1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp bij keuze upgrade koppelingset Focus RS mk2

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Romlau, 9 mrt 2023.

  1. Dag allen!

    Ik zou graag op den duur mijn koppelingset willen vervangen, maar zie even door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende sets te verkrijgen. Daarbij vraag ik jullie om wat hulp. Ik beschik over een 4 koloms brug bij mij thuis en wil dit zelf wel gaan doen. Ik neem de tijd daar wel voor, want ik ben ook nog druk met klussen aan huis. Naast de koppeling vervang ik ook direct de gehele distributie. 1 van de beide klinkt ook niet helemaal fris.

    • De koppeling moet een upgrade zijn, die het vermogen in de toekomst ook aan kan. Ik gok dat ik nu al echt wel tegen de 550nm aan zit. Slippen doet hij nog niet.
    • Hij mag wel wat zwaarder (ont-)koppelen, maar het moet wel leuk blijven. Het is geen daily-ride.
    • Max budget rond de 1000 euro.
    • Een lichte set die minder hoeft mee te slepen. Heel graag.
    Iemand die me de juiste kant op wijst?
     
  2. heb je al bij Mountune gekeken?
     
  3. Dit is dus het bos dat ik bedoel...

    Organische plaat: Deze is geschikt voor straatgebruik? Wat zit er standaard in de RS? Ook organisch? En is dat in combinatie met een dubbel massa vliegwiel?
    Keramisch is dus alleen voor race?
     
  4. Ik kan geen keuze voor je maken, kan je wel wat info geven.

    Ik had een helix competition clutch in de fiesta. Zon 4 padle plaat. https://pumaspeed.co.uk/product-Helix-Sport-Paddle-Clutch-220mm_281.jsp

    Dit was echt een aan uit koppeling. Klapte er elke keer echt op. Hele zware drukgroep.

    Ook klapperde de koppeling in zn vrij.

    Ik vond het niet fijn rijden. Mijn fiesta heeft nog niet t vermogen dat ik zon koppeling nodig had. Ook was die na 40k km al versleten tot op de klink nagels. En het druklager was gaar(miste balletjes)
    Ik ben toen terug gegaan naar een originele koppeling.
     
  5. Standaard zit er een net als bij de meeste auto's vanuit de fabriek een organische plaat in.
    Bij auto's met een vast vliegwiel zitten de torsieveren in de koppelingsplaat en bij auto's met een dubbelmassavliegwiel zitten de torsieveren in het vliegwiel.
    De torsieveren vangen de eerste "klap" op bij het oplaten van de koppeling.

    Screenshot_20230310_231115_Drive.jpg
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. Allen bedankt voor de input!

    @R.Zwiers zo'n race setje moet ik dus niet hebben. Als hij een fractie zwaarder zou zijn is niet erg. Het moet dan wel een organische koppeling worden.

    Inmiddels heb ik alle eerder genoemde websites al wel bekeken en wordt het allemaal wat duidelijker. Ook wat de voor of nadelen zijn. Jammer dat de bedrijven allemaal in Engeland zijn gevestigd... Een aantal koppelingkits geven max 600nm koppel op. Ik weet niet hoe gek ik het de komende jaren ga maken kwa tuning, misschien komt er niet zoveel meer bij, maar ga dan liever voor net wat meer marge. Hieronder een link naar Pumaspeed. Deze kan tot zo'n 680nm.

    https://pumaspeed.co.uk/product-RTS...UTCH-KIT-SINGLE-MASS-FLYWHEEL_18243.jsp&pic=2

    Heeft iemand ervaring met deze set?
     
  7. Uit nieuwsgierigheid “organische koppeling”

    asbest wordt al jaren niet meer gebruikt dus dat is niet het verschil
     
  8. Mijn Engels is best goed, maar is het SMF hier nu wel lichter zoals gebruikelijk of heeft deze dezelfde eigenschappen als een DMF dat hetzelfde moet meeslepen?

    Benefits of an Single Mass Flywheel.
    The SMF replaces the out dated DMF. We have designed the SMF to carry the same weight as a DMF but the springs are transferred to the Twin Friction drive plate. This helps the application transfer heat more economically. The springs in the drive Plate allow for the standard peddle feel and removes any judder as with the DMF design.

    bron: https://j-w-racing.co.uk/product.ph...5_paddle_clutch_kit_with_single_mass_flywheel

    Ik hoop wel een kit met een lichter vliegwiel te kunnen vinden en minder hoeft mee te slepen.
     

Deel Deze Pagina