Koppeling probleem?

  • Beste Bezoeker,

    Het forum draait inmiddels op de nieuwste versie. De vertrouwde uitstraling is voor een groot deel teruggebracht, maar we zijn nog bezig met het afronden van verschillende onderdelen. Daardoor kun je hier en daar nog zaken tegenkomen die anders werken dan voorheen of nog niet helemaal gereed zijn.

    We vragen daarom nog even om jullie geduld. In de tussentijd kan het forum gewoon weer actief gebruikt worden.

    Loop je ergens tegenaan, werkt iets niet goed of mis je een onderdeel dat er voorheen wel was? Laat het ons weten.

Jampie

Forumlid
3 jun 2026
3
0
63
Voornaam
Jan
Hallo,

Mijn focus uit 2020 wil soms niet starten en geeft dan op het display aan dat ik het koppelingspedaal moet indrukken, ondanks dat ik dat doet slaat de motor niet aan.
nu heb ik de schakelaar die bij het pedaal zit al vervangen, maar het probleem is niet over. Het rare is dat het niet aldoor zo is.
Kan het ook iets zijn met de hoofdkoppelings cilinder zijn?
Het pedaal kraakt wel iets en dan vooral bij het loslaten van het pedaal

groetjes Jampie
 
Hallo,

Nog even wat aanvulling omtrent de koppeling.
Is het normaal dat als je de koppelingspedaal intrapt dat dan de hele hoofdkoppelings cilinder beweegt?

groet Jampie
 
Ik denk dat dit een defecte koppelingspositiesensor is, De sensor zit gemonteerd op de pedalenbox direct achter of boven het koppelingspedaal, ter hoogte van het schutbord (de wand tussen het interieur en de motor). Het is een kleine sensor met een wit of zwart palletje (plunjer) en een stekker met kabelboom als ik het me goed herinner
 
Bedankt voor je reactie, ik heb daar ergens al een sensor vervangen, maar dat loste het probleem niet op, helaas weet ik niet hoe je een foto moet uploaden, maar anders had ik even foto meegestuurd van wat ik vervangen heb.
 
Bedankt voor je reactie, ik heb daar ergens al een sensor vervangen, maar dat loste het probleem niet op, helaas weet ik niet hoe je een foto moet uploaden, maar anders had ik even foto meegestuurd van wat ik vervangen heb.

Hier staat een uitleg hoe je foto’s kunt plaatsen.
 
Bedankt voor je reactie, ik heb daar ergens al een sensor vervangen, maar dat loste het probleem niet op, helaas weet ik niet hoe je een foto moet uploaden, maar anders had ik even foto meegestuurd van wat ik vervangen heb.
Heb je de auto uitgelezen? enige foutcodes? Volgens mij hoor die wel een Foutcode te geven als de sensor stuk is. Ik ben benieud waar je foto ieder geval :)