1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe opkrikken voor doehetzelf onderhoud?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusKabouter, 8 dec 2013.

  1. Hoi,

    Hoe kan ik mijn focus opkrikken voor doehetzelf onderhoud zonder schade?

    Volgens de Haynes manual moet je daarvoor bij voorkeur een hydraulische garagekrik voor gebruiken en assteunen. En de auto moet op twee punten omhoog gekrikt worden. Dit doe je dan op de punten aan de zijkant/onderkant van de focus op de plek waar je de noodkrik gebruikt voor wisselen wielen. Dit heb ik geprobeerd, maar de garagekrik en de assteunen verbuigen die smalle metalen rand aan de onderkant.

    Hoe voorkom ik dat?

    Groet, John
     
  2. Lekker je assteunen onder je subframes zetten, of even kijken welke krikpunten eronder zitten behalve de felsrand die je nu plat drukt.

    Tip, t zijn dezelfde punten als waar een 2 kolomsbrug op steunt
     
  3. En anders een blokje maken waar de felsrand in valt. Als je onder je auto aan de gang gaat moet je toch assteunen gebruiken.
     
  4. Het is een suffe vraag, maar hoe herken ik die punten, zonder dat ik een 2 kolomsbrug bij de hand heb? Ennuhh waar kan ik de assteunen zetten op de subframes? Sorry ik ben nog leek op dat gebied... :|
     
  5. Onder je subframe overal, maar ik pak em daar waar ik erbij kan. Krikpunt is een verstevigd stuk bodem, en hoewel ik t je zo kan laten zien valt uitleggen niet mee...
     
  6. Als je de auto op babybruggetjes rijd dan kun je er ook onder kruipen en evt de achterkant of voorkant opkrikken en daarna op assteunen.
     
  7. Zodra ik in een garage ben zal ik eens vragen of ze me de punten willen aanwijzen. Dat zal het makkelijkste zijn, denk ik ... Babybruggetjes zijn ook een goed idee! Ik denk dat ik van die dingen ga aanschaffen.
     
  8. De punten worden in de dorpel aangegeven met een ingetanste pijl dacht ik. In de handleiding staat het ook omschreven.
     
  9. #9 kolere, 8 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2013
    Die felsrand druk je echt niet plat hoor. Je kan de krik gewoon op het subframe zetten of op de felsrand of er net naast. Maakt allemaal niet zo uit.

    Edit: Lees dat jij ze wel platdrukt, bij de focus II is dit niet het geval of bij mij zijn ze uitzonderlijk sterk;).
     
  10. Ik heb het bij mijn vorige Focus ook gezien en durf het niet aan om een andere krik op de felsrand te plaatsen.
     
  11. heb dit probleem bij de mondeo gehad, de focus gelukkig niet ;)
     
  12. #12 FocusKabouter, 9 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2013
    Ik had het met een hydraulische krik onder de felsrand geprobeerd en zag de rand waar de krik tegenaan drukt al wat gaan verbuigen. Om die reden kwam ik ook op die vraag. Maar misschien is het alleen uiteinde van de felsrand dat gaat verbuigen....

    (Overigens heb ik een Focus II; wel een diesel, dus misschien door het gewicht sneller verbuigen van de felsrand...???)
     
  13. zit verderop wat meer onder de auto een prima krikpunt. even liggen en met een lampje schijnen, kan zowat niet missen!
     
  14. Top! Dank je wel!
     
  15. Vandaag was ik in de garage. Heb ze meteen gevraagd om de krikpunten voor een hydraulische krik aan te wijzen. Zij plaatsen een hydraulische krik en ook de steunpunten van de brug ook onder de felsranden. Ze moeten er dus wel tegen kunnen.
     
  16. Klopt, maar je krik moet wel breed dragen. Een krik maar 2 cm doorsnede buigt de feloranje kapot. Doe er desnoods een plankje tussen.
     
  17. ik krik altijd met een flinke klos hout eronder, niet omdat ik dan een zo breed mogelijk draagvlak heb....maar dan hoef ik minder ver te krikken, luiigheid dus eigenlijk. t ding gaat daarna toch op de assteunen, vaak, om het mezelf extra eenvoudig te maken ros ik de auto vtv ook al op een paar flinke klossen met de wieltjes, klein stukje oprikken, assteunen eronder en fertig!
     
  18. Net een weekje in het bezit van mijn ff3, dacht ik er net over dezelfde vraag te posten.

    Helaas is het mij nog steeds niet helemaal helder waar ik de garagekrik veilig en stabiel kan plaatsen:
    - in de handleiding staat opmerking dat je de punten bij de pijltjes alleen voor noodgevallen mag gebruiken met de krik.
    - dan staat er bij dat je een garagekrik moet gebruiken voor onderhoud; met vervolgens exact het punt op de afbeelding, die je toch alleen voor noodgevallen mocht gebruiken?
    - ik heb zowel met fiat en peugeot overigens goede ervaringen met felsrandjes (geen enkel probleem, zo plat).

    Dus blijft mijn vraag: waar plaats je de garagekrik?

    Subframe? Zodra ik weet waar dat is, dan plaats ik de garagekrik daar...
    Assteunen? Zodra ik weet waar dat is, dan plaats ik de garagekrik daar...
    Het maakt niet zoveel uit? Joepie, ik weet waar dat is; alleen ben ik dan weer bang door de bodem heen te krikken...

    Heeft er misschien iemand een afbeelding waar met kleuren/pijltjes aangegeven is waar het wel kan?

    Andere vraag: waarom heeft een garagekrik eigenlijk zo'n raar schoteltje, in plaats van een passende inkeping voor felsrandjes? Iedere auto heeft tenslotte toch felsrandjes?
     
  19. De garagekrik word niet op de felsrand geplaatst maar iets verder onder de auto. Dat die een schoteltje heeft is om een groter oppervlak te krijgen en dus minder kans om door de bodem heen te drukken.
    Je subframe zit voorin, waar de ophanging van de auto verder ook aan zit.
    Assteunen gebruik je als je de auto hebt opgekrikt, de krik zelf is niet erg verstandig om als enige te gebruiken de auto omhoog te houden. Je weet nooit zeker of de krik omhoog blijft staan, de eventuele gevolgen daarvan kun je wel raden;)
     
  20. Bedankt voor je verdere uitleg.

    V.w.b. assteunen/krik: je hebt helemaal gelijk en ik was ook niet van plan er zelf onder te gaan liggen. Met het wisselen van de wielen krik ik liever met de garagekrik dan met de gewone. Scheelt toch weer €100 per jaar of zo om het zelf te doen.
     

Deel Deze Pagina