1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

I.v.m. chiptuning: Is Belgische Euro98 hetzelfde als Nederlandse Euro98?

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Maartenn, 9 sep 2022.

  1. @2 Fast 4 U
    Dat probleem herken ik. Zelf ook vaak in belgie getankt maar om twee reden weerhoudt het me.
    1 daarvan is dat op die benzine meer fijn rijdt.
    2de rede was dat je net zoveel benzine kwijt was dan dat je bespaart
    scheelde toen 0.25cent en met op en neer rijden kwam ik uit dat ik net zoveel kwijt was aan benzine dan dat het me eigenlijk als winst opleverde.

    Record voor mij is 50meter tussen twee tankstations maar wel 30cent verschil. Eentje was zelfservice en de andere heeft washokken en binnen betalen bij pomphouder
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  2. Zeg je nu dat je béter rijdt op Belgische brandstof? De persoon op wie jij reageert geeft namelijk juist het tegenovergestelde aan?
     
  3. Iets met peren en appels. Veel mensen gaan naar de allergoedkoopste pomp in België. Die moet je dan ook met de allergoedkoopste meuk in Nederland vergelijken.
    Dus Shell NL met Shell B vergelijken. enz.
     
  4. Op benzine werd gereden met een Suzuki Alto eerste uitvoering, diverse Opels: Kadett "B" en "C" Ascona "A", Ford Taunus, op LPG Ascona "A", Volvo 340

    In Duitsland, maar uit principe tank ik alleen 98 ivm de ethanol ik heb die troep nooit in mij auto's en motorscooter willen hebben. Mijn vrouw rijd heel weinig en als er 95 E5 of E10 in de tank zit dan trekt ethanol water aan, het zelfde geld voor mij ik rij op LPG en heb alleen benzine nodig om te starten. Voor mijn motorscooter mag ik 95 E5 tanken maar ook hier rij ik te weinig en wil geen water opname hebben.

    Dat 98 lekkerder rijdt is wel te verklaren 98 heeft iets meer verbrandingsenergie dan 95.
    Ik wil wel vermelden, de problemen die ik heb gehad met Belgische benzine en LPG heeft niet iedereen
     
  5. Hij herkent het probleem, dan denk ik dat @trucker0werner ook problemen heeft gehad met Belgische benzine
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  6. Punt 1 moet idd zijn dat het minder fijn rijdt. Was beetje laat geworden haha
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. #27 ing_BRW, 10 sep 2022
    Laatst bewerkt: 12 sep 2022
    Misschien heel kort door de bocht, maar vragen of brandstof met een octaangetal 98 in België hetzelfde is als in Nederland, is hetzelfde als vragen of 230 volt in België ook 230 volt is Nederland of dat 25 kg in België ook 25 kg is Nederland, etc. etc.

    De 98 staat voor het octaangetal (geen octaangehalte, dat bestaat niet en is verzonnen door leken). Het octaangetal geeft een waarde weer voor hoe klopvast de brandstof is.

    In Nederland is ongelood 98 vaak E5 omdat er een E-waarde moet worden weergeven. Dat het E5 is, wil niet zeggen dat er exact 5% bio-ethanol bij zit, maar maximaal 5% (dus kan ook 0 zijn). En voor E10 dus maximaal 10%.

    Naast dat het octaangetal de klopvastheid aangeeft, is het indirect ook een indicatie voor de hoeveelheid energie (concentratie) per eenheid. E5 (ongelood 98) heeft meestal een hogere energiewaarde dan E10 (ongelood 95).

    De ene fabrikant levert misschien één en hetzelfde motorblok die wereldwijd inzetbaar is (van bijvoorbeeld octaangetal 83 en hoger) terwijl de ander per continent een andere ECU plaats (bijvoorbeeld een ECU voor octaangetal 83 in de USA en een ECU voor octaangetal 95 in de EU).
    Een remap op een ECU kan dus met dezelfde filosofie worden afgesteld dat het systeem (altijd) rekening houdt met energierijke brandstof (octaangetal 98 en hoger).

    Mijn zwager rijdt bijvoorbeeld een Civic met een 2.0 Vtec motor + aftermarket turbo. Origineel zou het blok (zonder turbo) 147 pk leveren. Door toevoeging van o.a. de turbo en volledig aangepaste ECU komt het blok op 325 pk. Op de 95 brandstof loopt het blok totaal niet. Op 98 brandstof loopt het blok prima maar met een dipje als je om wat vermogen vraagt, en met 100 of 102 loopt het blok optimaal. Het ligt dus puur aan de afstelling en de resultaten die je wil behalen (met de eventuele risico's).
    Mijn zwager heeft onlangs een refit gedaan van het blok en is teruggegaan naar 265 pk, reden daarvoor is om niet afhankelijk te moeten zijn van 100 of 102 brandstof en een realistischer vermogen voor de herkeur bij de RDW (op kenteken stond nog een 1.5 blok).

    Veel mensen zullen ook beamen dat (zonder tuning) meer kilometers kunnen worden gereden op 98 brandstof dan op 95 brandstof. Een ECU stelt zijn inspuiting dus of op de energie die aanwezig is in de brandstof.
    Maar als de ECU dus wordt afgesteld op 98 en niet meer het 'verstand' heeft om anders in te spuiten als de brandstof van minder energie is voorzien, dan loopt het niet lekker op 95.

    Er bestaan ook wel tuners die een (custom made) renal kunnen doen met de garantie dat 95 nog steeds getankt kan worden. Maar dan valt er wel doorgaans iets minder vermogen te behalen.
     
    Maartenn, Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  8. Goede uitleg alleen mag je in het vergelijken de Amerikaanse ratings niet vergelijken met de Europese.
     
    2 Fast 4 U vindt dit leuk.
  9. Mijn chip is ingesteld op 98 maar rijdt prima op 95. Zoals hierboven benoemd haal je dan inderdaad een kleine 5-8pk minder. Wel belangrijk inderdaad om te luisteren naar de tuner, de mijne geeft het expliciet aan. Maar een hoger tune zou expliciet 98 zijn.
     
  10. @ing_BRW
    octaangetal geeft idd klopvastheid aan. maar is niet indicatie hoeveel energie per eenheid er in zit.
    Wat door hogere octaangetal kan er timing aangepast worden. Door de klopsensor zal de computer tegen het kloppen aan gaan zitten. Met hogere octaangetal kan dat dichter tegen het optimaalste wat er is. Dat is meeste vermogen en minst verbruik.
    wordt gezegd dat je 50km verder rijdt op euro 98, maar zelf zie ik dat nergens terug. is vooral dat 98 beter oppakt en fijner kan rijden.

    wat betreft civic dan hebben we ook niet meer over orginele je zet op een atmosferische motor een turbo. Atmosferische motor heeft grotere compressieverhouding dat heeft een turbo motor niet.
    Want als het wel zou hebben dan loopt het niet goed meer op bestaande brandstoffen.
    Vandaar dat je ook ziet dat hij vermogen terug moet nemen om 95 te tanken.
    of het orginele software is, dat is ff de vraag. want die moet het allemaal nog wel bij kunnen regelen. Vooral als je zonder turbo naar met turbo gaat.

    vroeger draaiden we verdeelkap als je andere octaangetal had als brandstof. Dit gebeurt nu dus volledig via de computer.
    Zolang het binnen de grens van min en max ligt wat hij kan aanpassen zit het goed.
     
  11. :think: Of je tankte 98RON in plaats van 91RON, om het pingelen te stoppen als je geen tijd had om de ontsteking te stellen :schater:.
    Vroeger aan auto's zonder CPU sleutelen was veel leuker ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. @2 Fast 4 U
    Vroeger waren er ook tankstations met slecht benzine of niet de juiste voor je
    Dan is afstellen het enige dat werkt
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Slechte benzine hier bij een depot van BP wordt ook benzine gehaald door wittepompen het is allemaal hetzelfde totdat de additieven toegevoegd worden.
     
  14. tegenwoordig is er niet echt slechte benzine idd. alleen 50 jaar geleden toen er verdeelkappen alleen maar waren was de kans dat als je in buitenland tankte benzine anders was groter.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Hey, merci voor je uitgebreide antwoord. Zeker niet te kort door de bocht, dan begrijp ik je tenminste. Ik meen te begrijpen uit je verhaal dat 98 uit BE of NL 1:1 gelijk is, i.i.g. als het gaat om het octaangetal :). Dat is voor mij het belangrijkste. Dan weet ik dat ik mijn getunede blok niet aan gort rijd op 98 uit BE. Scheelt echt een behoorlijke duit. Ik denk wel €10,- per volle tank. Tel maar op, op jaarbasis.

    Je technische verhaal volgde ik enigszins, maar ik ben te grote leek om er conclusies aan te verbinden. Ik houd mij dus gewoon aan het advies van de tuner om 98 te tanken. Hij was wat voorzichtig over Belgische brandstof en had meer vertrouwen in NL'se Premium brandstof zoals Shell en BP. Ik meen i.i.g. meer performance te voelen sinds ik 98 tank in BE. Dat rijdt lekkerder. In NL heb ik overigens nog nooit (met deze auto) 98 getankt.

    Morgen heb ik een afspraak bij een merkdealer voor een klacht met schakelen. Ik vind het schakelen ietwat stug of stroef aanvoelen. Niet soepel i.i.g. Soms wel soepel, soms niet, heel gek. Hopelijk is het een kleinigheidje en wat stel- of smeerwerk. Maar misschien krijg ik ook gewoon te horen dat het in mijn hoofd zit en dat het schakelt zoals Ford hoort te schakelen. Als alles goed gaat geef ik groen licht aan de tuner en laat ik a.s. donderdag mijn auto tunen in de buurt van Eindhoven.

    Als er mensen interesse hebben in mijn tune- en rijervaring meld ik dat graag na afloop.. ik ben best wel een beetje bang, want ik vergooi mijn 12maanden garantie als de auto niet meer origineel is. In het geval van een garantieclaim dus, laat staan bij motormanagement. Dat word ik gek.
     
  16. Ik denk dat iedereen best benieuwd is naar je tuning ervaring, dat is altijd leuk om te lezen dus posten die handel.
     
    Tom91 en Maartenn vinden dit leuk.
  17. Top, doe ik. Mag ik dan ook posten bij welk bedrijf enzo? En moet dat in deze thread of moet ik daar een nieuwe post voor aanmaken? :)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Makkelijkst om een eigen thread aan te maken als je die nog niet hebt, dan kun je daar alles van je zelf bijhouden en is het ook het makkelijkst terug te vinden.
     

  19. Is goed, doe ik.
     
  20. Dan ken jij de Gulf in ons dorp niet:schater:
    De E95 heeft menig Chinese scooter het blok doen slopen, iets met enorme bagger
    en veel water erin, eenmaal bij notabene een Tinq tanken en geen problemen meer
    Zodra de eigenaar erop aangesproken werd was ie niet thuis….het boefje:shrug:
    (en nee het waren er niet een paar, maar toch echt richting de 30 stuks aldus de
    lokale brommer shops)
     
    Ecobeast vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina