1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Het is maar hoe je het bekijkt, als het netjes wordt gedaan zit een nummerplaat die op 4 hoeken geschroeft is beter vast dan met 2 schroeven in het midden, weinig kans op trillen en dus rammelen of andere geluiden tijdens rijden. Daarbij zijn 4 schroeven weer wat meer werk om platen te stelen. Als er maar 2 schroeven gebruikt worden zitten die ook nog eens dikwijls achter de plaat om de rand vast te zetten en zit de plaat dus feitelijk los op de auto.

    Maar netjes afgewerkt is anders in dit geval.
    Als het aan de overheid licht zullen platen oven enige tijd wel gepopnageld moeten worden en dan heb je ook niets aan die schroefpunten die er orgineel zitten.
     
  2. In dit geval zit alleen de kentekenplaathouder vast met de schroeven. De kentekenplaat kan je er dus alsnog zo uit klikken.

    Tevens hebben ze niet eens de voorgedrukte gaatjes in de houder gebruikt om de gaten in de achterklep te boren maar op 4 willekeurige plaatsen gaten geboord. De gaten zitten links en rechts dus niet eens op dezelfde positie. In een standaard GAIK kentekenplaathouder moeten dus al extra gaten worden geboord om deze op de gaten in de achterklep te kunnen bevestigen.

    Origineel zit er een foampad achter de kentekenplaathouder die vrijwel de gehele oppervlakte beslaat. Wanneer de kentekenplaat wordt bevestigd met een fatsoenlijk kentekenplaathouder op de originele bevestigingspunten zal deze echt niet trillen.
     
  3. bij mij zit de plaat op dezelfde manier, met vier schroeven. Als je die twee voorgestanste gaten gebruikt rammelt het zaakje als een malle. Wat wel een voordeel is dat dat gedeelte bij de wagon van plastic is dus roesten zal het niet.
     
  4. Door drukte op mijn werk heb ik de laatste tijd weinig aan mijn auto kunnen doen. Eerlijk gezegd was ik ook wel een beetje klaar met de auto nadat ik de velgen netjes had hersteld en de lak na een paar dagen los begon te laten.

    De afgelopen weken heb ik dus de tijd/zin/energie niet gehad om me met de velgen bezig te houden. Derhalve heb ik de afgelopen weken dus maar gewoon met de 17 Inch velgen gereden. Dat is 1 van de voordelen wanneer je nog een extra set velgen hebt liggen.

    [​IMG]

    Nu is het natuurlijk absoluut geen schande om met deze velgen rond te rijden (ik heb deze velgen nu ruim 7 Jaar en ze verkeren nog in absolute nieuwstaat) maar stiekem begon ik de 18 Inch velgen toch wel te missen. Begin deze week heb ik dus 2 nieuwe velgen besteld ter vervanging van de 2 beschadigde velgen.

    [​IMG]

    Vanmorgen heb ik de nieuwe velgen ontvangen. Dit was sneller dan verwacht. Ik heb de velgen Dinsdagavond laat besteld en Donderdagochtend zijn ze al geleverd. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.

    Komende week maar eens tijd zien te vinden om de banden over te laten zetten naar de nieuwe velgen. Vervolgens kunnen de velgen in de wheelwax worden gezet en onder de auto worden gemonteerd.
     
    Rykers en Tigershark vinden dit leuk.
  5. Er wordt misschien mee gelezen, waren al op voorhand voor je besteld :waveto:
     
  6. Afgelopen vrijdag had ik een vrije dag en had dus eindelijk gelegenheid om de banden over te laten zetten naar de 2 nieuwe velgen.

    Ook deze keer is het plaklood weer netjes achter de spaken geplakt. Dit kost weliswaar iets meer maar dat heb ik er graag voor over.


    Afgelopen zaterdag heb ik de velgen nog even in de wheelwax gezet en daarna gemonteerd. Nu staat de auto er dus weer zo bij:

    [​IMG]



    De afgelopen weken heb ik op de 17 Inch 8-spaaks Y-design velgen gereden. Dit was meteen een mooi moment om een vergelijking te maken tussen de keramische Textar Epad remblokken die ik onlangs aan de voorzijde heb gemonteerd en de standaard Ford (ATE) remblokken die nog aan de achterzijde zitten.

