1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

How-to: Cmax IPC cluster vervangen door groter scherm

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door Michel van B., 4 nov 2020.

  1. Gisteravond de stoute schoenen aangetrokken en de monochrome IPC cluster vervangen voor een goot kleuren variant (2014) in de cmax uit 2013.

    Wellicht nuttig voor diegene die dit idee ook hebben opgevat, hieronder een korte beschrijving. Overigens veel dank aan @JW voor de nodige tips.

    Na een korte zoektocht naar een geschikte IPC, een gevonden voor €99 euro bij Boonstra met 113.xxx km op de teller en in zeer mooie staat. Binnen 1 dag binnen met de koerier (a 8,95e)

    Spullen verzameld (1x torx 25 schroevendraaier, OBD kabel, laptop met Focccus (aangepaste versie van @JW !).
    Stuur helemaal naar beneden gezet en naar voren getrokken. Daarna het 'afdeklapje' op het stuur losgehaald met enige kracht, is gelikt in houdertjes. Daar zie direct recht voor je de 2 torx schroeven. Voorzichtig losdraaien zodat ze er niet uitvallen. De cluster voelt al losjes. Kon hem zo naar mij toe trekken, niks geen kracht of wrikken, voorzichtig naar voren kantelen en linksboven zie je de zwarte stekker zitten. Die gaat los middels een hefboompje (naar rechts) en de stekker gaat er dan vanzelf uit.

    De cluster is nu los. Wegleggen en de nieuwe cluster pakken, dwars er in manoeuvreren en de hefboomstekker er half insteken en het hefboompje weer naar links duwen en hij zit vast. Even het contact aan om te kijken... En ja hoor. Let there be light! De cluster goed op z'n plaats duwen, 2 torx schroeven erin draaien en hij zit weer vast (afdeklapje van het stuur ook er weer in klikken).

    Dan het softwarematige werk. Ik had al eerder een backup gemaakt van de oude BCM CCC configuratie middels Focccus (OBD en laptop verbinden, Focccus opstarten en de BCM uitlezen > save to file en de CCC file opslaan op de laptop).
    Dus nu, OBD verbinden met laptop, Focccus opstarten, dan 'load file' aanklikken en op de laptop zoeken naar de backup. deze laadt dan in Focccus. Dan klik je 'write to IPC' en zie je gedurende 1 minuut de groen statusbalk naar 100% lopen. Spannend want je hoort wel eens verhalen van errors...

    Dan de kilometerstand. Mijn oude IPC stond op 135.xxx. De nieuwe op 113.xxx. Met de normale Focccus software lukt het niet om meer dan 1.000 km bij te schrijven... Maar gelukkig heeft @JW hier een aangepaste versie voor geschreven! Dus... Focccus tablad 'IPC' de km stand laten 'lezen' (read). Geeft netjes 113.xxx aan. Hele veld even selecteren en leegmaken. Nieuwe stand er in tikken (135.xxx) en klik op write. Boem, in een microseconde staat de nieuwe stand in de IPC. Parkeersensoren checken, werkt, ook met geluid.

    Al met al een minuut of 25 werk en het is echt een verbetering. Mooi schermpje, boordcomputer heeft meerdere velden dus in 1 oogopslag gem verbruik, tank tot leeg en gem snelheid. Voor mij was het vooral te doen om de navi info die ook aan de rechterkant in het scherm wordt weergegeven middels pijlen en afstanden tot volgende actie. Scheelt naar rechts turen op middenschermpje.

    Hoop dat deze how-to geïnteresseerden op weg kan helpen.
    Overigens is deze youtube video erg behulpzaam: .

    (Yes, a picture would say more than a 1.000 words..., maar het was gisteren na 18.00u al laat en donker)
     
    Edgar Focus, JvH en bws723 vinden dit leuk.
  2. Mooi om dit te lezen, ik ben al langere tijd op het forum aan het rondkijken voor dit.
    Mijn focus heeft namelijk ook nog het kleine scherm. dit wil ik eigenlijk ook gaan vervangen, maar een Europese :st: teller met groot scherm en onder 100000 km is niet zo makkelijk te vinden voor een beschaafde prijs.

    Ik weet ook niet of er meerdere mensen zijn (behalve JW) die weten of het te doen is om bijvoorbeeld een mijlen teller om te bouwen is naar kilometers (enkel tellerplaten omwisselen en configuratie aanpassen?) of dat er nog andere mogelijkheden zijn.

    Maar ik hou dit en de andere topics nog even in de gaten.

    Fijne how-to in ieder geval Michel :thumbs:
     
    Michel van B. vindt dit leuk.
  3. Het is prima mogelijk om een Mijlen teller om te bouwen naar een Europese KM/H teller. Zelf rij ik al enkele jaren met een USA teller welke ik volledig naar Europese specificaties heb omgebouwd.

    De tellerplaten van een Level 1 / Level 1+ teller (klein monochrome display) zijn weliswaar iets anders als de tellerplaten van een Level 3 teller (groot full color display) maar desondanks zijn de tellerplaten wel uitwisselbaar.


    In geval van een UK teller in Mijlen is het alleen een kwestie van de tellerplaat vervangen en de teller correct configureren. Een UK teller is wat hardware / software betreft volledig identiek aan een Europese teller.

    In geval van een USA teller ligt het iets lastiger. Een USA teller is technisch weliswaar volledig gelijk aan een Europese teller maar heeft andere hardware / software versienummers. Ook bij de USA teller kan je de tellerplaat vervangen en de teller correct configureren. De teller zal dan gewoon functioneren. Echter wanneer je volgens de officiële wegen de software (door de Ford dealer) wil updaten is dit niet mogelijk omdat de USA teller simpelweg niet wordt herkend als geschikt onderdeel. Het is echter wel prima mogelijk om de teller software te updaten m.b.v. een geschikt diagnosesysteem dat de mogelijkheid heeft om de software handmatig te selecteren (Bijvoorbeeld UCDS of Forscan 2.4.2 / 2.4.3).

    Na ombouw is een USA teller alleen nog te herkennen aan het BRAKE symbool in plaats van het Europese handrem symbool. Echter door een gemodificeerd software bestand te laden is ook dit aan te passen.
     
    JvH vindt dit leuk.
  4. Bedankt voor het verhelderende antwoord JW.

    Ik heb nog eens wat topics doorgelezen.
    Zover ik begrijp heeft een level 1 teller een klein scherm is en level 3 met groot scherm. (level 2 bestaat niet?)
    Dat een teller van de fase 2 andere software, uitstraling en opties heeft, alleen geen geluid meer van PDC. (de teller is wel mooier maar ik wil het geluid van de pdc niet kwijt)

    Wat is de reden eigenlijk JW dat jij een US teller hebt gemodificeerd destijds ipv een UK?
    UK tellers zijn op ebay wel goed te vinden, en ik vermoed dat het deze dan ook voor mij moet gaan worden.

    Ik wil nog wel eerst mijn huidige configuraties uitlezen, alleen bij mijn eerste keer proberen de IPC te benaderen met focccus was mijn instrumentenpaneel, radio en ECC ineens gereset. :?
    Dit was gelukkig alleen maar alles opnieuw instellen, maar het weerhoud me er wel van om dit nog eens te proberen. misschien met Forscan de volgende keer.

    UCDS heb ik niet, en Forscan 2.4 is momenteel ook niet meer te downloaden zag ik. ook in combinatie met een Chinese elm327 welke ik heb is niet aan te raden. Dus firmware updaten is voorlopig nog geen optie, ook al wil ik dit nog wel een keer doen. (alle software in de auto is nog van 2012 voor zover ik kan zien)
    Misschien dat iemand in de buurt van me daar anders een keer mee zou willen helpen, de dealers hier zijn niet zo behulpzaam meer helaas.
    Het liefst zou ik dit zelf kunnen doen uiteraard, maar ik wil hier ook niet heel veel kosten voor maken omdat dit enkel voor mijn eigen auto gebruikt gaat worden, op mijn werk word dit niet gebruikt. (zelfs bij dealers amper lees in diverse topics)

    Sorry dat ik mijn antwoord in dit topic plaats Michel.
    Als er een ander topic is waar dit moet hoor ik dat graag, deze was pas een paar dagen oud en is nog niet zo lang dus vandaar.:hijacked:
     
    Michel van B. vindt dit leuk.
  5. Er is bij de Focus 3 inderdaad geen Level 2 teller.

    Level 1 = Monochrome klein display zonder boordcomputer. Dit type teller is voorzien van een knopje in het tellerglas om de dagteller te resetten.
    Level 1+ = Monochrome klein display met boordcomputer.
    Level 3 = Full color groot display.


    De reden dat ik een teller uit de USA heb laten komen is omdat er destijds (begin 2016) in Europa zeer weinig aanbod was waardoor de prijzen (zeker voor een exemplaar met lage kilometerstand) behoorlijk hoog lagen.

    Inclusief invoerrechten en verzendkosten was ik destijds voor een zeer nette USA Level 3 teller €110,- kwijt. Een vergelijkbaar exemplaar in Europa kostte destijds het drievoudige.


    [​IMG]
    Dit is de USA teller zoals ik deze kocht. Zoals op bovenstaande foto te zien is heeft een Level 3 teller tellerplaten waar een relief in zit. De randen van de toerenteller en snelheidsmeter liggen iets hoger als het middelste deel van de tellerplaten.

    [​IMG]
    De Level 1 en Level 1+ tellers daarentegen hebben vlakke tellerplaten.

    Wat pasvorm is er echter geen verschil en in de praktijk zijn de tellerplaten dus volledig uitwisselbaar.

    [​IMG]
    Nadat ik mijn teller had omgebouwd, geconfigureerd en voorzien van de meest recente Europese software zag het er zo uit. Op deze foto is het BRAKE handremlampje nog te zien Later heb ik dit naar het Europese handremlampje geprogrammeerd.


    Overigens is ook de fase 1 Level 3 teller voorzien van het donkere kleurenschema: dat heel veel lijkt op dat van de fase 2 teller.

    [​IMG]
    Het donkere kleurentschema is eenvoudig te activeren door het type FCDIM (radio display) in de centrale voertuigconfiguratie te wijzigen naar het 8-Inch touchscreen (dit heeft geen invloed op de werking van de radio).

    Gezien ik zelf een aftermarket Android radio in mijn auto heb rij ik al geruime tijd met het donkere kleurenschema.
     
    JvH vindt dit leuk.
  6. #7 JvH, 6 nov 2020
    Laatst bewerkt: 6 nov 2020
    Helaas is dit geen ST IPC die tot 280 gaat en blauwe ipv rode wijzers heeft.
    Nu zou ik ook hiervan wel de wijzers en de wijzerplaten om kunnen bouwen, maar dan blijft ook nu de vraag weer of dit wel gaat ivm schaalverdeling en andere opties.
    Als dit door middel van configuratie te veranderen is valt het wel te doen, maar als de firmware veranderd moet worden wat ik verwacht dan word het wel veel ingewikkelder dan al een ST IPC om te bouwen.

    Toch bedankt voor de mededeling.

    Ook @JW nog bedankt voor de verdere uitleg met foto's. het word allemaal een stuk duidelijker.
    Alleen kwam ik dit Topic tegen:
    https://www.focusclub.nl/index.php?...-focus-3-teller.98816/page-12#post-1821811684

    Daarin word vanalles gezegd over DID's, maar moeten deze ook appart geconfigureerd worden? dit word een stuk ingewikkelder.
    Of denk ik nu te ver en is dit helemaal niet van belang.
     
  7. Gisteren nog eens bezig geweest met Focccus en Forscan. ik wilde vast zoveel mogelijk data als backup hebben.
    Met CCC file van de BCM lezen was geen probleem, maar met de read from IPC krijg ik meteen ERROR UNKOWN HARDWARE.
    Ik zie dat jij de data van de BCM naar de nieuwe IPC hebt geladen, heb ik de huidige data van de IPC niet nodig? Ook niet als backup?

    De autolock funtie heb ik momenteel wel aangezet, dat lukte goed maar iedere keer als de boot loader files geinstaleerd moeten worden slaat mijn hart toch wel een paar keer over, wat een gerammel, geknipper en uitval van alles.
    Het lijkt alsof heel de electronica van mijn auto eraan gaat.
    Wel even wennen dit, bij andere merken gaat dit heel wat subtieler :? (vaak niet eens merkbaar)
    Maar misschien dat dit ook een combinatie van bepaalde diagnose hardware/software is.

    Ik ben inmiddels al druk bezig met een IPC zoeken, alleen goede voorbereiding is het halve werk denk ik dan toch.
    Er staat zoveel geschreven op diverse fora, en nog is me niet alles duidelijk. misschien ook gewoon een kwestie van doen.
     
  8. Van de IPC hoef je niks te halen. De BCM uitlezen en het bestand opslaan. De IPC heeft alleen een backup van de BCM in zich. Dus:
    1. Uitlezen met Focccus en Bestand opslaan van je BCM
    2. Na het installeren van je nieuwe IPC de opgeslagen file laden in je IPC want in je nieuwe IPC staat nml de back-up van de BCM van de auto waar je nieuwe IPC uit is gehaald!

    Denk er aan dat als je meer dan 1.000km bij moet schrijven in je nieuwe IPC je of Forscan nodig hebt of de aangepaste versie van Focccus die @JW heeft gemaakt.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus met Tapatalk
     
  9. Zo te zien denk ik dus te moeilijk.
    Forscan met licentie en de Focccus versie van @JW heb ik al in mijn bezit, dus ik ga er mee aan de slag.

    Wordt vervolgd...
     
    Michel van B. vindt dit leuk.
  10. Ik zag er ook een beetje tegenop maar het is echt eenvoudig als je alles goed voorbereid en spullen bij de hand hebt.


    Verstuurd vanaf mijn Oneplus met Tapatalk
     
  11. Lees dit nu pas, maar level 1+ kan dus vervangen worden door level 3?
     
  12. Ja hoor, dat is geen enkel probleem.

    Wanneer je het juiste type teller aanschaft is het alleen een kwestie van de teller configureren en de kilometerstand aanpassen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  13. Thanks, ga eens een beetje neuzen
     
  14. En als je die eenmaal hebt, dan wil je ook sync 3 in je auto haha.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. De berg werk die daarbij komt kijken van BT/VC naar SYNC 3 is wel een dingetje zeg maar. Dan is een Android veel eenvoudigere oplossing
     
  16. O.... je hebt bt/vc.. ja dan is sync 3 niks nee. Wordt erg duur dan

    Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. @JW, past een level 3 IPC cluster uit een Focus mk3.1 ook in een C-Max, bouwjaar 11-2012?
     
  18. Ja, dat past. Technisch zijn deze IPC's identiek. Alleen de software is anders.
     
  19. #20 AttiX, 16 apr 2022
    Laatst bewerkt: 13 mei 2022
    Okee, dus in dat geval zou deze handleiding niet werken? Ik zou dan eerst de software moeten vervangen van het IPC cluster. Dan ga ik op zoek naar een orgineel C-Max cluster.
     

Deel Deze Pagina