1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

How to: Monteren nieuwe brandstofpomp/ module focus wagon 1999 1.6 16v

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Don Frölich, 4 nov 2012.

  1. #1 Don Frölich, 4 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 nov 2012
    Mijn how to: (helaas zonder foto's, maar goed te doen met deze handleiding)

    Welke onderdelen nodig:

    Nieuwe brandstofpomp of complete module met pomp.
    Als je goed rondsurft op het net zie je dat alleen de pomp al tussen de 130 en 160 euro kost. Snuffel je nog beter rond dan kom je erachter dat een nieuwe module met dezelfde hierboven beschreven pomp ingebouwd 155 euro kost, terwijl dezelfde module bij de meeste Nederlandse Automaterialenzaken al 289 euro kost. (ik heb de complete module besteld i.v.m. dat het weer wat werk scheelde m.b.t. tot het inbouwen van de pomp, en ik van te voren niet wist wat de toestand van de module was.

    Nieuwe pakking voor de module. Kost bij de dealer ongeveer 14 euro.

    Nieuwe brandstoffilter. Bij dealer 20 euro.

    Werkwijze:

    Als eerste stroom op de pomp laten zetten om te controleren of deze daadwerkelijk kapot is. Doe dit zo dicht mogelijk bij de pomp zelf. Onder de zitting van de achterbank loopt de kabel richting de tank. Maak gelijk de rubber los dit maakt het wat makkelijker als je de tank eronderuit moet halen.

    Mocht je pomp haperen dus even goed wat benzine transporteren, dan haal je de zekering (15 ampere) van de brandstofpomp eruit, en zet m op contact. Zo maak je het systeem drukloos.

    Haal de minpool van de accu los

    Vervolgens haal je de tank leeg met een dun flexibel slangetje en een pompje. Snijd dit slangetje aan het uiteinde schuin af anders blijf je steken tegen het terugslagklepje welke aan het uiteinde van de brandstofvulpijp bevestigd is.

    Als je dit gedaan hebt breng je de auto omhoog.

    Maak het hitteschild los. Dit gaat het makkelijkste met een grote dopsleutel. Volgens Etis moet je de uitlaat ook losmaken. Maar dat was bij onze wagon niet nodig. (zonder maar iets te verbuigen lukte het ook zonder de uitlaat los te maken)

    Maak de brandstof filter kompleet los.

    Maak aan de achterkant van de tank de leidingen op het actief koolfilter los. (Onderste slangetje lostrekken en middelste slang met snelkoppeling.) Derde slang van de ontluchting kan je laten zitten.

    Vervolgens moet je het koolfilter verwijderen. Trek deze een beetje naar achteren en schuif deze omhoog.

    Maak de twee slangen van de vulpijp los.

    Zet vervolgens de versnellingsbakkrik onder de tank en maak de beugels die om de tank zitten los. Deze zitten op 1 punt samen bevestig t.h.v. waar eerst het brandstoffilter bevstigd was. Klap de beugels naar achteren zodat deze nergens meer de tank raakt.

    Laat de tank nu voorzichtig een stukje zakken totdat je er met een arm tussen kan.

    Maak nu de stekker los op de pomp.

    Nu kan je de hele tank laten zakken. Als je de tank goed leeg hebt gekregen kan je dit het makkelijkste met de hand doen. De lege tank weegt amper wat.

    Nu je de tank eronderuit hebt. kom je bij je uiteindelijke doel. Het vervangen van de complete module of alleen de pomp. Hoe dan ook je moet de hele module eruit halen.

    Maak de leidingen op de moduledeksel los. Als je geen speciaal gereedschap hiervoor hebt kun je dit met een punttang en een platte schroevendraaier. Let op bij het loshalen van de leidingen zie je dat er drie o-ringen per leiding zitten (bruin/wit/geel). Deze moeten laterna op dezelfde manier weer teruggeplaatst worden.

    Draai de dop die om de module zit los.

    Nu zie je op de bodem van de tank de module zitten. Pak deze compleet vast en draai deze een slag, waardoor deze losklikt en en je het geheel kunt verwijderen.

    Mocht je alleen het pompje vervangen, dan zit er meestal een gereedschapje bij het pompje geleverd en een beschrijving hoe je het pompje moet plaatsen. Mocht je de de complete module willen vervangen kun je nu in omgekeerde volgorde te werk gaan om alles weer te monteren. Gebruik alleen nu ook een nieuwe pakking voor de module en een nieuw brandstoffilter.

    Als je alles gemonteerd hebt en de accu weer hebt aangesloten, de zekering hebt teruggeplaatst, en de tank hebt gevuldt zet je de sleutel op contactstand (absoluut niet gelijk starten). Het kan zijn dat de wijzers helemaal uitslaan. Wacht totdat alles weer vanzelf goed terugstaat. Als het goed is hoor je ook de pomp een korte poos. Deze is dan het systeem weer aan het vullen. Ik heb voor de zekerheid de sleutel drie keer op contact gezet om zeker te zijn dat de leidingen compleet gevuldt waren. Daarna startte hij als een nieuwe auto!!!!


    Al met al ben ik er even mee bezig geweest, om het te repareren. Dit kostte me vooral tijd omdat ik niet wist wat ik allemaal zou tegen komen, en ik zelf altijd ales drie keer naloop. Mocht je erg handig zijn, moet het in een uurtje, anderhalf uurtje lukken. Je kan jezelf dus ontzetend veel geld besparen.

    Probeer wel iemand bij de hand te houden. Je bent immers met een brandstofsysteem bezig. En het maakt het repareren wat leuker.


    Succes

    M.v.g. Don

    P.s. Mocht iemand het adres nodig hebben waar je n complete nieuwe module inclusief pomp voor 155 euro excl verzending (2,95) kan bestellen dan hoor ik het wel. Weet namelijk niet of ik links van bedrijven hier mag vermelden.
     
  2. brandstofpomp


    Hallo

    Kun je mij nog dat adres leveren waar ik die module kan kopen
     
  3. Hallo

    Graag adrex waar ik deze module kan kopen
     
  4. astublieft is er ook niet meer bij tegenwoordig........
     
  5. #5 dutchguy, 25 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 dec 2015
    2012 wil zijn topic terug... :mrgreen:

    bijvoorbeeld auto-onderdelen24.nl kan je alles krijgen
     
  6. Het is de ''toon'' die de muziek maakt.... :badgrin:
     

Deel Deze Pagina