1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

KVS lekkage - Garage adviseert revisieblok #2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Aloha, 16 mei 2022.

  1. Aan de software versie kun je deels uithalen of 150 of 182pk versie is.

    Zo wist ik te vertellen dat dealer niet had geupdate. Dat kon ik zien via etis. Dus ford nl kan vandaar uit al uithalen of je 150pk software of legaal 182pk software hebt.
    Alleen als het 150pk software is, die gechipt is. Dan wordt het anders.
    Tuurlijk is het makkelijkste wat er is, om te zeggen dat 182pk op stond en geen 150pk. Dus geen coulance of garantie.
    Alleen zoals jw al vaker zegt zit er geen verschil tussen de blokken. Althans zover ik weet.
    Zelfs met 182pk op 150pk auto rijden velen hier zonder problemen.

    Het enige verschil is biven de 3000rpm pas. De 182pk trekt dan iets verder door waar de 150pk wordt geknepen. Onderin is het gelijk
     
    Aloha vindt dit leuk.
  2. In Nederland zijn zowel de 150 PK als de 182 PK versie van de 1.6 ECOboost geleverd.

    Dat er veel meer 150 PK versies geleverd zijn als 182 PK versies heeft mijns inziens vooral te maken met het prijsverschil van €1500,-. Daarnaast vinden veel mensen 150 PK voldoende. Dit heeft dus helemaal niets met wetgeving te maken.
     
    Edgar Focus en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  3. Weer wat geleerd, ik dacht dat hier alleen de 150pk was geleverd en in andere landen zelfde auto maar dan wel met 182pk.
    Maar is dat dan echt alleen een software verschil tussen 150/182PK geweest of ook daadwerkelijk wijzigingen in de blokken?
     
  4. Alleen de software is anders. JW kan dat vast nog uitgebreider uitleggen :)
     
  5. De 150 PK en 182 PK versies van de 1.6 ECOboost zijn motortechnisch gezien 100% identiek. Het verschil is dus alleen de software versie van de PCM. De 150 PK versie kan dus eenvoudig worden voorzien van de 182 PK software.

    Gezien er door de jaren heen behoorlijk wat technische wijzigingen bij de 1.6 ECOboost zijn doorgevoerd zijn er ook veel verschillende software versies. Het is dus zeer belangrijk om de juiste software te laden die compatible is met de motor.


    Hele vroege 150 PK versies van de 1.6 ECOboost (in 2011) waren niet voorzien van een elektrische koelwaterpomp terwijl de 182 PK versie deze pomp wel had. Wanneer je een vroege 150 PK versie voorziet van 182 PK software krijg je alleen een foutcode m.b.t. de elektrische koelwaterpomp (die dus niet aanwezig is). Bij de latere 150 PK versies is de elektrische koelwaterpomp wel standaard aanwezig.
     
    Bramzel, Edgar Focus en Aloha vinden dit leuk.
  6. Is er iets over de Focus wat jij niet weet? Je bent echt een topper man :rock:
     
    Aloha en Bramzel vinden dit leuk.
  7. Mijn garage heeft een jojo beleid, kreeg zojuist bericht.

    Eerst kon ik 4400 - daarna 2750 en nu weer € 3450 betalen.... Mijn software is geladen door Ford zelf toen er de terugroepactie was vanwege de plaatsing van de koelvloeistofmeter. Daarna is de revisiemotor geplaatst. Voor de schade opdraaien door hun eigen geplaatste software? Ik heb wel een beetje moeite met deze manier van omgang met klanten. Bij mijn rechtsbijstandsverzekering hebben ze het druk. Ik kreeg een brief dat de behandeling van mijn dossier nog even ging duren.

