1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

How-to: Recirculatie klep vervangen Focus 1.6 Ecoboost

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door Anithing, 8 sep 2019.

  1. Na verschillende berichten te hebben ontvangen van forumleden over hoe de recirculatieklep te vervangen op een Focus III 1.6 Ecoboost, heb ik besloten een kleine how-to te schrijven. De introductie heb ik overgenomen van @JW zijn how-to, omdat het in de basis hetzelfde is.

    De originele recirculatie klep (recirculation valve) is een bekend zwak punt van de 1.6 Ecoboost.

    Deze klep heeft als functie om overtollige turbodruk af te voeren wanneer de gasklep sluit. Wanneer de gasklep sluit terwijl de turbo druk levert kan deze druk nergens heen. De turbo wordt hierdoor afgeremd en moet vervolgens weer op toeren komen om druk te kunnen leveren. Tevens kan het plotseling sluiten van de gasklep in het ergste geval zelfs resulteren tot schade aan de gasklep of aan de turbo. Om dit te voorkomen wordt bij turbomotoren een dumpvalve of recirculatie klep toegepast. Bij een dumpvalve wordt de overtollige turbodruk extern afgeblazen. Bij een recirculatie klep wordt de overtollige turbodruk intern (terug in het inlaattraject) afgeblazen.

    De 1.6 ECOboost is standaard voorzien van een recirculatieklep welke bestaat uit een kunststof behuizing met een rubber membraan. Deze klep wordt aangestuurd door een vacuüm slang welke op het inlaatspruitstuk is aangesloten. Wanneer de gasklep is gesloten ontstaat er in het inlaatspruitstuk een vacuüm. Dit vacuüm wordt gebruikt om de recirculatie klep te openen. Bij latere bouwjaren is deze klep vervangen door eentje met een elektrische aansturing. Controleer dit eerst voordat je een nieuwe besteld!

    Bij de originele recirculatie klep is het een bekend probleem dat na verloop van tijd het rubber van het membraan verouderd/verhard met als gevolg dat de membraan scheurt. Wanneer dit gebeurt werkt de klep niet goed meer. In het begin zal de klep over het algemeen trager of niet volledig meer openen en zal je hier nog niet zo veel van merken. Wanneer de scheur groter wordt resulteert dit vaak in een motorstoring.

    Waar vind ik deze recirculatie klep (RV)?

    Bij de 1.6 Ecoboost vind je de RV achter het rechter voorwiel. Hier zie je de turbo, met daarop de RV. Dit ziet er zo uit: rv.jpg

    De klep zit met 3 inbusboutjes met sleutelmaat 5 vast. Over de klep vind je de beugel welke de solenoid op z’n plek houdt, deze heeft dus niets met de RV te maken.

    Het vervangen van de RV

    Om de originele RV te demonteren, hoeven enkel de 3 inbusboutjes verwijderd te worden. Let er echter wel op dat de originele RV bestaat uit een losse veer met los rubber membraan achter de deksel van de klep, dus er kan een lichte spanning op staan.

    Zoals gezegd kan het originele membraan nog wel eens scheuren. Zo’n gescheurd membraan ziet er als volgt uit: 6CC1E778-252B-4A59-80CC-D4B9FD31A182.jpeg

    Is dit niet het geval, zou je de originele klep weer terug kunnen plaatsen. Echter is het een kwestie van tijd voordat ‘ie alsnog vervangen moet worden.

    In het geval van een nieuw rubber membraan, gewoon monteren zoals gedemonteerd, maar dan in omgekeerde volgorde.

    Wanneer je besluit een andere klep te plaatsen, zoals die van Turbosmart, zijn er enkele dingen waar je op moet letten. Zoals te zien op de afbeelding hieronder, zit er een afgevlakte kant aan een van de zijden van de “driehoek”. Deze dient aan de bovenkant te zitten bij montage! Iets wat ik altijd aangeleerd heb gekregen is om de rubberen afdichtringen in te smeren met een beetje olie. Zo drogen ze minder snel uit en dichten ze beter af.
    thumbnail.jpg
    De Turbosmart monteren stelt niet veel voor. Wanneer de rubbers zijn ingevet met olie, plaats je de klep in het bestemde gat. Nogmaals, de afgevlakte kant boven! De beugel van de solenoid plaats je over de Turbosmart. Vervolgens draai je de 3 boutjes er terug in en plaats je de vacuümslang terug. Bij mij zaten er nieuwe boutjes bijgeleverd, deze heb ik dan ook gebruikt. Bij vastdraaien geldt: vast is vast, niet te strak. Anders heb je kans dat je de schroefdraad in de turbo kapot draait en dit wil je absoluut niet.

    Kijken of er geen slangen bekneld of geknikt zitten, er niets tegen de aandrijfas kan komen en het wiel er weer terug op. Indien alles juist gedaan ben je nu klaar en kun je weer genieten van je Focus!

    In onderstaande video wordt alles stap voor stap voorgedaan. De auto in kwestie is een ST, maar de motor van de 1.6 Ecoboost ziet er hetzelfde uit.

     
  2. Duidelijke how-to.:thumbs:
     
  3. Thanks voor de how-to, erg overzichtelijk.
    Hoe zit het eigenlijk als je een elektrische recirculatieklep hebt zoals in mijn auto gemonteerd?
    Ik ga er even vanuit dat als ik de juiste turbosmart bestel ik deze 1-op-1 ook kan uitwisselen, maar als ik de plaatjes bekijk van turbosmart lijkt het alsof het elektrische gedeelte afgekoppeld wordt?!

    Wie kan mij hier een antwoord op geven.

    Alvast bedankt.
     
  4. @Plint24 als ik me niet vergis heeft Turbosmart ook een versie met een elektrische aansturing, dus met een stekker erop i.p.v. een flens voor een vacuümslang. Dit weet ik echter niet 100% zeker.
     
  5. Voor de recirculatieklep met elektrische aansturing heeft Turbosmart een vacuum gestuurde vervanger.

    Om foutcodes te voorkomen wordt een dummy connector gemonteerd welke voorzien is van een schakeling/weerstand die de aanwezigheid van de elektrische recirculatieklp simuleert.
     
  6. @JW, Dat idee had ik al, maar kon er zo 1,2,3 geen duidelijke informatie over vinden, bedankt.
     
  7. Mooie how to! Wanneer vervang je de klep? Uit voorzorg,of zijn er eerst klachten te merken? Mijn focus heeft nu 128000km gereden.
     
  8. In mijn geval merkte ik het omdat de turbo bij schakelen veel harder afblies dan voorheen, en omdat er steeds een P0039 DTC werd opgeslagen.
     
  9. Ik wil deze klep nu gaan vervangen,omdat ik het idee heb, dat ik soms een harder afblaasgeluid hoor. Waar kan ik gewoon de originele bestellen online? Ik hoef geen sterkere, ik hou de auto nog 40000km.
    Als ik op autodoc of zoiets zoek, vind ik alleen electrische voor rond de 60 euro,maar geen gewone. Heeft iemand dus een tip. Of de exacte benaming om te bestellen.
    Mvg dennie
     
  10. De turbo met recirculatieklep met rubber membraam is op de 1.6 ECOboost in de Focus 3 slechts ongeveer 1 jaar toegepast. Hierna is een ander type turbo toegepast met elektronisch aangestuurde recirculatieklep.

    Ford heeft de recirculatieklep met rubber membraam nooit als los onderdeel geleverd. De recirculatieklep met rubber membraam is onderdeel van de complete turbo en niet als los onderdeel leverbaar.

    Enkele jaren geleden was een verangend (aftermarket) membraam voor de recirculatieklep met rubber membraam verkrijgbaar bij Turbo's Hoet voor circa €180,-. Wanneer je dus alleen het membraam wil vervangen zou je Turbo's Hoet kunnen vragen of zij dit membraam nog kunnen leveren.


    Prijstechnisch is het naar mijn mening interessanter om de huidige recirculatieklep met rubber membraam te vervangen door een hoogwaardigere Turbosmart recirculatieklep met metalen zuiger.
     
    Dennie ten Hoopen vindt dit leuk.
  11. Bedankt voor je duidelijke antwoord!
     
  12. Welke motorstoring zou dit kunnen opleveren?
     
  13. Wanneer het membraam van de recirculatieklep defect is heb je een vacuum lek. De motor zuigt dan via het defecte membraam valse lucht aan.
     
  14. Dat zou dus de p2187 ook kunnen zijn?
     
  15. Even voor de goede orde. Deze moet ik hebben voor een 1.6 ecob. uit 2011 toch?

    Turbosmart: TS-0203-1259
     
  16. Ja, dat is de juiste.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  17. #17 Wallem89, 26 nov 2020
    Laatst bewerkt: 26 nov 2020
    Bij mij begonnen een tijdje terug problemen na een ritje de motor op zijn staart trappen en vlak voor maximum toerental opschakelen. Ik hoorde een soort trillend geluid en na wat onderzoek kwam dit duidelijk uit het inlaattraject vandaan. Die buis die van het luchtfilterhuis over de motor richting de turbo loopt trilde er helemaal van. Ook na contact uit en weer aan kwam het direct terug. De motor laten afkoelen en dan weer starten: het probleem was weg. Maar als ik de motor dan weer zwaarder belast kwam het weer terug.

    Gelukkig kwam ik dit topic tegen en een tip van een collega over de RV op onderzoek uit gegaan. En inderdaad, ook bij mij is deze gescheurd (met nog geen 100K op de teller).
    IMG_20201107_131737.jpg

    Vandaag de Turbosmart binnen gekregen (de TS-0203-1259 zoals hier getipt). Hopelijk binnenkort tijd om hem in te bouwen.

    Begrijp ik goed dat ik alleen de RV van Turbosmart gebruikt? En dus niet de slangen en andere onderdelen die erbij zitten?

    Op de foto hierboven en in het filmpje zit er een slangtule met bocht op maar die voor de 1.6 is met een rechte slangtule (foto hieronder). Er zijn er nog drie meegeleverd maar helaas niet met een bochtje erin. De originele RV heeft dit namelijk wel. Maar goed hoop dat niet zo veel uitmaakt voor installatie.
    [​IMG]
     
  18. Fijne how to! Ik heb een keer de foutcode P132B gehad. En toen kreeg ik de opmerking van de monteur dat het wel eens dat membraam kan zijn.

    Is het veel werk om alleen te kijken of het inderdaad het membraam is? Zolang die goed is vind ik het zonde om hem te vervangen. Heb ook de 1.6 uit 2011.
     
  19. Je bent toch even bezig omdat je er niet al te makkelijk bij komt. Ik ben er denk ik uur mee bezig ben geweest. Een goede lamp helpt.

    Ow en draai het ook allemaal weer goed aan. Ik had eerst ook alleen diagnose gedaan en toen ik 3 weken later de nieuwe RV wilde plaatsen viel de onderste bout er nog net niet uit.


    Sent from my KB2003 using Tapatalk
     
  20. Van de week gekeken. Bij mij was het niet het membraam. Maar het deksel waar de veer tegenaan drukt gescheurt. Alleen in het midden. Dus van de week gelijk ff afspraak gemaakt bij mebu (dit kak klusje ga ik niet nog een keer doen. 3x een schroef laten vallen.) Deksel was aardig poreus. Kwaliteit was echt niet best.. Hard getwijfeld welke ik moest kiezen. De plumb back of 50/50. Op iedereens aanraden de recirulerende gekozen :D. Ookal ben ik nogsteeds benieuwd of die 50/50 niet wat was :think:
     

Deel Deze Pagina