1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe zit het met de thuiskomer

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Rolo644u, 30 jun 2017.

  1. Ik heb een Focus 3 fase 1 wagon van 2013, deze is uitgerust met de "Set Tijdelijke Mobiliteit". (de compressor en de spuitbus). Op zich ben ik hier tevreden mee als ik in Nederland rijdt, als zal ik eerder de pechhulp bellen dan de smurrie in de band spuiten. Maar als ik naar het buitenland ga zou ik toch liever een reservewiel hebben. Ik heb geen aanhanger of caravan, een thuiskomer zou voldoen. Ik heb mijn huiswerk gedaan wat ik dan nodig heb maar een paar dingen kom ik niet achter, mischien zijn er forum leden die dit weten :
    Wat ik lees is dat een volwaardig reservewiel niet past in een wagon, een ruimte besparend wiel wel. Maar past die er dan in zonder dat de laadvloer omhoog komt ? Ik zal dan ook zo'n piepschuimen inzet moeten kopen denk ik. En een krik en wielmoersleutel (passen die dan ook in die inzet ?)
    En welke maat moet ik dan hebben, ik zie twee maten staan in het instructieboekje : T125/80 R 16 en T125/90 R 16 ?
     
  2. #2 FransMK2, 30 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2017
    Het is inderdaad een "half" wiel, meer past niet. Maar je bedoeld deze set denk ik:

    [​IMG][​IMG][​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  3. Ok. Bedankt voor de info. De laadvloer blijft dan op dezelfde hoogte?
     
  4. Bij een hatchback gaat de vloer ook met een thuiskomer omhoog. Bij een wagon weet ik dit niet zeker.
     


  5. Ik ga dit zondag ter voorbereiding van mijn vakantie proberen. Wil een winterband meenemen.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  6. Ik heb dat zojuist ( om dezelfde vakantie reden) bij mij focus station 3.2 geprobeerd met een wonderwel (225/55/r16) en dan komt de vloer toch echt een heel stuk omhoog. Even kijken hoe dit draadje met de thuiskomst gaat lopen. Er hangt tijdens de vakantie ook nog een caravan ( wel met volwaardig reserve wiel) achter de auto.
    [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  7. Dat is wel heel hoog! Ik heb 205/55 banden maar dat zal niet veel lager zijn.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  8. In de wagon komt de vloer niet omhoog, er ligt zelfs een stuk grijs piepschuim op de band om de vloer gelijk te krijgen. Dit is een thuiskomer, 125/90/16 band, dus geen 225/55/16.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Ik hou hier ook even in de gaten. Ik weet wel dat de complete set, band, piepschuimbak, krik en sleutel aardig aan de prijs zijn.
     
  10. Eerste prijsopgave binnen. Velg+ band (125-85-16) incl montage en btw €165. Dus zonder krik die kost nog eens €68.29


    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  11. Wat een prijzen! Zat gelukkig al inbegrepen bij mijn auto.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  12. #12 Rolo644u, 30 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2017
    Worden regelmatig aangeboden op marktplaats. Tussen de 70 en 100 euro als ik een snelle scan doe. Deze set wordt in veel ford modellen gebruikt.
    Zag in de prijslijst dat het 60 euro kostte als je het nieuw in je auto wilde.
     
  13. Voldoet een thuiskomer dan niet met aanhangwagen of caravan? Please enlighten me. :)
     
  14. Een thuiskomer wordt afgeraden als je met caravan of zware aanhanger rijdt ivm de extra belasting van de wielen.
    Aangezien er wordt aangeraden om een thuiskomer niet op de aangedreven as te zetten ivm schuin weg trekken of ander raar gedrag, zul je de thuiskomer op de achteras moeten plaatsen. En die krijgt weer extra voor zijn kiezen als er een zware aanhanger achter zit.
     
  15. #15 Xander, 30 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2017
    Maar qua extra belasting valt dat voor de band toch wel mee? Een aanhangwagen met een kogeldruk van 75kg (dat is 37kg per achterwiel?) is dan toch niet zoveel slechter voor het thuiskomertje dan een hoop bagage in de kofferbak?

    Ik had er nog niet zo bij stil gestaan eerlijk gezegd.

    Natuurlijk is een volwaardig reservewiel altijd beter, maar dat gaat in mijn ogen ook op zonder aanhangwagen. Zo'n ding moet je niet gebruiken om verder dan de dichtstbijzijnde bandenzaak te rijden...
     
  16. Je hebt zeker met een caravan ook te maken met extra zijdelingse bewegingen. Ik denk dat het daar vooral om gaar. Plus dat de thuiskomer veel minder breed is en dus minder grip heeft.
    Mocht het me ooit gebeuren denk ik dat ik de caravan op een parkeerplaats zet en met de auto naar de bandenboer rij.
     
  17. Zul je zien dat het je op de snelweg gebeurt, zonder direct een parkeerplaats maar alleen de vluchtstrook. Maar ik snap je punt, al zou ik een volwaardig wiel voor de auto in de caravan leggen.

    Wat betreft de thuiskomer: zoals je terecht opmerkt is het niet aan te raden om dit wiel op de aangedreven as te zetten. Zeker niet als je er een behoorlijk stuk mee rijdt. Buiten het veiligheidsaspect gaat je diff het ook niet lekker vinden.
     
  18. Ik bedoel hiermee inderdaad dat de belasting van je hele combinatie groter is, en ik zou nooit de caravan achterlaten op een parkeerplaats. Ik heb het caravan gebeuren al een paar jaar geleden afgesloten maar toen had ik een Mondeo diesel met een volwaardig reservewiel en de caravan ook.
    (Gelukkig nooit nodig gehad)
     
  19. Zelf ga ik wel alleen op pad met de caravan, maar de meesten zullen niet alleen gaan. Dan kan er toch minstens 1 bij de caravan blijven.
     


  20. Sta je dan met je goede gedrag... Helemaal vergeten dat de winterset opgeslagen ligt [emoji85][emoji23].

    Heb wel net gekeken in de bak waar het wiel zou moeten. Maar de thuiskomer is bijna de helft smaller dan een normale 205/55/16 band dus zoals eerder gemeld komt de vloer dan wel erg hoog!

    Ik neem de gok en laat de thuiskomer er in liggen.




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     

Deel Deze Pagina