    Garage:
    "
    We hebben naar aanleiding van uw e-mail onderzoek gedaan naar het koelvloeistofverbruik van de motor.
    Uitwendig zijn er geen lekkages waarneembaar.
    Naar alle waarschijnlijkheid is de oorzaak te vinden in de koppakking dan wel de cilinderkop van de motor.
    Het advies is afgegeven om de motor te vervangen, dit aangezien de-en montage van de cilinderkop, vervangen van de pakking, testen van de cilinderkop (en eventueel vervangen van de cilinderkop), waarbij de kosten wellicht het compleet vervangen van de motor zullen benaderen of zelfs overstijgen.
    In oktober 2018 is de motor vervangen en voorafgaand aan de vervanging van de motor is de cilinderkop vervangen (garantie importeur).
    Ook hebben we de computer op de huidige software laten testen, aangezien er gegronde twijfel bestond over de aanwezige software van heden of in het verleden.
    Ik kan u melden dat in de computer momenteel de originele 150 pk software is geladen, maar wel is geconstateerd dat deze software anders is geweest, naar alle waarschijnlijkheid de 182 pk versie.
    De problemen aan de cilinderkop en motor destijds zijn zeer waarschijnlijk ontstaan door deze software aanpassing, de cilinderkop is onder garantie vervangen, maar of dit terecht is geweest kunnen we ons afvragen, maar goed is nu eenmaal zo gegaan.
    Aanpassingen/wijzigingen van software die niet bij een bepaalde uitvoering behoort zijn niet toegestaan en heeft tot gevolg dat elke garantie vervalt.
    De motor die in oktober 2018 is vervangen is in overleg niet door Ford geleverd, maar door een revisiebedrijf, dit gezien het prijsverschil tussen een ruilmotor van Ford en een ruilmotor van dit revisiebedrijf.
    De garantie op deze motor bedraagt 1 jaar.
    Deze garantie is inmiddels ruim 31 maanden verlopen.
    De kosten voor het vervangen van de motor bedragen € 5.750 incl BTW
    Uw voorstel is om een bijdrage van €1.187,50 te doen voor het vervangen van de motor.
    Wij kunnen ons in dit voorstel niet vinden.
    Aangezien ook wij het vervelend vinden dat u wederom problemen heeft met uw motor en het feit dat u een vaste klant van ons ben, is Stern3F, na overleg met de directie, bereid u een coulance voorstel te doen waarbij wij als dealer u een coulance doen toekennen van €2.300,00 incl BTW (40%), ondanks het feit dat er twijfels zijn over de software.
    Uw aandeel in deze reparatie zal dan €3.450,00 incl BTW bedragen.
    We vinden dit tezamen met de korting destijds verleend bij het vervangen van de motor in 2018 (€ 883,84) een zeer schappelijk voorstel.
    De kosten voor de diagnose aan de motor, alsmede de-en montage van de computer en het onderzoek naar de software zullen wij ook voor onze rekening nemen.

    Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben.
     
  8. ze kunnen het niet bewijzen dus krijg je nu coulance :shrug:
     
  9. Verhaal over de 182pk software is onzin.
    Want er zit geen verschil in de motor. Of het bij chiptuner is geweest is tweede. Al zie ik geen duidelijkheid in hun verhaal omdat ze het denken en niet zeker weten. Ze moeten niet denken maar zeker weten.
    Zeg dan, we zien dat software gewijzigd is. Alleen dit niet gedaan is door een ford garage.

    2750 is denk ex btw. Tel je dat bij kom je dicht tegen de 3450 aan.

    Daarnaast zeggen ze dat er motor van revisiebedrijf is ingegaan dus geen motor van ford zelf
    Hoeveel heeft die andere motor echt gedraaid. Toen het werd gereviseerd en hebben ze het wel volgens de juiste voorwaarden gedaan.

    Hoe vervellend het ook is. 31maanden over de garantietermijn van jaar heen. Dan is het zeer vervellend. Alleen ze hoeven niet veel te doen. Dat ze toch 40% en onderzoek op hun nemen is dan netjes.

