1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

How to aandrijfassen vervangen MK2 ST

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door M.Blaak, 12 apr 2023.

  1. Beste leden,

    Onlangs kwam ik erachter dat mijn aandrijfas aan de passagierszijde kapot is. Deze ga ik vanavond vervangen.
    Ik ben dus wat gaan googlen en vond vooral filmpjes op youtube, maar nog geen geschreven tekst voor het vervangen van een as.

    Uiteindelijk heb ik deze gevonden op het focusstoc.com (Klik hier.)
    Ze hebben daar ook een PDF-je gedeeld die je dan kan uitprinten en naast je zou kunnen leggen als naslagwerk.
    Ik zeg kind kan de was doen ;)

    Doe ermee wat je wilt, maar ik vond 't wel makkelijk om ook hier op het forum te delen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    gerardTDCI, R.Zwiers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  2. Is het niet makkelijker om de onderste draagarm los te maken en dan de aandrijfas uit de naaf.
     
    trucker0werner en R.Zwiers vinden dit leuk.
  3. de een doet 't zo en de ander trekt de fusee los. is maar net wat je makkelijker vindt denk.
    Hele draagarm los is wel meer bouten losdraaien met weer de kans op breken.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Precies wat je zegt. sommigen halen zo veel mogelijk weg om er zo makkelijk mogelijk bij te komen, anderen juist zo min mogelijk want kans op breuk/doldraaien/nog meer moeten vervangen. Ik wens je veel succes in ieder geval maar dat komt wel goed :mrgreen:
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  5. Heb je ook een nieuwe aandrijfas keerring want die sneuvelt nogal eens bij demontage.
     
  6. Snel gelezen maar zie niet dat ze over bijtel hebben. Want de fusee moet je met bijtel beetje open douwen om hem zo van de veerpoot af te kunnen halen.

    Zelf ben ik ook van mening dat het eenvoudiger is om de fussebout onderop te verwijderen.
    Dan met hamer tegen fusee stuk slaan zodat het schrikt. Met lange stang onder de onderstel en met touw aan draagarm. Zo trek je draagarm makkelijk onderuit.
    Voordeel is dat je het 90 graden kan draaien en zo de as makkelijker langs de fusee kan krijgen.
    Tevens je kan alles in zij geheel wegdouwen.

    Als je bij veerpoot loshaalt kan het bij sommige types juist onmogelijk maken om deze dan eruit trekken.

    Wel slim om auto schuin te houden zodat er geen olie eruit loopt. Maar zelf zou ik kiezen om meteen nieuwe bakolie en keering te monteren
     
  7. Bij mijn ST heb ik hem toendertijd bij de fuseekogel losgehaald. Ipv een bijtel tussen het fusee (valt er bij mij altijd vroeg of laat tussenuit) kun je ook een metalen plaatje tussen de sleuf doen en de bout er aan de andere kant indraaien, zodat hij hem open drukt (niet te vast natuurlijk, want dan kan het fusee breken).Hoop dat de schokbreker weer een beetje makkelijk terug in het fusee wil. Stond bij de mijne behoorlijk wat spanning op waardoor de schokbreker steeds een beetje scheef ging en dus niet verder wilde schuiven. Succes iig
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  8. Volgen mij kan je beter een beitel gebruiken in plaats van een bijtel
     
  9. Ik ben niet van het sleutelen dat laat ik liever door andere doen, maar deze werkwijze heb ik zelf altijd toegepast werkt perfect. Ik heb dat gerommel met een beitel nooit begrepen, maar goed wat ik al zei ik ben niet zo van het sleutelen :mrgreen:
     
    gerardTDCI en John_mk2_RS vinden dit leuk.
  10. Dat van die beitel is alleen onder bij de fusekogel dat met dat plaatje er tussen is bij de klem van de schokbreker.
     
  11. Plaatje zou je bij de fuseekogel ook kunnen doen, maar ieder heeft zo natuurlijk zijn eigen manier/voorkeur:thumbup:
     
  12. Is de handleiding alleen voor de ST of voor alle MK2's
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  13. Voor alle MK2 :thumbs:

    Bij mij is het gelukt. Heb uiteindelijk de fusee losgemaakt.
    Het heeft in elk geval wel geholpen. Nu alleen nog trillingen boven de 130 km/h hahaha
     
    2 Fast 4 U en VdR-HJD vinden dit leuk.
  14. Oops :oops:... ik zag denk ik de fusee van mijn fiesta rst even voor me. Bij de ST is het natuurlijk een tapse pen met een moer bovenop.
     
  15. Mooi dat het weer gelukt is :thumbup:.... het vervangen van de as.

    Bij 130 trilde hij al of is het probleem nu verplaatst?
     
  16. Was eerst al merkbaar vanaf 50 km/h, dus is zeker een verbetering. En t is niet veel. Kan ik wel mee leven haha.
     
    John_mk2_RS vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina