1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ken je de nieuwe benaming al van benzine

Discussie in 'Algemeen' gestart door Wipneus, 4 okt 2018.

  1. volgens mij blijft (voorlopig) alles hetzelfde bij de pomp, er komt alleen een extra aanduiding bij.
    en dan is het de bedoeling dat je die in je geheugen op gaat slaan natuurlijk :D
    als de kleuren en namen verdwijnen moet je als het goed is weten welke code je moet tanken en er zullen altijd mensen blijven die dan roepen: wat moet ik nu tanken? :laugh:

    ja dat snap ik Mike maar voor diesel hebben ze dus B7, en voor V-power diesel dan?
    of krijgen we 2 vulpistolen B7 met verschillende prijzen?
     
  2. Die kleuren en namen verdwijnen niet, het is een extra aanduiding op het vulpistool.

    V-power diesel krijgt dus ook B7. En ja, 2 vulpistolen diesel met verschillende prijzen. Gewoon net als nu dus.

    Er is verder geen reden om de differentiatie in soorten brandstoffen te veranderen, het is stomweg een stuk Europese wetgeving die ernaast komt.
     
  3. ben ik nou zo simpel dan?
    dan gaat er toch niemand meer V-power diesel tanken?
    of ik nou E5 of E10 tank, dan kan ik het prijsverschil (V-power = E5) nog wel begrijpen maar wat is de toegevoegde waarde van V-power op de diesel dan? (het blijft B7)
    en de vraag die al eerder gesteld werd, hoe gaat (Firezone) benzine met een octaangetal van 102 dan heten?
    laten ze nou eerst is alles op een rijtje zetten voordat ze dit de wereld in schoppen (pff, lijkt Ford wel met zijn SYNC3 :haha:)
     
  4. Er zijn straks een aantal mogelijkheden (benzine als voorbeeld):
    Gewone brandstof of premium brandstof
    Ron 95 of 98
    Bio component 5 of 10

    En daar zijn dan weer combinaties in te maken, net wat de tankmaatschappij wil (en de wet voorschrijft). Toch differentiatie dus, meer zelfs dan voorheen.

    Weet niet hoe het met Firezone 102 zit. Het lijkt me dat die ook E5 zal moeten worden.
     
  5. Ik vernam van mij officiële Ford Dealer het volgende:
    Euro 95 = E10
    Euro 98 = E5
    Jouw auto kan op euro 95 lopen, euro 98 is iets duurder, deze kan zeker geen kwaad en hij zou er wel eens beter op kunnen lopen. Het E getal geeft aan hoeveel procent ethanol bij de brandstof is gemengd.

    Heb zelf een Ford Focus wagon 1.5 met 150 pk uit 2017.
     
  6. dat klopt ook weer niet,
    nieuwe auto's kun je beter euro98 tanken ivm de motor dan soepeler loopt. voor oude motoren (b.v. 20jaar oud) maakt het niet uit loopt euro95 zelfde,
    echter oudere motoren (van 20jaar of ouder) kunnen niet tegen E10, dan moet je weer E5 hebben(die in verloop van 2019-2020 ook zal verdwijnen)

    v-power,ultimate,excelium etc. is niks meer dan extra toevoeging bij de orginele brandstof.
    of we nu later E10 euro95 en E10 euro98 gaan hebben weet ik niet. maar dat is ook wel interresant om te weten.
    wat betreft firezone met euro102 zal dus mogelijk ook E10 zijn met octaangetal102.
    zeg E10 omdat in toekomst E5 zal verdwijnen.

    wat ik denk/gok is dat er komende maanden niks veranderd voor ons, alleen dat er een label bijhangt of je (E5)0-5% ethanol of (E10)5-10%ethanol tankt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. ik geloof dat ik het nou begin te begrijpen.
    dus E5 heeft dan straks een octaangetal van (minimaal) 98 of hoger
    en B7 is gewoon diesel en zegt niks over het octaangetal. (en V-power zou dan een weer een gunstige toevoeging hebben op de standaard diesel)
     
  8. Diesel bevat sowieso geen octaan ;)
     
  9. Voorlopig @gerardTDCI , maar E5 verdwijnt volgens trucker0werner ook weer en word E10. Hoe het dan weer verder gaat weten ze zelf ook nog niet lijkt het
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Die van diesel klopt, die van benzine - volgens mij - niet. Maar de meningen zijn daarover hier op het forum blijkbaar verdeeld.

    E5 of E10 zegt mijns inziens niets over het octaangetal, daar is het ook niet voor bedoeld.
    Ik tankte donderdag bij BP en zowel het aloude Euro 95 (Ron - duh! - 95) als Ultimate (Ron 98) hadden een E5 aanduiding.
     
  11. inderdaad, en dat is de verwarring nu.
    men zegt 95 wordt E10 en 98 wordt E5
    dus ga je het automatisch koppelen aan elkaar toch? :weird:
     
  12. daarom heb ik 'm ook gechipt, heb helemaal geen hoog octaan nodig :schater:
     
  13. @gerardTDCI
    Euro95 is al lang E5, want daar zit al langer max 5%ethanol bij gemengt.
    https://www.anwb.nl/auto/brandstof/welke-auto-brandstof-euro-95-euro-98-diesel-en-lpg
    volgende staat daar vermeld:
    Overigens is Euro95 vaak feitelijk E5. Al jaren wordt daarin maximaal vijf procent ethanol bijgemengd. Dit heeft nog nooit tot problemen geleid.

    overigens als ik verder lees op de site van anwb dan lees ik dat E5 en E10 allebei euro95 zijn.
    euro98 is in buitenland momenteel euro98
    frankrijk kun je alleen SP95-E10 of Super Sans Plomb 98 pakken. gewone euro95 is daar al niet meer aanwezig, sp98-e10 is natuurlijk euro05 E10
    andere is euro98.
    het staat er niet maar zal dan mogelijk sp98-E5 gaan heten. tevens staat er niet bij hoe in duitsland en belgie het gaat gebeuren

    dus als ultimate, v-power,excelium of firezone 102, als een van die onder de 5% zit is het E5, als boven staat is het E10.
    lijkt me dat alle dus idd gewoon blijft maar alleen E5 of E10 er achter komt. Dat is leuk voor de overheid maar voor ons alleen verwarring, want we hebben alleen interesse in de octaangetal, voor sportauto's of de direct ingespoten benzine (ecoboost,tfsi,thp) lopen beter op euro98.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. En zo roept iedereen wat anders en blijft het lekker onduidelijk
     
    Thieske en gerardTDCI vinden dit leuk.
  15. SP95-E10 is euro 95. SP staat voor Sans Plomb vandaar die benaming E10 erbij. Ik denk dat Frankrijk dit heeft afgedwongen.
     
  16. Het sterke punt van Firezone 102 is dat er helemaal geen ethanol in zit!
    Daarmee is het een zeer geschikte brandstof voor oa oldtimers, omdat het na verloop van tijd geen vocht aantrekt.
    De juiste (extra) benaming voor deze brandstof is dan ook 'E0'.
     
    montagne vindt dit leuk.
  17. Alleen jammer dat Competition 102 bijna nergens te krijgen is. Ik moet er een aardig stukje voor omrijden als ik het zou willen tanken.
     
  18. Of we wachten allemaal tot 12 oktober en gaan dan kijken bij de tankstations, dan weten we hoe ze het allemaal gaan doen.
     
  19. Je kunt het nu al bij sommige stations zien, dubbele aanduiding.
     
  20. Ik doelde eigenlijk meer op wetgeving die toch een bepaald percentage gaat verplichten.

    Het is daarnaast ook niet alsof Firezone 102 een mooie landelijke dekking heeft.

    Loodhoudende benzine verdween na verloop van tijd. Nu was dat nog “los” bij te voegen, dat is in deze situatie niet mogelijk.
    Of de overheid met dergelijke zaken reken houdt...
     

Deel Deze Pagina