1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoogte regeling bij AFL koplampen

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door Dark Angel, 9 apr 2011.

  1. I paid €100, but you can't check when you get it, but only after retrofiting, so there's a risk


    maybe later you'll manage to sell your ABS pump, and get back some money?
     
  2. Hey,

    Ik ben ook bezig geweest met deze koplampen, netjes een nieuwe stekker aan de koplampen en kabelboom gemaakt voor de hoogteregeling (ook de juiste kabels gepakt vanaf de originele koplamp stekker), echter krijg ik het niet werkend (motor geeft geen kick).
    Volgende heb ik al getest:
    - Motor van de hoogteregeling in de koplamp
    - Na modificatie de originele koplamp met hoogteregeling (werkt normaal)
    - Er komt gewoon spanning op de zwarte en bruine draad van de motor

    Wat ik mezelf nu afvraag is waar dient de rode kabel in de motor voor? De bruine en zwarte lopen namelijk naar de extra stekker, waar vervolgens ook een spanningsverschil optreedt wanneer de hoogteregeling bediend wordt. Alleen de functie van de rode krijg ik niet gevonden.
    Daarbij valt me verder ook op dat op het moment dat ik de bruine draad los haal van de stekker, dat de hoogteregeling in de andere koplamp wegvalt?
     
  3. Intern moet je wel de afl loskoppelen.

    Want de afl wordt geregeld in de grote stekker, de hoogteregeling via aparte aansluiting

    Hier werkt hoogteregeling wel, zou raar zijn als die bij jullie niet werkt.

    Zelf ook de handleiding gebruikt
     
  4. De AFL stekker heb ik in de koplamp ook losgekoppeld van de motor. Dus dat zou in principe geen problemen moeten leveren...

    Ik ga vanavond nog eens kijken wat het probleem kan zijn, maar vind het gewoon vreemd dat de motor niks doet ook al komt er spanning op...
     
  5. Moeten de stuurdraad en de massadraad niet omgedraaid worden?
     
  6. #46 Nick., 2 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2015
    Klopt, heb je gelijk in.

    Uit de koplamp zelf komen een bruine en een zwarte draad. De originele stekker heb ik eraf gehaald en zelf een nieuwe stekker toegevoegd (kreeg namelijk niets origineels gevonden) Vervolgens met deze tutorial de zwarte draad op de massa gezet (bruin/rood van het voertuig) en de bruine op de geregelde stroom van het voertuig (wit/groen of wit/blauw)...

    Werkte dus niet, toen straks heb ik even bij de motor de richting van de stroom gecheckt en vervolgens ook op de toegevoegde stekker en bleek dat deze precies de tegengestelde richting in liep. :schater: Draadjes gewisseld en functioneert dus volledig! :cheer:

    Kort samengevat:
    - Bruine draad is massa
    - Zwarte draad is geregelde stroom

    Toch bedankt voor de reacties!
     
  7. Om even een oud topic leven in te blazen, ik ben op zoek naar die stekkertjes om de hoogteregeling aan te sturen in de AFL lamp.
    Heeft iemand de gouden tip ?
     
  8. Die heb ik nog wel ergens liggen. ;)
     
  9. #49 Marco Morello, 19 sep 2018
    Laatst bewerkt: 20 sep 2018
    Een hoop stof....

    De hoogteverstelling werkend krijgen voor koplampen met AFL is voor de MK2 fase 1 ook op een andere manier te verwezenlijken. Zeker als de kleine stekker niet aan je kabelboom zit. Zoals bij ons.

    Als het je enkel en alleen om de hoogteverstelling te doen is en niet de bochtenverlichting (zoals in mijn geval) kun je ook de kabelboom van de koplamp omwisselen met die van de halogeen versie.

    - verwijder de hoogteverstellingsmotor van de koplamp. Dit doe je door de stelmotor een kwartslag te draaien, dan schiet ie uit de nokjes. Dan duw je de binnenkant van de lamp richting de stelmotor, met een beetje wiggelen haal je het motortje eruit.
    - zet voorzichtig een niet te grote platte schroevendraaier tussen de grote stekker en de behuizing vd koplamp en wip de stekker voorzichtig los.
    - ontkoppel alle stekkertjes binnen de koplamp.
    - knip de rode draad naar het knipperlicht door. (Let op de lengte, je hebt wat lengte nodig om de draden weer te verbinden).
    - knip de bruine draad naar het knipperlicht door. (Let op de lengte, ook hier heb je lengte nodig om de draden weer te verbinden).
    - met een beetje priegelen haal je de kabelboom uit de lamp.

    Dit bovenste deel geldt voor zowel de halogeen versie als de AFL versie.

    Hieronder het vervolg voor de AFL lamp:
    - peuter het rubber dopje van de kleine stekker los uit de behuizing.
    - knip de 2 draden door (bruin en zwart)
    - verwijder het dopje van de draden
    - verwijder de kabelboom
    - druk het rubberdopje van de kleine stekker weer terug in het gat waar ie uitkomt.

    Als je dit allemaal gedaan hebt dan heb je zoiets op je tafel liggen:

    image.jpg

    Dit is de kabelboom van de AFL lamp.
    De halogeen versie mist uiteraard de stekker voor de motor t.b.v. de zijdelingse beweging (de uiteindelijke bochtverlichting).

    Om het werkend te krijgen:
    - verbind de doorgeknipte rode draad van het knipperlicht met de doorgeknipte rode draad van de stekker
    - hetzelfde voor de 2 doorgeknipte bruine stukken draad.
    - de rest van de kabel doorvoeren, aansluiten en dan uiteindelijk de grote stekker op zijn plaats drukken.
    - stelmotor terugplaatsen (bijna hetzelfde als bij het verwijderen)
    - lampen terugplaatsen, beide aansluiten en testen.
    - mocht 1 van de hoogteverstellingen het niet doen, ligt dit zeer waarschijnlijk aan de stelmotor. Die kun je omwisselen met die van halogeen lampen.
     

Deel Deze Pagina