1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koplampen 'vervellen'

Discussie in 'Exterieur' gestart door Rico00, 14 aug 2022.

  1. De (xenon) koplampen van mijn 2013 EcoBoost zijn al een tijdje aan het 'vervellen' of schilferen, ziet eruit alsof er een heldere toplaag/laklaag begint af te bladderen en wat eronder vandaan komt dat wordt erg dof.
    Eerst was dat vooral langs de randen, maar inmiddels is het ook al vanuit het midden begonnen.

    (ik heb er prima foto's van, maar het uploaden/embedden van foto's hier op het forum..... :shrug: )

    Herkent iemand dit, en is er een bekende oorzaak of oplossing?
    Ik heb wel al zo'n koplamp restauratie kitje in huis, om de boel te schuren, polijsten en sealen, maar ik vraag me nog even af of dat echt de oplossing zal zijn of dat ik dan een groter probleem veroorzaak.

    In het uiterste geval zal ik twee nieuwe koplampen moeten kopen denk ik, als iemand daar tips voor heeft hoor ik het ook graag!
    Alvast bedankt!
     
  2. Is een algemeen iets wat je bij veel automerken voorbij ziet komen, mijn neef had het met zijn Peugeot 207
    heeft toen zelf volgens de beschrijving zo'n doe-het-zelf kit gebruikt.
    Viel mij niks tegen, en na 1 jaar zat het er nog op....wel een tip: haal de koplampen eruit zodra je het zelf gaat
    doen, als dat spul op je lak komt word je niet vrolijk
     
    Rico00 vindt dit leuk.
  3. Had mijn focus 3 uit 2011 ook ( beginnend).
    Wat er gebeurd is dat de beschermende laag, de uv-coating/folie los laat. Er bestaan inderdaad doe het zelf kitjes, maar hier zou ik van af blijven.
    In deze kitjes zitten schuurpad's. Dus je schuurt als her ware een deel plastic of de nog aanwezige coating weg. Daarna moet je het met meegeleverde polijstpasta weer tot hoogglans brengen.
    Dit lukt ook allemaal wel, het is echter alleen van korte duur, en zal erger terug komen.
    Ikzelf doe dit wel eens op verzoek van mensen, maar dan met een professionele polijstmachine en de juiste schuurmiddelen. Dit is alleen interessant om bij apk afkeur op doffe lampen, de auto weer voor een jaar goedgekeurd te krijgen, maar moet vaak het jaar erna weer opnieuw.
    Nu heb ik onlangs gelezen dat bij ons de plaatselijke autotaalglas deze service ook bied. En wat zij doen is in feite hetzelfde, alleen brengen zij in de laatste stap weer een uv beschermende laag aan. Hierdoor blijven je lampen weer langer helder en fris uitzien.
    Ik heb zelf vanalles geprobeerd, ook lampen met blanke lak voorzien, en 2k blanke lak. Maar deze word altijd troebel of sinaasappelhuid-achtig.
    Kortom, ik zou het laten uitvoeren door een professioneel bedrijf, tenzij je de lampen wilt vervangen voor nieuwe originele. Want aftermarket lampen zijn over het algemeen drama qua lichtbeeld, pasvorm en dergelijke.
     
    Rico00 vindt dit leuk.
  4. Die doe het zelf kitjes hebben ook allemaal zo'n beschermlaag erbij zitten, het is maar net hoe handig diegene is
    die het uitvoert :rolleyes:
     
    Rico00 en gerardTDCI vinden dit leuk.
  5. Beetje late reactie van mijn kant, druk met verbouwen en verhuizen, maar bedankt voor de tips!
    Ik had inderdaad al zo’n kitje in huis, maar twijfelde omdat het niet gewoon dof wordt of vergeeld; waarvoor die kitjes verkocht worden.

    Maar er zit inderdaad ook een uv sealer of zoiets bij, en aangezien het al bijna het lichtbeeld gaat verstoren (apk) denk ik dat ik dat maar gewoon ga proberen binnenkort.

    Thnx! :thumbup:
     
  6. Het is prima mogelijk om koplampen waarvan de UV coating afbrokkelt zelf weer netjes te krijgen en ook netjes te houden.

    Om de lampen weer netjes te krijgen is het belangrijk dat de gehele laag UV coating verwijderd zal moeten worden. Dit kan machinaal met schuurpads maar ook prima handmatig.


    Stap 1: Schuur de gehele UV coating laag weg met 600 Gritt waterproof schuurpapier. Schuur met verticale bewegingen. Wrijf vervolgens de koplamp schoon met een vochtige microvezeldoek. Schuur vervolgens met horizontale bewegingen. Herhaal het verticaal/horizontaal schuren totdat de gehele UV coating laag is verwijderd. Schuur het gehele koplampglas aansluitend op dezelfde manier met 1250 Grit waterproof schuurpapier. eindig met 2500 Gritt of 3000 Gritt waterproof schuurpapier tot alle schuurkrasjes verdwenen zijn en het koplampglas er dof en egaal uitziet.

    Zelf verwijder ik de UV coating laag het liefst handmatig waarbij ik zo min mogelijk materiaal van het koplampglas wegneem. Door met zo fijn mogelijk schuurpapier te eindigen heb je minder werk aan het polijsten. Ik eindig dan ook altijd met 3000 Gritt waterproof schuurpapier.


    Stap 3: Polijst het gehele koplampglas. Begin met een medium polijstmiddel en eindig met een fijn polijstmiddel totdat het gehele koplampglas krasvrij en hoogglans gepolijst is.

    Voor het polijsten gebruik ik een dual action machine (Bosch PEX 400 AE) i.c.m. 3M cutting en finishing pads. Als polijstmiddel gebruik ik de Poorboys SSR2.5 (medium) en SSR1 (fijn).


    Stap 4: ontvet de koplamp.

    Stap 5: Breng een nieuwe UV coating/sealant aan die het koplampglas beschermt tegen UV licht.

    Na het ontvetten (met pluisvrije alcohol doekjes) breng ik 1 laag Gyeon Q² Trim aan. Deze UV bestendige glas coating voor kunststoffen heeft een standtijd van ongeveer 12 Maanden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Na herstel zijn de koplampen in nieuwstaat en er is weinig voor nodig om ze ook zo te houden. Het is 5 Jaar geleden dat ik de koplampen heb hersteld en gedurende deze periode heb ik slechts 1 keer per Jaar de koplampen koplampen kort gepolijst, ontvet en een nieuwe laag Gyeon Q² Trim aangebracht.

    Toen ik de auto eerder dit jaar heb ingeruild zagen de koplampen er nog net zo uit als op bovenstaande foto's. Overigens is het flesje Gyeon Q² Trim na 5 Jaar nog niet voor de helft leeg.
     
    Dezeookalbezet, Rico00 en meeder vinden dit leuk.
  7. Bedankt voor je duidelijke uitleg, er is dus nog hoop! ;)
    Zoveel poets spullen heb ik niet, maar ik ga in ieder geval ook even voor die Gyeon kijken. :thumbup:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Pas maar op, poetsen kan verslavend werken.
     
    Rico00 vindt dit leuk.
  9. :D
    Ben bang dat ik al voorbij het 'point of no return' ben....
    Tot nu toe was ik afhankelijk van wasboxen en wasstraten, maar momenteel ben ik aan het verhuizen en nu heb ik een garage en alle ruimte.
    :cheer:
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  10. Zou ik heel snel betalend lid worden, kun je via carclean kortign krijgen dan heb je die 15 euro er zo uit :mrgreen::thumbup:
     
    Rico00 vindt dit leuk.
  11. Ik heb hier ook last van. Mijn koplampen beginnen langzaam aan vanaf de bovenkant te vervellen.

    Ben vorige week naar een autoschadebedrijf geweest om te vragen of ze daar ook in gespecialiseerd in zijn en wat het me zou gaan kosten.

    De kosten zouden op 300 euro uitkomen voor beide koplampen. De koplampen worden dan opnieuw gepolijst en voorzien van een nieuwe blanke laklaag en zouden er dan weer als nieuw uit komen te zien. En dan zou ik er de komende jaren geen last van het vervellen meer hebben.

    Vanwege de drukte zal het wss eind januari begin februari worden.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Dan is nieuw kopen toch voordeliger?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Bij standaard halegeen koplampen wel, echter de xenon en lens versie zijn veel duurder.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. Je was me voor, maar nieuw kom je per stuk toch ook wel rond de 100euro uit plus eventuele montage, niet iedereen doet dat zelf namelijk.
    Hnagt dus wel van wat factoren af of je goedkoper uit bent.
     
  15. De xenon koplampen kosten iets van 800 euro per stuk nieuw. 2e hands zijn ze moeilijk te vinden, en als je ze vind dan hebben ze wss hetzelfde probleem, of krijgen ze het ook na verloop van tijd.

    Ook heb je van de xenon koplampen 2 verschillende versies, een met alleen een bol en het andere type heeft een soort van petje.

    300 euro is misschien wel een hoop geld, maar als ze dan weer zo goed als nieuw eruit gaan en blijven zien maar een scheintje in vergelijking met een setje nieuwe ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Ze mooi maken is niet zo werk. Ik heb t bij de focus en de fiestas oude lampen wel gedaan.
    En dan zou ik er idd zon ceramische coating op zetten als wat JW zei.

    Stuur maar eens een pb misschien kunnen we elkaar helpen
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Als je zelf aan de slag gaat, als afwerking NOOIT blank lak gebruiken. Bij steenslag gaat deze vervellen en kruipt het vocht eronder. Is een crime om ze daarna weer netjes te krijgen.

    Gebruik een coating.
     
    gerardTDCI en Rico00 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina