1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog Stationair Toerental Focus 1,6i 16V

Discussie in 'Performance' gestart door Henry Ford Jr., 28 okt 2012.

  1. Hallo Allemaal,

    Rij sinds één week in een andere Focus Model:1 / Fase:2 met 1,6i 16V uit 2004, rijdt in principe goed en motor draait netjes en trekt goed op dus dat is allemaal wel OK!

    Echter het stationaire toerental na het stoppen als je hebt gereden blijft in eerste instantie mijns inziens te lang op een te hoog toerental hangen ca. 2.000 t.p.m. duurt een paar seconden en zakt dan af naar stationair toerental en draait dan gewoon netjes geen enkel probleem!

    De auto heeft recent 3 maanden stilgestaan! Ik heb de stappenmotor - stationaire regelklep al vervangen, het toerental is wel minder hoog en hij blijf nu minder lang in dat toerental hangen, dus is wel verbetert, maar zeker niet weg!

    Wie weet wat???

    Ik dacht zelf dat mogelijk het gasklephuis vervuilt door het lange stilstaan!
    Bij de Ford dealer werd gezegd dat het probleem zich mogelijk zelf opheft als er meer met de auto wordt gereden, maar dat betwijfel ik zelf!

    Alvast bedankt voor de geboden raad / oplossing!:focus:

    Groet,

    Gert!
     
  2. Het reinigen van het gasklephuis kan nooit kwaad maar ik vermoed dat dit niet de oplossing is van je probleem.

    Uit andere berichten van je heb ik begrepen dat de accu is los geweest. Als de accu los is geweest reset de PCM zich. Als de auto daarna weer wordt gestart gebruikt de PCM vooraf geprogrammeerde parameters die vervolgens tijdens het rijden worden bijgesteld (dit kan best wel even duren). De mogelijkheid bestaat dus dat als je wat meer (en langere ritten) hebt gereden het hoge toerental vanzelf verdwijnt.
     
  3. Mogelijk is je thermostaat defect en blijft de motor te koud.
     
  4. Kijk het even ongeveer 200 km aan, vanaf dan past de pcm de waarden aan en zal de motor zich anders gaan gedragen.
     
  5. Alvast bedankt voor de gekregen reactie's, dat was misschien wat de dealer bedoelde dat het probleem zich zelf opheft als er meer mee wordt gereden, alleen dat resetten met standaardwaarden wist ik niet, o ja hij komt zeker op temperatuur meterje staat halverwege en het wordt snel lekker warm in het interieur dus dat zal wel ok zijn! Ik heb nu net 100 km gereden en zal morgen er nog eens 50 km bij rijden dus nog even aankijken deze week, intussen kan ik gelijk wat andere zaken vernieuwen i.v.m. slijtage en beschadigingen!
     
  6. Heeft er niets mee uit te staan... ;).
    Stationair regelklep al vervangen lees ik, hoe is de carterventilatie? Dat slangetje en dat kunststof klepje?
     
  7. Waar zit dat slangetje met kunststofklepje dan precies voor de carterventilatie, dan zal ik morgen er eens kijken en wat kan er dan aan kapot, scheuren of losraken of knikken misschien of misschien gelijk maar een nieuwe erop???

    Iemand anders die ook een Focus (fase:1) heeft had ook dit probleem en de garage heeft toen inderdaad iets vervangen voor de carterventilatie en toen liep hij weer asl een zonnetje!

    Morgen zal ik gelijk het gasklephuis demonteren en schoonmaken, misschien is het wel niet maar kwaad kan het natuurlijk nooit Ik heb een topic gevonden hoe en wat dus dat moet lukken en kost bijna niets) gewoon proberen!

    Hij loopt trouwens onder de 2000 tpm niet echt heel goed pakt slecht op een stottert dan even boven de 2000 tpm rijd hij als een lier en ging vandaag vlot naar bijna 150 km/u zonder stotteren inhouden of trillen van de motor, maar afslaan doet hij nooit wel lijkt hij te zoeken naar een toerental, gaat op en neer om uiteindelijk netjes 900 tpm te draaien zonder trillende motor of zo!
     
  8. Achter je luchtinlaat vind je dit slangetje. Ik denk dat deze gescheurd is, het klepje zit hier ook aan vast.
     
  9. OK, ik zal vandaag eens kijken laat het nog weten hoe het is afgelopen!

    Alvast bedankt!
     
  10. ALLES WEER OK!!!

    Het was inderdaad het uit 3 rubberen delen bestaande carterventilatieslangetje (vebonden door een kunststof T-stukje), alle drie de rubberen slangetje waren over de lengte gescheurd het langste stukje, was eigen weinig van over 1/4 van het slang omtrek was gewoon weg over een lengte van zeker 3 cm, oude klepje heb ik gewoon laten zitten, had de dealer niet nieuw liggen, maar dat hoefde ook niet, loopt als nieuw, loopt perfect stationair op zo'n 800 tpm en bij gas los laten bij het tot stilstand komen gaat het toerental gelijk omlaag en gaat dan ook niet meer op en neer en geen zagen met het toerental, echt perfect, nu nog wat onderhoud plegen, nieuw luchtfilter (is ook helemaal zwart) en nieuwe motorolie (is echt zwarte drap) en oliefilter en bougie's!!

    Marco heel bedankt voor je tip, was de juiste!!!

    Toen ik het slangetje zocht en mijn hoofd dicht bij de motor had hoorde je hem veel sissend geluid van het aanzuigen van valse lucht door de scheuren, zo vond ik ook waar het slangetje zat!!!

    Gert!

    Dit Topic kan worden gesloten wat mij betreft!
     
  11. @Gert; graag gedaan. Wat betreft bougies; ik kan je de NGK Platinum serie aanbevelen. Deze blijven lang goed.

    Olie; 5w30 liefst wel volgens specs van Ford.
     
  12. Ik heb NKG V-LINE bougie's No 25 PTR5A-13 worden ook wel dubbel platinum genoemd en worden ook opgegeven voor mijn fofo, bedoel je die?
    En voor olie ga ik inderdaad 5w30 Mobiel One Synthetische olie gebruiken!

    Nogmaals Thanks!~

    Gert! (H.F. Jr.)
     
  13. Klopt dat zijn de juiste bougies.
    Ohja niet laten vallen, kunnen ze niet tegen. ;)

    Hoe lang had de wagen stil gestaan? Misschien is het aan te raden om deze olie rond de 5000 km te wisselen voor weer nieuwe. Zodat de motor een soort van geflushed wordt.
     
  14. Was ik precies van plan te gaan doen, schoon spoelen noemde we dat vroeger, ik heb er nog een rest partij olie (wel nieuw) voor staan, two minds, one thought!! Bedankt voor de tip!!
     
  15. Had je de gasklep nog gereinigd? Misschien dit even laten voor wat het is? Soms heeft het reinigen van de klep niet altijd het juiste effect (juist averechts) Auto rijdt nu immers goed.
     
  16. Nee niet meer gedaan, want zoals je zegt rijd goed en draait stationair perfect, ik zag geen reden meer om het te doen, wil het even zo laten, Groet!
     

Deel Deze Pagina