1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kachel weerstand rookt - kortsluiting?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door pepFF90, 18 okt 2018.

  1. Hallo allemaal,

    Ik had een tijd geleden een probleem dat mijn ventilator niet meer werkte op alle standen.
    Ik heb toen mijn kachelweerstand vervangen, maar dit hielp niks.

    Vervolgens kwam ik er achter dat de schakelaar voor de standen 1 t/m 4 niet meer goed was.
    En heb dus nu deze ook vervangen.

    Alles gaat weer aan, alleen begon de kachelweerstand ineens te stinken en kwam er heel veel rook van af.
    Ik heb toen mijn oude weerstand weer aangesloten (want deze was nog goed) en gelukkig geen rook meer.

    Alleen word de kachelweerstand wel super heet en ook de bedrading van de stekker die vast zit aan de kachelweerstand.

    Alles werkte weer ondanks dat de kachelweerstand en bedrading super heet werd. Maar na 2 minuten stopte de ventilator ermee. En werkt deze alleen nog maar op stand 4. Dus de kachelweerstand is dus nu wel stuk neem ik aan? En zal vast te maken hebben met het te warm worden van de weerstand... Maar hoe?

    Is dit kortsluiting? Of kan het wat anders zijn?

    Alle draait prima nu op stand 4. En heb voor de zekerheid de kachelweerstand maar los gehaald. (beetje eng)
    Maar dan gaat alles goed. Krijgt er iets te veel stroom?

    Heeft iemand misschien een idee?
    Alvast bedankt!

    Groet,
    Pepijn

    Ford Focus Wagon 1.6 - MK1 2000.
     
  2. Kachelweerstand en ventilator samen vervangen

    Door inwendig lage weerstand loopt er een hogere stroom waardoor weerstand kapot gaat en schakelaar soms.
     
  3. Dank voor je snelle antwoord! Ik probeer het te begrijpen haha. Is dit normaal?

    En kan ik voor nu wel gewoon rijden en de ventilator op stand 4 zetten zonder dat ik de weerstand heb aangesloten?

    Nogmaals bedankt!
     
  4. Werner is dyslectisch ;)
    Maar door slijtage van het lager gaat de boel zwaarder lopen en wordt de weerstand te zwaar belast
     
  5. De weerstand word in stand 4 niet gebruikt. Dus voor de weerstand is dat geen probleem. Blijft wel dat je kachelmotor mogelijk zwaar draait.
    Welke je moet hebben weet ik niet.
     
  6. Ventilator demonteren, goed schoonmaken,lagertjes inolieën.
    Meer hoeft het niet te zijn...
     
  7. Kan het ook komen door dat een draad naar de weerstand niet lekker is?

    Heeft een scotch lock opgezeten dus dat stukje is open!

    Zie foto’s:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

Deel Deze Pagina