1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Interessant artikel over levensduur Ecoboost

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door R.Obbink, 22 feb 2019.

  1. Vanmorgen, via het AD, een interessant artikel over o.a. de ECOboost motoren

    Voor wat het waard is

    groet

    Rene
     
    HansK vindt dit leuk.
  2. Volgens mij is van de downsize motoren de Ecoboost nog een van de betere.
     
  3. Niet helemaal gelezen. Mar idd van alle direct ingespoten benzine motoren is de ecoboost een van de beste motoren.
    Andere blokken hebben meer problemen waar de ecoboost geen last van lijkt te hebben.
     
  4. Ik vraag me nu wel af of de Ecoboost motoren in de MK4 nu een distributie ketting of riem hebben.
     
  5. Van wat ik van @JW begrepen heb, hebben de nieuwe Ecoboost motoren een ketting.
    Voorheen hadden ze een wetbelt.
     
  6. Ja, dat zeggen ze in het artikel wel, VAG motoren worden wel de 'grond ingeschreven'
     
  7. Op zich een interessant artikel, maar ik mis een beetje de onderbouwing met cijfers.
    Het is logisch dat kleinere blokken in verhouding meer te verduren krijgen maar tegenwoordig zijn we ook een stuk verder qua materiaal/ontwerp kennis. De blokken zullen daardoor ook meer kunnen hebben.
    Ik heb tot nu toe weinig horrorverhalen voorbij zien komen van gedownsizede blokken die in de soep zijn gelopen.
     
  8. Over de mk4 gaat wel alleen over 3cil. De 4cil heeft een droge riem.
    Ketting kan rekken maar een wetbelt. Daar moet je echt de juiste olie in doen amdees vreet het de riem op.

    Er zijn zat voorbeelden ervan. Waar je vroeger zonder probleem 2x het vermogen uit standaard onderdelen kon halen. Als je een turbo erop bouwt biuvoorbeeld. Gaat dat nu niet. 182pk met de 1.6 ecoboost kan je niet veel hoger brengen zonder dat je iets gaat vervangen. Andere vliegwiel,krukas,drijfstang,nokkenas heb je minimaal nodig om het dubbele te halen. Hoe lang dat goed blijft is maar de vraag.
     
  9. Eigenlijk is een start/stop-systeem ook zo’n oplossing, maar wel eentje die veel lagerslijtage veroorzaakt. Hoe dan?

    Ad de Ruiter: “Als de motor draait, smeert een oliefilm het lager en de kruk- en drijfas. Als de motor niet draait, zakt de as direct op het lager en is er contact zonder oliefilm. Bij het herstarten van de motor is er even geen oliefilm en op dat moment is de slijtage van de hoofdlagers enorm.
    Nu weet ik gelijk weer waarom ik de start/stop functie gelijk uitschakeld,na het om doen van mijn gordel.;)
     
    focusguy en Jackie D vinden dit leuk.

  10. Ik ben blij dat dat start/stop er bij mij niet op zit, heb nooit geloofd in besparing door dat systeem, hoeveel zal dat nou uiteindelijk opleveren? Kan me niet voorstellen dat dat erg veel scheelt. Buiten de extra slijtage als genoemd in het artikel, denk ik dat de startmotor ook sneller slijt.

    groet

    René
     
  11. startmotor niet denk ik, die kan met gemak 300.000x in actie komen (is mij ooit verteld)
    de accu daarentegen, die is al veel eerder "op" en die wordt dus meerdere keren vervangen op een autoleven dan van een auto zonder s/s.
    die extra accu's produceren en afvoeren is volgens mij ook niet goed voor het milieu.
     
  12. Eén van de 1e dingen die ik de verkoper vroeg toen ik mijn huidige Focus kocht was of dat start/stop gebeuren ook uitgeschakeld kon worden. En dat kan gelukkig. Af en toe probeer ik het eens uit maar had er van mij niet op hoeven te zitten.

    Ik kan best begrijpen dat er rekening moet worden gehouden met het milieu maar de maatregelen die vervolgens worden getroffen zijn soms wel wat kort door de bocht heb ik t idee.
    Ben sowieso nooit zo'n voorstander geweest van downsizing met het oog op de levensduur.
    Heb gelukkig nog een 4-cilinder maar ook die valt eigenlijk al onder het downsize gebeuren.
     
  13. Gebruik start/stop systeem altijd behalve als ik de auto parkeer. Staat nu bijna 256k op de teller. Als dat ‘echt’ slecht zou zijn dan had mijn auto toch al helemaal de soep in de gedraaid moeten zijn ? Ik ben het gewend om de S/S te gebruiken.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    bjauto vindt dit leuk.
  14. Vanmorgen gelezen. Ik heb een prima onderhouden wagen en krijgt vanwege mijn kilometers 2x per jaar een onderhoudsbeurt. Dus als de motor helemaal versleten zou zijn dan had ik het wel gemerkt [emoji2958].

    In het artikel word overigens vooral VAG motoren op het klaag bankje gezet


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  15. Omdat het ook terecht is :-)
    Sommige rijders worden gek van die 60k km met de ketting,
    Voor de tfsi motoren bij Audi een coulance regeling wat betreft de zuigers ivm olie verbruik, bij dezelfde motoren bij VW en Seat geheel niet.....
     

Deel Deze Pagina