    Qua km stand is het snel deze defect maar kijk je naar leeftijd dan niet.
    Hoe dan ook zeer vervellend voor je hoe het allemaal is gegaan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Inderdaad een naar verhaal dit maar wat truckerowner ook zegt, de garantie is al 31maanden verlopen. Aan de andere kant is het aantla KM wat er mee gereden is echt heel weinig voor een revisieblok. Daarnaast las ik net in een ander draadje waar je ook had gereageerd dat Ford voor een nieuwe motor incl montage maar 5000eur rekent.. Dat is 1000 euro verschil en incl montage. Je had toendertijd tenminste de keuze voorgelegd moeten krijgen lijkt mij. Revisiemotor is niet altijd per definitie goede keuze dat blijkt maar weer.

    Voorstel, ongeacht dat het onrechtvaardig lijkt, is volgens mij wettelijk gezien wel netjes, alleen niet wat je gehoopt had en dat is ook volledig begrijpelijk. Helaas is de wet lang niet altidj rechtvaardig.

    Over de software is inmiddels genoeg gezegd evenals over de reden dat 182pk op een origineel geleverde 150pk geen verschil zou moeten maken. Wat ik me alleen afvraag, wanneer is die software dan teruggezet naar 150pk? Daar wordt namelijk niet over gesproken en moet volgens mij wel terug te vinden zijn, bijna elke wijziging in welke software dan ook laat ergens een footprint achter met datum en tijd. Daarnaast ligt het er dus aan of dat de standaard 182pk Ford sotware is geweest of tuningsoftware. Want als er geen enkel tehcnisch verschil is tussen de 150 en 182pk blokken behalve de software vervalt ook dat hele verhaal.

    Kortom, nog steeds een hoop vragen, ook voor je rechtsbijstand, en hopelijk wordt het alsnog iets netter opgelost, dat hoop ik echt. Maar zoals ik al zei de wet is niet altijd rechtvaardig.
    Blijf dit zeker volgen en top dat je het bij blijft houden.
     
  11. Mogelijk dat bij koelvloeistofsensor terugroepactie direct andere software erop is gezet zonder te kijken wat er op dat moment op stond.

    Zo is bij mij toen gecheckt en werd vergeleken met wat ik volgens etis had. En dachten die heeft al de laatste software. Zo waren er ook paar die van 182pk naar 150pk software versie zijn gegaan.
     

  12. In het schrijven van de garage werd het onderzoek van de PCM aangehaald. Toen heb ik gevraagd of ze mij het rapport met de bevindingen uit de PCM konden mailen. Dat ging niet. De After Sales manager was wel bereid om het rapport mondeling toe te lichten en met mij een afspraak te maken op de vestiging. Mijn antwoord daarop was dat ik mij moeilijk kan voorbereiden op een gesprek over de software als ik het rapport van te voren niet ingezien heb. Het rapport heb ik niet ontvangen. Vrij snel kreeg ik antwoord van de after sales manager:

    +++
    De software die is geladen in de auto is de originele software die bij uw auto hoort en hier is op dit moment geen nieuwere versie voor.
    Deze software heeft geen invloed op de nu aanwezige problemen, mits deze software niet tussentijds is gewijzigd nadat wij deze hebben geladen.

    +++

    Toch wel mooi dat ik deze uitkomst zo zwart op wit heb ontvangen.

    Het gaat mij in dit geval er niet om op aanspraak te maken op garantie. De montage is te lang geleden. Als consumenten zijn we naast garantie ook nog enigszins beschermd door het begrip: non-conformiteit. Op de Bovag site is er bijvoorbeeld een hele pagina aan gewijd. Ik kopieer even een fragment van die website:
    +++
    Non-conformiteit houdt in dat het afgeleverde product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben. Welke verwachtingen een klant redelijkerwijs van dat product mag hebben, moet per specifiek geval worden vastgesteld op basis van alle geldende omstandigheden.
    +++
    Nu ben ik dus nu in gesprek met de garage over deze term.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  13. Mooie dat ze nu zwart op wit zetten dat bestaande software nooit het probleem heeft verergerd. Dat als de berijder andere software op heeft gehad. Dat ze dit niet kunnen zien. Dus hun hele deel over software kunnen ze mee stoppen.

