1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Dat scheelt dan weer mooi in de portemonnee dat de 15" passen
     
  2. #62 JW, 6 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Gisteren heb ik van Sinterklaas de benodigde onderdelen gekregen om de originele Cruise Control achteraf in te bouwen. Hier ben ik vandaag dus maar eens mee bezig geweest.

    Voor het plaatsen van de Cruise Control schakelaar heb ik mijn huidige stuur gebruikt. Eerder deze week had ik als voorbereiding voor het inbouwen van de Cruise Control schakelaar het stuur al uit de auto verwijderd en de uitsnede voor de schakelaar gemaakt.

    Het meeste werk had ik dus al eerder gedaan. Hierdoor was het inbouwen en activeren vandaag relatief weinig werk.


    [​IMG]


    Na een testrit kan ik niet anders zeggen dan dat het Cruise Control en ASL (snelheidsbegrenzer) systeem prima werkt.


    Ik heb er ook meteen maar een HowTo van gemaakt. Deze is HIER te vinden.
     
  3. Mooi!
    Die sint weet wel wat hij geven moet he [emoji6]
     
  4. :thumbs: Mooi weer!!!
     
  5. Knap dat je dat allemaal zelf kan. Een onmisbare optie die cc. Voor mij wel in ieder geval.
     
  6. Wat [MENTION=142]JW[/MENTION] niet erbij verteld heeft, is wel terug te lezen hoor, had hij al ver van te voren alles verzameld maar mocht hij het van de sint (lees: vrouw) nog niet inbouwen.:badgrin::badgrin:;)

    Maar weer TOP dat alles werkt zoals het hoort.:thumbs:
     
  7. Inderdaad. En dan valt het niet mee om 4 weken te moeten wachten terwijl je weet dat je alle benodigde onderdelen al hebt liggen.

    Afgelopen week had ik wat middagen vrij en kon ik me niet meer bedwingen. Nadat ik de nieuwe Cruise Control schakelaar bij de dealer had besteld en opgehaald kwam ik per toeval op de sloop nog 2 Cruise Control schakelaars tegen. Afgelopen woensdag heb ik dus het stuur maar vast uit de auto gehaald en 1 van deze Cruise Control schakelaars gebruikt om de juiste maat uitsnede in het stuur te maken.

    In de tussentijd dat het stuur uit mijn auto was om deze aan te passen heb ik tijdelijk het stuur dat in mijn vorige Focus 2 heeft gezeten gemonteerd zodat ik toch gewoon kon rijden. Net als veel andere Ford stuurwielen is de montage op de stuurkolom volledig gelijk bij de Focus 2 en Focus 3 stuurwielen waardoor deze eenvoudig uit te wisselen zijn.
     
  8. Heb je dan geen probleem met die airbag uit een :focus2:?
     
  9. Nee, dat is geen enkel probleem. De airbag connector is weliswaar iets anders maar dit is op te lossen door een nokje van de connector af te snijden zodat deze op beide airbags past.

    In mijn vorige Focus 2 had ik een (volledig werkend) Mondeo MK4.5 stuurwiel met bijbehorende airbag. Ook dit was wat airbag betreft geen enkel probleem.

    Zolang de Ford airbags hetzelfde aantal draden hebben zijn deze technisch gezien over het algemeen uitwisselbaar.
     
  10. Dus in feite kan je een Focus 3 stuur met cruise control in een Focus 2 inbouwen?
     
  11. Wat pasvorm betreft past het inderdaad probleemloos. De signalen en weerstandwaardes van de diverse knoppen zijn echter totaal anders.

    net als bij het Mondeo MK4 stuur moeten dus alle knoppen worden omgesoldeerd om deze in een Focus 2 werkend te krijgen.
     
  12. Goed werk Wilco!

    Overigens erg vreemd dat cc nog niet standaard in elke nieuwe auto zit. De snelheids begrenzing zal je niet snel gebruiken denk ik. Die heb ik op de vivaro zitten maar gebruik ik nooit. als je dan het gaspendaal helemaal intrapt gaat ie dmv een beveiliging daar wel doorheen! Waarvoor die handig is , mischien met een aanhanger? Maar ook daar gebruik ik eerder cc.

    Wel een update die gewoon echt practisch is.
     
  13. #73 JW, 7 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2014
    Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat de eerste eigenaar geen Cruise Control er bij heeft besteld. Ik heb een tijdje geleden een overzicht gezien met alle opties die op de Duitse Champions Edition leverbaar waren. Mijn auto is dus voorzien van alle mogelijke opties behalve Cruise Control.

    Cruise Control was een optie die €90,- kostte. In kan niet begrijpen dat iemand alle mogelijke opties er bij besteld en dan een goedkope optie als Cruise Control niet besteld.


    Overigens ben ik al vaker Duitse Focus 3 exemplaren tegengekomen welke veel opties hadden maar geen cruise Control. Blijkbaar vinden veel Duitsers dit minder belangrijk als wij Nederlanders.
     
  14. Dus eigenlijk is alleen de focus fase 1 anders dan de nieuwere modellen.
    Dit zou iets te maken hebben met een enkeltraps en een dubbeltraps airbag?

    En wat betreft de cruise.
    mijn pa is loonwerker en zit bijna heel de dag op de tracktor en andere machines, en als hij in de :focus2: rijd gebruikt hij alle opties die de auto heeft behalve cruise.

    Kan ook zijn dat hij er mischien nooit van gehoord heeft of dat hij dacht van dat gebruik ik toch niet.
    Het zal helaas altijd een raadsel blijven.
     
  15. Vanmiddag heb ik me eens bezig gehouden met de binnenverlichtingen in mijn focus 3. mijn auto heeft de standaard armaturen met gloeilampjes en de hoeveelheid licht hiervan is mijns inziens echt te weinig. De 2 Submarine binnenverlichtingen die ik in de Focus 2 had gaven beduidend meer licht.

    Voorin de auto heb ik een binnenverlichting met 2 schakelaars. 1 om de verlichting aan/uit te schakelen en 1 om het automatisch inschakelen/uitschakelen bij het openen/sluiten van de auto aan/uit te schakelen. Achterin de auto zit een binnenverlichting zonder schakelaars. Deze brandt tegelijkertijd met de voorste binnenverlichting.

    Nu heb ik al een set luxere binnenverlichtingen met leeslampjes en LED verlichting uit een Titanium liggen maar deze zijn helaas niet plug and play. De binnenverlichtingen met gloeilampjes hebben andere connectoren met minder bedrading als de luxere binnenverlichtingen met LED lampjes.



    Omdat ik op dit moment geen tijd en zin heb om de hemelbekleding er uit te halen en een andere kabelboom te plaatsen voor de LED binnenverlichtingen heb ik ervoor gekozen om de huidige binnenverlichtingen te voorzien van LED lampen.

    Beide binnenverlichtingen hadden een fitting met een T10 W5W gloeilamp. in eerste instantie heb ik deze vervangen door een T10 LED lamp maar dit gaf niet het gewenste resultaat. De lichtopbrengst was al iets beter als met de gloeilampjes maar nog niet voldoende naar mijn zin.

    Vervolgens bedacht ik me dat ik nog een paar BA15S Cree LED lampen met lens had liggen die oorspronkelijk bedoeld waren als achteruitrijlicht voor mijn Focus 2. Echter zijn deze nooit gebruikt omdat ik de auto toen heb ingeruild. Deze LED lampen heb ik uit elkaar gehaald zodat alleen het koelplaatje met de High power LED en de elektronica (weerstand en schakeling die ervoor zorgt dat de lamp altijd brandt ongeacht de polariteit) overbleef. Deze delen heb ik op de printplaten van de binnenverlichtingen gelijmd met 2-componenten lijm en de bedrading vast gesoldeerd op de printplaat.


    Het resultaat is een behoorlijke hoeveelheid licht die mooi verspreid wordt in het interieur. Het is in ieder geval een enorme verbetering t.o.v. de gele gloeilampjes die er oorspronkelijk in zaten.
     
  16. Maar ik zie je binnen afzienbare tijd toch je hemelbekleding eruithalen om die kabelboom te plaatsen ;)
     
  17. Dat zal inderdaad nog wel een keer gaan gebeuren vermoed ik. Ik wil alleen eerst even kijken of ik de complete kabelboom vervang of dat ik alleen de ontbrekende draden trek en de connectoren vervang.

    Daarnaast ben ik er nog niet over uit of ik wel of niet de originele Ambient lighting in wil bouwen.
     
  18. #78 JW, 2 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Na lang twijfelen tussen zelf een set originele Focus 3 reflector koplampen ombouwen naar projectoren of een set aftermarket projector koplampen aanschaffen heb ik uiteindelijk toch voor de aftermarket projector koplampen gekozen.

    In verhouding zijn er voor de Focus 3 niet zo heel veel verschillende aftermarket projector koplampen te vinden. Het merendeel dat in Europa te krijgen is heeft behoorlijk opvallende LED's in de koplampen wat persoonlijk niet mijn smaak is. In de USA zijn er wel wat mooie aftermarket projector koplampen te vinden maar deze hebben in verreweg de meeste gevallen geen elektrische hoogteregeling (en zijn ook niet om te bouwen).



    Uiteindelijk kwam ik na wat zoeken de Sky Wing koplampen van Eagle Eye tegen welke me wat design en uitstraling betreft wel erg aanspraken.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Vervolgens heb ik nog even getwijfeld tussen de chrome en zwarte variant. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de zwarte variant omdat ik dit net wat beter bij een donkere auto vind passen.


    Na wat zoeken blijkt dat er een behoorlijk prijsverschil zit tussen de verschillende aanbieders van deze koplampen. Zo variëren de prijzen bij verschillende aanbieders van deze lampen zo tussen de €200,- en €550,-. Dit zijn dan allemaal dezelfde lampen die door Eagle Eyes zijn geproduceerd. Van deze koplampen zijn de recensies goed. Volgens de recensies die ik heb gelezen is de kwaliteit van deze lampen waar mogelijk nog beter als de originele Ford koplampen (ik ben benieuwd). Zo zijn bij de Sky Wing koplampen de klemmetjes waar de lampen mee bevestigd worden van metaal terwijl dit bij de originele Ford koplampen plastic is dat snel afbreekt.


    Vandaag heb ik de Sky Wing koplampen besteld en ik hoop deze in de loop van volgende week te ontvangen. Wanneer ik de koplampen binnen heb zal ik ze nog niet meteen plaatsen. Ik wil de koplampen voorzien van een Xenon set. Aan de onderzijde van de koplampen zit een uitsparing waar eventueel een ballast in gemonteerd kan worden. Ik wil eerst de uitsparing exact opmeten en dan een ballast zoeken die hier netjes in past. Ik heb nog wel een set liggen maar heb het vermoeden dat deze te groot zijn voor de uitsparing maar dit weet ik pas zeker als ik de lampen heb.

    Daarnaast wil ik de lichtbalk in de koplampen anders schakelen. De lichtbalk fungeert standaard als stadslicht. Ik wil de lichtbalk overdag laten branden als dagrijverlichting en laten dimmen als het dimlicht wordt ingeschakeld. Ik heb al een PWM regeling hiervoor liggen waarmee ik de LED's van de lichtbalk wil dimmen.


    Op dit moment is het dus een kwestie van wachten tot de lampen binnen zijn zodat ik hier mee aan de gang kan.
     
  19. Zal goed staan!!!:thumbs::thumbs:
     
  20. mooi project weer Wilco :thumbup:
    ik denk dat de zwarte variant ook erg mooi zal staan op jouw :focus3:
     

Deel Deze Pagina