1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

KVS lekkage - Garage adviseert revisieblok #2

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Aloha, 16 mei 2022.

  1. Lees regelmatig dit forum en heeft mij al de nodige nuttige tips opgeleverd. Bedankt!

    Mijn vraag gaat over de 1.6 Ecoboost motor. Afgelopen maand kreeg ik tijdens het rijden de melding dat het koelvloeistofniveau te laag was. Toen wat koelvloeistof bijgevuld en regelmatig gemeten. Om zeker te zijn heb ik mijn Focus (2012) vanochtend bij de garage achtergelaten.
    Vanmiddag belde de garage met de mededeling dat er uitlaatgassen bij de koelvloeistof gemeten waren en dat er iets mis was met ofwel de koppakking of misschien intern in de motor. Mij werd geadviseerd om verdere problemen te voorkomen en een revisiemotor te monteren. Dat was geen fijn bericht. Extra pijnlijk omdat deze motor pas drieënhalf jaar geleden is geplaatst door dezelfde garage. De Focus rijdt superlekker, ik maak alleen niet zoveel kilometers, 23.000 km heb ik ermee gereden. De revisiemotor is extern aangeleverd bij de garage en er zat één jaar garantie op. Maar het idee om na zo weinig kilometers nog eens een motorblok te vervangen is me wel wat rauw op mijn dak gevallen. Ik snap dat ik geen aanspraak kan maken op de garantie. Het revisieblok heeft me toen alles bij elkaar €4750 gekost en nu dus weer het vooruitzicht naar een vergelijkbare uitgave.

    De motor is volgens mij nu niet heet gelopen. Er zat nog koelvloeistof in het reservoir. Daarna heb ik met de OBD de auto uitgelezen en daar waren geen foutcodes op te zien. Mijn garage heeft echter slechte ervaringen met het vervangen van de koppakking van de 1.6 Ecoboost motor. Vandaar het advies om voor een revisiemotor te gaan.

    Kiest de garage nu voor de meest veilige en dure optie of is het inderdaad lastig om de koppakking succesvol te vervangen?
    Is een revisieblok eigenlijk bijna net zo goed als een nieuwe motor? Of zit daar ook nog kwaliteitsverschil in?
    Afgelopen januari heeft ze nog een grote beurt gehad en toen was alles in orde. Heb ik nu gewoon domme pech of mag ik ook wat van de garage verwachten?
     
  2. Ik zou eens contact opnemen met: https://www.automotorentrading.nl/

    Nee, ik heb er geen aandelen. Wel een goede ervaring, ze hebben mijn motor (geen 1.6 eco boost) gefixt voor een zeer schappelijk bedrag. Ze doen er wel regelmatig Fords.

    Informeren kost je niets. Maakt je wel wijzer.
     
    Aloha en Edgar Focus vinden dit leuk.
  3. Is er daadwerkelijk gekeken wat er mis is? Het kan natuurlijk zijn dat bv de cilinderkop gescheurd is maar kan zoals vermeld ook de koppakking zijn. Ik zou niet zo maar gelijk het motorblok vervangen zonder te weten wat er precies mis is. Het is natuurlijk wel een risico wanneer je de koppakking laat vervangen en er blijkt toch dat de kop gescheurd of kromgetrokken is.
     
    Aloha vindt dit leuk.
  4. Pech heb je wel, maar om nu de motor helemaal te vervangen is wel wat gortig.

    Een revisieblok is niet hetzelfde als een nieuwe motor, het zou zo goed als nieuw moeten zijn.

    Mijn advies is om een goede diagnose te laten stellen, eerst uitsluiten dat er geen uitwendige lekkage is door bijvoorbeeld een gescheurde retourslang.

    Wanneer het 100% zeker is dat er geen andere lekkage aanwezig is in het koelsysteem en ook de dop van het expansietankje goed is en niet te vroeg opent dan cilinderkop pas demonteren en cilinderkop laten testen en vlakken.
     
  5. Als er al een revisieblok in is gegaan en dat is nu weer stuk hoe lang voordat dat blok ook weer stuk is?
    Ik bedoel, je kan wel eens pech hebben maar dit klinkt wel heel erg naar de makkelijkste uitweg vinden.
    Een second opinion zou uitsluitsel kunnen geven, misschien heb je inderdaad echt pech maar voor hetzelfde geld is het iets veel minder ernstig.
    Wel een gratis tip, als je zo weinig km maakt doe een keer per maand even een flinke rit van een uur met een flink stuk snelweg.
    Klinkt misschien gek maar weinig km maken is ook niet goed voor een blok, het komt dan meestal niet/nooit op temepratuur en kan daardoor juist scheuren omdat het altijd koud is.

    Maar goed, ik zou een andere garage ook laten kijken gewoon om het zeker te weten.
    En misschien bij deze eens informeren inderdaad : https://www.automotorentrading.nl/ (dank aan @bart-p )
     
  6. Heb zelf ook een revisieblok erin sinds 125.000 km
    Er staat nu 215.000 op, gaat nog steeds goed. Ik rij alleen wel stuk meer dan jij.
    Maar het kan dus ook gewoon wel goed gaan...

    Succes met de afhandeling.
     
    Aloha vindt dit leuk.
  7. Klinkt inderdaad gek en lijkt me ook onjuist. Kun je dit nader duiden? Wat scheurt er dan?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Op den duur kan je blok gana scheuren omdat het altijd koud draait, haarscheurtjes kunnen al genoeg zijn.
     
  9. De motor is niet open geweest. In de koelvloeistof zijn uitlaatgassen gemeten. De garage gaf aan dat het vervangen van de koppakking een tijdrovende reparatie zou zijn. Het koelvloeistofprobleem zou dan opgelost zijn maar een ander mankement kunnen geven (bijvoorbeeld hoog olieverbruik). Ik heb geen prijsopgave van het vervangen van koppakking gekregen, maar met iets meer betalen zou ik een ruilblok en weer een jaar garantie hebben. Ik zag al in een eerdere post een adres van een revisiebedrijf. Met dit soort bedragen ga ik in ieder geval wel een second opinion vragen.
     
  10. De dop was pas geleden nog vervangen. Na een rit stond de koelvloeistof net onder de min streep in het reservoir. Als ik de dop dan opendraaide dan hoorde ik de druk eraf gaan en steeg het niveau weer. Heel vaak gemeten en per saldo zat er wel steeds ietsjes minder in het reservoir. De diagnose is inderdaad wel snel gesteld. Ik ga voor een second opinion.
     
  11. Voor de korte ritten pak ik de fiets. Ik werk in Amsterdam en parkeerruimte is daar niet, dan maak ik gebruik van de trein. Als ik dan met de Focus op pad ga is dat vrijwel altijd voor een rit van 20 minuten of langer. Dan rij de eerste 10 minuten heel rustig om de motor op te laten warmen. Mocht de gelegenheid zich voor doen dan is het een genot om de 1.6 aan het werk te zetten. Dit alles om een "luie" motor te voorkomen.
     
  12. Het is nu een zeldzaamheid, regen. In tijden van hevige stortbuien zie je wel eens auto's toch proberen om door een ondergelopen viaduct etc. rijden. Totdat het water hoog genoeg staat en in de motor loopt. Kan deze waterslag ook ontstaan als er koelvloeistof in de motor loopt?
     
  13. Koppakking dan moet je idd aan de nodige uren arbeid denken. En daar gaan de kosten in zitten.

    Waterslag met koelvloeistof kan niet met lopende motor. Dus niet zoals verhaal van viaduct.
    Wel kan het zijn dat als motor afstaat door de hogere druk in koelsysteem koelvloeistof op de zuiger terecht komt. Alleen druk neemt af en zal dan ook stoppen met vol lopen.
    Als de lek groot is, zal het ook met lopende motor systeem snel leegtrekken en witte rook geven.

    Maar ook na vervangen van de koppaking heb je recht op jaar garantie op de reparatie. Althans is bij grote reparatie normaal
     
    Edgar Focus en Aloha vinden dit leuk.
  14. Ik zou inderdaad ergens wat meer info inwinnen ipv zo maar het blok gaan vervangen. Ik weet niet precies wat het vervangen van de koppakking kost bij een Ecoboost maar ik kan me niet gelijk voorstellen dat het richting de €4000 gaat (wat je waarschijnlijk wel betaald voor een vervangend blok). Het risico dat er meer mis blijkt te zijn na het vervangen van de koppakking blijft natuurlijk wel aanwezig.
     