    Het is qua leeftijd mogelijk na 43maanden 3.5jaar dat motor overleden is.
    Maar die 23000km is dan te snel.

    Al ben ik eerlijk heb motor vervangen met 17.000km gelopen. Die was wel in de garantie periode. Ook zonder koelvloeistof kapot gelopen.
    Ook 30.000 drijfstang naar buiten zien komen. Of na 100km versleten koppeling. Al die keren was het in de fabrieksgarantie.

    Dus ja 23000km is snel maar er is niks mis met de motor. De rede was gebrek aan koelvloeistof.
    De hele motor kan goed zijn. Tot dat probleem met koelvloeistof te kort kwam. Gevolg is de kapote motor.
    Dus bovag kan zeggen dat non-conformiteit op de motor niet van toepassing is. Zonder vloeistof draai je elke motor kapot. Heb zelf keer gehad dat motor had vervangen en paar dagen later slang lossprong. Gevolg veel rook waardoor klant afgesleept was. Persoonlijk me excuses aangeboden van de ellende en slang erop en afvullen. Op tijd gestopt dus niks ernstigs aan.


    De grote vraag is waar was de lekkage.
    En wanneer was de terugroepactie uitgevoerd.
    Met deze motor of met de oude motor nog.
    Kans is dat er luchtbel heeft gezeten en door alle keren korte ritten wordt motor net niet warm om issue met koelsysteem naar boven te krijgen.
    Dan lange rit wordt alles te warm en klaar.

    Geen idee maar volgens mij staat er ergens ook dat de eigenaar elke tankbeurt of zo de olie keer moet peilen. Of zelfs vloeistof peilen.

    Toen bij mij terugroepactie werd gedaan heb ik eerste keren wel gekeken of het wel boven minimum stond.
    Toen afspraak kwam van koppeling terugroepactie. Heb ik gezegd dat ze nu wel softwareupdate moeten doen en systeem afvullen want dat hadden ze niet gedaan.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. In maart 2018 heb ik de terugroepactie gehad. Eind oktober 2018 is de revisiemotor geplaatst. Mijn motorblok is niet heetgelopen maar dus wel een melding van een te lage koelvloeistofstand. In het reservoir zat nog vloeistof maar wel onder het min. streepje. Daarna heb ik het niveau nog vaker gecontroleerd dan voorheen. De dop ging open met een zucht en de vloeistof steeg dan. Dat vond ik verdacht en heb een afspraak gemaakt met de garage om het te laten controleren. Er zaten uitlaatgassen in het systeem en er zit waarschijnlijk een lek in de koppakking (de motor is nog niet open geweest). De Ford garage waar mijn auto ook in onderhoud is, heeft mij het advies gegeven om een andere motor te plaatsen.

    Eigenlijk bij toeval kwam ik de website van de BOVAG terecht. Ik wilde voor de zekerheid toch eens nagaan of mijn garage ook lid is. En vervolgens kom ik allerlei super handige informatie tegen: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-conformiteit/non-conformiteit,-wettelijke-garantie
    Goede tips, ook toepasbaar bij andere aankopen.

    Bedankt ook voor al jullie support op dit forum! Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen en ik straks weer lekker kan gaan rijden.
     
  15. Met andere woorden er is niks mis mee met deze motor.
    Bedoel het is standaard als de motor warm is dat er een bar overdruk op het koelsysteem kan staan. Dit is puur om te zorgen dat water niet bij 100graden gaat koken.
    Daarom nooit met warme motor dop eraf draaien om bij te vullen.
    Dat vloeistof wat zakt kan komen omdat koelslangen klein beetje uitzetten. Meer volume in systeem dus lager koelvloeistof.

    Dus als koelsysteem is afgevuld is met koude motor. Hoe snel is deze koelvloeistof weggelopen.
    Als dit langzaam is en elk 1000km te halen valt.
    Zou ik met deze lage kms dat je rijdt per jaar gewoon keer met koude motor geregeld koelvloeistof bijvullen.
    Schild veel in de kosten.
    Voor 3400euro kun je met gemak nog paar jaar koelvloeistof keer bijvullen.
    En dan auto inwisselen. Tussentijd het monitoren hoe snel dit zakt.

