1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

KVS lekkage - Garage adviseert revisieblok #2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Aloha, 16 mei 2022.

  1. Wat ik mijzelf nu afvraag, is er een speciefiek range 1.6 ecoboost blokken die deze problemen hebben of zijn het alle 1.6 ecoboost blokken?
    En hoe zit het dan met de 183PK versies ipv 140pk?

    @Aloha ben je inmiddels wat wijzer geworden?
     
  2. @Edgarcmax
    140pk? Denk typfoutje met 150.
    Zover ik toendertijd achterkwam was motorisch eigenlijj geen verachil tussen de 150 en 182pk.
    Enige verschil is dat bij hogere toeren de turbodruk bij de 150pk wat lager is, of ja afvlakt.
    182pk gaat juist koppel verder door tot max toerental. Vandaar de extra pk. Maar onder de 3000rpm zijn ze gelijk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  3. Ja 150pk inderdaad alleen de vraag blijft hoe houden deze blokken zich?
     
  4. Als je bedenkt in hoeveel auto's ze gemonteerd zijn van Ford en Volvo dan denk ik dat het wel meevalt. Ja, er zijn verhalen over te vinden, maar het is niet zo dat ze allemaal gegarandeerd problemen krijgen. Het is geen VAG FSI ketting issue of Peugeot THP motor wat dat betreft.

    Dit is echter puur een gevoelskwestie, waarschijnlijk ook enigszins gevoed vanuit de hoop dat de mijne het gewoon blijft doen :D
     
    Patman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Goed punt inderdaad er zal waarschijnlijk een serie zijn waar het bij gebeurd en that’s it. En misschien tellen onderhoud en rijstijl ook mee.
     
  6. Tijdens de relatief korte periode dat de 1.6 ECOboost in de Focus MK3 is toegepast (2011 - 2014) zijn er diverse technische wijzigingen geweest. Zowel kleine als grote wijzigingen. Zelfs het design van de cilinderkop is compleet gewijzigd.

    Feitelijk zijn er dus diverse versies van de 1.6 ECOboost met andere hardware (en bijbehorende software). Van de eerdere versies zijn diverse onderdelen niet meer leverbaar en worden door Ford ook geen nieuwe of ruilmotoren meer geleverd (alleen de laatste versie is als nieuwe of ruilmotor leverbaar).

    Een lekke koppakking of scheur in onderblok of cilinderkop is bij deze motoren vrijwel altijd het gevolg van oververhitting van de motor. Gezien oververhitting als gevolg van koelvloeistof verlies (met de oude degas hose en voor de 17S09 terugroepactie) een relatief veel voorkomend probleem was bestaat dus de mogelijkheid dat een motor in het verleden warm gelopen is en de schade zich pas veel later openbaart. Overigens komt dit zowel bij de 150 PK versie als de 182 PK versie voor.


    Mijn inziens is de 1.6 ECOboost een goede, betrouwbare motor. Mijn ouders rijden al bijna 10 Jaar met een 150 PK 1.6 ECOboost (waarvan ruim 6 Jaar met 182 PK software). Technisch gezien is deze motor vrijwel probleemloos gebleken. Buiten het reguliere jaarlijkse onderhoud is alleen de hogedruk brandstofpomp defect gegaan.
     
    PhoenixNLx, Tom91, Bramzel en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Kijk dat is nog eens een duidelijk verhaal. En de 2016 en latere zijn dan gewoon laat op kenteken gezet of is dat een ander blok?
     
  8. Top JW, da's een inhoudelijk antwoord wat me geruststelt. Ik heb een vroege 1.6 maar wel met de modificatie aan het koelsysteem en de koelvloeistof lijkt tot nu toe keurig op peil te blijven in het halve jaar dat ik hem heb. Dus fingers crossed dat ik een goeie heb ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. volgens mij is toen de 1.5 geïntroduceerd.
     
  10. Is de 1.5 nou een compleet ander blok? Of een gemodificeerde 1.6? Want tussen de 1.5 uit de MK3.2 en de Mk4 zit ook weer verschil toch?
     
  11. Mijn 1.6 uit 2012 geïmporteerd in 2013 loopt ook nog zoals het hoort
    Heeft wel de koelsysteem mod. gehad niet de software voor de bescherming van de koppeling.

    nu heeft ie zo’n 170k gelopen en krijgt 1 keer per jaar een onderhoudsbeurt verder wordt er eigenlijk weinig naar om gekeken
    Afgelopen jaar distributie riem vervangen incl waterpomp en een keer de remblokken rondom verder is er nog niets aan vervangen, O ja 2 deuren rechts omdat er eens een paaltje niet opzij wou springen
     
  12. De 1.6 ECOboost is vanaf 23-08-2010 in de MK3 toegepast. Vanaf 06-10-2014 is de productie gestart van de MK3.5. Tegelijkertijd is de 1.6 ECOboost vervangen door de 4-cylinder 1.5 ECOboost. In andere Ford modellen zoals bijvoorbeeld de Kuga en Fiesta ST is de 1.6 ECOboost nog wel langer leverbaar geweest.

