1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Inbouwen chinese achteruitrijcamera

Discussie in 'Exterieur' gestart door Jaybeam, 7 jan 2018.

  1. Omdat bij aankoop van onze geïmporteerde :focus3: hier geen achteruitrijcamera op zat en het vrouwtje al enkele keren had laten vallen dat ze dit jammer vond, heb ik eentje achterna ingebouwd.
    Het inbouwen van de camera ging vrij vlot met alle info welke ik zowel hier op het forum als op ETIS had gevonden.

    [​IMG]

    Helaas was de auto niet tot achteraan voorbekabeld en heb de videokabel zelf tot aan de middenconsole moeten trekken. Op de stekker C237 zaten de video + en - wel voorbereid en heb daar op voortgewerkt. Voor de stroom ben ik in de koffer vanuit een ongebruikte zekering vertrokken naar een relais welke door de achteruitrijlichten (groen-bruine draad) geschakeld wordt.

    Het activeren van de camera met Forscan heb ik zowel in de centrale config (Byte 99) als op de APIM moeten doen. Voor de APIM had ik de waarde van adres 7D0-01-01 aangepast volgens de settings die ik op het F150 forum had gevonden.

    [​IMG]

    Bij stond bij mij deze waarde standaard op "9" en bij het aanpassen naar "A" werkte de achteruitrijcamera wel maar wou het scherm van de Sync unit niet meer automatisch naar de nacht stand schakelen. Heb dit nu op "B" staan en alles werkt prima.

    Het is niet meteen een how-to geworden maar wou mijn werkwijze toch kort meegeven, vooral voor het vinden van de juiste Forscan waarde.

    Grtjs,
    Rudy
     
  2. Aangezien het morgen toch mooi weer is ga ik denk ik de boel ook maar eens lostrekken om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
     
  3. Zou je hier wat meer over willen vertellen? welke camera heb je gebruikt? en waar bevind zich die connector? Op een sync 2 kun je hem zo aansluiten toch?
     
  4. ik wil misschien ook bestellen maar dan los extra scherm en camera.

    maar weet het nog niet allemaal
     
  5. Sync2 en 3 kun je zo een camera op aansluiten, pin 14 en 15 in de connector achter op het scherm! ieder willekeurig NTSC signaal wordt getoond bij het selecteren van de achteruitversnelling
     
  6. De camera functie moet inderdaad in de APIM worden geactiveerd, bekabeling (twisted pair met afscherming) is meestal wel aanwezig vanaf de D-stijl rechts achter tot aan de connector bij de versnellingspook aan de bijrijderskant. Snelste manier is om zelf een tulp-kabel te trekken vanaf de camera naar de APIM. Die camera uit je linkje is de juiste zolang ze de NTSC versie opsturen naar je!
     
  7. Hi guys
    Ik ben ook bezig met de achteruitrijcamera ben benieuwd hoe jullie
    De bedrading van de camera naar het achterlicht hebben gekregen en welke kleuren de bedrading van het achteruitrijlicht hebben.
     
  8. Ik heb bij mijn auto gewoon even gemeten met de multimeter.. Binnenkort de camera even in de fase 2 van mijn vader monteren ga het ook zo weer doen tenzij iemand hier zo de kleuren van de kabeltjes kan oplepelen natuurlijk ...
     
  9. Ben momenteel niet thuis dus kan de nummers niet opzoeken maar bij de wagon zit linksachter in de koffer nog een zekeringkast. Boven die zekeringkast (achter de bekleding) zit er een grote stekker van de kabelboom naar de achterlichten en kofferdeksel. In deze stekker zit vooraan een groen-bruine draad van het achteruitrijlicht. Je kan dit makkelijk uitmeten als je zeker wil zijn. Heb van die kabel een aftakking gemaakt die een relais aanstuurt voor de camera.
     
    !focus2015 vindt dit leuk.
  10. Ik heb vorige keer gewoon de camera er parallel opgezet, vermogen is dermate laag dat me dat geen enkel probleem lijkt.
     
    !focus2015 vindt dit leuk.
  11. #13 StephenV, 16 feb 2018
    Laatst bewerkt: 16 feb 2018
    Pak gewoon eens die fitting vast van het achteruitrijlicht gaan 2 draadjes heen.
    Dan is het al vrij snel duidelijk welk de plus en welke de min is.

    Ik heb uiteindelijk de voeding van de camera gepakt van een 12v aansluiting die achter de bekleding zat in de koffebak en met een relais aan en uit laten schakelen via de voedingskabel van het achteruitrijlicht.
    En de min/massa kun je gewoon ergens tegen het ijzer van de auto aan schroeven.

    Btw mijn auto is een focus 2 niet een 3 zoals bij de TS

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
    !focus2015 vindt dit leuk.
  12. Ik ben momenteel bezig met het voorbereiden van de inbouw van een achteruitrijcamera maar het is in mijn geval geen optie om de camera van spanning te voorzien d.m.v. het achteruitrijlicht. De camera schakelt dan immers meteen uit wanneer de achteruit versnelling niet meer is geselecteerd. Dit terwijl de camera weergave op de FCDIM pas boven de 8 KM/H uitschakelt.

    Veel mensen kiezen er voor om dit op te lossen door de camera van spanning te voorzien d.m.v. een geschakelde plus. Echter staat de achteruitrijcamera dan continue onder spanning tijdens het rijden. Buiten het feit dat dit totaal overbodig is kunnen veel uit China afkomstige achteruitrijcamera's hier niet goed tegen en kan dit de levensduur van de camera dus aanzienlijk verkorten.


    Als oplossing hiervoor heb ik een Arduino based CANbus relais gebouwd. Dit relais wordt in de kofferruimte aangesloten op het CANbus netwerk, een permanente plus en een massa. Het relais monitort de CANbus communicatie. Wanneer de achteruitversnelling wordt geselecteerd of de camera handmatig wordt ingeschakeld (door het PDC systeem in te schakelen) wordt de achteruitrijcamera door het relais ingeschakeld. Wanneer de snelheid boven de 8 KM/H komt wordt de achteruitrijcamera door het relais uitgeschakeld.
     
    Ferry en WXH vinden dit leuk.
  13. Kan ik trouwens nog een extra draad trekken vanuit het achteruitrijlicht door de stijl naar de achterklep toe
    Dit voor een voeding voor de achteruitrijcamera met led lampjes.
    Doe ik dat niet blijven de ledjes en de camera altijd onder spanning.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  14. Leuk topic maar ik heb een vraagje.

    mijn C-max wil ik ook voorzien van een achteruitrij cam.... liefst draadloos zoals deze bij Aliexpress

    Er zit navi in de c-max.... wat ik uit jullie verhaal begrijp moet aansluiten hierop niet moeilijk zijn en je moet hem aanmelden (moet ik dan laten doen ergens) navi.jpg

    Is mijn denkwijze correct? Of zie ik iets over het hoof
     
  15. Je denkwijze is correct maar niet zo simpel als je denkt
    Draadloos gaat echter wel de zender aansluiten op het achteruitrijlicht anders blijft hij altijd aanstaan.
    De ontvanger kan je aansluiten op de 12v van de sigaretten aansteker aan de stekker van de radiounit.
    Verder via focccus aan melden dat er een camera aanwezig is.
    En ook met Forescan waarschijnlijk nog aanpassingen maken maar daar ben ik niet bekend mee.
    Bij mijn auto focus mk3.2 heb ik het werkend.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     

  16. Ok duidelijke verhaal.....

    Vraag ik me af of de kosten van dat programmeren hoog zijn, en waar je dat hebt laten doen.
    het aansluiten op de achteruitrijverlichting had ik inderdaad al meegekregen....bedankt!
     
  17. Het programmeren is in principe eenvoudig als je de juiste spullen hebt.
    Misschien is er een lid bij jou in de buurt die helpen wil/kan
    Even een oproep doen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     

  18. Om op dit type 5 Inch FCDIM (display) een universele NTSC achteruitrijcamera toe te kunnen passen dient er tevens een (Russische) aftermarket camera module te worden toegepast. Zonder camera module wordt de video ingang van het display niet vrijgeschakeld en wordt er geen beeld van de camera weergegeven.

    Een andere optie is om de FCDIM te vervangen door een nieuwer 5 Inch exemplaar (uit bijvoorbeeld een Fiesta MK7.5) welke geen camera module meer vereist. Dit type FCDIM is te herkennen aan de 4-polige Rosenberger HSD camera connector. Voorwaarde hiervoor is dat de auto wel voorzien moet zijn van SYNC 1.0 of 1.1. De Nieuwere 5 Inch FCDIM types werken niet (goed) i.c.m. het oude Bluetooth/Voicecontrol systeem.
     

Deel Deze Pagina