    Waarom was de eerste motor vervangen. Mogelijk dat het ergens staat maar uit me hoofd geen idee wat toen de rede was
     
  16. Ook bij een koude motor bleef het vloeistofpeil laag. Pas bij het losdraaien van de dop steeg het. Klopt, dat is heel gevaarlijk om bij een warme motor de dop te openen. Als er uitlaatgassen in het koelvloeistofsysteem gemeten worden, dan is dat toch een zeer slecht teken?

    De eerste motor is heet gelopen. Een kapotte retourslang en destijds kreeg je nog geen melding in het dashboard. Onder garantie is er toen een andere cilinderkop geplaatst. Die heeft het 7 maanden uitgehouden en toen kreeg ik weer koelvloeistof lekkage. Toen is er een revisiemotor gemonteerd.
     
  17. #57 trucker0werner, 15 jun 2022
    Laatst bewerkt: 15 jun 2022
    Als motor koudt is en je draait dop los. Wanneer je vloeistofpeil stijgt. Dan zou je iets van overdruk hebben. Enige rede dat ik zo kan bedenken. Dat is dat je koppakking wel gas doorstuurt naar koelsysteem maar niet echt veel koelvloeistof naar de cilinder.
    Soort van terugslagklep of een richtingsverkeer ieder geval.

    Omdat je eigenlijk 2x warmloper hebt gehad, waar uiteindelijk andere blok in is gegaan. Is toen ook uitlaatgasdampen in systeem gekomen. Meten ze dit misschien wel.
    Koelvloeistof lekkage was dat uitwendig/inwendig uitlaatgassen naar koelsysteem.

    Vandaar de vraag als je met koude motor koelsysteem afvuld hoe veel km duurt het voor het op minimum weer staat.

    Nu ik beethe globaal terug lees valt me pas op dat het om 1.6ecoboost gaat.
    Kan me niet indenken dat koppakking tijdrovende klus is bij deze motor.
    Ja qua uren zit er al snel veel in. Maar rest valt best mee.

    Had je nog gevragen wat koppakking vervangen kost. En dit ook elders nagevraagd.
    Bedoel als ik zag hoe de distributieriem zat, was dat makkelijker dan ik dacht.
    Heb zelf bij 1.6thp vaak zat kop eraf gehad. Dat voor interne klepvervuiling en exter het schoon werd gemaakt. Geen 1 gehad met koppakking die er tussen uit lag. Qua kosten zit je nog steeds onder de 3450euro.

    Ivm je zelf zegt dat niet warm gelopen is. Dan is het kop eraf. Wel duidelijk if het echt daar zat het issue.
    Rest van motorblok is eigenlijk niks mis mee.
    Sterker nog draai je de kopbouten bij wat opgewarmde motor nog een stukje verder kan het zelf zijn dat het probleem oplost. Maar ja wil je die gok doen. 2de hands markt worden zo soms door de beun wel uitwendige lekkages als eerst geprobeerd op te lossen.

    Waarom willen ze zo graag weer nieuwe motor plaatsen. Als met alleen pakking op te lossen is. Als ze zeggen dat je daarna nog issues krijgt. Heb ik als monteur zijnde weinig vertrouwen in dat bedrijf.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. De afgelopen dagen heb ik aantal pagina's op de website van de BOVAG doorgelezen. De BOVAG geeft daarin tips aan de garagehouders hoe zij met hun klanten om moeten gaan. Mijn garage is ook BOVAG lid.

    Nu heb ik geen recht meer op garantie. De motor is langer dan een jaar geleden gemonteerd. Echter bestaat er ter bescherming van de consument nog zoiets als het begrip: non-conformiteit.

    +++
    Non-conformiteit betekent dat het afgeleverde product niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben.

    +++

    Stel dat wordt vastgesteld dat er inderdaad sprake is van non-conformiteit. Dan kan de koper (een consument of een zakelijke koper) op grond van non-conformiteit van u verlangen dat u het gebrek herstelt, of dat u het gebrekkige product vervangt. Dit moet kosteloos gebeuren, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper.

    +++
    Heeft u het product zakelijk betrokken en doet de klant een beroep op non-conformiteit? Neem dan contact op met uw zakelijke voorschakel
    (in mijn geval het bedrijf waar de revisiemotor vandaan komt) Op basis van het regresrecht *) kunt uw schade als gevolg van non-conformiteit succesvol bij hem neerleggen. Het is verstandig deze partij vroegtijdig te betrekken in het vinden van een oplossing.


    *) de schade zoveel mogelijk ten laste komt van de producent of leverancier van ondeugdelijke producten.

    +++

    Al het cursief gedrukte, Bron: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-conformiteit/non-conformiteit,-wettelijke-garantie


    Nu heb ik het idee dat het bedrijf waar de revisiemotor vandaan is gekomen er duidelijk omschreven leveringsvoorwaarden op na houdt en dat de non-conformiteit is uitgesloten in het aankoopcontract tussen revisiebedrijf en garage. Mijn garage mag de non-conformiteit richting een particulier niet uitsluiten. Onderling tussen bedrijven schijnt dat wel te kunnen. Het revisiemotorbedrijf heeft waarschijnlijk een goed contract gemaakt waarin zij niet voor dit soort schadegevallen aansprakelijk gesteld kunnen worden. De garage zit nu klem en wil toch hun eigen schade zo beperkt mogelijk houden en informeert de klant bijvoorbeeld over "eventueel" illegaal gevonden software in de hoop dat de klant alsnog akkoord gaat met de reparatiekosten. Er is wat korting gegeven en zo blijft de schade voor de garage nog enigszins beperkt. De garage zou volgens hun eigen richtlijnen immers de schade kosteloos moeten oplossen.

    Bovenstaande kan ik helemaal niet bewijzen. Het is mijn eigen theorie. En ik heb juridisch gezien ook alleen met mijn garage te maken. Als de garage een minder goed inkoopbeleid heeft dan mag de klant daar niet de dupe van zijn. Ik heb de garage met de artikelen van hun eigen BOVAG-site geconfronteerd en toen bleef het wel angstvallig stil. Het is wel opvallend dat mijn garage allerlei onderzoeken doet maar het woord revisiebedrijf is nog niet gevallen. Als je extern een motor inkoopt en de koppakking gaat lek dan zou het revisiemotorbedrijf toch ook bij het onderzoek betrokken moeten zijn lijkt mij.

    Er is een aangetekende brief de deur uit gegaan waarin ik mij op deze non-conformiteit van de door mij gekochte revisiemotor beroep.
     
    gerardTDCI, Bramzel en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Het wordt wel een lastig verhaal. Maar wie heeft de revisie motor gekocht? Jijzelf of de garage?
     
  20. Uiteindelijk heeft de garage met goedkeuring van de klant de motor ingekocht. Alleen denk ik revisiebedrijf niet echt de motor reviseert. Ken namelijk geen bedrijven die zo'n motor reviseert. Het is eerder tweede hands motor, zou ik haast denken.

    Maar ja als er koelprobkeem is. Dan heeft dit niks met de geinstalleerde motor te maken.
    Als ik verkeerde vrandstof tank en doorrijd waarsoor me pomp veschadigd raakt. Kan ik wel andere pomp installeren maar die gaat alsnog kapot. Door zelfde brandstof.

    Wat betredt motor is extern buiten de officiele wegen aangekomen. Die geven ook 1 jaar garantie, en zeggen ook simpel is te lang geleden.

    Vandaar dat ik toch denk dikke pech.
    Maar ook de simpele gedachte van meteen nieuwe motor erin wil zetten. Zie geen rede om de koppakking alleen te vervangen een issue is.
    zover ik lees is dat de enige issue
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina