1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Vandaag heb ik maar eens van het mooie weer gebruik gemaakt om een paar (kleine) lakbeschadigingen bij te werken. In totaal zaten er 4 steenslagputjes op de voorbumper/motorkap en 2 kleine beschadigingen van hooguit 5 x 2 mm op de achterbumper die veroorzaakt zijn doordat er tijdens laden/lossen iets op is gevallen. De beschadigingen stelden op zich weinig voor maar vielen wel op (zeker als je weet waar ze zitten) doordat de witte grondlak zichtbaar was.

    Om te beginnen heb ik de betreffende plekjes goed ontvet met aceton. Het voordeel van Aceton is dat het goed ontvet, geen residu achterlaat en de lak niet aantast. Vervolgens heb ik met lak uit een lakstift en een zeer klein penseeltje de beschadigingen opgevuld, laten drogen en dit herhaald totdat de beschadigingen geheel opgevuld waren. De beschadigingen zijn nog niet geheel onzichtbaar maar vallen in ieder geval niet meer op. Wanneer de lak volledig is uitgehard wil ik de plekjes polijsten zodat ze volledig vlak en onzichtbaar zijn.

    Toen ik toch bezig was heb ik ook meteen het :focus3: logo en de "ECOnetic Technology" badge verwijderd. Dit ging zeer gemakkelijk. Ik heb met een vislijn de dubbelzijdige tape die achter de logo's zat doorgesneden zodat de logo's los kwamen. Vervolgens kon ik de resten van de dubbelzijdige tape eenvoudig los trekken van de achterklep. De minimale lijmresten die achterbleven kon ik eenvoudig met aceton verwijderen.

    Omdat de waslaag na het ontvetten met aceton op een aantal plaatsen was verdwenen heb ik de auto ook meteen nog maar even gewassen en daarna voorzien van een nieuwe laag Meguiars Deep Crystal Carnauba Wax.

    De lak heeft nu een veel diepere glans als bij aflevering 2 weken geleden. Tevens komt de blauw-paarse gloed die in het zonlicht zichtbaar is nu veel beter tot zijn recht. Vanmiddag toen de zon onder begon te gaan stond 1 helft van de auto in de schaduw en de andere helft nog in de volle zon. De helft die in de schaduw stond was echt donker anthraciet terwijl de helft die in de zon stond een diepe blauw-paarse gloed had. Persoonlijk vind ik Midnight Sky een zeer mooie aparte kleur.
     
  2. [MENTION=142]JW[/MENTION] Hoe bevalt jou de 1,0 ltr 125pk motor jou?
     
  3. De 125 PK 1.0 ECOboost bevalt mij prima. Dit is naar mijn mening een veel fijnere motor als de 100 PK 1.6 Duratec die ik voorheen had (al was dit ook een prima motor).

    Het vermogen van 125 PK en het koppel van 170 Nm (zelfs 200 Nm in overboost voor 30 seconden) dat al vanaf 1400 RPM beschikbaar komt is naar mijn mening ruim voldoende. Ik heb nog geen moment het gevoel gehad dat ik vermogen of koppel tekort kwam (wat bij de 1.6 Duratec af en toe wel het geval was).

    Daarnaast is de 1.0 ECOboost erg stil. Bij stationair draaien hoor je de motor nauwelijks en draait hij mooi trillingsvrij. Bij constante snelheid hoor je eigenlijk alleen het geluid van de banden en windgeluid. Wanneer je stevig gas geeft produceert de 3 cilinder een mooie roffel wat ik persoonlijk wel bij de auto vind passen.


    Tot dusver heb ik er nog geen moment spijt van gehad dat is voor de 1.0 ECOboost heb gekozen.
     
  4. Das altijd wel fijn dat je zeker geen spijt van je auto hebt na aanschaf!

    En inderdaad soms zou ik wel eens willen dat er achterin een elektra motor ligt voor dat extra zetje...:P
     
  5. Sinds ik de auto heb heeft het Start/Stop systeem nog niet gewerkt. De eerste paar dagen dat ik de auto had heb ik simpelweg geen aandacht aan deze functie geschonken. Toen ik het na een paar dagen wilde uitproberen werkte het systeem niet. op dat moment reed ik voornamelijk kortere afstanden dus weet ik in eerste instantie het niet functioneren van het systeem aan een lage accuspanning.

    Vandaag heb ik echter langere afstanden gereden (2x een uur) en ook nu werkt het systeem niet. Wanneer ik stil sta met de versnellingsbak in vrij en geen pedalen ingetrapt slaat de motor (zowel met als zonder aangetrokken handrem) simpelweg niet af.


    Gezien de auto een aantal maanden stil heeft gestaan en tijdens de proefrit de afdekkap van de accu er niet op zat maar in de kofferruimte lag vermoed ik dat de accu leeg is geweest. Mogelijk heeft de accu hierdoor toch schade opgelopen.

    Komende week wil ik eerst zelf de accu met een acculader volledig opladen om te kijken of het systeem daarna wel werkt. Als het systeem dan nog niet werkt wordt het maar weer een bezoekje plannen bij de dealer.
     
  6. Dit systeem is dan ook zeker niet uit te zetten?
     
  7. Let met het opladen wel goed op dat je de oplader niet direct op de accupool zet maar na de accucontrole sensor, anders registreerd deze niet dat de accu geladen is en kan het laadsysteem van slag raken.
     
  8. Het Start/Stop systeem is handmatig uit te schakelen d.m.v. een knop op de middenconsole. Dit is echter maar tijdelijk. Nadt het contact wordt aangezet is het systeem automatisch weer actief.

    Het is echter ook mogelijk om het systeem softwarematig uit te schakelen.

    Ondanks dat ik het systeem (vermoedelijk) niet veel zal gebruiken moet het wel gewoon werken. Het zit er immers niet voor niets op.



    Bedankt voor de tip. Zou dit ook de reden kunnen zijn dat het systeem nu niet werkt? Het zou me namelijk niet verbazen als de accu bij de dealer gewoon rechtstreeks op de accupolen is opgeladen.

    Er waren (en zijn) overigens geen foutcodes opgeslagen m.b.t. de accuspanning.
     
  9. Dat zou heel goed kunnen ja. Als dat zo is moet de accu volledig opgeladen worden en de accusensor gereset worden.
     
  10. Woensdag de accu maar eens volledig laden. Het resetten van de accusensor kan ik zelf dus dat is ook geen probleem.

    Eerst maar eens kijken of dit het probleem oplost. Dit zou voor mij de snelste en eenvoudigste oplossing zijn. Als dit het niet oplost mag de dealer het oplossen.
     
  11. #51 JW, 6 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Helaas had ik gisteren andere bezigheden en ben ik er nog niet aan toe gekomen om de accu volledig op te laden en de accusensor te resetten. Komend weekend hier dus maar eens kijken of ik hier tijd voor heb.


    Op dit moment heb ik alle onderdelen voor de inbouw van het originele Cruise Control systeem compleet. De cruise control schakelaar heb ik 2 weken geleden nieuw bij de dealer besteld. Ik was van plan om de missende bedrading op het stuurwiel zelf te maken.

    Afgelopen week kwam ik echter bij toeval een Focus 3 op de sloop tegen welke hetzelfde (nieuwere) type stuur had als in mijn auto zit maar dan met Cruise Control. Tussen het oudere type stuur en het nieuwere type stuur zit verschil in bedrading. De sloopauto had dus precies de bedrading op het stuur die ik nodig heb.

    Naast wat andere onderdelen heb ik de bedrading en Cruise Control schakelaar ook meteen maar voor een leuk prijsje meegenomen.

    Jammer genoeg zal de inbouw van het Cruise Control systeem nog even moeten wachten. ik heb met mijn vrouw afgesproken dat het Cruise Control systeem een sinterklaas cadeau is.


    Verder ben ik stiekem toch al eens aan het kijken naar een paar andere koplampen. In de Focus 2 was ik de FK angeleyes gewend in combinatie met 4300K Xenon. Hiermee vergeleken is de lichtopbrengst van de standaard Focus 3 halogeen koplampen toch beduidend slechter.

    Helaas is het aanbod aftermarket projector koplampen voor de Focus 3 vrij klein en de meeste aftermarket projector koplampen die er zijn zijn niet bepaald mijn smaak. De enige aftermarket projector koplampen die nog het meest naar mijn smaak zijn zijn de Sky Wing koplampen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als ik er echter op Google kom ik wisselende ervaringen tegen.

    Een andere mogelijkheid is om een 2e set (originele) koplampen te kopen en deze te voorzien van retrofit projectoren. Helaas ligt een nette set Focus 3 koplampen niet bepaald voor het oprapen waardoor de prijzen nog relatief hoog liggen.


    Maar dit is meer iets voor op de wat langere termijn. Eerst de geldboom maar weer eens wat laten groeien.
     
  12. @JW, ik heb eventueel nog wel een setje normale koplampen liggen. Mocht je interesse hebben, stuur maar een pb
     
  13. Meestal vind ik de aftermarket koplampen maar niets,
    maar deze zien er niet verkeerd uit!
     
  14. JW ik weet dat dit tegen het zere been schoppen is van veel OEM xenon liefhebbers, maar uit ervaring weet ik dat de standaard :focus3: koplampen goed te gebruiken zijn met een 'goedkoop' xenonkitje. Wel even het juiste plasic adaptertje bestellen om de H7 xenonlamp netjes vast te zetten.

    Heb dit bij mij ook gedaan en naderhand het lichtbeeld even laten controleren bij de garage (had zelf wel lijnen op de garagedeur gemarkeerd maar wilde het even laten controleren want ik wil niemand hinderen).
    Lichtbeeld is OK en geen hinderlijk strooilicht wat bij bepaalde type reflectorlampen zeker wel het geval is.
    Rijd er nu al meer dan een jaar mee rond (35.000km) heb ze altijd aan en nog nooit een seintje van een tegenligger gehad.
    Ik vind zelf alles boven 5000K te blauw (zeker bij frozen white lakkleur). Nadeel van 4300 of 5000K is wel dat de T10 led-lampen vaak wel richting 6000K gaan en dus de stadslichten vaak wat meer blauw lijken dan het dimlicht.

    Zeker in deze maanden geniet ik er weer 's ochtends en 's avonds van wanneer het weer donker is naar en van het werk :td:
     
  15. Persoonlijk vind ik deze lampen er ook erg mooi uitzien. Zeker de LED verlichting die niet opvalt als de verlichting uit is vind ik erg mooi.


    Originele Xenon koplampen zijn zonder problemen werkend te krijgen. Je moet dan alleen de auto wel programmeren met de juiste instellingen voor de Xenon koplampen.

    Ik wil echter wat anders als de standaard Xenon koplampen. Ze zijn gebruikt relatief zeldzaam waardoor de prijzen vrij hoog liggen. Daarnaast vind ik koplampen met een (niet te opvallende) LED balk persoonlijk mooier.


    Persoonlijk ben ik geen voorstander van Xenon in de standaard reflector koplampen. Het lichtbeeld kan inderdaad prima zijn maar je hebt nooit zo'n strakke lichtbundel als met projector koplampen.
     
  16. Leuk sinterklaas kado! Ik moet het doen met en chocolade letter:schater:

    Deze aftermarket lampen zijn inderdaad wel prijzig [MENTION=86]Rykers[/MENTION] is ook aan het rond kijken persoonlijk vind ik deze beter bij de focus 3 passen dan de angels.

    Zo'n retrofit set past dan wel weer beter in het kader van JW in ieder geval weer hele leuke vooruitzichten om terug te lezen op het forum!
     
  17. #58 JW, 21 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vanmiddag had ik vrij en heb ik maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de stalen velgen met winterbanden onder de auto te plaatsen.

    Ik had al stalen velgen met winterbanden in de maat 195-65-15 die ik ook onder mijn Focus 2 had. Officieel is de Focus 3 in Nederland niet geleverd met 15 inch velgen. De vraag was dus of het überhaupt wel ging passen.

    Enige tijd geleden had ik al eens het formaat van de remmen van de Focus 2 en Focus 3 met elkaar vergeleken. De Focus 3 met 1.6 TI-VCT en 1.0 ECOboost motoren hebben net als de Focus 2 met 1.4/1.6 Duratec en 1.6 TDCI motoren (welke origineel wel geleverd zijn met 15 inch velgen) aan de voorzijde remschijven met een formaat van 278 mm. Wat formaat remschijven betreft zou het dus moeten passen.

    Verder kwam ik online nog wat voorbeelden tegen van 15 inch velgen onder de Focus 3 (veelal op Russische sites). Dit waren echter allemaal lichtmetalen velgen. Voorbeelden van stalen 15 inch velgen ben ik niet tegengekomen. er zat dus niets anders als de velgen te passen om het echt zeker te weten.

    Vanmiddag de stalen velgen dus maar eens gemonteerd en gekeken op het wel of niet pastte. Gelukkig bleken de 15 inch stalen velgen zonder problemen te passen. Er is welliswaar iets minder ruimte tussen de remklauw en de velg als bij de Focus 2 maar dit is nog steeds ruim voldoende.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De 15 inch stalen velgen van de Focus 2 passen dus prima onder de Focus 3 met 1.0 ECOboost motor.


    Vervolgens heb ik de 17 inch lichtmetalen velgen meteen maar even schoongemaakt. Ondanks dat ze pas een maand (1000 KM) onder de Focus 3 zitten waren de velgen erg vuil. Voordat ze onder de auto zijn geplaats waren de velgen brandschoon (nieuwstaat) en volledig in de was gezet. Nu zaten alle velgen aan de binnenzijde volledig onder het remstof wat er ook nog eens lastig af ging. Het was zelfs zo erg dat de velgen aan de binnenzijde na 1 maand onder de Focus 3 vuiler waren als na een heel seizoen onder de Focus 2.

    De originele Focus 3 remblokken en schijven geven dus veel meer remstof af als de Textar blokken en Brembo schijven die ik onder de Focus 2 had.
     
  18. Niet te veel terrein rijden nu want dan draaien straks de wielen niet meer :):)
    Maar ff zonder dollen, dit gaat geen problemen geven?
     
  19. Nee, dit geeft geen problemen. De velgen hebben overal voldoende ruimte.

    Bij de Focus 3 versies met 278 mm remschijven (1.6 TI-VCT en 1.0 ECOboost) passen 15 inch velgen. De overige motor versies hebben grotere remschijven waardoor ook grotere velgen vereist zijn.
     

Deel Deze Pagina