1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Er zijn genoeg auto's waar standaard een sensor ingebouwd wordt voor het koelvloeistof niveau. Mijn Peugeot 206 uit 2006 had dat al. Ford weet heus wel het bestaan ervan.
    Dat het weggelaten wordt zal ongetwijfeld een financiele beslissing zijn geweest. Bespaart weer een paar euro per auto.
     
  2. Donderdag heb ik de nieuwe waterpomp binnen gekregen dus ik heb deze gisteravond meteen maar even vervangen.


    Om te beginnen heb ik de auto aan de voorzijde omhoog gezet om uberhaupt onder de auto te kunnen komen. Een verlaagde auto is leuk maar er even onder kruipen is er echt niet meer bij. Vervolgens heb ik de beschermplaat aan de onderzijde van de motorruimte verwijderd. Hierna heb ik het koelsysteem afgetapt d.m.v. de aftapkraan onder de radiateur. Omdat ik toch bezig was heb ik ook meteen de carterplug maar even verwijderd en de olie afgetapt.

    Vervolgens heb ik aan de bovenzijde van de motor de nodige (turbo)slangen losgemaakt om goed bij de waterpomp te kunnen komen. Nadat ik voldoende ruimte had heb ik de 3 bouten van de waterpomp pulley een slag losgedraaid. Vervolgens heb ik de spanner van de multiriem ontspannen en de multiriem verwijderd. Hierna heb ik de 3 bouten van de waterpomp pulley volledig los gedraaid en de pulley verwijderd. Tenslotte heb ik de 7 M6 bouten verwijderd waarmee de waterpomp vast zit en vervolgens de waterpomp verwijderd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het vervangen van de waterpomp is duidelijk geen overbodige luxe. De waterpomp vertoond duidelijk sporen van lekkage. Tevens waren er op de dynamo en aircopomp die zich vrijwel recht onder de waterpomp bevinden ook sporen van koelvloeistof zichtbaar.


    Nadat ik de pasvlakken goed schoon en droog heb gemaakt was het tijd om de nieuwe waterpomp te gaan monteren. Net als de originele waterpomp wordt de SKF waterpomp die ik had besteld ook compleet geleverd inclusief de pakking en de 7 bevestigingsbouten. De pakking die wordt toegepast is een gecoate metalen pakking welke voorzien is van een aantal lipjes waarmee deze wordt vastgezet op de waterpomp. Dit vergemakkelijkt het monteren aanzienlijk. Vervolgens heb ik de nieuwe waterpomp gemonteerd en de nieuwe bouten handvast gedraaid.

    Vervolgens heb ik de bouten op het voorgeschreven aanhaalmoment vastgezet. De pomp zit vast met 5 korte M6 bouten en 2 lange M6 bouten . De korte M6 bouten zijn voorzien van loctite en worden met 10 Nm vastgezet. De lange M6 bouten zijn niet voorzien van Loctite en worden met 15 Nm + 90 graden vastgezet.

    Hierna heb ik de waterpomp pulley weer gemonteerd en de 3 bouten handvast gezet. Vervolgens heb ik de multiriem weer gemonteerd. Nadat de riem weer gemonteerd was heb ik de 3 bouten van de waterpomp pulley op het voorgeschreven aanhaalmoment van 25 Nm vast gezet.


    Om het koelysteem te testen op lekkages heb ik vervolgens het koelsysteem volgens voorschrift vacuum getrokken tot 0.95 Bar en zo een tijdje laten staan. Hierbij maak ik gebruik van een adapter die ik enkele jaren geleden hiervoor heb gemaakt. Ik gebruik een vacuumpomp om het koelsysteem via de adapter vacuum te trekken. Wanneer het voorgeschreven vacuum bereikt is zet ik de kraan op de adapter dicht en koppel ik de vacuumpomp los. Vervolgens is het een kwestie van wachten om te zien of het koelsysteem dicht is.

    [​IMG]

    in de tussentijd heb ik alle (turbo)slangen die ik had losgemaakt om bij de waterpomp te kunnen komen weer gemonteerd. Tevens heb ik ook meteen het oliefilter vervangen en een nieuwe carterplug gemonteerd en vastgezet op het voorgeschreven aanhaalmoment van 25 Nm. Ik heb deze keer een Landrover carterplug gebruikt. Deze is 100% identiek aan de Ford carterplug (zelfs het (Finis) nummer is gelijk) maar kost minder als 1/3 van de prijs van een Ford carterplug. Vervolgens heb ik het carter weer gevuld met verse Castrol Magnatec Professional E 5W20 motorolie.

    Na ongeveer 30 minuten stond het koelsysteem nog keurig onder vacuum. De vacuum meter stond nog exact op 0,95 Bar. Het koelsysteem was dus volledig dicht dus was het tijd om koelvloeistof te vullen d.m.v. de vacuum methode. De aansluiting op de adapter wordt voorzien van een slang welke in een vat koelvloeistof wordt gehangen. Vervolgens is het een kwestie van het kraantje op de adapter langzaam open draaien. De koelvloeistof wordt nu vanuit het vat in het koelsysteem gezogen. Wanner het koelvloeistof niveau tussen MIN en MAX staat haal ik de slang uit het vat koelvloeistof.

    Nadat de beschermplaat weer gemonteerd was onder de motor en de auto weer vlak op de grond stond heb ik het motorolie en koelvloeistofpeil nogmaals gecontroleerd. Beiden stonden keurig op het MAX merkteken.



    De dynamo en aircopomp heb ik aan de buitenzijde zo veel mogelijk gereinigd. Echter heb ik geconstateerd dat er door de koelopeningen in de dynamo ook de nodige koelvloeistof in de dynamo terecht is gekomen. De wikkelingen die door de koelopeningen zichtbaar zijn hadden ook de nodige sporen van koelvloeistof. Binnenkort wil ik de dynamo dus nog een keer demonteren en reinigen/drogen/reviseren. Vergeleken met de elektromotoren /generatoren waar ik dagelijks mee werk stelt zo'n dynamo weinig voor.
     
    focuskelp vindt dit leuk.
  3. Mooie beschrijving weer ! Kun je ook laten zien op welke plaats in het koelsysteem je het vacuumsysteem aansluit en wat voor adapter je gemaakt hebt ?
     
  4. De adapter die ik heb gemaakt staat op de onderste foto in mijn voorgaande bericht.

    Deze adapter wordt in plaats van de dop op het koelvloeisof reservoir aangesloten. De adapter dicht af t.o.v. het reservoir d.m.v. een O-ring. Met de vacuum meter op de adapter kan ik exact de juiste hoeveelheid vacuum op het koelsysteem zetten.
     
  5. Wilco, hou jij deze documentatie allemaal bij?
    en de beurten die je uitvoert, schrijf je die ook op in het onderhoudsboekje?

    er wordt hier op het forum nog wel eens geroepen dat een 2e hands auto zonder sluitend onderhoudsboekje een no-go is maar in jouw geval is het misschien nog wel beter dan wanneer die zijn beurten in een gerenommeerd autobedrijf heeft gehad.
     
  6. Weer veel werk verzet JW hopelijk weer klaar de eerste jaren.

    Als je nog even tijd om mijn PB te lezen ben ik je dankbaar.
     
  7. Het is altijd weer een genot om deze verslagen te lezen. Kennis en kunde is gewoon formidabel. Chapeau en diep respect

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     

  8. Ik hou alles wat auto gerelateerd is bij in een Excel bestand dat ik hier speciaal voor heb gemaakt. Per jaar hou ik hier dus alle kosten bij zoals wegenbelasting, verzekering, brandstof en onderhoud/modificaties.

    Tevens maak ik gebruik van de onderhoud checklists die vanaf de Ford Etis website te downloaden zijn. Deze checklists heb ik (per Jaar gerangschikt) als PDF opgeslagen en zijn vanuit mijn excel bestand te openen. Naast de onderhoud checklists heb ik ook een aantal modificaties die ik heb uitgevoerd met veel foto's als PDF gedocumenteerd.

    Al het onderhoud aan mijn auto is vanaf het moment dat ik de auto kocht dus in detail gedocumenteerd.



    Eerlijk gezegd doe ik dit meer voor mezelf als voor een eventuele verkoop van de auto. Tot op heden is mij bij het inruilen van een auto nog nooit om de onderhoudsboekjes gevraagd en heeft dit dus ook nooit enige invloed gehad op de inruilprijs.
     
  9. :focus3:Mooi gedaan, denk loctite 43 neem ik aan, netjes dat je het zo mooi uitlegt voor iedereen.
     
  10. mooi dat je het allemaal documenteert :thumbs:

    lever je de documentatie ook in bij inruil van de auto?
    denk zomaar dat die wat duurder geprijsd gaat worden door een verkoper als "echte liefhebbersauto met unieke details" ;)
     
  11. Hoe goed het onderhoud ook wordt gedaan, er zijn altijd mensen die het alleen maar vertrouwen als er een dealerstempel bij staat. Dat dit in veel gevallen niet direct leidt tot nauwkeurig onderhoud is dan ondergeschikt.

    Bij mij op het werk ook zo’n collega. Die is van mening dat het onderhoud dat wij uitvoeren aan onze auto’s nooit goed gedaan kan worden omdat wij geen dealer zijn. Dat ik ‘m dan vertel dat wij meer kunnen dan de dealer, gelooft ie het niet.
     
  12. Wat een klus weer. En inderdaad heel goed beschreven!
    Bij inruil van de Punto merkte ik dat sommige dealers wel graag hebben dat ie dealeronderhouden is (voornamelijk de grotere dealergroepen), maar dat anderen het ook prima vinden als ie in eigen beheer is onderhouden.
     
