1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Iodokus Focus 3.5 Ecoboost 2.3 RS - 6e Focus

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Iodokus, 6 jun 2018.

  1. Geen nieuws is goed nieuws. Fijn te horen dat je nog steeds met veel plezier in de RS rond rijdt
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  2. Pasten de ST wielen niet om de klauwen heen qua diameter? Of was de diepte (het ontbreken van) de boosdoener? Als dat laatste het geval was, een setje spacers was geen optie?
     
  3. #63 Iodokus, 30 dec 2018
    Laatst bewerkt: 30 dec 2018
    Ha die Marco,

    De klauwen van de RS (voorzijde) zijn dusdanig groot dat Er alleen 18” velgen passen met een et-waarde van 50 of minder (nu 45). De ST velgen waren afkomstig van mijn toenmalige MK2 ST en hadden een et van 52,5.

    Ik heb wat getest met spacers. Het resultaat was dat ik de velgen wel kon gebuiken maar dan staken ze zover uit dat ik dat niet mooi vond. Een spacer van 5 mm per velg bleek niet voldoende te zijn. Het hart van de ST velgen bleek te nauw te zijn voor de Brembo remklauwen. Uiteindelijk was er iets van 12,5 mm per velg nodig om voldoende ruimte te verkrijgen. Los van het aanzicht twijvelde ik ook sterk over de veiligheid. Daar naast ben ik liever lui dan moe. Het telkens plaatsen en daarna weer verwijderen van spacers als ik wissel tussen de winter- en zomerset was niet iets waar ik naar uitkeek ;)

    De kosten van een set RS replica velgen vallen overigens best mee. Je kan dergelijke sets vinden voor een kleine €500,- Niets vergeleken bij de €1200,- van een door Ford aangeboden winterset voor de RS. (waar Ford NL overigens niet eens van wist dat die bestond :schater:)
     
  4. Geweldig mooie auto.

    Ik ben happy met de velgen zodra ze gespoten zijn zal ik je een app sturen.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  5. Ha Jos,

    Goed te horen dat je in je nopjes bent met de ST velgen, zijn ook hele mooie velgen. Ik ben echt benieuwd hoe ze er straks uitzien.
     
  6. Mooi hoor staat hem ook goed hoor die wintervelgen
     
  7. Schoonmaken en kleine schades herstellen zomervelgen, allemaal leuk en aardig maar voodat je het weet ziet een deel van je woonkamer eruit als een garage :rofl:



    01136C29-74EB-4E00-8E6E-DB873D4E93BD.jpeg
     
    Leon Focus en Tigershark vinden dit leuk.
  8. Zolang de vrouw niet thuis is, denk ik geen probleem. ;)
    Maar zodra ze thuis is vallen er klappen :mrgreen:
     
    Thieske en Iodokus vinden dit leuk.
  9.  
    Iodokus vindt dit leuk.
  10. Wacht maar totdat je een keer met een ijzerverwijderaar als Non-Ferro aan de slag gaat. :mrgreen:
     
  11. :schater:Ja, dan zijn de rapen gaar. Dat spul meurt echt als de neten.
     
  12. die lucht trekt wel weg, die vlekken op het laminaat niet denk ik :schater:
     
  13. En dat blauwe oog kost ook wat tijd om te herstellen. :slap:
     
    gerardTDCI en Thieske vinden dit leuk.
  14. Nee heren dat derl van het schoonmaken is al gedaan, buiten wel te verstaan. Wat rest is de laaste restjes vewijdeten, zo goed als mogelijk lakschades herstellen en de velgen goed in de was zetten.

    Los daarvan is vrouwlief wel wat gewend, we houden het in ieder geval al 32 jaar uit met elkaar.
     
    Thieske en Soepergrover vinden dit leuk.
  15. De vaatwasser is ook gewillig hoor. Worden je wielen ook mooi schoon in.:mrgreen:
     
  16. Klinkt eigenlijk wel als iets wat het proberen waard is.
     
  17. Net gekeken maar een 19” velg + band gaat niet passen in onze vaatwasser :think:
     
    Thieske vindt dit leuk.
  18. #79 Iodokus, 10 jun 2019
    Laatst bewerkt: 10 jun 2019
    The return of 'Soms zit het mee, soms zit het tegen'

    De laatste echte update rondom de RS dateert 13 juli 2018 met een heel klein uitstapje op 30 december van datzelfde jaar. 2019 is tot nu toe echter niet helemaal mijn jaar, los van de nodige auto perikelen laat de gezondheid het ook wat afweten. Hoewel de symptomen al eerder de kop op staken is dit jaar de diagnose reuma toch echt een feit, het is niet anders.:(
    Maar aangezien dit een auto forum is zal ik me daar op focussen, leuke woordspeling.;) Hoe staat het met de RS zijn er zaken te melden of is het zo saai als de gangbare onderhoudsbeurten en verder niets.

    De titel van dit relaas geeft eigenlijk al weer dat er meer te melden is dan het doorlopen van een onderhoudsschema, de afgelopen maanden is de RS (helaas) regelmatig bij de dealer geweest voor het uitvoeren van de nodige stukende onderdelen.

