1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppeling stuk? Focus MK4

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door thecure, 31 okt 2021.

  1. Non-conformiteit houdt in dat een verkochte zaak niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten. Wellicht is de verkoper coulant, maar hij is niets verplicht.
     
  2. Let wel: een koppeling is een slijtage product. Km'er stand zegt hier niets over, het kan zo zijn dan de vorige eigenaar alleen stedelijke km'ers heeft gereden, met te grote schoenen aan waardoor de koppeling ingedrukt bleef.

    Het zou wel zo kunnen zijn dat je samen afspraken kan maken over de kosten, ofwel jij betaalt t onderdeel, de dealer de uren. Probeer ook zelf coulant hier in te zijn. Gelijk met de hakken in t zand zal geen oplossing brengen.

    Zuur blijft het natuurlijk wel, succes met de afhandeling :thumbup:

    Greetz Emiel
     
    Marco Morello vindt dit leuk.
  3. Ik moet altijd hier aan denken bij dat soort dingen.
     
  4. Zijn er al ontwikkelingen?
     
  5. Dit lijkt me een fabricagefout en hoort onder garantie te vallen. In het ergste geval coulance maar als het zo snel gebeurd dan moet de leverancier aantonen dat het door jouw schuld komt.

    Je kunt ook Ford nederland benaderen voor coulance of volledige vergoeding.
     
  6. @rfocus Hoe kom je daarbij? De garantie is toch voorbij? En waarom Ford Nederland?
     
  7. De auto komt van oorsprong uit het buitenland. Ford NL heeft daar niks mee van doen. En een fabricagefout kun je ook niet zomaar van spreken. Wie weet hoe de koppeling behandeld is.
     
  8. #28 rfocus, 4 nov 2021
    Laatst bewerkt: 4 nov 2021
    Mijn auto komt ook uit het buitenland. En heb hier ook volledige garantie.
    En als er uit onderzoek blijkt dat er een fout in de koppeling of auto zit is het garantie!
    Ook als de auto uit de garantie perioden is.
     
  9. Ik hoop dat we nog een update krijgen van @thecure
     
    thecure vindt dit leuk.
  10. Mooi dat je zo stellig bent, de werkelijkheid is vaak anders. Zoals je kan lezen is de auto van TS al uit de garantie. Wellicht dat jij nog fabrieksgarantie hebt op de auto, of dat de verkoper garantie geeft, maar wanneer de auto buiten de fabrieksgarantie is, heeft Ford NL er weinig meer mee van doen. In mijn ogen terecht.
     
  11. Garantie is geldig in bijna de hele Europeese unie. Dus ook al komt de auto uit Duitsland, dan heb je "gewoon" garantie in NL. Als de termijn voorbij is en er geen extra garantie bij gekocht is, zal het waarschijnlijk wel een stuk moeilijker worden om coulance van Ford NL te verwachten...

    Greetz Emiel
     
    thecure vindt dit leuk.
  12. je hebt ook niks met Ford NL te maken, je hebt de auto ook niet van hun gekocht.
    in dit geval moet je er samen met de verkoper uit zien te komen.
     
    thecure vindt dit leuk.
  13. Mijn auto heeft inderdaad nog fabriek garantie! Maar ik bedoel als er na onderzoek
    Blijkt dat er een productiefout in de defecte onderdelen zit. Danis Ford toch aansprakelijk of zie ik het nou verkeerd.
     
  14. Zeker zeker... de auto is inmiddels klaar en opgehaald.

    Over de kosten weet ik nog niks, de verkoper moest nog overleggen met de directie dus de rekening was nog niet klaar. Hoeveel ze dus op zich nemen blijft nog even spannend.
     
  15. En wat was de oorzaak?
     
  16. Ze houden het op slijtage... ik zei ook hoe kan dat na zo'n lage km stand, en hoe kan het dat de auto zo plotseling stil stond, en we niets van slip e.d. gemerkt hebben.
    Ze hebben er niet echt een antwoord op merkte ik wel.
    Heb duidelijk gezegd dat er waarschijnlijk iets niet goed gezeten heeft vanaf de fabriek, een koppeling kan volgens mij niet zo van het ene op het andere moment zodanig verslijten dat je niet meer vooruit komt.

    Ik wacht de rekening eerst even af. Volledig garantie is een utopie, en hoeft van mij ook niet. Het is ook een slijtagedeel.
    Maar een flink stuk coulance zou op zijn plaats zijn.
    Of ze het met Ford regelen of niet moeten ze zelf weten. Volgens het consumentenrecht moet ik bij de verkoper zijn.

    Als het bedrag niet naar mij zin is, ga ik het via de Bovag spelen. Kijken wat zij zeggen.
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  17. Als zij zeggen dat het slijtage is, zij zijn tenslotte de expert, dan zul jij moeten bewijzen dat je hem niet mishandeld hebt.
    Misschien heeft de vorige eigenaar hem wel mishandeld.
    Waarom zou er dan coulance moeten zijn?

    En met welk percentage coulance zou jij dan tevreden zijn?
     
  18. De hedendaagse techniek met koppeling cilinders en een drukgroep met voorspanning zorgt er eigenlijk voor dat je nauwelijks tot geen slip merkt bij slijtage tot dat die door een limiet heen is en dan heb je ook echt meteen niks meer.

    Maar je had toch kunnen vragen om de oude onderdelen mee te nemen dan kan je een onafhankelijke partij laten kijken en bevestigen of het slijtage of een defect is geweest.

    Ik denk zelf ook niet dat als het echt slijtage is dat er coulance komt en zou moeten komen. Zoals vaker aan gegeven is en blijft een koppeling een slijtage onderdeel. En ja een object heeft een gemiddelde levensduur maar bij incorrect gebruik (voet op de koppeling laten rusten bij rijden of met veel toeren hangend op de koppeling weg rijden) kan dat aanzienlijk verkort zijn.
    Niemand weet wat voor een bestuurder voor jou de eigenaar was.

    Het is altijd zuur een rekening als dit, maar als die eenmaal weer rijdt weet je zeker dat je weer jaren vooruit kan.
     
  19. Een productiefout is wat anders dan een koppeling die ineens niet werkt. Een productiefout betekent over het algemeen dat het bij meer auto’s problemen geeft.
    Een koppeling kan je echt binnen een paar duizend kilometer gesloopt hebben.
     
    rfocus vindt dit leuk.
  20. Maar als het druklager defect is gegaan, is de km'er stand te laag voor slijtage ;)

    @thecure Mooi dat je weer rijden kan.

    Greetz Emiel
     
    rfocus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina