1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inbouwen Xenon in Hella koplampen

Discussie in 'Handleidingen Overig' gestart door boevertje, 3 dec 2010.

  1. #1 boevertje, 3 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2010
    Zo, zit word mijn eerste “How To”:cheer:

    Dit betreft het inbouwen van Xenon (ik gebruik deze Xenon 55watt, 5000k ) Het inbouwen duurt ongeveer 1,5 uur voor 2 koplampen.

    Benodigdheden:

    • Koplampen
    • Auto
    • Xenon
    • Platte en kruiskop schroevendraaier
    • Rateltje met dopje 10 en een verlengstukje
    • Scherp mes(je)
    • Minstens 0,5L koffie
    • Doorzettings vermogen

    We beginnen met het uitbouwen van de koplamp, hier heb ik alleen geen goede foto’s van.
    1. Draai het kapje boven op de grill los met de kruiskopschroefjes
    [​IMG]
    2. Draai de grill los met een dopje 10 en verlengstukje
    !! vergeet ook de kruiskop bovenop het slot van de motorkap niet !!
    3. Draai de schroeven aan de bovenkant van de koplamp los.
    [​IMG]
    4. Vergeet ook de schroef aan de onderkant van de koplamp niet!
    [​IMG]


    Nu de koplamp er uit is kunnen we bezig gaan:cheer:

    Om de geleverde Xenon lampjes zit al een rubber, deze heb ik er af gehaald omdat ik het rubber aan de onderkant van de koplamp heb gebruik, hier zit bij de Hella’s met OEM Xenon de ballast!
    Het rubber is gemakkelijk te verwijderen door 1 helft van de schaar langs het draad te drukken en dan naar de rand toe open te knippen, als je dit hebt gedaan krijg je dus 2 losse draadjes:
    · Lampje met bedrading
    · Bedrading aansluiting lamp à Ballast

    Onderop de koplamp zit dus dat rubber, deze heb ik open geknipt, (er zitten al 3 gaatjes voor gemaakt alleen deze zijn veel te klein, met de schaar heb ik van die 3 gatjes, 1 gleuf gemaakt waar alle draden doorheen passen!

    5. Ook moet de koplamp worden voor bereid voor de bekabeling omdat het gat aan de onderkant te klein is voor de bekabeling heb ik met een scherp mes wat kunstof weg gesneden waardoor de stekkers wel passen.
    !! LET OP, als je TE veel kunstof weg haalt past het rubber niet meer goed !!

    [​IMG]

    Als het allemaal goed gaat zal het er uiteindelijk !! ongeveer !! zo uit gaan zien:
    [​IMG]

    6. Zoals ik later achter kwam ben ik bij deze foto het klemmetje om de lamp vergeten:schater: en toen kon natuurlijk ALLES er weer uit!!:nocheer:
    Omdat ik de Xenon bij ST130 ook gelijk ingebouwd heb, kwam ik er achter dat het klemmetje van mijn koplampen (met DynaBeam) aangepast moest worden, en voor de standaard Hella’s niet!
    Haal het klemmetje van de koplamp aansluiting af.
    a. Optioneel!! Buig dit klemmetje naar binnen! [​IMG]

    Als de lamp er dan goed opzit !! klemmetje past maar goed op 1 manier!! Dan zal het er zo uitzien!
    [​IMG]


    Dit klemmetje heb je namelijk nodig om het lampje vast te zetten, zonder dit klemmetje lukt het je niet op de lamp vast te krijgen, bij mij lukte het trouwens 4x om zonder het klemmetje aan te passen de draden er door heen te krijgen. Het is even wat moeilijk doen. Maar het wil wel!!:cheer:

    Hou er rekening mee dat als je het lampje er in zet, dat het klemmetje onder deze 2 schroeven vast komt te zitten!
    [​IMG]

    Daarna is het alleen nog maar even gokken wat de plus(+) is, en wat de min(-) is, en natuurlijk alles netjes afbouwen. En de ballasten weg werken. Deze had ik eerst netjes onder de koplamp gehangen. Echt dit bleek te storen op mijn radio, dus heb ik ze verplaatst.

    Voor de linker (bestuurderskant) zit de ballast nu onder de chassie.
    [​IMG]

    Voor de rechter heb ik een plek gevonden in het frame van de radiator
    [​IMG]

    En het eindresultaat:
    [​IMG]


    Vragen of onduidelijkheden? Post even een reactie!!:cheer:
     
  2. Kan je er ook koffie mee zetten? Dat was me niet helemaal duidelijk :schater:

    :ontopic: Duidelijke foto's dacht ik zo. :thumbs:
     
  3. Heel duidelijk!
    Alleen waarom dit niet posten in het handleidingen topic?
     
  4. nu nog een door jou gemaakte howto van mistlampen in bouwen :P
     
  5. Zodat de modjes ook wat te doen hebben ;)

    [mod]verplaatst[/mod]
     
  6. Owh jah!!!:loco: helemaal vergeten dat die er ook nog was:schater:

    @hunter: bedankt!!:mrgreen:
     
  7. en ook demonstratie van de deurklinkjes zeker??:schater:
     
  8. haha , mij te koud
     
  9. niet alleen 0.5 ltr koffie, maar ook een half pakkie peuken in mijn geval:mrgreen:
     
  10. en een Redbull..!:lol:

    Strakke howto Bart!:thumbs:

    Het is inderdaad mooi dat je via de onderkant van de Hella's naar binnen kan en niet in de afdekkapjes op de achterzijde van de lamp hoeft te dremelen of boren om de xenon te monteren.

    De plek van de ballasten is daarentegen wel belangrijk!
     
  11. kosten? Waar gehaald / besteld? Wil ook overwegen om zoiets in m'n FoFo Mk1 uit 2000 toe te passen.....

    thanks!
     
  12. deze set die hier in zit is van pilot dit zo aan de balast te zien
    pilot levert de beste kwaliteit
    maar kosten 200euro voor komplete inbouwset
    enige is dat deze sets niet tot nauwlijks storen op de radio

    pilot xenon kun je op vele plekken kopen waaronder de lokale automaterialenzaak

    weet niet waar je woont maar in de buurt is het mogelijk
    op markplaats en ebay zijn ze vele malen goedkoper of deze van degelijk kwaliteit zijn weet ik niet en durf ik niet te zeggen


    tot slot moet je 1 vuistregel nemen voor xenon
    als je xenon wilt hebben kun je deze het beste monteren in een projector unit dan in een reflector unit
    reflector kan niet heel goed tegen dit felle licht en zal op den duur al snel problemen veroorzaken waardoor je veel verstrooitlicht mee hebt
     

Deel Deze Pagina