeren’ Er is niets met de kathalysator Sensor oid Wat mij betreft perfecte oplossing - waardes aanpassen
Hier idem. Focus van 2017 ( 125 pk stline ) Hoe heb je het structureel opgelost? Zodat het niet meer terugkomt?
dat is mooi. Bij mijn garage ( Ford merkdealer ) kwam ik afgelopen 2 j ong 4 maal om dat motormanagement lampje met zo’n OEBD ding uit te schakelen ( kathalysator efficiency te laag ) Hun reactie is: oplossing is nieuwe kath van 1500 euries. Ik geloof daar niet in Auto rijdt top En emmisietest zal ookgoed zijn Dus nog steeds aan t nadenken over beste oplossing De waardes aanpassen hebben ze bij mij nooit voorgesteld Daar ben ik teleurgesteld over Hoe ging dat bij jou? En waar?
@Edm , bij een diagnose-centrum. Onze uitstootmeting was namelijk ook prima, wij hebben beide lambda sensoren ook kortgeleden vervangen maar desondanks kwam de storing telkens terug. Die man van het diagnose-centrum vertelde dat het systeem erg scherp afgesteld staat en hij dus bij 1 foute meting direct erin springt, bijna niet op te lossen bij deze motoren en stelde zelf voor de waardes aan te passen zodat de melding wegblijft..
zelfs voor een leek als moi is dit te begrijpen Waardes aan laten passen is wss de enige goede logische manier Eventueel zelf zo’n oebd scanner kopen ( €80? ) Er waren ook ideeën met een buisje ‘Spacer’ Maar gezien het een voorkomend probleem is toch niet het beste Jammer van jouw kosten in kader van de lambdasondes En dan nog de kosten aanpassing waardes ( hoeveel is dat ongeveer? )
@Edm , lambda hebben wij zelf vervangen, mijn broertje is ex automonteur, kleine ingreep om maar zo te zeggen, haha.. Wij hebben het gecombineerd met een andere reparatie dus durf het je niet te zeggen..
eind november hier ook als tip gekregen. Een spacer noemde ze dat. En nu weet ik dankzij jou dat het ook lambada sensor extender genoemd kan worden