1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

KVS lekkage - Garage adviseert revisieblok #2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Aloha, 16 mei 2022.

  1. Ben het ook wel met je eens en ben ook bang dat het echt dikke pech is. Maar als garage een revisiemotor belooft en er gewoon een gebruikte in bouwt lijkt me ook niet helemaal kosher en hopelijk kan toipicstarter er op dat punt wat mee. Ik denk dat de rechtsbijstand op dat punt wel eens iets zou kunnen verhalen als inderdaad blijkt dat er geen gereviseerde motor maar een gewoon gebruikte motor in is gegaan. Lijkt me vrij simpel te controleren aan de hand van factuur naar de klant en factuur van revisiebedrijf naar garage.
     
  2. De garage heeft de revisiemotor gekocht. Bij de aankoop heeft de garage aan mij duidelijk uitgelegd dat deze nagenoeg net zo'n goede kwaliteit heeft als een nieuw motorblok. Het is een officiële Ford dealer waar ik zaken mee heb gedaan. Ik heb niet het idee dat zij er zonder mijn toestemming een gebruikte motor in hebben gezet.
     
  3. Voor het vervangen van de koppakking heb ik eerder al ook een ander bedrijf aangeschreven. (zie bericht #18, in dit topic). In 9 van 10 gevallen blijft de schade niet beperkt tot alleen de koppakking. Ken jij eigenaren die alleen de koppakking van een Ecoboost 1.6 hebben laten vervangen?

    Mijn garage raadde in oktober 2018 aan om een revisiemotor te laten plaatsen om van de koelvloeistofissues verlost te zijn. Daar heb ik 23.000 kilometer later nog steeds (of weer) last van. Het was een heel stuk eenvoudiger geweest als ik dit probleem binnen de garantietermijn had gehad. Nu is het langer geleden. Gelukkig ben je als consument dan nog wel beschermd. Dat staat ook omschreven in de bovag website. Het is wel een discussie van de lange adem maar als de garage zelf die bovag regels(post #58) onderschrijft, dan maak ik er maar gebruik van.
     
  4. Eerlijk gezegd ben je de enifate die ik ken met dergelijke probleem met deze motor.
    Van alle koppakkingen die ik heb vervangen was alleen de tu motor van peugeot met issues. Die lekt standaard olie naar buiten. Dit door slechte afdichting van iekanaal naar de kop.

    Warmgelopen motor die we niet konden ontluchten, nieuwe koppakking erin en nergens last van.

    Vandaar dat ik het gek vind dat alleen ford motorfabriek in staat is om de koppakking juist te monteren.
    Bedoel zoals ik je verhaal lees is er niks mis mee met onderblok of met de kop, alleen de pakking is een issue.

    Maar goed even aankijken wat bovag zegt en voor je kan betekenen. Het is wel netjes dat dealer coulant is met 40% korting. Hoeven ze ook niet te doen, Garantie technisch. Levensverwachting van een ander blok dat weer wel.

    Maar rij je nog met de auto. Of staat hij nog steeds bij de garage
     
  5. Staat al vijf weken bij de garage. Vandaag even contact gehad met mijn rechtsbijstandsverzekering. Die vinden deze kwestie wel de moeite waard. Ze spraken uit me te willen helpen.
     
  6. ah zo, dat is wel iets wat je mee kan nemen als hij daar nog steeds staat. ivm als je meerijdt ze sneller zeggen dat de motor nog goed is ivm je toch mee rijdt.
    heb je wel vervangend vervoer of dergelijks?
    ieder geval is het hopen dat het snel op wordt gelost zodat je weer snel verder kunt
     
  7. Gelukkig kan ik met de trein naar mijn werk en nu met het mooie weer pak ik de racefiets. Ja het zou wel weer fijn zijn als het allemaal achter de rug is en ik weer kan gaan rijden. Komt goed.
     
  8. Inmiddels staat mijn auto al twee maanden stil bij de Ford dealer in Haarlem. Mijn rechtsbijstandsverzekering ziet er wel een zaak in en heeft de dealer een sommatiebrief gestuurd. Deze week loopt de termijn af. Het duurt alles bij elkaar wel enorm lang nu. Maar het is een aanzienlijk schadebedrag en ik neem er de tijd dan maar voor.
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  9. je moet een lange adem hebben, als het maar loont!
     
  10. Inmiddels heb ik overleg met mijn verzekering de auto weggehaald bij Ford Stern Haarlem. Na drie maanden stil te hebben gestaan startte de auto in één keer (!). Had wel een boosterhulp verwacht na zo'n lange tijd. Wel weer lekker om weer eens auto te kunnen rijden trouwens. Wel gelijk door naar een andere garage in de buurt. Zij gaan ook een diagnose doen en de auto repareren. Kon nu ook exact zien hoe veel deze motor heeft gereden voordat deze stuk ging: 22.894 km. Ik had de kilometerstand niet onthouden toen ik de auto in mei weg bracht.

    Het is jammer dat het vertrouwen in het merk door de houding van deze dealer een gigantische knauw heeft gekregen. Ik heb een leuke tijd gehad met mijn Focus. Maar de dure reparaties en de steeds slechter wordende relatie met mijn garage heeft mij geen goed gedaan.

    Vanmiddag heb ik contact gehad met mijn garage. De motor moet vervangen worden om weer te kunnen rijden. Mocht er nog iemand een suggestie hebben voor een goed 1.6 Ecoboost blok (code JQDB). Mijn Focus is van eind 2011. Betrouwbaar revisiebedrijf of een gebruikte motor uit een schadeauto mag ook.
     
  11. M.Blaak en Aloha vinden dit leuk.
  12. Aloha vindt dit leuk.
  13. Ik heb hele goeie ervaringen met Rhenoy. Ik weet dat de Ford dealer in Zwolle daar ook de gereviseerde of zelfs de nwe motoren weghaalt. 12 mnd garantie, wel rekening houden met €450,- statiegeld, dat je terugkrijgt als je je oude blok inlevert.
     
    Aloha, John_mk2_RS en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. Sinds deze week kan ik weer rijden! Grote blij. Bij een onafhankelijke garage is er een 1.6 Ecoboost revisiemotor geplaatst. De motor is door Rhenoy geleverd. Voor het plaatsen van precies hetzelfde blok vraagt de Ford Dealer €5750 terwijl ik nu voor €4480 de weg weer op kan. Hoger uurloon van de monteurs, panden op A-locaties en een aftersales manager. Maar toch vind ik het verschil aanzienlijk. Ford heeft iets van coulance aangeboden maar daar ben ik niet op ingegaan. Mijn rechtsbijstandverzekering heeft de communicatie met de Ford dealer overgenomen. Een aangetekende brief met daarin een sommatie is onderweg naar ze.
     
    John_mk2_RS vindt dit leuk.
  15. even voor beeldvorming. 5750euro is met coulance of zonder?
    ieder geval verschil van 1270euro is wel behoorlijk.
    dat is met 2dagen werk dik 80euro per uur. Als verschil.
    Met 3dagen wordt het 52euro.
    Toen op school zat, 15jaar geleden was gemiddeld zat onafhankelijk op 40 en dealer op 100euro per uur. VW had voor lupo 80euro per uur en voor de phaeton 120euro per uur.
    Dit is tuurlijk meer geworden. maar verschil van van tussen 50-80euro per uur is dus mogelijk.
    Wat dus resulteert in gegeven prijs verschil. Waar vloeistoffen en andere onderdelen een prijs verschil op kunnen leveren.

    Belangrijkste is dat je hem weer terug hebt en dus veilig km's weer kan maken
     
  16. Zonder coulance. Met coulance zou het €3450 zijn geweest. Nu heb ik in eerste instantie meer betaald maar de jurist van de rechtsbijstandverzekering geeft mij zeer goede kans dat de huidige factuur volledig door de Ford dealer vergoed moet worden. Kost wel veel tijd en energie allemaal maar voor bijna drieënhalf duizend euro kan ik aardig wat liters E5 tanken om de motor in te gaan rijden:).
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Als je bij onafhankelijk garage hebt laten doen. Is er juist ook een kans dat ford juristen het voor elkaar krijgen om niet te betalen.

    Dit ivm we keer auto met gebroken ketting hadden. Was 2.5jaar oud 0.0 coulance. Omdat hij 15,30,45,60 duizend km beurt niet bij dealer was. Ondanks dat de wagen zelfs 5 beurten op papier had gehad en dat bekende issue is dat betreffende ketting breekt.

    Maar goed is afwachten. Wat eindresultaat ook is voor de rekening. Is het nu dat je ieder geval weer vrij de weg op kan en genieten van je focus. Wat uiteindelijk het belangrijkste is
     
  18. Je laat hem repareren bij een onafhankelijke garage voor €4480.
    De Ford dealer doet het voor de €3450
    En jouw rechtsbijstand zegt dat de kans groot is dat de dealer de rekening moet betalen van diegene die hem gerepareerd heeft.
    Klinkt mij niet logisch in de oren, en ben dan ook benieuwd naar de uitkomst.
     
    Dennisfocus19 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. De Ford dealer heeft mij geadviseerd om een revisiemotor te laten plaatsen. Ik ben al een aantal jaren klant en heb mij laten overtuigen dat ik met deze dure reparatie jaren vooruit zou kunnen. Echter na 23000 kilometer is dit blok weer stuk. De Ford dealer erkent het probleem maar laat mij wel weer voor het grootste deel van de kosten opdraaien. Deze Ford dealer is lid van de BOVAG. Op de BOVAG site staat precies uitgelegd wat een garage moet doen in zo'n geval. De dealer heeft deze instructies naast zich neergelegd en weigerde het probleem met mijn auto op een nette manier op te lossen. Ik heb daarop mijn auto weggehaald en bij een onafhankelijke garage laten repareren. Wel duurder maar dat is voor rekening van de Ford dealer. De sommatie staat nu uit. Betalen zij niet dan volgt er een juridische procedure. Sinds 2018 heeft mijn Focus drie keer voor lange tijd stil gestaan. Cilinderkop vervangen, revisiemotor I, revisiemotor II. De Focus rijdt fantastisch, maar al die downtime en reparatiekosten zijn zeer onaangenaam.
     
  20. Het onderhoud is altijd door de Ford dealer uitgevoerd. Deze garage werkte eerst onder de Ardea vlag. Is nu een Stern vestiging geworden. Zal in dit zal ook wel met een jurist van de Stern te maken krijgen. Ford NL gaat hier niks mee doen, denk ik. Nu ben ik natuurlijk bevooroordeeld maar ik heb nu niet het idee dat dit soort grote dealerorganisaties er klantvriendelijker op zijn geworden. Ik heb het idee dat zo'n Stern groep veel meer interesse heeft in bedrijven die een leasewagenpark hebben en dat je als particulier minder goed geholpen wordt.

    Tot op zekere hoogte ben ik best een tevreden Focus rijder. Goede wegligging (Eibach), fijne muziek (Sony+gedempte deuren), veel laadruimte. Echter door dit gedoe met mijn motor(en) en het niet netjes kunnen oplossen door mijn Ford dealer heeft het vertrouwen in het merk wel een flinke knauw gekregen.
     

Deel Deze Pagina