    Eind november vorig jaar vertoonde de RS voor het eerst nukken als ik een bocht nogal fors nam en de tank bijna leeg was. De auto hield in net na de bocht en moest tot rust gemaand worden door de voet van het gaspedaal te halen. Enkele weken later gebeurde het nogmaals en wederom was de tank zo goed als leeg. Aangezien de dealer toch op de route lag ben ik langs gegaan om dit euvel te melden en gevraagd of ze dit aan het RS dossier wilde toevoegen Dit klinkt gek maar een beetje dealer houdt een dossier bij van je auto dus maak daar gebruik van. Het laten toevoegen van opvallende zaken heeft in mijn geval al een aantal keren geleid tot het vervangen van onderdelen onder garantie ook al was de garantie verlopen. De reden daarvan was terug te voeren op het melden van de problemen toen de auto nog wel onder de garantie viel. Ik ga niet zeggen dat je daarmee altijd garantie krijgt maar het maakt het leven een stuk eenvoudiger. Enfin melding gemaakt in december 2018 en op verzoek van de dealer de auto een paar dagen later een paar uurtjes laten staan zodat zij er eens naar konden kijken. Geloof het of niet maar ze konden de oorzaak niet vinden. :lol:

    Winter kwam en winter ging, als je al van een winter kunt spreken. wel netjes banden gewisseld maar na nog geen 5000 kilometer op de winterbanden te hebben gereden (7 weken) weer teug op de zomerbanden en hoewel later bleek dat het issue niets met de banden van doen heeft kwam het euvel wel terug en heftige dan daarvoor. Met zeer grote regelmaat stokte de RS als er een bocht naar rechts werd genomen, let wel naar rechts een bocht naar links verliep vlekkeloos. Eerst was het alleen merkbaar als de tank een kwart vol was, daarna gebeurde het al bij een halve tank en uiteindelijk maakte het niet uit hoe vol de tank was en kon ik het ook reproduceren als ik rechtuit reed en plotseling het gaspedaal intrapte. Vele zullen nu wel door hebben waardoor dit euvel werd veroorzaakt, voor mij was het in ieder geval heel erg duidelijk en heb dan ook mijn mening menig keer bij de dealer geuit en laten opnemen in dat befaamde dossier.

    De auto is verschillende malen bij de dealer geweest en nadat ik verschillende malen een proefrit met de monteur en hoofdverantwoordelijk van de garage had gemaakt om ze te confronteren met het fenomeen inhouden is men uiteindelijk overstag gegaan en kwamen ze tot dezelfde conclusie dat het onderdeel dat ik al enige maanden daarvoor als hoofdschuldige had aangewezen inderdaad vervangen moest worden, wel vreemd want dat gaat zelden kapot (niet mijn woorden).

    Nu wil Ik de dealers (met name mijn dealer) niet afvallen zij hebben zich immers te houden aan allerlei regels als het om vervanging gaat onder garantie, maar enig doorzettingsvermogen en vastberadenheid aan de kant van de klant was ook dit keer geen overbodige luxe. Ik weet dat ik eigenwijs ben maar als ik ervan overtuigd ben dat ik gelijk heb, ga ik dat gelijk uiteindelijk krijgen, ik ben niet voor niets een Steenbok. Het is voor een dealer natuurlijk niet altijd even aangenaam om een klant aan de balie te hebben die wel even komt vertellen wat er met zijn/haar auto mis is en wat er vangen dient te worden, zeker als die klant ook nogeens met alle onderdeel omschijvingen en nummers op de proppen komt. Het probleem voor de dealer is echter dat zij in staat moeten zijn het probleem te reproduceren als dat niet lukt dan worden zaken niet zomaar vervangen tenzij de klant daarvoor betaald. In mijn geval praten we over garantie een dergelijke claim moet de dealer dus wel hard kunnen maken. Omdat de dealer bij de melding in december 2018 en bij de meldingen van februari en maart 2019 het probleem niet gereproduceerd kreeg, werd het fenomeen in eerste instantie af gedaan als een soort ESP achtig ingrijpen als ik een scherpe bocht in ga met een hoge snelheid. Gemakshalve werd het maken van een bocht naar links, waar alles vlekkeloos verliep, maar even achterwege gelaten. Pas na de melding van eind april 2019 toen het fenomeen inhouden door mijn keer op keer kon worden gereproduceerd, zelfs als ik rechtuit reed, zat iedereen op één lijn, althans dat dacht ik.

    Voor mij was het in februari al duidelijk dat tenminste 1 van de 2 lage druk brandstofpompen in de tank niet meer naar behoren functioneerde. Helaas is het bij een MK3 RS niet de meest eenvoudige klus om bij deze pompen te komen. Waarom weet ik niet maar Ford schijnt het principe van een gat onder de achterbank, waardoor je gemakkelijk bij de brandstofpompen kan komen, niet te kennen. Kortom de tank moet gedemonteerd worden iets wat al een leuke klus is bij een standaard Focus maar zeer onaangenaam wordt bij een MK3 RS omdat de aandrijf-as voor de achterwiel aandrijving nogal in de weg zit. Tank demonteren betekent dus aandrijf-as en uitlaat verwijderen geen klusje van een halfuurtje.

    Ik zei dus dat ik dacht dat we op één lijn zaten, dacht, want na de auto voor de zoveelste keer achter gelaten te hebben werd ik einde van de dag gebeld met de mededeling dat het vervangen van de hoge druk bandstofpomp niet het gewenste resultaat had opgeleverd. Ik moet toegeven dat ik uitermate verbaast was, ik was er toch echt vanuit gegaan dat het euvel een niet goed werkende lage druk brandstofpomp was. Is het u als lezer van dit relaas al duidelijk waar het verschil zit in wat ik dacht dat er kapot was en wat de garage uiteindelijk vervangen heeft? ...................... Juist ja ik had aangegeven dat ik de lage druk brandstofpomp(en) als boosdoener beschouw de garage vervangt echter de hoge druk brandstofpomp. Reden; die is gemakkelijker te vervangen, mocht het probleem daardoor niet opgelost worden dan moeten ook de lage druk brandstofpompen vervangen moeten worden.

    Hoewel ik het allemaal begrijp en ik weet dat ze echt wel mee wil denken is en blijft het altijd een onaangename verrassing als je te horen krijgt dat je langer met de leenauto zal moeten rijden. Niet dat er iets mis was met de leenauto, een nieuwe Fiesta, maar ik ben nogal gehecht aan de response van mijn eigen auto, zelfs als deze bij tijd en wijle inhoud. Maar goed twee dagen later had ik mijn heilige koe weer terug, een heilige koe waarvan alle brandstofpompen waren vervangen en dat was/is heel goed merkbaar.

    Probleem opgelost zou je denken, toch? Nou nee. Niet dat er iets mis is met de aanvoer van de brandstof ongeacht de manier waarop je een bocht in duikt, dat werkt allemaal zoals je dat mag verwachten. Nee dit keer gooide een oranje motorstoringslampje roet in het eten, niet iets waarop ik zit te wachten en toch is dat momenteel het geval.

    Wat is het geval? Iedereen die een MK3 RS heeft zien, eigenlijk moet ik zeggen horen, rijden weet dat de RS behoorlijk wat scheetjes laat in de vorm van door Ford beschreven 'Pops and Bangs'. De keren dat de auto inhield bij het nemen van een bocht en later ook bij het rechtuit rijden, gingen ook gepaard met de nodige 'Pops and Bangs' maar aanzienlijk agressiever/krachtiger dan normaal. Bij het opkomen van het motorstoringslampje heb ik gelijk de foutcode uitgelezen. De foutcode gaf aan dat het resultaat van de meting tussen beide O2 sensoren niet voldeed aan de specs. Voor mij gelijk duidelijk, er is een probleem met de Cat. De overmatig heftige 'Pops and Bangs' hebben hoogstwaarschijnlijk geen positive bijdrage geleverd op het welzijn van de Cat. Dus na twee dagen rijden met de RS kon ik weer terug.

    Zoals gebruikelijk in het geval van een storing is de RS uitgelezen en is de foutcode geannaliseerd. Omdat de foutcode ook ontstaan zou kunnen zijn als gevolg van de vervangen brandstofpompen is de code gewist en om de auto opnieuw in te leren is ook de KAM gereset. Helaas twee dagen later wederom een motorstoringslampje zichtbaar. Ik op zoek naar mijn steenbok petje want die zal ik wel nodig hebben en ja hoor ik ga voor de Cat de garage gaat voor O2 sensor. Auto weer achtergelaten leen Focus mee, ja een nieuwe Focus dit keer en twee dagen later het telefoontje met de mededeling dat het vervangen van beide O2 sensoren niet de oplossing blijkt te zijn en dat er nu een garantie aanvraag is gedaan voor het vervangen van de katalysator, zei ik toch ;)

    Als alles goed is komt er binnenkort een einde aan dit verhaal en wordt de cat vervangen waarna de RS weer is zoals deze moet zijn, zonder inhouden en ongewenste oranje lampjes op het dashboard anders dan het RS logo als de toeren begrenzer zijn werk doet. Op naar de volgende 80000 Km aangezien de eerste 80000 er inmiddels op zitten. Wat de nukken van de RS ook zijn er mee rijden is genieten en het feit dat ik jaarlijks 35000 Km klok doet de negativen zaken snel vergeten.

    Oja voor ik het vergeet er zijn nog wat bergpaarden toegevoegd, de stal telt nu 375 stuks goed voor een slordige 500 Nm. :rock: Geen enorme toename maar wel één die duidelijk merkbaar is.

    Updates van de afgelopen maanden:
    - EBC remschijven
    - Mountune fast road remblokken
    - Mountune Re-circulating valve
    - Mountune M375 tuning
     
    Kees37, gerardTDCI, Magure en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Wat een verhaal zeg en dan ben je verplicht naar de dealer te gaan voor onderhoud anders vervalt je garantie... Voor de expertise hoef je er niet heen (zal niet voor alle gelden natuurlijk)

    Maar defecte kat is toch een bekend euvel?
     

Deel Deze Pagina