1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Installeren achteruitrijsensors wagon

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Fred, 17 mei 2007.

  1. onderstaande info had ik al een keer gepost in een draadje genaamd "Schade!!" in het oude forum, handiger om het in dit forum te plaatsen.

    Ik heb parkeersensoren geinstalleerd (Wagon, Focus 2).

    Ik heb via Ebay uit Duitsland een setje van €29 laten komen: 4 sensors, processorunit en speaker. Kostte me ongeveer 1 1/2 uur om eea in te bouwen.
    Ik heb bij Ford gevraagd, inbouwen kost €500. Ze bestellen dan een nieuwe strip onder bumper met sensors en bekabeling kompleet, gaan niet zelf boren om eea erin te zetten. Daarom waarschijnlijk zo prijzig. Die €500 vond ik veel te veel.

    Inbouwen was simpel.
    (Rechter)achterlichtunit eruit halen: achterklep open, 2 schroeven losdraaien, lampunit voorzichtig recht naar achteren trekken
    isolatie rond bedrading voorzichtig loshalen
    2 draden (massa en voeding achteruitrijlicht) opzoeken en nieuwe draden op aansluiten
    - voeding achteruitrijlicht is groen/oranje
    - blauw/rood is raw rechts
    - zwart is massa
    - oranje is verlichting
    - groen/zwart is remlicht
    Voedingsdraadje doorvoeren naar bergruimte rechterzijde bagageruimte (mbv trekveer).
    - Ik heb de 2 schroeven waarmee de plastic bekleding vastzit even los gedraaid, daardoor gaat eea makkelijker
    Processorunit met klittenband tegen buitenwand plakken
    Gaatjes boren in strip onder bumper (boortje meegeleverd met sensors): eerst schilderstape op de bumper, daarop aftekenen en dan boren.
    Sensors plaatsen (zelfklemmend), bedrading met tyraps vastzetten (priegelwerk op je rug onder auto liggend) Binnenzijde bumper heeft enkele flenzen met gaatjes, daar kunnen tyraps door.
    Aan rechterzijde in bergruimte zit rubber doorvoerdop, netjes insnijden, 4 sensordraden naar binnen doorvoeren
    Speaker met 2 zijdig plakband vastplakken, draad wegwerken
    6 connectors in processorunit steken
    Lampunit voorzichtig terugplaatsen en vastschroeven
    Klaar

    Er zijn vele sensorsets te koop, varierend van de €29 die ik heb betaald tot €200 voor sets met display waar afstand op aangegeven wordt. Ik vond dit voldoende, kwaliteit is prima, beetje lullig piepje maar werking voldoet prima.

    Met trekhaak moet geen probleem zijn. De sensors hebben een detectiehoek van 70 graden dus met een beetje goniometrie van de middelbare school kun je vrij simpel uitrekenen hoever de sensors aan weerszijden van de trekhaak moeten komen. Als je al een trekhaak hebt is het een kwestie van proberen, vanuit midden steeds iets verder naar buiten schuiven tot de trekhaak uit beeld is.

    De set die ik heb gekocht is in zwart en zilver te leveren, ze zijn overspuitbaar. Zie http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...loc=closed_view_item&refwidgettype=osi_widget

    hierbij wat foto's van de installatie. Ik heb geen foto's van de draad aansluiting, had geen zin om de lampunit er uit halen en de isloatie weer los te maken.

    Plaats speaker:
    [​IMG]

    Plaats unit:
    [​IMG]

    Doorvoer binnen:
    [​IMG]

    Doorvoer buiten:
    [​IMG]

    Opbeugeling bij doorvoer:
    [​IMG]

    Sensor binnenzijde bumper:
    [​IMG]

    Resultaat (ja, auto moest toen nodig gewassen worden :D )
    [​IMG]

    En ja WagonFocus: deze kentekenplaathouder zit er nog steeds op :D
     
  2. Bedankt voor deze beschrijving! :thanks:

    Ik heb afgelopen weekend zelf ook setje parkeersensoren gemonteerd, en dankzij deze beschrijving hoefde ik geen gaten te boren in de bodem :wink:

    De unit heb ik iets verder naar voren geplaatst (bijna tegen de wielkast) waardoor het bergvak nog steeds te gebruiken is. De kabels van de sensoren waren veeeel te lang, de rest ligt op de bodem van het bergvak, met de witte vulling er boven op. Als je niet weet waar je moet zoeken, zul je niet zien dat er iets veranderd is...
    Na een beetje testen heb ik ook de speaker achter de bekleding geplakt, deze geeft genoeg lawaai om er doorheen te brullen :D
     
  3. Ik heb dezelfde sensoren gekocht en ingebouwd in een Focus 5drs. Inbouwen is exact hetzelfde, ik heb echter alleen een nieuwe bumperstrip gekocht bij Ford met de gaten er reeds in (onderdeelnr: 1425867) kost 35 euro.

    De sensoren passen exact in de originele gaten van de bumperstrip.
     
  4. Bedank voor de handleidding

    Ik volgens deze handleiding ook sensoren gemonteerd op mijn wagon
    setje van 29 euro en paar uur werk is beter dan de hoofdprijs betalen
    bij de dealer
     
  5. Vandaag ook sensoren geïnstalleerd, met setje van conrad.
    Danku voor de goede handleiding!
     
  6. Iemand enig idee of zo'n setje ook op de nieuwe Focus II 1/2 kan?

    Op de foto's zitten de sensoren niet meer in een aparte strip, maar in de bumper...
     
  7. sensoren

    ja hoor zo een setje kan in principe op elke auto gezet worden.
    de dealer zelf bouwt ze ook aftermarket in.
    Ikzelf heb een setje met een draadloos lcd display hoef je geen kabel te trekken naar voren toe het display zit op de plek waar de asbak zal
    klep dicht en je ziet er niks meer van.

    Groeten richard
     
  8. Ok, alleen het boren in de achterbumper is wat ingrijpender dan. Als dat mis gaat moet je denk ik een hele nieuwe bumper laten monteren.

    Ook heb ik straks led-achterlichten. Is dat geen probleem met de stroomvoorziening naar de sensoren? Of werkt dat op hetzelfde voltage?
     
  9. sensoren

    dat boren stelt niks voor eigenlijk goed uitmeten schilders tape op de plek voor het wegglijden van de boor.
    De boor is er bij geleverd.
    Krijg je led bulb's of een complete unit als je bulb's krijgt moer een een 50W 6 ohm weerstand tussen bij een unit hoeft er niks tussen
    daar zitten zoveel ledjes in dat je wel op je getrokken spanning uitkomt.

    groeten richard
     
  10. Wil ook graag een parkeerhulp monteren op een 2007 Wagon. Kan die onderlip waar de sensoren inkomen makkelijk gedemonteerd worden en hoe? Wil graag voorkomen dat ik eean kapot trek :)
    heeft er verder iemand ervaring met Parkmatic? Deze club levert mooie parkeerhulpjes, welliswaar met draad naar voren maar dat kan toch ook geen rocketscience zijn omdat te meubelen.
     
  11. onderlip

    hoi ossie

    die onderlip kan je lostrekken maar altijd met beleid.
    maar waarom trek je hem los je kan daar makkelijk in boren draad erdoor sensor er achteraan tierip en vastzetten in de bumper je ziet wel waar als je er onder ligt.
    Links en rechts zitten doppen even insnijden en de kabeltjes erdoor trekken.

    meet de positie wel goed uit de buitenste sensoren moeten net in de bocht zitten dan scant hij ook iets schuin achter de auto.

    groeten richard
     
  12. Richard, bedankt voor je antwoord! 8)
    Probleem is dat ik geen garage heb en daarom de onderlip wil demonteren zodat ik deze rustig, droog en koelbloedig kan bewerken in mijn schuur.
    Wat ik nog wel wil vragen is hoe je de aansluiting maak met de achteruitrij draad en de massa draad. Kun je deze deaden zonder meer doorknippen en dan weer vastzetten met een kroonsteen oid en daar de nieuwe draad bijsteken? Geeft dit geen problemen met de boordcomputer of lampen controlesysteem?
    Alvast bedankt!
    Ossie
     
  13. sensoren

    hoi ossie niet doorknippen gewoon erbij aanzetten stukje draad blank maken en er dan omheen draaien en met soldeer afmaken.
    Stuk vulkan tape er omheen klaar is ossie.
    je moet volgens mij de oranje witte hebben, maar dat weet ik niet meer zeker.maar gewoon even je lamp unit losmaken en even kijken welke draad daar op zit.

    Groeten richard
     
  14. kleurcodering staat bovenaan in de beschrijving:

    2 draden (massa en voeding achteruitrijlicht) opzoeken en nieuwe draden op aansluiten
    - voeding achteruitrijlicht is groen/oranje
    - blauw/rood is raw rechts
    - zwart is massa
    - oranje is verlichting
    - groen/zwart is remlicht

    Volgens mij is het meer werk om de achterlip los en later weer vast te maken dan gewoon de gaten boren terwijl hij aan de auto zit. Voor het vervolgwerk (sensors plaatsen en draden opbeugelen) moet de lip er toch weer op zitten. Gewoon schilderstape erop, netjes uitmeten en boren maar, is in een paar minuten gebeurd. Het meeste tijd kostte het netjes aansluiten op de bestaande bedrading, da's lastig mee te nemen naar je schuur :D
     
  15. Fred & Richard,
    enorm bedankt voor jullie advies en natuurlijk de duidelijk illustraties voor het plaatsen van het spul. Ik laat de lip zitten en wacht nog even op beter weer. Ik moet de set nog bestellen maar zit nog een beetje in twijfel, met of zonder display! Gaat er nog lekker over nadenken :lol: .
    Thanks,

    ossie
     
  16. massa

    succes er verder mee
    laat ven weten als het gelukt is.
    ikzelf heb voor de massa de auto gebruikt in de buurt zit wel
    een maasa aansluiting met een moertje er op ringetje op de draad
    mooertje los ring er op.
    normaal is zwart inderdaad de massa maar bn er al achter gekomen dat het bij ford niet altijd zo is.
    Heb het op aanraden van de dealer dus ook op de massa van de auto gezet.


    groeten richard
     
  17. Ziet er wel netjes uit!

    Lijkt ook nog best wel simpel eigenlijk. En dat kostte maar 29 euro dat setje?

    Hmmmm dan ga ik ook nog wel een keer een paar sensoren nemen. Altijd handig.
     
  18. Ik heb het ook toch maar gedaan. Kost idd 30 euro bij conrad (gratis verzenden met ideal). Is best simpel. Ik heb gewoon de twee draadjes naar mijn achterlicht door geknipt rechts in de achterbak (achter de bekleding) en met een kroonsteentje verbonden met het sensoren systeem. Het erafhalen van de strip op de bumper vond ik nog het moeilijkst. :wink: Even voordat je de strip eraf haalt de gaten aftekenen die er al zitten (dus even onder de auto gaan liggen.)
     

  19. Welk setje van Conrad heb je genomen?
     
  20. Mooi zo en goedkoop volgens mij. Wat kost de set en waar kan ik deze kopen ? De betere automat zaken Brezan enz,

    Hoor het wel van jullie :wink:
     

Deel Deze Pagina