1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe constant moet de motortemperatuur zijn?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hollender, 1 jun 2020.

  1. Ik zit dus met een bekend probleem. Op de snelweg schiet mijn temperatuur ineens omhoog tot in het rode gebiedblijft daar een tijdje hangen, valt weer terug onder rood, dan weer mooi in het midden, weer omhoog, etc...
    Probleem is ontstaan nadat ik de temperatuursensor in de cilinderkop heb vervangen omdat deze gebroken was. Betreft hier trouwens een mk1 1,6 zetec uit 2001.
    Omdat de nieuwe sensor een goedkoop exemplaar was dacht ik dat het daar aan lag aangezien de motor niet kookt als de meter in het rood staat en de koelvloeistof mooi op peil blijft.
    Ondertussen een originele sensor van Ford gemonteerd maar het probleem blijft zich voordoen, eigenlijk alleen bij snelweggebruik.
    Nu heb ik de diagnosefunctie van het dashboard ontdekt en vandaag dus tijdens twee ritten de werkelijke temperatuur afgelezen. En die staat mij dus niet aan.
    Als de motor op bedrijfstemperatuur is en ik sta stil, bijvoorbeeld aan een stoplicht, dan zit ik rond de 94°C. Als ik begin te rijden over rijkswegen, tussen de 80km/u en 100km/u dan klimt de temperatuur tot wel 114°C om tijdens lagere snelheden te zakken tot rond de 100°C. De meter blijft al die tijd mooi in het midden staan.
    Ten eerste vind ik de temperatuur wel erg hoog, ten tweede vind ik het verschil ook wel erg groot.
    Is hier sprake van een serieus koelprobleem, is er een elektrisch probleem waardoor de aanduiding niet meer correct is of zijn dit echt normale waarden?
    Ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken. Iemand een idee?
     
  2. Ik denk dat je het probleem in de koeling moet zoeken. Waterpomp en thermostaat lijken mij de eerste verdachten.
     
  3. De temperatuur die je met het testmenu uitleest is de motortemperatuur. Die ligt inderdaad rond de 120 graden en kan redelijk varieren.
    Dat varieren van de temperatuurmeter op het dashbord is vaker beschreven hier.
     
  4. Ik weet het, en dat kan blijkbaar verschillende oorzaken hebben.
    Daarom probeer ik op een logische wijze een aantal oorzaken uit te sluiten, kwestie van niet onnodig veel onderdelen vervangen en een hoop werk voor niets te doen.op dit moment vermoed ik dat het een elektronisch probleem is dat simpel opgelost kan worden door een weerstanden in serie te zetten met de sensor. Als ik echter zie dag de temperatuur al 20°C schommelt bij regionale ritjes dan krijg ik de indruk dat er iets aan de temperatuurregeling scheelt. Ik vind dat namelijk geen normale waardes.
     
  5. Eventjes uitlezen via obd en forscan, genoeg clubleden en ikzelf hebben de spullen liggen.
    Dan kijken wat je temperaturen tijdens een snelwegrit zijn en je trekt een conclusie uit de grafiek die je te zien krijgt. Maar ik vermoed een thermostaat die niet meer open wilt. Als je dat zelf doet en meteen je koelvloeistof ververst kost dat je misschien 25 euro

    Succes!
     
  6. Lag inderdaad al in de planning om een obd2 scanner aan te schaffen.
    Maar wat zijn dan aanvaardbare waardes qua temperatuur? Aangezien ik 114°C al veel vind maar andere leden weer van niet.
     
  7. Tussen de 85 en 95 graden, daarbuiten betekent een falend koelsysteem. Hoe is je radiateur eraan toe en wanneer is de thermostaat voor t laatst vervangen? Dat zijn wel belangrijke dingen, en sensor is ook pas kapot als deze niet logische waarden door zou geven, dus eerst de mechanische oorzaak zoeken.
     
  8. Bij 114graden kookt de koelvloeistof niet.
    Omdat lucht en koelvloeustof opwarmt zet deze uit en bouwt hierdoor druk op. 1bar overdruk is dan normaal op het systeem.
    Echer dit verhoogd kookpunt naar 115-120 graden.

    Daarom nooit dop eraf draaien bij warme motor.
    Koelvloeistof zal dan geen 1bar overdruk hebben maar gelijkaan atmosferische druk zijn. Hierdoor kookt het wel direct.

    Verder moet je zeker weten dat temperatuursensor goed zit.
    Heb gelezen dat keer bij andere de sensor te kort was en dus geen contact maakte met de kop.
    Dan heb ik over de cilinderkoptemperatuursensor.
    Niet een die direct in aanraking met koelvloeistof is.
     
  9. De in het testmenu van de teller weergegeven temperatuur is de cilinderkoptemperatuur. Deze waarde is dus totaal anders als de door de temperatuurmeter weergegeven koelvloeistoftemperatuur.

    Een temperatuur van 114 Graden Celsius is volstrekt normaal voor de cilinderkop.
     
  10. Wat ik heb gelezen geeft de cilinderkopsensor een signaal naar de ecu die daarop de temperatuurmeter aanstuurt. De meter is dus wel representatief voor de door die sensor gemeten temperatuur.

    Verder las ik ergens dat de sensor juist geen contact mag maken met de cilinderkop. Iemand had het probleem opgelost door met een schijfje de inbouwdiepte te verminderen.
     
  11. jw is een van de gene die het beste weet hoe het zit.

    wat je uitleest op de boordcomputer is mogelijk dus cilinderkoptemperatuur.
    dat dit zo 114graden aangeeft kan, olie is namelijk warmer als de koelvloeistof, vooral als je tijdje ervan gebruik maakt.
    10graden is hij al snel warmer als de koelvloeistof, althans zo was het bij mijn volvo 480 waar ik voor elk temperatuur kon uitlelezen.

    je zegt zelf al dat tempsensor was afgebroken en je hem hebt vervangen.
    was dat eentje achterop het blok finis 1108931
    of tussen de 3 en 4de cilinder 5040463
    als ik de prijs zo online zie denk ik de eerste het is, andere is bijna 2 a 3x zo duur.

    als de temperatuur in het rood komt gaat de koelvin mogelijk volle snelheid draaien, gevolg dat hij de motor koelt en dus temperatuur weer zakt.
    of hij de kop niet mag raken, durf ik niet te zeggen.
    echter als er lucht omheen zit meet hij luchttemperatuur,
    lucht is een goeie warmteissolatue, hierdoor zal de sensor mogelijk gekke temperaturen meten.
    als ik de sensor zie denk ik dat puntje ervan de daadwerkelijke sensor zit. anders zou het vlakbij de schroefdraad moeten zitten.

    wat ik wel hier paar keer heb gelezen dat sommige een weerstand bij hebben gesoldeerd, omdat ze het zelfde probleem hadden. schommelende temperatuur.
     
  12. Mag ik dus concluderen dat ik dus een koelprobleem heb?
    In dat geval bestel ik een nieuwe thermostaat en ga die al eens vervangen. Ik heb gezien dat er twee versies zijn. Eentje die bij 74°C open gaat en eentje bij 82°C. Wat is daarvan de achterliggende gedachte, en welke neem ik het best? Moet er ook nog een pakking vervangen worden of kan de boel zo weer terug in elkaar?
     
  13. Ondertussen een nieuwe thermostaat besteld. Ook een obd2 scanner van Tunnelrats is onderweg evenals een vacuüm vulset voor het koelsysteem.
    Zodra dat binnen is ga ik sowieso de thermostaat vervangen. Ik wil het risico niet lopen dat de motor oververhit en er aan gaat. Van daar zien we dan wel verder.
     
  14. Als je geen probleem had voor maar wel na het vervangen van de sensor dan is de kans vrij groot dat het in de reparatie zit.

    Ik denk dat er een dikke bubbel lucht in je systeem zit. Ik zou eerst is kijken of er een ontlucht nippel zit.


    ik heb ook weleens meegemaakt dat een auto dit bleef houden en dat de enige manier om dit op te lossen dmv vacuümvullen.
     
  15. In december is het thermostaathuis vervangen en is er nieuwe koelvloeistof op gekomen. Sindsdien heeft de auto nog 3000 km probleemloos gereden schat ik. Koelvloeistof staat ook nog steeds op exact hetzelfde peil. Dan lijkt het me sterks dat er nu ineens een luchtbel in het systeem zit. Hoe dan ook, zodra de nieuwe thermostaat binnen is word deze vervangen en daarna met vacuüm weer gevuld. Moest er dus een luchtbel zitten dan is dat sowieso opgelost daarna. Vacuüm vulset moet ook nog binnenkomen, kan dus niet zomaar ontluchten (dacht ik?).

    Sensor lijkt me ook niet het probleem. Twee nieuwe sensors die kapot zijn zou wel erg sterk zijn. Of ik moet ze verkeerd gemonteerd hebben.
     
  16. Een luchtbel zou je niet merken op je koelvloeistof peil. Er hoeft maar net een klein belletje onder de sensor te zitten.
    Zeker als de sensor op een hoog punt zit.


    ik ga er vanuit dat er bij het thermostaathuis ook een nieuwe thermostaat is geplaatst.
     
  17. Nee, enkel de behuizing is vervangen.
     
  18. weet dat de eerste focus mk1 slecht waren met ontluchten.
    dat ze hem afgeven aan de klant en dat ze daarna terug kwamen ivm luchtbel vrij is gekomen en nu te weinig koelvloeistof erin zit.
    vacuum vulset is dan goeie keuze,
     
    ThomasHenry vindt dit leuk.
  19. Zo, even een update.
    Vandaag is mijn OBD2 scanner van Tunnelrats binnengekomen. Direct de boel geïnstalleerd, Forscan geïnstalleerd en een testritje gemaakt.
    Hieronder een grafiekje uit Forscan van enkele temperaturen. Onder de grafiek zal ik wat tekst en uitleg en mijn interpretatie.
    [​IMG]

    Helaas lukt het mij niet om de afbeelding hier te posten, ik zal dan de link er naar posten: https://imgur.com/0Zb8wkx

    De eerste (rode) lijn geeft de cilinderkoptemperatuur weer en zit hier tussen de 81 en 129 graden Celsius. Tijdens de rit bleef ze constant tussen de 95 en 129
    De tweede (groene) lijn geeft de koelvloeistoftemperatuur weer en zit tijden de rit tussen de 100 en 120 graden Celsius

    De derde (blauwe) lijn geeft de koelvloeistoftemperatuur OBDII weer. Geen idee wat deze precies inhoudt maar ze volgt de cilinderkoptemperatuur bijna exact. Soms verschilden ze 1 of 2 graden omdat de een iets snelle of trager veranderde dan de ander. Verder warden ze dus nagenoeg identiek.

    De vierde (roze) lijn geeft de waarde van de cilinderkopsensor weer in volt.

    De vijfde (gele) lijn geeft aan of er een foutmelding is voor de koelvloeistof. Deze blijft dus steeds op negatief staan.

    Ik vind de temperatuur voor de koelvloeistof erg hoog en ook erg grillig verlopen. Al naar gelang de belasting stijgt of daalt ze en ze volgt eigenlijk exact de cilinderkoptemperatuur.

    Ik denk dan ook dat de sensoren allemaal correct werken maar dat de temperatuur in het koelsysteem te hoog oploopt en niet regelmatig genoeg is. Ik heb vooraf al een nieuwe thermostaat besteld, ook die is vandaag binnen, en ga ze dadelijk vervangen. Hopelijk is daarmee het probleem opgelost. Eventuele,andere dader zou nog de waterpomp kunnen zijn maar dan zou ze bij stationair ook al warm moeten lopen volgens mij.
    Motor komt bij koude start ook extreem snel op temperatuur. Gewoon stationair laten lopen na starten en binnen 3 minuten op bedrijfstemperatuur volgens mijn dashboardmeter. In Forscan geeft hij dan ook 81 graden voor cilinderkop- en 82 graden voor koelwatertemperatuur weer.

    Ik kijk uit naar jullie reacties!
     
  20. eerlijk gezegd mis je de belangrijkste gegevens in grafiek.
    motortoerental, stand gasklep, km/h en dit samen met of de koelvin draait en zo ja op welke snelheid
    geef je gas dan loopt temperatuur altijd iets op met de cilinderheadsensor. olie en alles wordt warmer
    ik weet nu niet of je aan het rijden bent of constante snelheid rijdt

    de obd is precies hetzelfde wat je uitleest met pcm, obd is een standaard. zoals alle tester alles moet kunnen uitlezen zijn er mogelijk ook gegevens die ze moeten kunnen uitlezen.
    rest is allemaal merk afhankelijk en dan moet de tester bekend zijn met die gegevens om juist eruit te halen.

    de grote vraag is er een directe koelvloeistofsensor aanwezig. als deze niet aanwezig is. dan zijn de gegevens berekend vanuit cilinderheadsensor.

    van het hele verhaal blijf ik 1 ding mooi vinden.
    je hebt gebroken temperatuursensor.
    die heb je vervangen en daarna heb je deze problemen.
    daarvoor niet. althans zo begrijp ik je start post
    is het dan niet mogelijk dat temperatuursensor niet goed zit.
     

Deel Deze Pagina