Tourrit “in het Zuiden” en meeting

bij Van Mossel Ford Breda

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kloenk/krakend geluid bij traag achteruit/vooruit

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door g86, 20 sep 2021.

  1. Mijn ervaring is dat dealers nogal snel geneigd zijn om te zeggen dat het normaal is of dat het een producteigenschap is. Ik heb al genoeg slechte ervaringen opgelopen met dealers.
    Vandaar dat ik eerst info zoek en wil luisteren naar anderen ervaringen en kennis. Pas dan ga ik naar de dealer zodat ik wat sterker sta voor de dealer. Daar voel ik mij beter bij.
    Uiteraard is het een irritant probleem en maak ik mij zorgen, maar de auto doet voor de rest wel alles goed. Ik vermoed dan ook dat het geen probleem is dat levensgevaarlijk is.
     
  2. +1


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  3. Volgens mijngang je alle versnellingen gewoon schakelen zonder de rem in te trappen, alleen bij schakelen naar de (D)rive en (R) achteruit voorkomt het intrappen van de voetrem dat je verrast wordt door het aanrijden van de auto (kruipen)
    Heeft technisch verder niets van doen
    Ik denk dat je de autohold functie beter eens gewoon uit schakels en alleen gebruikt bij stilstand op een helling
     
  4. Heb de autohold uitgeschakeld en dat kraken is nu wel zo goed als verdwenen. Ik zal de autohold nu uitgeschakeld laten bij parkeren enzo. Maar bij rijden ga ik dat wel gewoon inschakelen, want anders moet ik continue op mijn rem staan bij verkeerslichten en files. Tenzij ik telkens van D naar neutraal ga.

    Als ik mijn muziek stil zet, dan vind ik wel dat ik mijn remmen nog altijd goed hoor bij remmen tot stilstand en nadien bij vertrekken. Vooral bij koude motor en koud/nat weer.
    Mijn remschijven zien er mooi glad uit, dus daarvan kan ik niets afleiden.

    Nu is er wel nog de vraag:
    * Scheelt er dan iets met mijn autohold aangezien het krakend geluid daarvan afkomstig zal zijn?
    * Heb ik er fout / slecht aan gedaan door 5000km de autohold ingeschakeld te laten?
    * Is dit dan gewoon een producteigenschap van de autohold en maak ik mij zorgen om niets?
     
  5. Ik verwacht nog steeds dat je niet zozeer de autohold hoort maar gewoon de remblokken die langs de schijf schuiven als de wielen beginnen te draaien een paar keer goed doorremmen kan misschien wat vermindering geven maar verder verwacht ik niet dat er wat aan te doen is,

    misschien een keer de remblokken eruit halen en lichtjes opschuren kan ook even helpen, maar probeer slepend remmen te voorkomen dus misschien ja het zou kunnen dat autohold hier enig debet in heeft
     
  6. Het is inderdaad zo dat ik geen harde remmer ben. Dat komt zelden voor. Ook al heb ik een zware voet, maar ik houd afstand en laat de gas los als ik in de verte rood zie. Dus ik rij niet door tot het rood licht om dan plots hard te remmen.

    Geen idee wat het is, maar het is echt zo'n krakend geluid dat ik toch denk dat het niet van remblokken/schijven komt. Maar ik weet natuurlijk niet welke geluiden remmen/schijven/klauwen/zuigers/autohold/parkeerrem etc kunnen veroorzaken.

    Ik zaag, maar probeer gewoon mijn auto te leren kennen. Stesserend. ;-)
     
  7. Dat zeg ik: ik hoor niets bijzonders. En ja ik heb ook een automaat.
     
  8. Heb jij dan 0,0 geluid of iets krakend als je de autohold gebruikt bij vooruit of achteruit? Indien neen, dan is er wel een verschil tussen jouw automaat en die van mij.
    Geef toe dat je toch wel geluiden hoort in mijn filmpje? Of niet?
     
  9. Geloof je mij niet? Ik geef aan dat ik niets bijzonders hoor. Ja er is misschien geluid en ja dat heb ik ook misschien ook wel een beetje. Maar ik maak mij er minder druk om. Ik denk dat het namelijk is dat de remmen nog iets vast zitten op het moment dat de auto gaat rijden en dat dit het "geluid" veroorzaakt.
    Maar als jij dat niet denkt dan zou ik je het advies geven, zoals anderen hier ook al gedaan hebben, om met spoed naar de dealer te rijden en je probleem daar voor te leggen.
    Zij kunnen je vast wel verder helpen met jouw probleem
     
    Iodokus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  10. Dat zeg ik toch nergens? :-)
    Het advies dat hier gegeven werd zal ik toepassen: autohold alleen inschakelen van zodra aan het rijden en uit bij wegrijden/parkeren.
    Dan heb ik geen gekraak alsof de auto 100 jaar oud en versleten is.

    Het enige wat ik mij nog afvraag is of ik er fout aan heb gedaan om gedurende 5000km de autohold steeds ingeschakeld te laten. Was dat schadelijk?
    Blijkbaar niet, maar ik vraag het mij gewoon nog eens af. Hiervoor ga ik toch geen dealer lastig vallen? :-)
     
  11. Als jedie 500 km met slepende remmen hebt gereden dan zouden de remblokken wel eens een beetje verglaasd kunnen zijn wat het krakende geluid alleen maar verergerd, maar ik verwacht niet dat autohold de rem er continu op houdt. Dus het zal wel meevallen, gewoon autohold alleen gebruiken op hellingen en op. De andere momenten gewoon je voet op het rempedaal, zo nu en dan wat steviger remmen hoeft niet blokkerend maar proberen te voorkomen dat je slepend remt dus uitrollen is oke maar dat laatste stukje gewoon doorremmen tot stilstand dan slijt het toplaagje wat makkelijker van de remblok en gaat het kraken misschien ook wel minder worden
     
  12. Bij die 5000km die nu op de teller staat stond de autohold wel ingeschakeld (= op knopje drukken zodat lampje aan gaat en die liet ik steeds ingeschakeld), maar die gaat wel pas geactiveerd worden op het moment dat ik bv. aan een kruispunt voor het rode licht sta (dus bij stilstand waarbij ik de rem goed indruk en de autohold dus geactiveerd wordt).

    Bij mijn vorige auto (Peugeot 308sw) had ik bij 100.000km nog steeds 25% over van mijn remblokken/-schijven. Uiteindelijk heb ik die auto verkocht zonder mijn remblokken/-schijven te vervangen. Dus ja, ik ben geen harde remmer. Blijkbaar heeft dat ook wel nadelen.

    In de handleiding staat niets over een geluid dat geproduceerd wordt bij de autohold functie. Bij de elektronische parkeerrem staat dat wel in de handleiding.



    Het systeem is ontworpen om de remmen in te schakelen om de auto in stilstand te houden nadat u de auto tot stilstand hebt gebracht en het rempedaal hebt losgelaten. Dit kan handig zijn in bepaalde situaties, bijvoorbeeld terwijl u wacht op een helling of in het verkeer.

    Automatisch vasthouden uit- en inschakelen
    Druk op de knop op de middenconsole. De knop gaat branden wanneer u het systeem inschakelt.
    N.B.: U kunt het systeem pas inschakelen nadat u het bestuurdersportier hebt gesloten, uw veiligheidsgordel hebt vastgemaakt en de motor hebt gestart.
    N.B.: Het systeem onthoudt de laatstgekozen instelling.
    Zorg dat u het systeem uitschakelt voordat u de auto gebruikt om een aanhanger te slepen of een automatische carwash gebruikt.

    Automatisch vasthouden gebruiken
    Gebruik de remmen om de auto volledig tot stilstand te brengen. In het informatiedisplay gaat het lampje branden dat aangeeft dat automatisch vasthouden actief is.
    Maak het rempedaal los. Het systeem houdt de auto vast in stilstand. In het informatiedisplay blijft het lampje branden dat aangeeft dat automatisch vasthouden actief is.
    Rijd op de normale manier weg.Het systeem laat de remmen los en het lampje dat aangeeft dat automatisch vasthouden actief is, gaat uit.
    N.B.: Het systeem wordt alleen ingeschakeld als u voldoende remdruk uitoefent. Als uw auto op een steile helling staat, moet u het rempedaal wellicht harder intrappen voordat het systeem wordt ingeschakeld.

    Het systeem is wellicht niet beschikbaar in de volgende situaties:
    • Tijdens een manoeuvre met de actieve parkeerhulp.
    • De auto staat in de blijvende neutraalmodus.
    • Het bestuurdersportier is open.
    • De veiligheidsgordel van de bestuurder is niet vastgemaakt.
    • U schakelt in de achteruit (R) voordat het systeem actief is.
     

Deel Deze Pagina