1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe opkrikken voor doehetzelf onderhoud?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusKabouter, 8 dec 2013.

  1. subframe voor en achter zijn eenvoudig te vinden. je kijkt ter hoogte van je wiel, aan de zijkant van de auto, naar de andere kant van de auto (dus dwarsover onder je auto doorkijken), en dan van wiel naar wiel. je zult dan in lijn van je naaf naar de andere naaf een metalen frame zitten, aan de voorkant gaan daarboven ongeveer je aandrijfassen richting je v bak, en bij de focus 1 zie je de draagarm erg duidelijk zitten met 1 punt aan het wiel vast (eigenlijk aan de fusee maargoed), en 2 punten aan het chassis. daar waar de draagarm aan het chassis zit zit een stevig punt, en richting de voetenruimte van de bestuurder en de passagier zit een groot stevig rond geval waar een rubber in zit. een kleine 5 cm naar achteren zit een grote lip waar dat ronde rubberen geval aan/in zit, daar kun je prima een krik op zetten. als je draagarm eraan kan blijven hangen, kun je er ook prima op krikken.

    eerst even je wiel "los" draaien voor je de auto opkrikt, en zeker als je stalen velgen hebt goed opletten dat je ze niet te vast draait!
     
  2. Dat is een uitgebreide en praktische uitleg. Dank! Inmiddels heb ik ook een setje minibruggen aangeschaft. Afgelopen weekend gebruikt voor olie verversen van ons stadskarretje (Aygo) en het werkt ook handig.
     
  3. Beetje oud topic en zit met dezelfde vraag. Opzich staan er goede textuele uitleggen, maar ik zou het zo graag even verifiëren met een foto waar ik de assteunen het best kan plaatsen.

    Ik ben dit weekend van plan om de hele auto omhoog te brengen wegens remvloeistof vervangen en remklauwen schilderen. Ik doe dit met een hydraulische krik onder de flens randen (met rubber blokje ertussen). Daarnaast heb ik 4 assteunen, maar waar zal ik deze plaatsen? Zijn de oranje rondjes een goede locatie?


    In de handleiding van de assteunen staat trouwens dat je er nooit meer dan 2 mag gebruiken, maar waarom? Ik had er juist expres 4 gekocht om de hele auto omhoog te brengen. [​IMG][​IMG]

    Sent from my ANE-LX1 using Tapatalk
     
  4. als je dat krik je hebt op de tweede foto die je voor 25euro kan kopen, is de grote vraag of die wel hoog genoeg kan.
    keer geprobeerd maar stelde me toch teleur.
    heb 3tons krik voor 150euro gekocht en gaat 2x zo hoog en 10x zo makkelijk.

    persoonlijk heb ik laatst hem laatst ene kant met dat simpele krik iets opgetild.
    zodat ik in het midden van de auto onder de subframe, waar een bus gelast zit dat boven en onderkant van de subframe met elkaar verbind.
    auto optillen en dan op de flensrand waar je met je krik optilt de assteun neergezet.
    achter ook zo gedaan.
    waarom geen 4, komt omdat hij op drie gaat rusten en de 4de weinig betekent. vloer is namelijk nooit echt vlak.
    mijn geval heb ik achter met de krik omhoog gehouden (dus samen met de 2 assteunen voor hangt de auto op 3punten)
    dan assteun voor de veiligheid op die hoogte eronder gezet, maar niet met het vollegewicht erop laten rusten.

    in jouw geval voor zou je het beter op de bout kunnen zetten wat iets verder zit, waar de subframe aan body vast geschroefd zit.
    maar steun zou het op zich wel moeten aankunenn.
    achter zou ik niet doen waar je de cirkel hebt gezet. dit omdat je veren loshangen en deze beugels naar beneden bewegen, zet je assteun daar dan kan het zijn dat die naar binnen toe kantelen.
    goeie plek bij de wagon kan ik verder niet geven. ivm ik toen op ander manier heb gedaan zoals je net las
     
  5. Waar je ook besluit de pootjes neer te zetten let er goed op dat bij het opkrikken de auto altijd iets weg rolt/schuift. Je zal niet de eerste zijn waarbij het pootje kantelt of de auto eraf valt.


    Leg in ieder geval de velgen die je eraf haalt onder de dorpels dan ligt de autoin ieder geval niet op straat. Met alle schade van dien.
     
  6. Voor zou ik m ook bij die bout rechtsboven op de foto pakken. Achter kan wel op die plekken maar let even op eventuele gekke belasting op die bout of arm. Zal 't wel kunnen hebben maar ik ben altijd liever iets te voorzichtig. Mijn vorige auto, een Punto, kon ik thv de achterdeuren mooi opkrikken. Dan kwamen zowel voorwiel als achterwiel los. Bij de Focus is het inderdaad iets lastiger.


    Edit: assteunen zet ik zelf het liefst zo dicht mogelijk bij de wielen en de buitenkant. Sowieso op een vlak oppervlak, dan valt die plek achteraan dus af.
     
  7. #27 nctnico, 20 mei 2020
    Laatst bewerkt: 20 mei 2020
    Ik zet de assteunen altijd onder de flens bij het officiele opkrikpunt van de auto. Tegenwoordig met een hockeypuck ertussen. Ik heb 3 tons assteunen ( https://www.hbm-machines.com/producten/hbm-3-ton-assteunen ). Kosten haast niets en zijn zeer stabiel. Maar evengoed moet je niet onder de auto gaan liggen en inderdaad de wielen onder de dorpels leggen.

    Ik krik zelf of de voorkant op of de achterkant maar nooit de hele auto. En ik zet ook iets voor de wielen die nog op de grond staan zodat de auto niet kan wegrijden.
     

Deel Deze Pagina