    Het vuil op onderstaande foto's is het resultaat van 3 weken en circa 300 KM met de auto rijden. Op deze foto's zijn de velgen onder de auto vandaan gekomen en dus niet gereinigd!!


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Velgen aan de achterzijde waar de originele Ford (ATE) remblokken nog op zitten!!


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Velgen aan de voorzijde waar de keramische Textar Epad remblokken op zitten!!

    Wanneer je bedenkt dat de velgen aan de voorzijde voorheen nog wat vuiler werden als de velgen aan de achterzijde is het verschil dus enorm. De keramische Textar Epad remblokken maken de belofte van 75% minder remstof dus volledig waar.

    Na het afspoelen van de velgen met een gieter met (koud) water is het verschil nog veel groter. Hierna zijn de velgen aan de voorzijde vrijwel geheel schoon terwijl de velgen aan de achterzijde nog net zo vuil zijn als op bovenstaande foto's.
     
  7. Wauw, dat is wel een verschil! En het remt ook goed neem ik aan? Best een aanrader dan!
     
  8. Dat is idd een wereld van verschil.

    Is er nog verschil in remkracht/gedrag te merken of niet?

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  9. Vergelijken met hoe het voorheen was is lastig omdat ik tegelijkertijd de upgrade van 278 mm remschijven naar 300 mm remschijven heb uitgevoerd.

    Echter in vergelijking met de 1.6 ECOboost van mijn ouders (welke standaard is voorzien van de 300 mm remschijven) remt mijn auto aanzienlijk harder.


    Wat remwerking betreft heb ik in ieder geval niets te klagen.
     
    StephenV vindt dit leuk.
  10. De afgelopen paar weken hebben we op Fuerteventura door mogen brengen. De villa die we gehuurd hadden ligt in een klein dorpje 6 KM buiten de toeristische plaats Corralejo en is alleen via de snelweg te bereiken. Gezien een auto hier dus een must is werd de villa inclusief huurauto verhuurd. Standaard was dit een auto in de categorie "mini" wat dus een auto is in het A-segment. Gezien er ook nog 4 koffers en de nodige handbagage mee moest vanaf de luchthaven naar de villa was dit dus veel te klein. Gelukkig konden we voor een zeer geringe meerprijs upgraden naar een auto in de categorie "Compact" wat dus een auto is in het C-segment.

    Bij aankomst op de luchthaven konden we de huurauto bij de balie van de verhuurder ophalen. Het bleek een Hyundai i30 te zijn van de vorige generatie (2012-2017). De auto is volgens de papieren van begin 2017 (wat dus feitelijk betekent dat dit een zeer laat exemplaar is van deze generatie) en heeft 35.000 op de teller. Eerlijk gezegd zou dit niet mijn eerste keus zijn maar in dit geval viel er nu eenmaal weinig te kiezen. Tevens was dit meteen een mooie gelegenheid om een vergelijking te maken tussen deze Hyundai en mijn eigen Focus 3 fase 1.


    [​IMG]


    Het uitrustingsniveau van deze Hyundai i30 is Drive Cool en de auto is voorzien van een atmosferische 1.4 met 100 PK in combinatie met een 6-versnellingsbak.

    Dit uitrustingsniveau omvat de volgende opties:

    15” Stalen velgen met wieldoppen
    Buitenspiegels en deurgrepen in carrosseriekleur
    Elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels
    Zwarte grille met chrome inleg
    Rondom getint glas
    Projector koplampen (halogeen) en statische bochtverlichting
    Mistlampen voor
    Centrale vergrendeling met afstandsbediening
    4 Stuks elektrische ramenHandmatig verstelbare bestuurdersstoel
    6 Airbags
    Air Conditioning
    Stereo RDS Radio/CD speler met MP3 compatibiliteit en 4 Speakers (2 voor, 2 achter)
    Bluetooth® met stemherkenning
    USB en Aux ingangen in de middenconsole
    2 Stuks 12V Power Outlet in de middenconsoleBergruimte onder de laadvloer in de kofferruimte
    TPMS

    [​IMG]
    [​IMG]


    Tijdens de eerste kilometers bleek meteen dat 100 PK aan de magere kant is voor deze auto. Op een relatief vlak eiland als Fuerteventura is het weliswaar voldoende maar vanwege de 6-versnellingsbak blijf je schakelen. Bij 100 KM/H (de maximum snelheid op de snelweg op Fuerteventura) draait de motor 3000 RPM in de 6e versnelling. De 6-versnellingsbak is naar mijn mening dan ook overbodig. Een 5-versnellingsbak met goed gekozen verhoudingen is ruim voldoende.

