1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Iodokus Focus 3 Ecoboost 2.3 RS - 6e Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Iodokus, 6 jun 2018.

  1. Een bekend euvel en zelfs de oorzaak is bekend. Idd “pops and bangs”.

    @Iodokus: weer een mooi stukje tekst.
    Op zich viel de storing dit keer mee en was het gelukkig niet iets catastrofaals. Tenminste bij de auto. Dat van die reuma is wel ronduit kudt. In welk stadium zit je?
     
  2. Wat een pech. Ik durf zelf bijna geen kilometers meer te maken met mijn RS als ik dit zo lees.

    Over je Mountune tuning; vervalt je garantie hiermee niet? Ik begreep eigenlijk dat Nederland zo'n beetje het enige land ter wereld is waar je motorgarantie vervalt bij Mountune tuning. Dat was voor mij de reden om voor DreamScience te kiezen ivm het "onzichtbaar" flashen, ook al heb ik geen garantie meer.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  3. Zonder er een topic hack van te maken; waarom kies je een off the shelf tuning terwijl je toch geen garantie meer hebt? Juist die off the shelf tuning is te algemeen.
    Immers geen enkele motor is hetzelfde. In jouw geval was ik voor een echte customtune gegaan, dan weet je tenminste zeker dat je software hebt wat specifiek bij jouw auto hoort. Overigens dat je stelt dat je bijna niet meer met jouw auto durft te rijden, ik hoop dat je dit niet meent. Een brandstofpompje schrik ik niet van.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  4. Wat een verhaal Joost, wel goed dat je echt wel weet wat er speelt en dat ook op een goede manier kenbaar maakt.
    Scheelt je in ieder geval een hoop centjes.
    Maar de auto is altijd te maken of te vervangen toch ?
    Je gezondheid is natuurlijk een heel ander verhaal hoop dat het meevalt voor je gozer.
     
  5. fijn om weer een mooi relaas te lezen van jou Joost.

    een diagnose waarbij je gelijk als chronisch patiënt bestempeld wordt is nooit leuk (en helaas weet ik daar alles van)
    desondanks wens ik je veel sterkte toe om hier mee om te (leren) gaan.

    ik dacht dat SK (is nog steeds jouw dealer neem ik aan?) toch wel wist wat voor kennis jij in huis hebt als het om de :ford: (Focus) gaat....niet dus.:nocheer:
    gelukkig geniet je nog steeds van je mooie :rs: en dat is ook wat waard :thumbup:
     
  6. Ik rijd inderdaad nog gewoon met mijn auto, dat was niet serieus.

    Mijn keuze was na veel lezen op verschillende fora uiteindelijk DreamScience om verschillende redenen. Ten eerste en stukje (occasion)garantie bij de garage waar ik de auto gekocht heb, maar voornamelijk een stukje flexibiliteit. Ik ben vrij impulsief wat aankopen rondom mijn RS aangaat en met de flasher van DreamScience kan ik alle kanten op. Ik ben begonnen met de Ultima 2 map, na een K&N filter werd dat Ultima 2+ en nu met downpipe is het Ultima 3. Nu ligt er een Airtec intercooler klaar en die zou volgens DS alleen maar positief bij moeten dragen aan de Ultima 3 map. Als de auto voor onderhoud weg moet kan ik hem terug naar stock flashen en kan de garage naar hartelust updates uitvoeren. Met een custom tune zou ik die luxe niet hebben. Na elke aanpassing zou ik dan terug naar de tuner moeten.

    DreamScience staat best hoog aangeschreven wat Ford (en voornamelijk de RS MK3) tuning aangaat. Ze hebben jaren ervaring, steken tientallen uren in hun maps en blijven luisteren naar de community en nemen die imput mee in hun maps. Ook zijn er maar erg weinig gevallen van motorschade bekend na tuning via DS. Dat geeft mij vertrouwen. Om eerlijk te zijn meer vertrouwen dan ik krijg bij een algemene tuner die zich elke dag met meerdere auto's en verschillende motoren bezighoudt.

    Neemt niet weg dat ik uiteindelijk wel een custom tune wil, maar dan wel van een tuner die de RS als specialisme heeft, zoals RH of BeastFactory in Duitsland. De DS flasher kan daarna verkocht worden en op de volgende Ford gebruikt worden.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  7. Even een paar korte op en aanmerkingen:

    1) De reuma is onaangenaam maar iets waar ik mee moet leren leven. Hoewel de reuma is vastgesteld, wordt momenteel onderzocht welke vorm het precies betreft, het vermoeden is Artritis psoriatica.

    2) Bij de dealer doen ze echt hun best, laat dat duidelijk zijn. Maar we leven in een maatschappij van regeltjes waardoor het vrije denken en handelen nogal eens op de achtergrond komt te staan. Soms lijkt het dan dat er niet geluisterd wordt en dat het adequaat zoeken naar de juiste oplossing nogal wat tijd in beslag neemt, het is niet anders. Uiteindelijk komt het allemaal goed.

    3) Niet onaardig bedoeld maar wel iets wat ik even kwijt wil. Mijn keuzes zijn niet altijd de keuzes van en ander en omgekeerd. Commentaar geven is prima maar ik loop hier al wat langer rond en het valt me op dat het woord tuning wel een erg gevoelig onderwerp is. Dit betreft echter een topic dat gaat over MIJN :rs: en niet over tuning in het algemeen daar zijn genoeg ander draadjes over te vinden op dit forum. Gaarne daar de disscussie voort te zetten, mocht ik dan de behoefte hebben te reageren dan doe ik dat daar wel ;)

    4) Verder is een RS voor mij een auto net als elke ander auto die ik heb mogen bezitten. Een auto moet in mijn geval 35000 tot 40000 kilometer per jaar afleggen dus betrouwbaar zijn en dat is de RS. Ja er zijn nukken maar die zijn niet wezenlijk anders dan bij een andere auto, ze komen nu alleen achter elkaar. Zolang de garantie daar is worden ze kosteloos gerepareerd, wat wil je nog meer.

    5) Heb geen angst!! Ook met een RS of een ST kan je rustig vele kilometers maken. Beide maken gewoon deel uit van de Ford Focus familie, alleen zijn ze voorzien van iets meer paarden in het vooronder dat is alles. Sorry dat ik het zo breng ik ben gek op de RS, maar voor mij blijft het een auto en geen hobby object.

    6) Een defecte katalysator is inderdaad geen groot probleem en komt ook wel vaker voor. Het is echter niet zo dat de RS bekend staat om problemen met de katalysator, zoek dan maar eens op head gasket :rofl:
     
    Tigershark vindt dit leuk.
  8. Het was niet mijn bedoeling om een discussie te starten, ik ben alleen benieuwd naar je Mountune map i.c.m. je garantie waar je helaas al enkele keren aanspraak op hebt moeten maken.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  9. wat een verhaal zeg , mijn katalysator van mijn focus rs 3 is vorig jaar augustus stuk gegaan, reden onbekend , niks gehoord geen knal of dergelijke , motorlampje ging branden daarna de auto uitgelezen en inderdaad katalysator stuk.
    ik weet niet of het een veel voorkomend probleem is met de rs zoals ik lees , maar ik dacht het van niet.
     
  10. Hier 70k met de RS gereden. In 1 woord, probleemloos!

    3x de garage gezien, 20k beurt, 40k beurt icm kop/koppakking recal en de 60k beurt.

    Cat stuk komt toch wel geregeld voor bij de mk3 RS.
     
  11. Ha Tim,
    Was niet persoonlijk bedoeld maar meer een algemene opmerking ;)

    De keuze voor Mountune is heel simpel. Als een 'off the shelf tuning' niet zou deugen of niet optimaal genoeg zou zijn waarom plaatst Ford deze tune dan in de Focus Heritage Edition? Wat goed genoeg is voor Ford voldoet voor mij ook :) Ik was niet opzoek naar zoveel mogelijk PK's, de standaard 350 zijn meer dan genoeg. Wat ik graag wilde was/is de constante beschikbaarheid van het max. 470 Nm koppel die bij een standaard RS alleen vrij komt in een overboost situatie.

    Dat het allemaal meer kan en misschien beter dat weet ik allemaal wel maar daar ben ik niet naar opzoek het is voor mij immers een daily driver waarmee ook de nodige file kilometers gereden worden. Heel veel extra vermogen resulteert vaak in een zenuwachtige auto die bij een beetje gaspedaal aanraken vooruit springt, bokt en noem maar op. Leuk als je er bijna geen kilometer mee rijdt of voor op het circuit maar beide zijn bij mij niet aan de orde.

    Wat de garantie betreft, tja dat is een risico mocht zich iets voordoen dan zie ik dat op dat moment wel weer. De toezeggingen die veel bedrijven dat zij de garantie overnemen geloof ik simpelweg niet. Als er iets mis gaat (motorisch) dan durf ik er om te wedden dat de eigenaar avn de getunde auto van het kastje naar de muur gestuurd gaat worden. De garage zegt dat er geen garantie is omdat de auto getuned is, het bedrijf die de tuning heeft geleverd zegt dat het onomstotelijk bewezen moet zijn dat de tuning de veroorzaker van de schade is. Niet iets wat ik nu zomaar bedenk maar helaas gebaseerd op eigen ervaring.

    Je leeft maar 1 keer dus als het niet uitloopt op een persoonlijke failliet dan lekker doen waar je zin in hebt en niet angstig zijn voor de mogelijke gevolgen.
     
    TimRS vindt dit leuk.
  12. Precies en daarom zeg ik ook vaak tegen de vele pessimisten dat de RS wel degelijk een zeer betrouwbare auto is waar je kilometers mee kan maken.
    Het was voor mij nu even pech hebben maar alles is ondertussen vervangen en de RS rijdt weer als vanouds, misschien zelfs wel beter.

    Dat van de cat dat wist ik niet. Ik weet dat deze gevoelig is bij de RS maar dat ze ook echt regelmatig de geest geven is voor mij nieuw, anders gezegd heb daar niet zo gek veel over gevonden op de Duitse en Engelse fora.


    Oke ik ben dus niet de enige, dat is dan weer geruststellend ;)
    Ook ik heb niets gemerkt van het stuk gaan van de cat. De knallen waarover ik vertelde waren te wijten aan het feit dat de bandstofpompen niet optimaal werkte.
     
  13. @Iodokus “Pops and bangs” wordt vaak veroorzaakt door een klein beetje extra brandstof wat onverbrand in de uitlaat komt. (Misschien door anti lag system, eerlijk gezegd weet ik niet of Ford dat in de RS heeft zitten) Maar juist onverbrande brandstof is funest voor een katalysator.
     
  14. Februari 2020.

    Het is al weer ruim 8 maanden geleden sinds de laatste update van een leven met een RS :-) In die 8 maanden is het aantal garage bezoeken helaas niet afgenomen niet dat er veel stuk was aan de auto maar meer omdat er één probleem was waar geen einde aan leek te komen, leek want ik kan vast verklappen dat sinds 1 week het probleem nu eindelijk is opgelost.

    Eerder heb ik in dit topic al melding gemaakt van het feit dat de RS grote moeite had met de brandstof aanvoer van tank naar motor als je een bocht naar rechts maakt. Na veel wikken en wegen en druk uitoefenen van mijn kant heeft de dealer toen uiteindelijk besloten alle brandstof pompen, hoge- en lagedruk, te vervangen. Los van andere issues die toe speelde leek dit de oplossing van het brandstof te kort aan motor zijde opgelost te hebben, niet dus.

    Het voorgaande epistel speelde zich af ongeveer een maand voordat we op vakantie zouden gaan. Alle zaken die door de dealer, onder garantie, waren vervangen leken hun werk goed te doen. Los van de garantie reparaties heb ik in juli 2019 de koppelingsplaat en drukgroep laten vervangen omdat ik vond dat de boel wat kleverig aanvoelde. De heren (voorzover ik weet staan er geen dames in de werkplaats) van Mebu hebben dit tegen een zeer schappelijk tarief voor me gedaan. De dealer vroeg voor het vervangen van alleen de plaat al meer dan Mebu voor plaat, drukgroep en overig kleinmateriaal :confused:

    Goed dus de vakantie was eindelijk daar. Vol goede moet met veel nieuwe onderdelen op, in en aan de auto op weg naar het zonnige zuiden, in dit geval midden Italië een paar kilometer boven Rome. Zonder problemen door Nederland, België, Luxemburg, het noorden van Frankrijk en Zwitserland, tijd voor een beetje nachtrust.

    De volgende ochtend fris de auto in en op weg richting Rome. Alles verliep spoedig en zonder noemenswaardige problemen, files zijn geen problemen, files horen bij het leven, zucht. De RS is niet een bepaald zuinige auto, alhoewel 1 op 13 best lukt op langere afstanden, dus gedurende de rit Milaan - Rome moesten er wel wat tankstops gemaakt worden. Bij de twee stop reed ik het terrein van een Esso station op maar zag dat er geen 98 variant werd geleverd. Eigenwijs als ik ben tank ik alleen 98 of hoger en aangezien ik nog voor 100 Km in de tank had reed ik verder, O hoe dom kan je zijn :weird: Een kleine 20 kilometer verder sprong het tanklampje aan gevolgd door de mededeling dat ik nog 80 kilometer kon rijden, totaal binnen mijn verwachtingspatroon. Wat niet binnen dat verwachtingspatroon viel was het feit dat nog geen 20 seconden later de naald van de benzinemeter op nul sloeg, de auto hevig begon te sputteren en uiteindelijk stopte, gelukkig zat ik toen al op de vluchtstrook. Als een geschenk had de auto genoeg snelheid om uit te kunnen rollen naar vak verder van de rijbaan zodat we uiteindelijk relatief veilig stonden, overigens nog altijd geen pretje.

    Tja en dan rest er niets anders dan, na het nodige schelden, de ANWB (Ford assist) bellen mijn verhaal te doen en te hopen dat er snel iemand komt om ons daar weg te halen. Binnen 45 minuten stonden we op een bergingswagen op weg naar het dichtstbijzijnde benzinepompstation, jawel benzinepompstation niet een garage. De reden daarvan is dat ik twijfelde aan problemen anders dan aan een brandstof tekort. Vraag me niet waarom maar ik had het vermoede dat er iets niet lekker zal met de pomp of de vlotter in de tank. Eenmaal bij het pompstation aangekomen de RS vol gegooid, nou vol gegooid er ging maar 38 liter in. Let wel 38 liter terwijl de benzinemeter aangaf dat er niets meer in de tank zat. Leeg is 51 liter, goed haal daar wat rest liters vanaf, maar 38:shrug: Enfin eenmaal vol gaf de benzinemeter aan het leven weer zonnig in te zien en met 1 korte druk op de startknop kwam de RS weer tot leven.

    Wat er precies mis was gegaan weten we niet en we wilde onze vakantie daar niet door laten beïnvloeden anders dan het feit dat de beslissing was genomen de tank niet verder leeg te rijden dan ergens tussen een halve en een kwart tank. Dit principe hebben we de gehele vakantie toegepast zonder verdere problemen, zelfs niet toen we op de terugweg in Duitsland de RS eens flink zijn best hebben laten doen door met 285 over de Autobahn 'vliegen'.:sturen:

    Bij thuiskomst heb ik alles gemeld bij de dealer zodat ook dit issue bijgeschreven kon worden in het dossier RS Iodokus. Daarna ben ik zelf wat gaan testen met het leeg rijden van de tank om te zien of ik het Italië voorval kon reproduceren, maar zoals altijd het geval is lukte dat natuurlijk niet. Weken gingen voorbij zonder dat er iets opvallends gebeurde tot een moment op de de A27 waar ik met een snelheid van 120 een andere auto wilde inhalen. Na netjes uitgevoegd te hebben gaf ik gas bij om wat meer snelheid te maken zodat de inhaal manoeuvre snel afgerond kon worden. Wat er toen gebeurde zou zo in een komische film geplaatst kunnen worden. Ik haal in, kijk door mijn passagiersraam naar de bestuurder van de auto die ik aan het inhalen ben, knik nog vriendelijk gedag maar ik kom er niet voorbij. Sterker nog de auto die ik inhaal rijdt bij me weg, niet omdat de bestuurder gas geeft maar omdat de RS bezig is stil te vallen.

    Alles is uiteindelijk goed afgelopen na de RS even tot rust te hebben laten komen op de vluchtstrook, kon ik deze gewoon starten en mijn weg vervolgen. De benzinemeter gaf aan dat de tank iets minder dan halfvol was, dit zou uiteindelijk een belangrijk gegeven blijken te zijn.

    Ik kon de genoemde ervaring, gelukkig, redelijk gemakkelijk reproduceren zolang de tank maar minder dan halfvol was, alles meer dan dat en er was geen vuiltje aan de lucht. Helaas bleek dat niet genoeg om de dealer te overtuigen dat er toch echt iets goed mis was met de brandstof aanvoer richting de motor. De reden hiervan is op zich te begrijpen. Het wederom verwijderen van de tank om nogmaals de pompen te vervangen en dan misschien tot de conclusie komen dat dat niet de oplossing van het probleem is, is niet echt economische te noemen. Tot nu toe is alles onder garantie vervangen of heeft de dealer de kosten voor haar rekening genomen. De auto is niet nieuw meer en de garantie is onder tussen verlopen. Alle garatie klussen hebben de garage al een boel geld gekost. Het is immers niet zo dat de dealer zomaar alle gemaakte kosten kan declaren bij Ford NL of de maatschapij waar de verlengde garantie is afgesloten.

    Maar los van al het begrip moest er wel een oplossing komen. Antwoorden als "zorg ervoor dat je niet onder een halve tank benzine komt" of "we kunnen dit probleem nergens anders terugvinden, niet bij Ford en niet binnen het dealer netwerk", kunnen er bij mij niet in. Ik heb geen RS gekocht om minder kilometers mee te kunnen rijden dan een Nissan Leaf zonder eerst weer te moeten tanken. Gelukkig zijn er bij de dealer voldoende personen die dat begrijpen dus is men aan de slag gegaan. Het probleem is echter dat het een kwestie van trial and error is. Met andere worden telkens als er iets was vervangen kon ik de RS weer ophalen om te zien of het probleem nu echt opgelost was. Geloof me, uiteindelijk is elke mogelijke sensor die ook maar iets met de brandstof aan- en afvoer te maken heeft vervangen en dat blijken er vele te zijn. Al dat testen heeft alles bij elkaar meer dan 3 maanden in beslag genomen. Het eindresultaat van al dat testen, geen van de vervangen sensoren bleek ook maar de geringste verbetering met zich mee te brengen. Het enige voordeel, de RS is nu wel voorzien van heel veel nieuwe sensoren.

    De laatste van deze testen heb ik uitgevoerd midden januari en toen deze testresultaten wederom negatief waren heb ik vriendelijk doch zeer dringend verzocht de brandstaf tank te verwijderen en compleet te vervangen inclusief alle hardware die daar inzit, 2 pompen en niveau sensoren. Mocht men hier niet toe overgaan dan zit er niets anders dan de RS in te ruilen voor iets anders en dat anders zou dan niet alleen een andere auto zijn maar ook betekenen dat ik na ruim 20 jaar afscheid neem van het merk Ford. Of deze stelling er iets toe heeft bijgedragen weet ik niet maar een week na dit gesprek bij de dealer werd ik gebeld met de vraag of ik de RS kon stallen zodat zij de tank + toebehoren konden gaan vervangen.

    Na 2 weken rond gereden te hebben in C-Max, rijdt bijzonder goed moet ik zeggen, kon ik de RS weer ophalen en kon het testen weer beginnen. Ik moet toegeven dat ik zeer pessimistisch was. Bij elk schokje dat de RS maakte, ook al was ik daar zelf schuld aan, was mijn reactie "chips zie je wel het probleem is nog steeds aanwezig". Maar deze reactie bleek keer op keer ongegrond en nu bijna twee weken later durf ik te zeggen dat het euvel is opgelost. Welke combinatie van zaken het is geweest weet ik niet en eerlijk gezegd boeit het ook niet, ik kan weer zonder moeilijk doen mijn tank leeg rijden, nou ja 3 kwart dan daaronder is sowieso geen slim plan de pompen bij de RS, misschien bij andere modellen ook wel, hebben vrij veel koeling nodig.

    Zo dat is weer een aardige aanvulling voor dit topic. Hopelijk blijft het voorlopig even rustig op het problemen front, want ondanks dat het me niet of nauwelijks iets gekost heeft, heeft het vertrouwen in de MK3 wederom een behoorlijke deuk opgelopen. Het resultaat daarvan is dan ook dat ik niet weet of er na deze Focus nog een ander Focus of Ford gaat komen, de tijd zal het leren. De RS heeft overigens wel de eerste 100K op de teller, aan de volgende 100K wordt hard gewerkt :mrgreen:
     
    Leon Focus, hoomer en r.verhof vinden dit leuk.
  15. Pfff wat een verhaal weer zeg. Gelukkig lijkt het opgelost!
     
    r.verhof vindt dit leuk.
  16. Poeh wat een verhaal weer. Maar vooral prettig dat het opgelost is.
    Gaan de onderdelen nog voor onderzoek retour naar Ford?
     
  17. Nee, tenzij Ford een synoniem is voor vuilnisbak :mrgreen:
     
    Tigershark, Kees37, Patman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. :cheer:100K :cheer:



    [​IMG]
     
    R@ymond en M.Blaak vinden dit leuk.
  19. Pfoe, das mooi rot zeg.. Wel fijn dat het nu dan toch opgelost lijkt te zijn.
     
  20. iets met Ford, Italië en vakantie gaat altijd wel gepaard met een unieke ervaring Joost ;)
    dealer is vast blij met je :D
     

Deel Deze Pagina