1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Wel of geen winterbanden staat voor mij niet ter discussie. Ik rij nu al 7 Jaar in de winter op winterbanden en eerlijk gezegd zou ik niet anders meer willen. Bij lagere temperaturen heeft een goede winterband veel meer grip als een zomerband. Een High Performance zomerband zoals de Dunlop Sport Maxx RT2 die ik er in de zomer onder heb zitten is simpelweg veel minder geschikt in winterse omstandigheden. Ik merk nu al wanneer het 's ochtends vroeg (5 uur) kouder en vochtiger wordt dat de grip van mijn zomerbanden aanzienlijk minder is als bij hogere temperaturen.

    Ondanks dat ik relatief weinig rij heb ik die paar honderd Euro voor een set winterbanden er graag voor over.
     
  2. 225 is wel erg breed als winterband gezien je wagengewicht. Op puur sneeuw is breed wel fijn (ballonband idee) maar in de troep die we in Nederland hebben is een maat smaller wellicht handiger.
    Overigens de Dunlop Winter Sport 5 vond ik de fijnste winterband tot nu toe.
     
  3. En vergeet niet dat met een set winterbanden de velgen van de zomerset al dat zout en pekel bespaart blijft.
     
  4. We rijden ietsje meer, zo'n 10k per jaar waarvan misschien maar 4k in de winter. Maar ik monteer ook altijd winterbanden. De grip bij lage temperaturen worden door sommige mensen als onzin afgedaan maar ik voel het wel degelijk.

    De 17 inch is inderdaad geen hele goedkope band maar je hoeft natuurlijk ook niet perse de absolute top. Ik kwam voor mijn 17 inch winterset op een scherpe set Hankooks uit. Maar zou bijvoorbeeld ook prima een Barum Polaris 5 ( dochter van Continental ) monteren. Deze kosten in 215-50-17 nog geen 80 euro en zijn echt prima banden. Vooral in Polen, Tsjechie worden deze veel verkocht zoals we hier in Nederland graag op Vredestein rijden...
     
  5. 225-45-17 past prima op een 17" 7J velg. Om dezelfde reden had mijn ouwe heer deze maat ook op zijn Focus 2 fase 2 (want normaal gesproken ook 215-50-17) en naderhand ook op zijn C-Max van 2013 zitten. En gemonteerd op originele15 spaaks 17" wielen.
     
  6. Na alles nog eens voor mezelf op een rijtje te hebben gezet heb ik uiteindelijk besloten om banden in de maat 225-45-17 te gaan monteren.

    Na diverse tests en reviews te hebben gelezen heb ik uiteindelijk gekozen voor de Barum polaris 5. Het merk Barum is onderdeel van Continental. De Barum banden worden naast de Continental banden in diverse fabrieken in verschillende landen geproduceerd. In de maat 225-45-17 is de Barum Polaris 5 in 2 verschillende types leverbaar:

    225-45-17 91H (draagvermogen 615 KG, maximale snelheid 210 KM/H).
    225-45-17 94V XL (draagvermogen 670 KG, maximale snelheid 240 KM/H, Extra Load).

    Gezien ik persoonlijk de voorkeur geef aan een wat stuggere band heb ik gekozen voor de 225-45-17 94V XL.


    Nadat ik voor mezelf mijn keuze had bepaald heb ik afgelopen week de prijzen voor deze band bij de verschillende webshops vergeleken. Op dit moment veranderen de prijzen voor winterbanden vrijwel elk uur. De verschillen zijn soms aanzienlijk. Het loont dus de moeite om de prijzen een paar dagen in de gaten te houden en pas te bestellen wanneer de prijzen laag zijn. Uiteindelijk heb ik de banden online besteld bij Topbanden.com. Bij dit bedrijf heb ik vorig jaar ook mijn zomerbanden besteld welke destijds tot volle tevredenheid zijn geleverd. Doordat Topbanden.com 2% van het aankoopbedrag korting geeft op de volgende aankoop bleek de prijs nog lager te liggen en heb ik uiteindelijk nog geen €65,- per band betaald.

    Ik heb de banden Donderdagavond besteld. Vanwege het gewicht worden de banden per 2 Stuks verpakt en verzonden. Hierdoor is het mogelijk dat de 2 pakketten afzonderlijk van elkaar worden bezorgd. Tot mijn verbazing stond er vanmorgen vroeg al een bezorger op de stoep met het 1e pakket met 2 banden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mijn eerste indruk is zeer goed. De banden zien er netjes uit, zijn geproduceerd in juli 2018 en zijn voorzien van een forse velgrandbescherming.

    Nu even afwachten wanneer de overige 2 banden worden geleverd (ik verwacht maandag) zodat ze later in de week op de velgen gemonteerd kunnen worden.




    De laatste weken heb ik weinig tijd gehad om de auto te wassen. Ik heb de auto wel enkele keren schoon gespoten in een wasbox maar desondanks was de auto behoorlijk vuil. Dit was vooral aan de velgen goed te zien. Wederom is het verschil in remstof tussen de originele ATE remmen aan de achterzijde en de Brembo/Textar remmen aan de voorzijde schrikbarend:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De velgen aan de achterzijde zijn na enkele weken behoorlijk vervuild.


    [​IMG]

    [​IMG]

    De velgen aan de voorzijde zijn aanzienlijk schoner. Hoewel op de foto's slecht te zien is het vuil op de voorvelgen voornamelijk zand/straatvuil en nauwelijks remstof.



    [​IMG]

    [​IMG]

    De velgen aan de voorzijde zijn met een emmer sop (Meguiars NXT Car Wash) letterlijk in 2 minuten schoon. Voordeel van deze relatief open velgen is dat ook de binnenzijde van de spaken en het velgbed eenvoudig schoon te maken zijn.

    De velgen aan de achterzijde zijn aanmerkelijk moeilijker schoon te krijgen. Buiten het feit dat de originele ATE remmen een exorbitante hoeveelheid remstof produceren is het ook nog eens veel lastiger te verwijderen. Reden genoeg om de remmen aan de achterzijde op korte termijn ook te vervangen.




    Inmiddels heb ik de auto 4 Jaar (bij aankoop was deze 1 Jaar oud) en staat de teller op 34.000 KM. Ik heb weleens met een schuin oog gekeken naar wat anders maar eerlijk gezegd bevat het huidige modellengamma van Ford geen geschikte kandidaat. De nieuwe Focus 4 vind ik helemaal niets. Zowel het interieur als het exterieur kan mij tot op heden niet bekoren. Daarnaast vind ik dat de technische veranderingen aan de 1.0 ECOboost (cilinderuitschakeling, distributieketting i.p.v. wetbelt, andere cilinderkop, andere turbo, etc.) ertoe hebben geleid dat de motor minder mooi loopt en wat lawaaieriger is als voorheen.

    Ik heb dus besloten om voorlopig nog een Jaar of 3 met de Focus 3 door te rijden. Tegen die tijd zal de teller naar alle waarschijnlijkheid net boven de 50.000 KM staan. Binnenkort zal het jaarlijkse onderhoud weer door mij worden uitgevoerd waarbij ik tevens (naast de remmen aan de achterzijde) ook wat onderdelen van het koelsysteem preventief zal vervangen. op andere forums wordt de laatste tijd veelvuldig melding gemaakt van een gescheurde Degas Hose (koelvloeistof retourslang). Deze slang is destijds vervangen door een gemodificeerde versie (terugroepactie) maar in de praktijk blijkt deze gemodificeerde versie dus ook na verloop van tijd te kunnen scheuren. Gezien deze slang slechts ongeveer €20,- kost wil ik hier geen risico mee nemen en de slang preventief vervangen.
     
    jjonkie, gerardTDCI en AlexKooijman vinden dit leuk.
  7. BARUM :rock:

    Goede keuze, persoonlijk was ik wel voor 215 gegaan maar dit ze wel lekker dik staan denk ik !
     
  8. Waarom een stugge band gekozen? Juist in de gladdigheid wil je dit niet....
    En over Barum, dat ze uit de dezelfde fabriek als Continental komen, wil niet zeggen dat ze hetzelfde zijn of zelfs dezelfde performance hebben. Voor de goeie orde, ik geef niet af op Barum.

    Grappig dat vergelijk met je remblokken voor en achter. Het is wel zo dat oudere schijven en blokken meer stoffen dan nieuwe. Persoonlijk kan ik me niet druk maken om remstof, heb liever dat het spul goed remt dan dat mijn wielen schoon blijven. Al moet ik zeggen dat ik mijn wielen ook zo schoon heb met een emmer met Monello shampoo. Ondanks dat ik rondom ATE heb en de velgen niet in de wax heb staan. Als ik dan lees dat je nauwelijks remstof op je voorste wielen (zijn dit jlde nieuwste van de 4?) hebt, vraag ik mij af waar het frictie materiaal van gemaakt is. Kan het me slecht voorstellen dat ze niet stoffen maar toch goed remmen.
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  9. Persoonlijk rij ik liever met een wat stuggere band als met een comfortabele band. Met een stuggere band vind ik de wegligging beter maar dit is een persoonlijke voorkeur. Overigens is stug in dit geval relatief. De zijwangen van de Barum polaris 5 winterbanden zijn sowieso al stukken soepeler als de Dunlop Sportmaxx RT2 zomerbanden die er nu onder liggen.

    De reden dat ik voor de Barum Polaris 5 heb gekozen is omdat de (veelal Duitse) testresultaten en reviews die ik heb gelezen vrijwel uitsluitend positief waren. Afgaande op wat ik er tot dusver over heb gelezen zouden deze banden niet onder moeten doen voor de Goodyear Ultragrip 8 winterbanden waar ik de afgelopen 7 winters op heb gereden. We gaan het zien hoe deze banden gaan bevallen.



