1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inhouden mk1 1.6 zetec

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hollender, 24 jun 2020.

  1. De titel zegt het al. Mijn mk1 1,6 zetec houdt in. Als ik optrek is het net alsof er iemand met mijn gaspedaal speelt, althans, zo reageert de motor. Je voelt dat hij het ene moment beter trekt en het volgende wat inhoudt. Volgens Forscan geen last van misfires, ik ervaar dat zelf ook niet zo.
    Waar begin ik het best te zoeken en welke gegevens houd ik in de gaten met Forscan?
     
  2. Dat zou de gaskleppositiesensor kunnen zijn.
     
  3. Hoe staat die omschreven in Forscan?
     
  4. Tps - throttle position sensor
     
  5. Thnx voor de reacties. Zal hem dit weekend eens monitoren op afwijkende waardes.
    Iets anders wat ik eventueel nog mee kan nemen? Zat zelf bijvoorbeeld nog aan brandstofdruk te denken.
     
  6. Lastig te zeggen...

    Ik zou zeggen zet in forscan een aantal parameters neer (tps, toerental etc) zet loggen aan en ga een stukje rijden.

    Of je kan iemand laten rijden en live de parameters bekijken.

    Zo kwam ik er ook achter dat ik een kapotte tps had, de motor was op constante snelheid aan het kloten, niet echt schokken maar het voelde alsof je in flinke wind tegen rijdt.
     
  7. Hoe oud is je brandstoffilter. Ik had poosje terug zelfde euvel en met nieuw brandstoffilter was het over.
     
  8. En wat voor brandstof kiep je in de tank
     
  9. Betreft het een fase I of fase II?
    Als het een fase I is, dan kun je kijken of je mafsensor schoon is.

    Motor draait goed rond? Dus niet op 3 poten?

    Lijkt het op inhouden als te weinig brandstof? Kan dan je brandstofpomp zijn, al verwacht ik dat die wel een foutcode geeft (iig wel als ie er helemaal mee is gekapt).
     
  10. @Paul hoezo vraag je welke benzine hij tankt? Ik gooi er de goedkoopste benzine in die ik kan vinden.
     
  11. Probeer eens een tijdje Euro 98 te tanken.

    Ik ga dit ook doen nadat mijn Focus mk1 uit 2004 soms de motor laat afslaan als de airco aanstaat en ik vaart en toeren minder.

    Mijn garagehouder kwam ook met het brandstofidee. E10 is goedkoop, maar kan hier en daar problemen geven.
     
  12. De mk1 heeft regelmatig last van defecte bobine. ik heb het ook gehad. Heb je kans om een bobine van een kennis te lenen en testen?
     
  13. Dank voor alle reacties.
    Heb dit weekend de tp-waardes nagekeken tijdens de rit. Kwamen perfect overeen net de stanx van het gaspedaal, dwz dat er geen schommelingen in voltage waren als het gaspedaal in dezelfde stand bleef, terwijl de motor wel inhield.
    Brandstof zou ook nog kunnen. Geen idee hoe lang de huidige filter er onder zit maar ik vermoed dat ze niet recent is vervangen. Hoe kan ik de drukken controleren met Forscan?
    Bobine was ook een van mijn verdachten echter registreert de auto geen misfires, iets wat ik wel zou verwachten bij een defecte bobine. Ik heb nog een nieuw exemplaar liggen dat ik vorig jaar besteld heb maar waarvan achteraf bleek dat dat niet het probleem was. Misschien toch maar eens preventief vervangen dan?
    En ik tank eigenlijk altijd E95, daar zou ze tenslotte tegen moeten kunnen. In tijd een tank gemiddeld eens per 2 รก 3 weken leeg, soms sneller ook.
     
  14. Gebeurt dat inhouden door het volledige toerenbereik? Ik heb onlangs (lees het afgelopen half jaar) ook lopen kloten met een slecht lopend blok (1.4). Met het tanken van E5 benzine, om het even of het 95 of 98 was liep de motor al een stuk beter. Ook waren bij mij de bobine en de bougiekabels gaar, bougies waren al wel vervangen voor originele Ford exemplaren. Na het vervangen van de bobine en de bougiekabels was heel het probleem verdwenen. Moet er wel bij zeggen dat het vooral te merken was bij lage toerentallen.
     
  15. Benzinedruk moey je met aparte meter tussen de slangen meten.
    Er staat me bij day foruid keer had dat de pomp niet juiste druk keverde en dus ook inhoude.

    Het is van hier wel moeilijk om juiste te helpen.
    Je zegt zelf dat hij bij vol gas niet strak doortrekt. Dat je hem in voelt houden en dan weer gaan.
    Hie klinkt de motor dan. Hoor je in motorgeluid overslag.

    In zijn 5 doortrekken bij lage toeren voel/hoor je het niet vloeiend gaan.
    Dan zou 4 bougies en bougiekables samen met bobine vervangen.
    De motorcomputer slaat denk ik niet op of er misfire zijn.
    Tegenwoorsig is dat wel. Alleen bij bj2000 en daarvoor zit het niet echt altijd erop
     
  16. Bougies en bougiekabels zijn vorig jaar vervangen omdat de motor soms maar op 3 cilinders liep. Dat was ook duidelijk merkbaar. Omdat ik wist dat de bobine ook een zwak punt is heb ik die toentertijd ook besteld maar bet probleem was opgelost door bougies en kabels te vervangen. Bobine heb ik dus nog nieuw liggen.
    Het lijkt er deze keer niet op dat de motor op 3 cilinders loopt maar gewoon inhoudt. Dit over het hele toerenbereik en bij nagenoeg iedere stand van het gaspedaal.
    In Forscan kan ik aangeven of misfires geregistreerd moeten worden. Heb dit ingeschakeld maar hij geeft geen misfires aan. Kan inderdaad zijn omdat deze functie nog niet aanwezig is bij deze auto, die overigens van 2001 is.
     
  17. als je bobine hebt liggen zou ik deze er gewoon monteren.
    als het helpt ben je direct klaar helpt het niet dan is het nooit verkeerd.
    nu ligt het thuis stof te happen.

    uit mijn hoofd is dit een bobine die altijd 2 bougies tegelijk vonken. 1-4 en 2-3 samen.
    als een van de twee de vonk beter is als bij de andere cilinder verlies je dus je vonk op cilinder.
    komt net de ontbranding bij een cilinder terwijl de vonk zwak is bij die bougie dan zou dit al mee kunnen helpen.
    heb je bougies bekeken al hoe ze eruit zien en of de spelling van massa elektrode nog gelijk is
     
  18. Kleine update!
    Vorige week de bobine vervangen. Daarbij kwam aan het licht dat de aansluiting van de bougiekabels van cilinder 4 behoorlijk geoxideerd was. Dus ook maar direct een set nieuwe bougiekabels er op. Probleem lijkt iets verminderd maar is nog steeds aanwezig. Valt wel op dat het bij koude motor niet of nauwelijks voor komt en bij warme motor duidelijker voor komt.
    Liefst zou ik gewoon diagnose stellen en niet zomaar in het wilde weg onderdelen vervangen.
    Mijn bedoeling is om de motor nu mooi aan het draaien te krijgen, de roestplekken nog wat weg te werken en de auto dan nog enkel met het noodzakelijke onderhoud en reparaties zo lang mogelijk aan het rijden te houden. Dus op tijd zijn beurtjes, slijtdelen vervangen indien nodig en dan over een jaar of twee tot drie mag hij van mij op pensioen.
     
  19. Ik kom er niet echt uit. Iemand nog suggesties waar ik het moet zoeken?
    Eventueel iemand die het ziet zitten om mij daarbij te helpen? Ik woon tussen Leuven en Brussel maar kom zo af en toe ook in Twente. Afstand is dus niet zo'n groot probleem. Ik ben al tevreden met een goeie diagnose.
     
  20. Een beetje een bizarre wending nu. Ben er achter gekomen dat als ik de airco uitschakel, het euvel zich niet meer voordoet. Dus blijkbaar zorgt de airco voor een elektronische storing waardoor de motor gaat inhouden. Het inhouden gaat niet synchroon met het in- of uitschakelen van de comprosser.
    Iemand een idee wat het kan zijn?
     

Deel Deze Pagina