  13. Nadat ik de waterpomp en de koelvloeistof heb vervangen kan ik niet anders zeggen dan dat het koelvloeistof niveau geen millimeter meer is gezakt. Inmiddels heb ik ook de rest van het jaarlijkse onderhoud uitgevoerd en kan de auto er dus weer een jaartje tegen.


    Wel overweeg ik om op de langere termijn nog een keer iets aan de remmen te doen. In vergelijking met de 1.6 ECOboost van mijn ouders vind ik mijn 1.0 ECOboost wat minder hard remmen. Gezien het enige verschil tussen beide auto's het formaat van de remschijven aan de voorzijde is zit ik er aan te denken om de huidige 278 mm remschijven te vervangen door de 300 mm remschijven met bijbehorende brackets.

    Het enige nadeel is dat dan mijn 15 Inch wintervelgen niet meer passen. Op zich niet zo'n probleem gezien ik de 17 Inch velgen die ik voorheen in de zomer gebruikte ook nog heb liggen. Hier moeten dan alleen winterbanden omheen.

    Een andere reden waarom ik overweeg om de remmen te vervangen is de enorme hoeveelheid remstof die van de originele remschijven/blokken af komt. Op mijn vorige Focus 2 had ik rondom Brembo remschijven met Textar remblokken. Hierbij was de hoeveelheid remstof aanzienlijk minder en ook nog eens veel eenvoudiger te verwijderen. Ik overweeg dus om deze combinatie nu weer toe te gaan passen.



    De laatste tijd begon de 5 Inch FCDIM (display) steeds vaker kuren te vertonen. De SD-kaart (zowel de originele als een kopie) werd steeds vaker niet herkend waardoor de navigatie vaker niet als wel werkte. Tevens blijft het beeld tijdens het weergeven van de PDC of Active Park Assist nog weleens hangen of gaat knipperen (tussen radio weergave en PDC weergave).

    Na wat onderzoek heb ik vastgesteld dat deze problemen worden veroorzaakt door de FCDIM. Gisteren heb ik bij een bedrijf in de UK dus maar een vervangende, zeer jong gebruikte FCDIM besteld voor een scherpe prijs. Bijkomend voordeel is dat dit een nieuwer type FCDIM is waar direct (zonder IPMB of aftermarket module) een achteruitrijcamera op kan worden aangesloten.
     
  14. Bij mij zijn vooral de achtervelgen altijd erg smerig ? :nocheer:

    Ik heb voor nu goedkope Bosch blokken en die voldoen maar missen wat bite. Wel geven ze erg weinig stof af.
     
  15. Vandaag heb ik mijn SYNC 1.1 systeem maar weer eens geupdate.

    In Europa ondersteunt Ford tot op heden niet het updaten van het SYNC systeem door de gebruiker. In andere delen van de wereld is dit wel het geval. Tot dusver was een veelgebruikte methode het aanmaken van een account op bijvoorbeeld de Ford India of Ford Australië website. Hierbij moet je dan echter wel creatief zijn met de gegevens die benodigd zijn voor het account. Wanneer je vervolgens bent ingelogd kan je de updatebestanden downloaden en vanaf een USB stick installeren.

    De laatste softwareversie voor het SYNC 1.1 systeem die op deze manier kan worden gedownload is versie V5.9. Dit is echter niet de meest recente versie. Er zijn na die tijd nog nieuwere versies uitgebracht welke om een of andere reden niet via de bekende Ford websites als download worden aangeboden. Voor deze nieuwere versies was je tot dusver dus op de Ford dealer aangewezen.

    Echter zijn mensen op het Russische Ford forum zo vriendelijk geweest om de benodigde bestanden online te zetten. Op dit moment is software versie V5.11 de meest recente versie. Ik heb deze versie gedownload en via een USB-stick op het SYNC systeem geïnstalleerd. De installatie van de software duurt ongeveer 20 minuten. Volgens zeggen zou deze software voornamelijk verbeteringen bevatten t.o.v. versie V5.9. Ik heb zelf tot dusver in ieder geval nog geen grote verschillen kunnen ontdekken.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  16. Hoi Wilco,

    Kan je een linkje maken naar de update?
     
  17. HIER kan je software versie V5.11 downloaden.

    Alle bestanden zet je op een FAT32 geformatteerde USB-stick. Wanneer de USB-stick in de USB poort van de auto is geplaatst kan je vervolgens de update starten vanuit het radiomenu,
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  18. Super, Wilco!

    Morgen proberen .
     
  19. Gelukt!

    Precies zoals je zei. Sync opnieuw instellen en klaar. Nu wordt de Sync versie in het systeem aangegeven.
     
  20. Hallo,

    Ik heb het zojuist ook geprobeerd. echter krijg ik de gesproken melding dat het niet de juiste versie is of dat de schijf ruimte vol is. iemand een idee?
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina