1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kent iemand dit nieuwe type koudemiddel?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fordspeed, 16 jul 2018.

  1. Nee de druk is het probleem niet... en een hydrauliek olie heeft andere effecten op het materiaal van een flexibele slang dan een gas. Hoe hoger de druk hoe meer lekkage door het poreuze materiaal van de slang. Dit is ook de reden dat je om de paar jaar je airco bij moet vullen.
     
  2. ah tuurlijk ja dat was ik ff vergeten ja. daarom is een nieuwe band beter bestand om lucht vast te houden dan een oudere band van een paar jaar oud. die is meer poreus en zal sneller leeg lopen. vullen met stikstof is ook niet slim, je betaalt er meer voor, alleen heb je maar 17% meet stikstof erin zitten. buitenlucht bestaat al voor 80% uit stikstof.

    https://www.amt.nl/werkplaats-onder...is-er-loos-met-de-koudemiddelprijzen-10158696
    mooi verhaal over r1234yf (120euro per kg) en r134a (30euro per kg).mooi uitleg waarom we van gas verwisselen en welke voordeel het is voor de fabrikant om het te maken.
    tevens de beun bedrijf zal in plaats van ombouwen of r134a gebruiken. naar andere middel kijken, zoals butaan/propaan (duracool 12a). gevaarlijk als het lek is en op hete uitlaat komt. kans op brand of explosie is dan aanwezig
     
  3. Co2 heeft dikwandige leidingen nodig in bvb rvs, en dus ook een verdamper en condensor van rvs, en dat zal samen misschien eens 15 kilo wegen om zo maar wat te zeggen. Voor een kwaliteitsauto geen probleem, maar kleine franse en japanse autos willen ze absoluut zo licht en dus zuinig mogelijk maken als maar kan, dus gelijmde verdampers van zilverpapier en zulke ellende, maar dan dus ook lagere drukke van bvb r134a. R290 en r600 zijn inderdaad ontvlambaar, maar zullen gerust niet ontploffen bij een aanrijding, er rijden tenslotte ook legio autos op lpg met een veel grotere gasbom, als daar een leiding van afscheurt is er zomaar een kilo gas weg, terwijl er in je auto airco lang geen kilo in gaat.

    Ammoniak is een andere tak van sport, gaat eigenlijk altijd om grote hoeveelheden, en je moet bij lekkage een gasmasker dragen, lek zoeken volg je neus zegmaar, en, al je leidingwerk moet van staal zijn, dus een hermetische compressor gaat ook al niet, laat staan dat je er zon mooie silencis unit van l'unite neer kunt zetten...
     

Deel Deze Pagina