    De 4-cylinder 1.5 ECOboost is een doorontwikkeling van de 1.6 ECOboost. Beide motoren behoren tot de Sigma motorenfamilie. De cilinderinhoud is verkleind naar 1499 cc door de slag van de krukas te verkleinen. De boring is gelijk gebleven. Het doel van het verkleinen van de cilinderinhoud was om de motor aantrekkelijk te maken voor markten met hoge belastingen boven een cilinderinhoud van 1500 cc (zoals bijvoorbeeld groeimarkten als China).

    Daarnaast heeft de 4-cylinder 1.5 ECOboost t.o.v. de 1.6 ECOboost diverse technische wijzigingen met als doel de uitstoot te verlagen. Denk hierbij aan een in de cilinderkop geïntegreerd uitlaatspruitstuk, een vloeistofgekoelde intercooler en een magneetkoppeling op de waterpomp pulley (waardoor de waterpomp tijdelijk kan worden uitgeschakeld en de motor veel sneller op temperatuur komt).


    Met de komst van de Focus MK4 is de 4-cylinder 1.5 ECOboost vervangen door een nieuw ontwikkelde 3-cylinder 1.5 ECOboost. In andere Ford modellen zoals bijvoorbeeld de Kuga en Mondeo is de 4-cylinder 1.5 ECOboost nog wel langer leverbaar geweest.
     
    Dennisfocus19, Aloha, Dennis182 en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. Dank u voor deze heldere uitleg
     
  14. @JW bewijst zich wederom als wandelende Focus encyclopedie. Bedankt man! :rock:
     
    PhoenixNLx, Edgar Focus en BlueWhale vinden dit leuk.
  15. Even een update over mijn Ford Focus. Deze staat nog steeds bij de garage. Naast het feit dat ik Ford Assistance heb, ben ik ook nog steeds lid van de ANWB en heb daar om juridisch advies gevraagd. Ik kreeg van hen het volgende antwoord:


    "Antwoord van Jos
    ANWB Expert

    Uw garage meldt een lekke koppakking bij uw Ford Focus 1.6 Ecoboost. Hij adviseert een revisiemotor te plaatsen. Deze motor is echter nog maar 3,5 jaar geleden óók al eens vervangen, die er inmiddels slechts 23.000 km op heeft zitten.

    Koelingsproblemen
    Het omschreven defect kan redelijk spontaan ontstaan zijn en ten tijde van de beurt, dus toen niet zijn ontdekt. Maar koelingsproblemen is de Ecoboost motor niet vreemd, en komen we vaker tegen dat een dergelijk defect vaak leidt tot een nieuw of gereviseerd onderblok. Dus in die zin begrijp ik het advies van de garage wel die graag op safe speelt en kiest voor een duurzame ingreep.

    Spontaan defect
    Maar duurzaam zou de ingreep 3,5 jaar geleden ook moeten zijn geweest. Ik begrijp best dat het betreffende motorrevisiebedrijf nu zijn handen er vanaf trekt. Maar wanneer er géén aantoonbare externe oorzaak is, dus geen oververhitting door een koelwaterlekkage, dan zou dit een spontaan defect kunnen zijn van de motor zélf. Dus een spontaan defect geraakte koppakking of misschien zelfs gescheurde cilinderkop.

    Levensduur motor
    In zo'n geval ben ik van mening dat wanneer er géén heldere verklaring is voor dit (gevolg)gebrek, deze motor een langere levensduur had moeten kunnen garanderen dan 23.000 km. Dan heeft u ook geen boodschap aan de afwijzing van het revisiebedrijf. Uw garage heeft destijds de klus geklaard en is juridisch voor u de enige aangewezen partij. Dan denk ik dat u van deze motor minstens het viervoudige aan kilometers had mogen verwachten en moet uw garage met een billijk en coulant voorstel komen. Het is dan aan uw garage hoe hij het gaat regelen met het revisiebedrijf."

    Zoals gezegd rij ik niet zoveel kilometers. Ik ga met de trein naar mijn werk. Als ik dan rij, is het voor de langere ritten. Voor dichtbij pak ik altijd de fiets. Ik ben zuinig op mijn materiaal. De eerste tien minuten rij ik rustig zodat de motor op kan warmen. Na een lange rit rij de laatste kilometers ook weer rustig naar huis zodat het blok en turbo weer kunnen afkoelen. De motor heeft nog nooit E10 door de cilinders gehad. Daarnaast heeft de Focus alle beurten bij een Ford garage gehad. De revisiemotor is ook door diezelfde Ford garage geplaatst.

    Ik heb het advies van de ANWB gevolgd en de garage gevraagd om coulance in plaats van de volle mep (€4400) te moeten betalen. Ik had het viervoudige aan kilometers van de revisiemotor mogen verwachten. Persoonlijk vind ik de door de ANWB verwachtte levensduur van 92.000 km voor een ecoboost blok nog aan de zuinige kant. Om eruit te komen was mijn voorstel dan ook om dit kwart van de gereden kilometers te betalen. Dit kwart is €1188 (prijs eerste motor 4750) wat ik wederom een flinke aderlating vind maar ik kan ook niet van Ford verwachten dat ze mij met gesloten beurs zouden helpen. Mijn garage komt echter met een tegenbod van €2750. Ik ga er na het weekend met de manager van de garage over praten. Ik heb het gevoel in een hele slechte film te zitten. Nu heb ik sterk het idee dat Ford een niet goed functionerend onderdeel heeft ingekocht en dat aan de klant wil doorberekenen. Nu wacht ik ook nog op antwoord van mijn rechtsbijstandsverzekering. Ik ben niet juridisch onderlegd en mogelijk kunnen zij mij helpen of tips geven. De Focus gebruik ik ook voor het vervoer van mijn windsurfspullen. Laat het nu de afgelopen weekenden goed waaien... Nu maar noodgedwongen met een fietskarretje naar het lokale meertje.
     
  16. Goed om te lezen dat er ruimte is om te onderhandelen. Ik denk dat je gaat uitkomen op 50/50. Gok ik hoor. ;) Mooi geschreven advies van de anwb.

    succes met de afwikkeling:thumbup:
     
    Aloha vindt dit leuk.
  17. Nieuwe wending. De PCM is uit de auto gehaald en voor onderzoek naar Ford Nederland gestuurd. Mogelijk heb ik deze (tweedehands) auto gekocht met een tuning erop. En het zou nu goed kunnen dat deze tuning voor de motorschade verantwoordelijk is.

    Ik heb deze auto nooit op een rollenbank gehad, wel trok deze goed door in de toeren. Mijn vermoeden was wel dat de vorige eigenaar een upgrade had gedaan van 150 naar 182 pk (1.6 ecoboost). Maar ik zou eigenlijk ook niet weten hoe je kunt zien welke software op een tweedehands auto geladen is. Ik heb wel eens met een OBD geprobeerd of ik iets kon vinden maar daar is het bij gebleven.

    Bij de terugroepactie voor de koelvloeistofpeilstok is er ook een software upgrade geweest. Pas later is de revisiemotor geplaatst. Bij een software upgrade door de Ford garage wordt toch de software overschreven? Kan het dan zijn dat er "illegale" motor software in de achtergrond is blijven staan?

    Voor en na de terugroepactie merkte ik overigens geen verschil in motorgedrag. Wat mijn idee sterkte dat de 182 pk Ford software er nog steeds op zat.

    Misschien dat @JW hier antwoord op heeft.
     
  18. De 17S09 terugroepactie betreffende het koelsysteem bestond uit technische aanpassingen en software updates van de PCM, BCM en IPC.

    Indien de terugroepactie correct werd uitgevoerd volgens de handleiding bleef bij een 150 PK versie welke voorzien was van de 182 PK software het vermogen behouden en werd de PCM geupdate naar de meest recente 182 PK software.

    Er zijn echter ook gevallen waarbij de handleiding klaarblijkelijk niet goed gevolgd is en de auto achteraf weer was voorzien van 150 PK.


    Na het updaten van de PCM software is een eventuele tuning sowieso verdwenen.
     
    Aloha vindt dit leuk.
  19. Bedankt voor je antwoord JW!

    Mijn kenteken geeft aan dat ik in een 150 pk versie rij. Dan kan het PCM onderzoek door Ford NL alleen maar aangeven dat er nu 182 pk geladen is. Dat blijft Ford software en dat zou dan geen verklaring mogen zijn voor de korte kilometerrange van mijn revisiemotor.

    Deze week ontvang ik de uitslag van het PCM onderzoek.
     
  20. Ik ben heel benieuwd hoe dit af gaat lopen en vooral ook wat je rechtsbijstand gaat zeggen.
    Het blijft een vreemd verhaal en feitelijk is de 182pk ook gewoon standaard software die in bijv Duitsland gewoon zo verkocht werd. Alleen in NL zijn ze geknepen tot 150pk vanwege de wetgeving hier.
    Heel veel sterkte en tof dat je het hier allemaal bijhoudt, aleen jammer dat het gebeurd.
     
    Aloha vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina