1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kalibratie nodig bij nieuwe voorruit?

Discussie in 'Electronica' gestart door g86, 24 okt 2021.

  1. Mijn mk4 heeft een nieuwe voorruit gekregen en de carrosserie beweert dat kalibratie niet nodig is van de camera/sensoren in de voorruit. Er werd dan ook geen kalibratie uitgevoerd.

    De auto heeft voorruitverwarming, regen- en lichtsensor, verkeersbordherkenning, rijstrookbewaking met stuurcorrectie en noodremsysteem.

    Is er een kalibratie nodig? Belangrijk dat ik het juiste antwoord te weten kom. Bedankt!
     
  2. Volgens mij wel als hij niet helemaal op de goede plaats zit krijg hij andere waardes
    Alleen voor de rijstrook bewaking. Is het denk nodig
     
  3. Dat is toch ook wat Carglass zelf aangeeft, na vervangen van de ruit is kalibratie noodzakelijk.
     
  4. Maar die reclame vind ik van wij van wc eend adviseren wc eend
    Dus logisch dat je even via andere kanalen advies vraagt
     
  5. voor de rijstrook bewaking en kalibratie nodig, de rest niet.
     
  6. Moet je daar apart voor betalen dan?
    Lijkt me er normaal bij horen

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  7. Volgens mij hoort het erbij
     
  8. Het valt onder mijn omnium verzekering zonder franchise. Kost mij niets.
    Maar ik wil wel een correcte vervanging van de voorruit. Momenteel lees ik hier dat een kalibratie noodzakelijk is. Ik denk dan ook dat de carrosserie een grote verantwoordelijkheid neemt door te stellen dat er geen kalibratie nodig is. Ik leg dan ook die verantwoordelijkheid bij hen.
     
  9. als je lane assist hebt dan kun je het toch gewoon testen?
     
  10. @gerardTDCI dat klopt, maar het is niet omdat het werkt dat het correct is gekalibreerd ... een afwijking van 1° is voldoende om.het onbetrouwbaar te maken. Je kan dat ook gewoon geen lane assist hebben als optie. Het is een betalende optie en moet dus correct werken zonder afwijking.
     
  11. ja, dat ben ik met je eens.
    ik weet zelf niet hoe precies het werkt (ik heb de optie niet, en hoef het ook niet ;))
     
  12. Kalibratie is nodig nadat de camera uit het houder is gehaald. Dit gebeurt tijdens het wisselen van het voorraam.
    Sterker nog, als je je auto verlaagd is calibratie nodig. In Forscan moet je de hoogte van de straat tot bovenkant voorspatbord meten en invullen voor een correcte kalibratie.
     
    gerardTDCI en meeder vinden dit leuk.
  13. Het is heel simpel, als de camera's van hun plaats zijn geweest moeten ze gekalibreerd worden als ze weer teruggeplaatst worden. Kun je lang of kort over praten, het moet gewoon gebeuren voor de systemen waar ze voor nodig zijn zoals rijstrook assistentie maar ook al;s ze eventueel gebruikt worden voor noodstop detectie of adaptive cruise control. Regensensor en automatische verlichting hoeft het niet voor.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. De apparatuur moet inderdaad gekalibreerd worden. Dat kan volgens mij op twee manieren: stilstaand in de garage of rijdend. Dit is afhankelijk van de auto. Bij mijn Mk3.1 ST moest dat rijdend gebeuren met een apparaatje in de OBD-poort. Aan het einde kreeg ik een certificaat mee als bewijs van calibratie (Carglass).
     

Deel Deze Pagina