    Op mijn vorige Focus 2 heb ik ook jarenlang gereden met de originele ATE remmen. Op de Focus 2 waren dit prima remmen. De ATE remmen die af fabriek op de Focus 3 zijn naar mijn mening beduidend minder. Exorbitant veel remstof en de remwerking is ook niet om over naar huis te schrijven.

    De Brembo remschijven in combinatie met de keramische Textar remblokken die ik er nu onder heb zitten zijn naar mijn mening vele malen beter. Nauwelijks remstof en daarnaast is de remwerking echt stukken verbeterd. In vergelijking met de 1.6 ECOboost van mijn ouders remt mijn auto aanzienlijk beter terwijl dit voorheen omgekeerd was.
     
  10. Helemaal een goed vergelijk is het niet hè.
    Ik bedoel jij rijdt met 18” je ouders met 16”?
    Jouw band is breder, dus meer contact.
    Daarbij heb jij sportieve band, ik gok dat je ouders dat niet hebben?
     
  11. De auto van mijn ouders staat op 16 inch velgen met bandenmaat 215-55-16.

    Mijn auto staat op 18 inch velgen met bandenmaat 225-40-18. De Dunlop Sportmaxx RT2 banden die er nu opliggen vallen echter behoorlijk smal en zijn nauwelijks breder als de 215 mm banden die er bij mijn ouders onder liggen. Het verschil in bandbreedte is dus te verwaarlozen. Onder beide auto's liggen sportieve banden.


    Gezien ik regelmatig met beide auto's rij heb ik voor mezelf redelijk goed vast kunnen stellen in hoeverre het remvermogen van mijn auto er na het vervangen van de remmen op vooruit is gegaan.
     
  12. Sturen ze bij iedereen eerst 2 banden op?

    Ik heb er ook maar 2 gekregen haha
     
  13. Als je 17" inch velgen met winterbanden gaat monteren neem ik aan dat je weet dat daar geen sneeuwkettingen om heen kunnen?
    Of ga je niet naar de sneeuw?
     
  14. Waarom kan dat niet?
     
  15. Omdat de ruimte in de wielkast te klein word voor de kettingen?
    Dat is mij altijd verteld door de dealer. Daarom heb ik altijd 16" inch wintervelgen gehad.
     
  16. Met 16 inch blijft de omtrek van je banden toch gelijk, dus ook je ruimte in de kast hoor.
     
  17. Sneeuwkettingen zullen er nooit onder komen. Wintersport is aan mij niet besteed. Ik ga liever naar de zon.

    De enige sneeuw die de auto dus ziet is het kleine beetje dat hier in Nederland valt.
     
    Leon Focus en Rykers vinden dit leuk.
  18. Ik ook niet, denk dat ik dan met de ambulance terug kom hahaha
     
  19. Gisteren heb ik vooruitlopend op het laten monteren van de winterbanden de 17 Inch wielen maar eens van zolder gehaald. Na de velgen een snelle wasbeurt te hebben gegeven (ze hadden alleen wat stof gevangen op zolder) en het oude plaklood alvast te hebben verwijderd kwam het idee in me op om de oude banden (Continental SportContact 2 in de maat 205-50-17) eens op te meten. Tot mijn verbazing bleken deze banden aanzienlijk breder te zijn als de maat suggereert. Op de 7 Inch brede velg zijn de zijwangen van deze banden 221 mm breed. De breedte van het loopvlak is slechts 185 mm breed.

    Vandaag heb ik de wielen en winterbanden weggebracht naar de lokale bandenspecialist om de oude banden te verwijderen en de nieuwe winterbanden te laten monteren en balanceren. Na vanmiddag zoals afgesproken de wielen weer te hebben opgehaald heb ik de wielen wederom even een snelle wasbeurt gegeven om het overtollige bandenvet te verwijderen. Vervolgens heb ik de winterbanden (Barum Polaris 5 in de maat 225-45-17) eveneens opgemeten. Op de 7 Inch brede velg zijn de zijwangen van deze banden eveneens ruim 220 mm breed. De breedte van het loopvlak is 195 mm breed.


    Dit bewijst maar weer eens dat de maat van een band niet alles zegt en dat er tussen de verschillende merken/types banden behoorlijk wat maatverschil kan zitten.


    De Barum Polaris 5 banden in de maat 225-45-17 liggen naar mijn mening zeer mooi op de originele 7 Inch brede velg. Deze banden hebben een forse velgrandbescherming waardoor de velg goed beschermd is. De zijwangen van de banden staan netjes recht. Optisch ziet het er zeer goed uit.


    Nu nog even de velgen in een verse laag wheelwax zetten en dan kunnen ze onder de auto worden gemonteerd.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  20. Ja het is er bijna tijd voor, ik wacht zeker nog een week ermee.
     

Deel Deze Pagina