    Aloha vindt dit leuk.
  15. Nog even wat informatie hierover mbt mijn kant.
    Ik had dus ook KVS verlies. Koppakking vervangen incl afvlakken cilinderkop.
    Echter na een jaar weer dezelfde problemen, scheurtjes in cilinderwand. Had er toen denk ik 45k mee gereden ofzo. Toen nieuw revisieblok erin. Die natuurlijk helemaal zelf ingereden en altijd goed onderhouden (op tijd olie etc etc). Dat scheelt een hoop denk ik.
    Ik zou ook zeker dus adviseren om er een nieuw blok in te doen. Voor 4000 euro heb je natuurlijk niet een Focus 1.6 ecoboost tegenwoordig met die prijzen...Alhoewel het dicht in de buurt komt met het wel of niet vervangen van de motor.
     
  16. Hoe erg is het verbruik?
    Ik heb het al van het begin 1x in de halfjaar minimaal verlies. Merk verder niks aan de auto
     
  17. Verbruik van koelvloeistof is ongeveer 0.4 liter per 1000 km
    Het is van de ene op ander dag ontstaan. Daarvoor was er nauwelijks verbruik.
     
  18. #18 Aloha, 18 mei 2022
    Laatst bewerkt: 18 mei 2022
    Mijn verhaal heeft veel overeenkomsten. Bij de terugroepactie van de 1.6 was er ook al sprake van koelvloeistofverlies. Toen is onder garantie de cilinderkop vervangen. Dat was voor mij ook niet de oplossing. Een half jaar later stond mijn Focus weer voor langere tijd bij de garage. Ik ben heel zuinig op mijn auto en met het idee om er nog jaren van te gaan genieten heb ik op advies van de garage een revisiemotor laten plaatsen. De inloop adviezen opgevolgd en alle beurten netjes op tijd laten doen, in januari nog een grote beurt.
    Nu is deze motor na 23000 km alweer aan vervanging toe. Ik ben er wel een beetje verdrietig van.

    Ik heb contact gehad met Automotorentrading.nl Het koelvloeistofprobleem van de 1.6 Ecoboost motor was bij hen bekend. En dan citeer ik:

    "Helaas is dit 9 van de 10 keer niet de koppakking maar ontstaat er een scheur in het onderblok. Deze reparatie kunnen wij ook voor u uitvoeren. Bij deze reparatie verbussen wij het onderblok en is het probleem verholpen. Kosten van het repareren van het onderblok bedragen ca. €2500,- excl. btw. De Uit en inbouw werkzaamheden bedragen €1000,- excl. btw en excl. de vloeistoffen.

    Wij geven 6 mnd garantie op deze reparatie"




    Met de zoekfunctie van dit forum kwam ik een paar verontrustende berichten uit 2020 van Rientjes tegen.

    Ik heb Rientjes een PB gestuurd, hij geeft aan ervaring te hebben wat betreft revisiemotoren. Maar hij is jammer genoeg de laatste tijd niet online geweest op het forum. Mijn garage heeft de motor ook extern ingekocht.
     
  19. Hoeveel zorgen moeten wij ons nu eigenlijk maken met gering verbruik ?
     
  20. Mijn ervaring... Kwestie van tijd voordat je echte problemen krijgt.
    Ik heb zelf ook wel eens nog wat moeten bijvullen. Maar dat was dan nadat ik mijn koelvloeistof reservoir had laten vervangen en de garage wss niet goed had bijgevuld met speciaal apparaat.

    N.B. trouwens ook nog een paar punten die je kan maken:

    - koelvloeistof reservoir: vertoont deze haarscheurtjes of misschien is hij wel lek. Ik vervang deze om de 3 jaar preventief, heb hier namelijk ook last van gehad.
    - radiator kan ook lek zijn, controller dat even.
     

Deel Deze Pagina