    Het relatief hoge toerental van de motor in combinatie met een wat minder goed geïsoleerd interieur zorgen ervoor dat het geluidsniveau in de auto aanmerkelijk hoger is als in de Focus 3.

    De besturing is erg licht en naar mijn mening (zeker rondom de middenstand) vrij gevoelloos. Je hebt geen enkele feedback van wat er bij de voorwielen gebeurt. Zeker wanneer je een scherp sturende auto als de Focus 3 gewend bent is dit af en toe een vreemde gewaarwording. Bij zijwind (op Fuerteventura waait het vrijwel altijd) is de Hyundai behoorlijk gevoelig. Je blijft continue bijsturen.

    Het onderstel is behoorlijk comfortabel geveerd (naar mijn mening te comfortabel maar dat is een kwestie van smaak). In geval van slecht wegdek (wat er ook voldoende is op Fuerteventura) zijn er rammelende/klapperende geluiden hoorbaar vanuit het onderstel. Gezien dit het 1e exemplaar is waar ik mee rij weet ik niet of dit exemplarisch is of een product eigenschap. In ieder geval verwacht je dit niet bij een auto van 1,5 jaar oud.


    [​IMG]


    De projector koplampen zien er mooi uit maar de lichtopbrengst van de halogeenlampen is ronduit dramatisch. Naar mijn mening nog slechter als de halogeen reflector koplampen van de Focus 3 (en die vind ik persoonlijk al niet best presteren) De bochtverlichting daarentegen vond ik wel weer erg prettig. Dit is iets dat ik in de toekomst nog op mijn Focus 3 wil realiseren (ik heb al de nodige ideeën om een volledig CANbus gestuurd systeem te bouwen).

    De stoelen van de Hyundai zijn comfortabel maar missen zijdelingse steun. Tevens vind ik de stoelen te zacht maar dat is een kwestie van smaak. Een ander groot nadeel vond ik de afleesbaarheid van de teller. Je hebt heel snel last van de zon. Wanneer de zon ook maar een beetje op het tellerglas schijnt zie je alleen nog maar reflectie en is de teller praktisch niet meer af te lezen. Wat materiaalkeuze en afwerking betreft is het interieur van de Hyundai niet slecht maar het kan nog steeds niet tippen aan dat van de Focus 3. Op het eerste gezicht ziet het interieur van de Hyundai er netjes uit maar wanneer je verder gaat kijken zie je duidelijk dat de afwerking minder is. Zo hebben diverse kunststof panelen en onderdelen scherpe randen. Vooral op plaatsen welke niet direct in het zicht zitten (zoals bijvoorbeeld in het opbergvak onder de middenarmsteun) is het kunststof ronduit slecht afgewerkt. Wanneer je even niet oplet kan dit een snee in je vinger opleveren (wat me dus is overkomen).

    Voor wat betreft het exterieur geld eigenlijk hetzelfde. Ook hier geld dat het er niet slecht uit ziet maar wanneer je verder gaat kijken zie je duidelijk dat de afwerking minder is t.o.v. de Focus 3. De kunststof koplampglazen hebben bijvoorbeeld vrij ruwe scherpe randen. Daarnaast zijn de pasvorm van de bumpers en de naden tussen de diverse carrosserie onderdelen niet overal gelijk.



    Al met al is deze Hyundai i30 zeker geen slechte auto. Zeker voor een paar weken vakantie is het absoluut geen straf om hierin te rijden. Echter ben ik tot de conclusie gekomen dat de Focus 3 onder aan de streep nog steeds de betere auto is. Het was in ieder geval een verademing om weer in mijn eigen Focus 3 te kunnen stappen.
     
    Mpothoven vindt dit leuk.
  11. Dan zit er een ander 6 bak in dan in mijn Cee’d, die verhoudingen zijn nagenoeg gelijk aan de Focus (2800tpm bij 120)
     
  12. Bekende omgeving! Zelf ook een paar keer in Corralejo gezeten. Eind juni daar nog 10 dagen geweest.

    Jammer dat je als huurauto geen Focus had, ze rijden er wel...
    Mooi om je uitgebreide bevindingen zo te lezen.
     
  13. Zo, het kost een halve dag maar ik heb bijna je hele topic doorgelezen. Wat een fantastisch werk heb je verricht en allemaal mooi uitgebreid omschreven en met foto's uitgelegd!
     
  14. Nu het zo langzaamaan weer tijd wordt om aan de winterbanden te gaan denken zit ik een beetje met een dilemma.

    Nadat ik de originele 278 mm heb geupgrade naar 300 mm remmen passen mijn 15 inch stalen velgen met winterbanden niet meer. Op zich niet zo'n probleem omdat ik nog een set 17 inch originele lichtmetalen Ford velgen heb liggen. Deze velgen heb ik in 2011 nieuw gekocht en verkeren nog steeds in absolute nieuwstaat. De zomerbanden die er nu op liggen hebben nog ruim voldoende profiel maar vanwege de leeftijd van de banden heb ik vorig jaar een nieuwe set 18 Inch velgen met zomerbanden aangeschaft.

    Het enige nadeel is dat winterbanden in de voorgeschreven maat 215-50-17 behoorlijk aan de prijs zijn. Tot op heden heb ik op mijn Focus 3 met bandenmaat 205-50-17 gereden. Dit vanwege het simpele feit dat ik deze velgen/banden al had toen ik mijn Focus 3 kocht. Winterbanden in de maat 205-50-17 zijn echter ook behoorlijk aan de prijs en nauwelijks goedkoper als 215-50-17. Dezelfde winterbanden in de maat 225-45-17 (wat ook probleemloos past) zijn echter wel ruim €20,- per stuk goedkoper.

    Mijn 17 Inch velgen hebben een breedte van 7 Inch (7J). Hierop kunnen banden gemonteerd met een breedte van 195 mm tot 225 mm waarbij 205 mm en 215 mm de optimale breedte is. Vanuit dit oogpunt kan ik op mijn 17 Inch velgen dus probleemloos banden in de maat 225-45-17 monteren. Daarbij heeft Ford zelf ook banden met een breedte van 225 mm toegepast op een 7 Inch (7J) velg op onder andere de Mondeo en S-Max/Galaxy.


    Op dit moment gaat mijn voorkeur dus uit naar bandenmaat 225-45-17. Eens kijken of ik online wat foto's kan vinden van originele 17 Inch 7J velgen i.c.m. 225 mm brede banden om te kunnen zien hoe dit er in werkelijkheid uitziet.
     
  15. Ik heb straks een set 16” staal over (van mijn Focus). Dus mocht je toch nog voor 16” gaan ;)
     
  16. Ik dacht dat 16" de minimale maat voor de focus 3 is.
     
  17. Afhankelijk van de uitvoering (remmen dus)
     
  18. In West Europa is de Focus 3 met minimaal 16 inch velgen geleverd. Echter in Azië Rusland en sommige Oost Europese landen zijn de lichtere motortypes ook geleverd met 15 Inch stalen of lichtmetalen velgen.

    Bij de lichtere motortypes (1.6 TI-VCT, 1.0 ECOboost en 1.5/1.6 TDCI) welke standaard zijn voorzien van 278 mm remschijven aan de voorzijde kunnen dus probleemloos 15 inch velgen worden toegepast.

    Bij de zwaardere motortypes welke standaard zijn voorzien van 300 mm remschijven aan de voorzijde is 16 Inch de minimale velgmaat.
     
  19. Ik heb Pirelli winterbanden over in 215/50R17. Interesse?
     
  20. Zou je er met 4000 km per jaar überhaupt al winterbanden onder gaan zetten?
     
    Rykers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina