1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. #361 jjonkie, 9 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2015
    Met wat slim zoekwerk en als je weet waar je naar zoekt en hoe je schema's leest dan is dat prima te doen..

    Onder voorwaarde dat je er affiniteit mee hebt en hebt en bereid bent er voldoende tijd in te steken.

    JW heeft duidelijk de juiste competenties en motivatie om dit te doen.

    Voor een ieder die dit ook wil... Ga aan de slag ! :) En niet zeuren als het na een uur nog niet lukt...
     
  2. Zojuist heb ik een K&N vervangingsfilter besteld. Gezien het zeer geringe prijsverschil heb ik gekozen voor het K&N E-9289 filter (welke ook in de 57S-4000 kit zit) in plaats van het E-2993 vervangingsfilter.

    Tevens heb ik een extra deksel voor het luchtfilterhuis liggen. Mijn opzet is om bij dit deksel de restricties te verwijderen welke de airflow kunnen beïnvloeden en te kijken wat het effect hiervan is..
     
  3. Ja ik ben nog steeds op zoek naar de deurmodules voor Focus 3 2, maar nog steeds niks gevonden.
     
  4. #364 JW, 11 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vanmiddag maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om weer verder te gaan met de short shifter adapter welke ik enkele weken geleden heb gemaakt. Vooraf heb ik de schakelweg van de originele setup opgemeten om deze later te kunnen vergelijken.

    Om voldoende toegang te hebben tot het schakelmechanisme moet eerst het luchtfilterhuis worden verwijderd. Vervolgens kan je er redelijk goed bij.


    [​IMG]

    [​IMG]

    De schakelkabel zit op het kogelkopje geklikt en is vrij eenvoudig los te klikken.

    Vervolgens heb ik het prototype van de short shifter adapter gepast op de schakelarm. In de adapter zit een gat waarmee de adapter over het kogelkopje in de schakelarm valt. Op deze manier hoeft het kogelkopje niet verwijderd te worden en centreert de adapter mooi op de juiste positie. Zoals ik eigenlijk al wist is de pasvorm van de adapter t.o.v. de schakelarm perfect. De adapter zit zeer strak op de schakelarm en na het vastdraaien van de drie boutjes die de adapter klemmen zit deze muurvast.


    [​IMG]

    Hierna heb ik de schakelkabel op het kogelkopje geklikt. De kabel heeft voldoende ruimte en loopt overal netjes vrij.

    Vervolgens heb ik wederom de schakelweg gemeten. Met de adapter is de schakelweg ruim 25 % minder als voorheen. Persoonlijk vind ik dit wat teveel. Mijn streven is een vermindering van 15 %. Gezien het een eerste prototype betreft heb ik de positie van het kogelkopje visueel bepaald en wist ik vooraf al dat dit naar alle waarschijnlijkheid niet meteen goed zou zijn.

    Verder wil ik de bovenzijde van de adapter wat schuin laten lopen zodat de hoek t.o.v. van de schakelkabel iets mooier wordt.


    Binnenkort aan de hand van deze bevindingen maar eens een 2e versie maken.
     
  5. Prototype kan je verkopen aan iemand die een reductie wilt van 25%
     
  6. #367 JW, 14 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vanmiddag toen ik thuiskwam lag er een pakketje op me te wachten. Tegen alle verwachtingen in bleek dit het K&N luchtfilter te zijn (volgens Track en Trace zou deze Dinsdag pas bezorgd worden).


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het filter ziet er zeer netjes uit en is licht geolied (het kwam voorheen nog weleens voor dat er af fabriek teveel olie op het filter zat wat problemen met de luchtmassameter kon opleveren.

    Helaas is het op dit moment nogal vochtig buiten dus zal het plaatsen van het filter tot morgen moeten wachten. Vooralsnog ben ik van plan om voorlopig de dop in het filter te laten zitten. Later wil ik dan nog een keer kijken wat het effect is als de dop is verwijderd en het filter dus semi-open is.

    In eerste instantie wilde ik eigenlijk het normale vervangingsfilter (K&N E-2993) plaatsen maar toen ik er achter kwam dat het prijsverschil met het filter uit de 57S-4000 Kit (K&N E-9289) vrij klein was heb ik er voor gekozen om dit filter te bestellen.
     
  7. @JW

    ik denk dat je hier wel plezier van gaat hebben.
    Ik weet niet hoeveer je wil gaan met het modificeren van het luchtfilterhuis maar ik heb indien gewenst nog het onderste gedeelte liggen, nieuw.
     
  8. Uit ervaring, in mijn auto werkt het super, helemaal zonder dop, ik heb nooit met de dop erop gereden, wel een paar dagen (tijdens het reinigen) met het originele filter, dat was in de RS2 een wereld van verschil, die vergelijking met jou 1.0 gaat natuurlijk geheel mank, al ben zeer benieuwd naar je bevindingen Wilco.
     
  9. Ik heb de E-2993 in mijn 1.0 ecoboost zitten sinds een paar dagen en vooral in de lage toeren heb ik het idee dat het allemaal wat "soepeler" loopt, ben benieuwd hoe dat bij jou bevalt !
     
  10. Zojuist tussen de buien door het K&N filter maar even geplaatst. Hierbij heb ik de dop in het filter geplaatst zodat het filterhuis volledig gesloten is. Voorlopig ben ik van plan om de dop gewoon in het filter te laten zitten. Mogelijk haal ik deze er later nog een keer uit om te kijken wat de verschillen zijn als het filter semi-open is.

    Vervolgens ben ik even een stukje gaan rijden en hierbij viel me op dat de motor net wat beter oppakt als met het originele papieren filter. Daarnaast is bij wat meer gas geven de typische 3-cilinder roffel wat beter hoorbaar als met het originele papieren filter.



    Ik heb hier al een compleet reserve luchtfilterhuis liggen. Echter ben ik vooralsnog niet van plan om iets aan het onderhuis te wijzigen. Gezien K&N bij de 57S-4000 Lit ook gewoon gebruik maakt van het standaard onderhuis verwacht ik niet dat hierbij winst te halen is.

    Binnenkort eerst maar eens kijken wat er bij het originele deksel van het filterhuis eventueel te verbeteren is.
     
  11. Is dit niet de kit met het andere luchtfilterhuisdeksel? Die zit toch in de kit van K&N? Of is dit weer een andere set?
     
  12. De K&N 57S-4000 Kit is inderdaad de set met het vervangende luchtfilterhuis deksel.

    Ik heb echter niet de volledige kit maar alleen het filter dat in deze kit zit met de bijbehorende rubber dop. Dit is een ander filter als het normale vervangingsfilter van K&N. Sinds enige tijd is dit filter ook los leverbaar. Eerst werd dit filter alleen in de 57S-4000 Kit geleverd en niet los.
     
  13. Enige tijd geleden was me al eens opgevallen dat het niveau van de koelvloeistof vrij laag stond (nog wel boven het minimum). Omdat er nergens sporen van lekkage zichtbaar waren heb ik toen het niveau op het tankje van de koelvloeistof gemarkeerd.

    Nu enkele maanden later en zo'n 1000 KM verder stond het niveau nog netjes op de markering en was dus niet gezakt. Nu ik hier zeker van was werd het eens tijd om de koelvloeistof bij te vullen tot het maximum.

    Nu had ik nog wat koelvloeistof staan (wat er al jaren stond) maar deze koelvloeistof voldeed niet aan de Ford WSS-M97B44-D specificatie die bij de Focus 3 is voorgeschreven. Nu kwam ik toevallig afgelopen weekend bij de Action en daar kwam ik Valvoline Max-Life koelvloeistof tegen. Deze koelvloeistof voldoet aan de Ford WSS-M97B44-D specificatie en kost slechts €2,65 voor een literfles.

    Vandaag heb ik de koelvloeistof maar eens tot het maximum bijgevuld. Uiteindelijk ging er toch bijna 0,4 liter bij.



    Verder heb ik inmiddels een 2e versie gemaakt van de short shifter adapter. Aan de hand van mijn bevindingen van het 1e prototype dat ik had gemaakt heb ik de nodige aanpassingen in de 2e versie verwerkt.


    [​IMG]

    [​IMG]

    De bevestigingsbouten heb ik verplaatst van de onderzijde naar de bovenzijde. Dit zal het bevestigen op de schakelarm aanzienlijk vereenvoudigen. Verder heb ik de bovenzijde schuin gemaakt zodat de kabel in een nettere hoek t.o.v. de adapter komt te lopen. Tenslotte heb ik ook de positie van het kogelkopje wat veranderd zodat de slag nu iets minder kort is als bij het 1e prototype.

    Wanneer het morgen droog is wil ik de adapter even monteren om te kijken of de aanpassingen het gewenste effect hebben opgeleverd.
     
  14. Ferm geklust!
     
  15. #376 JW, 22 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Enige tijd geleden had ik via Ebay een set bumper reflectoren met LED verlichting besteld. Helaas is deze set nooit aangekomen. Na hierover contact te hebben gezocht met de verkoper heb ik met deze overeen gekomen nog 4 dagen te wachten. Helaas na 4 dagen nog geen pakketje. Na nogmaals contact te hebben gehad met de verkoper kreeg ik onmiddellijk mijn geld terug. Dit alles zonder tussenkomst van Ebay.

    Vervolgens heb ik de reflectoren maar bij een andere aanbieder besteld. Dit keer kwamen ze wel netjes binnen de vermeldde termijn binnen. Vervolgens heb ik de reflectoren uitgepakt en eens nader bekeken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De reflectoren zien er wat afwerking betreft goed uit. De naad tussen het reflector glas en de achterliggende behuizing met LED's is afgedicht d.m.v. zwarte kit. Het reflector glas is net als het origineel voorzien van een FoMoCo logo en E-keur nummers. Aan de achterzijde komen er 3 draden uit de behuizing:

    * Zwart = Massa/Aarde.
    * Rood = Stadslicht/Dimlicht.
    * Wit = Remlicht.

    Mijn opzet is om de LED's te gebruiken als subtiele markeringslichten en de remlicht functie niet te gebruiken. Persoonlijk vind ik dit teveel van het goede en ben bang dat het dan al snel een kermisattractie wordt.

    Ik heb de LED's inmiddels even getest door de zwarte en de rode draad aan te sluiten op een 12 Volt spanning en hierbij worden de reflectoren mooi subtiel verlicht.



    Tevens heb ik enkele weken geleden een aantal (spat)waterdichte AMP connectoren besteld. Deze heb ik inmiddels ook binnen.

    [​IMG]

    Om de LED's aan te sluiten ga ik de benodigde bedrading vanuit de kofferruimte doortrekken naar de achterbumper. Hierbij maak ik een kabelboom welke netjes naast de overige bedrading achter de achterbumper komt te lopen. De LED's worden vervolgens op deze kabelboom aangesloten d.m.v. de waterdichte connectoren. Op deze manier kan ik de reflectoren met LED's eenvoudig weer verwijderen als dat om een of andere reden nodig mocht zijn.



    Inmiddels heb ik de auto precies 1 jaar in bezit. Hierbij heb ik in 1 jaar tijd precies 6000 KM gereden (dit is het gevolg als je 2 kilometer van je werk woont en met het vliegtuig op vakantie gaat). Ondanks de weinige kilometers zal ik de auto volledig volgens de voorschriften onderhouden. Dit houdt in dat de auto volgens het onderhoudsschema op korte termijn een onderhoudsbeurt zal gaan krijgen. Net als bij mijn vorige auto's zal ik ook hier het onderhoud geheel zelf uitvoeren.

    Als voorbereiding hierop kwam vanmiddag dit binnen:

    [​IMG]

    Deze olie en het oliefilter heb ik afgelopen weekend via Ebay bij een Duitse Ford dealer besteld. Dit is aanmerkelijk goedkoper als deze zelfde olie in Nederland. Inclusief verzendkosten scheelde het uiteindelijk ruim €25,-. Dit verschil is dus absoluut de moeite waard.

    De overige benodigde onderdelen had ik al liggen. Binnenkort dus maar eens tijd zien te vinden voor het onderhoud en als ik dan toch bezig ben ook meteen de wintervelgen maar weer monteren.
     
  16. #377 JW, 24 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vandaag maar eens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de reflectoren met LED's te plaatsen.

    Gezien deze reflectoren bedrading aan de achterzijde hebben en de bumperlip volledig dicht is moesten er dus nog 2 gaten in de bumperlip worden gemaakt. Ik heb de positie van de gaten uitgemeten en vervolgens met een speedboor van 16 mm de gaten geboord. Vervolgens kon ik de reflectoren in de bumper klikken en de bedrading aan de achterzijde vastzetten op het chassis.

    Hierna was het tijd om de bedrading vanaf de reflectoren door te voeren naar de kofferruimte en vervolgens aan te sluiten op de bedrading die naar de achterlichten loopt. Ik heb ervoor gekozen om de bedrading van de linker reflector aan de linkerzijde naar binnen te voeren en op het linker achterlicht aan te sluiten. De bedrading van de rechter reflector is aan de rechterzijde naar binnen gevoerd en op het rechter achterlicht aangesloten. Op deze manieren blijft het stroomverbruik aan beide zijden gelijk.

    Ik heb de plus draden op de originele bedrading gesoldeerd en geisoleerd met krimpkous. De massadraden heb ik met een 6mm oog op de massabouten naast de achterlichten gemonteerd. Voor het bepalen welke draad ik moest hebben had ik vooraf in het schema gekeken. Helaas bleek hier een fout in te zitten. Volgens het schema zou de draad aan beide zijden paars/groen moeten zijn. Aan de rechterkant klopt dit ook maar aan de linkerkant is deze draad oranje (en heeft de paart/groene draad een andere functie).


    En dit is dan uiteindelijk het resultaat:

    [​IMG]

    Wat lichtopbrengst zijn de reflectoren ongeveer net zo fel als de achterlichten (met normale gloeilampen).



    Tijdens het aansluiten van de reflectoren ben ik er achter gekomen dat de reservewielbak nat was. De ronde tapijt ring die onder het reservewiel ligt was nat en tevens was de kofferbakmat aan de onderzijde vochtig. Gezien er altijd een rubber mat in de kofferruimte ligt was me dit nog niet eerder opgevallen. Verder was alles kurkdroog

    Vervolgens heb ik alles droog gemaakt en alles gecontroleerd op mogelijke lekkage. Ik heb echter nergens lekkage sporen kunnen vinden. Gezien de geringe hoeveelheid water onderin de reservewielbak vermoed ik dat het condens is dat ontstaat als gevolg van temperatuurverschillen binnen/buiten de auto. Op andere forums heb ik dit fenomeen ook al eens voorbij zien komen.

    Momenteel is de kofferruimte volledig leeg en zijn ook het reservewiel, de krik en de kofferbakmat verwijderd zodat ik het de komende tijd goed in de gaten kan houden.
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.
  17. Grappige mod. Ik kan mij voorstellen dat je de remlichtfunctie niet gebruikt zou echt teveel van het goede zijn, zelfs voor remlichten.
     
  18. ziet er heel netjes uit Wilco :thumbs:
     
  19. Interessant en leuke update
     

Deel Deze Pagina