1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6i 16V Ti-VCT 115pk Hardnekkig probleem

Discussie in 'Performance' gestart door Dirk-Jan, 25 okt 2012.

  1. Beste Ford Focus fanaten,


    Ik ben een Ford Focus rijder en heb hulp nodig bij problemen met de auto. In het kort; de bobine krijgt af en toe te weinig spanning en de motor slaat af en wil niet meer starten. De lokale Ford dealer weet het probleem niet op te lossen. Een uitgebreide symptoom beschrijving staat hier onder. Hopelijk weet iemand raad.


    Voorgeschiedenis


    We hebben een 1.6 TI-VCT 85kw Wagon Futura 115pk uit 2006. Deze hebben wij bij een Ford dealer gekocht in mei 2011. We hebben er een jaar zonder problemen mee gereden. In mei 2012 heeft de auto een kleine beurt gehad. Een dag later viel de auto bij het optrekken voor een stoplicht uit en wilde niet meer starten. ANWB constateerde een elektrisch probleem en heeft de auto aan de praat gekregen. De lokale Ford dealer heeft elektrische bekabeling vervangen waarna het probleem verholpen was.


    Recente problemen


    6 oktober
    De auto haperde al een tijdje tijdens het rijden, maar er waren geen grote problemen. Bij het terugschakelen voor rechtsafslaan slaat de motor af en wil niet meer starten. De ANWB is gekomen en heeft de boordcomputer uitgelezen. Die gaf aan dat de bobine te weinig spanning ontving. De accu en de kabel naar de bobine zijn doorgemeten maar gaven normale spanning aan. De monteur heeft de stekker opnieuw in de bobine gestoken en het probleem was verholpen.


    In de week erna kwam het haperen weer terug. Zelfs met 120 op de snelweg in de cruise control was er af en toe een hapering.


    15 oktober
    Tijdens een autorit van Gouda naar Rotterdam haperde de auto weer en viel weer 3x uit, met name bij het terugschakelen naar de 2e versnelling voor stoplichten. De auto startte elke keer weer. Op te terugweg werd het erger en hebben we de ANWB opnieuw gebeld. Het oranje motorblokje brandde. De monteur heeft de computer uitgelezen en constateerde dat de bobine stuk was. We zijn naar de lokale Ford dealer gegaan en die heeft de bobine vervangen (192 euro).


    17 oktober
    Na een nieuwe rit naar Rotterdam valt de auto bij het thuis inparkeren opnieuw af en wil niet meer starten. Opnieuw ANWB er bij die de auto weer naar de Ford dealer heeft gesleept. Na 1 dagen zoeken hebben ze een zekering vervangen waarna de auto weer prima lijkt te lopen.
    Toch komt het haperen weer terug.


    25 oktober
    Opnieuw slaat de auto een paar keer af tijdens het terugschakelen naar de 2e versnelling. Op een parkeerplaats langs de weg wilde de auto helemaal niet meer starten. Opnieuw de ANWB er bij. Computer geeft foutcode P2300 (Ignition coil) en P2303 (low circuit). De monteur heeft extra voeding op de bobine gezet waarna we terug naar huis zijn gereden waar de autro nu voor de deur staat.


    U snapt vast dat we een beetje radeloos zijn. Blijkbaar weet de lokale Ford garage het probleem niet goed op te lossen. Heeft iemand hier een suggestie? :crying:
     
  2. Ik denk dat je een Massa probleem hebt. Laat ze alle grote massa kabels na lopen. Die op de bak en bij de dynamo bijvoorbeeld.
     
  3. Bedankt voor de reactie. Ik heb de auto weer naar de garage gebracht en de suggestie doorgegeven. Ze waren er niet echt van overtuigd want een Focus zou een en al massa zijn. Ook het feit dat na een ingreep de auto het een tijdje doet en dan begint te haperen dat steedse erger wordt en uiteindelijk leid tot afslaan heb ik overgebracht. Ik verwacht maandag meer te weten.
     
  4. Is er niet een probleem met het ti-vct systeem? Die willen nog wel eens problemen geven en dan stottert de auto ook.
     
  5. Hij stottert niet alleen, naar verloop van tijd begint de motor af te slaan en uiteindelijk wil ie niet meer starten. We rijden er ongeveer 100 kilometer mee en dan begint het weer. Telkens geeft de computer aan dat de spanning te laag is naar de bobine. Die is al vervangen. Hoe kun je zien of het Ti-VCT systeem stuk is?
     
  6. Ik heb geen oplossing voor jouw probleem, maar wel mijn complimenten voor de manier waarop je het probleem omschrijft, en ook chronologisch aangeeft wat er allemaal is voorgevallen!
     
    ThomasHenry vindt dit leuk.
  7. Ik ben geen automonteur, maar volgens mij heb je last van 2 problemen; het stotteren/haperen en het afslaan cq stil vallen.
    Het stilvallen zou een massa probleem kunnen zijn.
    Het andere is volgens mij een bekend 1.6 TI-VCT probleem (mijn zwager heeft het zelfs nog bij zijn Focus 3).
    Kijk, nu je de bobinne al hebt vervangen, ook eens naar de bougies, bougiekabels en de gaskleppositiesensor.
     
  8. Bedankt Mike voor het compliment. Dat omschrijven is een beetje uit nood geboren. Toen de auto op 15 oktober bij de garage stond had de ANWB aangegeven dat er iets met de bobine was. Die is toen (vermoed ik) zonder verder te kijken vervangen. Dat was echter het probleem niet. Op 17 oktober hebben ze die zekering vervangen en ongeveer 60km mee gereden om te testen en de problemen waren voorbij. Toch komt het probleem weer terug. Blijkbaar zijn die kleine dingetjes een symptoom van een hardnekkiger probleem.
     
  9. @ McGuyver, dat er twee problemen zouden kunnen zijn had ik me nog niet bedacht. Dat haperen gebeurt bij alle snelheden. Op de snelweg schrik je daar soms van. Het uitvallen gebeurt vaak bij het terugschakelen naar de 2e versnelling. Het afslaan en vervolgens niet willen starten gebeurt altijd na een tijdje rijden en nooit bij het aanzetten van een koude auto. Eenmaal dood blijft de auto dood totdat er iemand wat aan sleutelt (meestal ANWB).
     
  10. Ik weet niet of die erop zit, maar misschien heb je dan een probleem met je nokkenassensor.
     
  11. Dit zou dan alleen het haperen verklaren? Op de snelweg bijvoorbeeld lijkt het vermogen even weg te vallen alsof je het gas loslaat. Dat is maar een splitsecond en daarna gaat ie gewoon weer door. Dit gebeurt dan maar een keer waarna de auto rustig een stuk verder kan rijden. Zo af en toe houd ie dan in. Het afslaan gebeurt alleen in de bebouwde kom of voor stoplichten en rotondes.

    Ik heb geen idee hoe een garage dergelijke problemen aanpakt. Hoeveel informatie hebben ze nodig? Ze vragen niet echt door over wat de problemen zijn.
     
  12. Nokkenassensor zou het uitvallen kunnen verklaren.
     
  13. Die heeft ie vanuit onder andere die sensor wordt het vct systeem aangestuurd. Maar het inhouden heb ik ook gehad, niet het afslaan. Tank je witte pomp? Zou het in je ontsteking zoeken. Bobine heb je al, bougies en kabels kosten je de kop niet. Maar onnodig dingen vervangen is ook niet de oplossing hoor. Lastig dit. Vct testen kan snel, motor uit kabels van de solenoid los en een stukje rijden. Moet ie een fout op geven.
     
  14. Bedankt voor de aanvullende suggesties. @Godtoh, helaas heb ik niet zoveel kennis dat ik weet welk kabeltje wat is. Ik ga ze er niet zelf uittrekken denk ik.

    Zojuist iig de auto weer opgehaald van de garage. Ze hebben een relais voor de bobine vervangen. Die werd warm en regelt de spanning naar de bobine. Dit matched met de verschillende storingsmeldingen in de computer. Het is even afwachten of dit heeft geholpen.

    Naast deze meldingen, waren er nog een paar, waaronder de melding dat de PCM beschadigd zou zijn door een te hoge spanning. De garage kon er zijn vingers niet goed op leggen, want als die melding klopt dan zou de auto het helemaal niet goed doen.

    We wachten af.
     
  15. Je hebt toch niet je spanningsregelaar (in de dynamo) kapot??? Zou niet best zijn. Hoewel ik verwacht van de garage dat wel controleert.
     
  16. #16 Dirk-Jan, 26 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2012
    Klinkt niet onlogisch. Toen ik vanmiddag uitstapte en de portier van binnenuit vastpakte daar waar de ruit overgaat in portier kreeg ik een soort schokje dat je ook krijgt als het 's winters vriest. Kan me niet herinneren dat eerder te hebben gehad. Samen met andere meldingen over spanningsproblemen een optie.

    Daar ga ik ook van uit, maar hoe vaker ik terug moet, hoe meer ik ga twijfelen natuurlijk. Ze hebben wel een goede beurt gemaakt door deze laatste reparatie niet in Rekening te brengen.
     
  17. @ Rfknol, het is goed dat je mee wil denken, maar ga niet in het wildeweg onderdelen roepen die kapot kunnen zijn. Auto draait gewoon als je de stekker van de nokkenassensor lostrekt. En als de spanningsregelaar defect is gaat het acculampje branden.

    Ik durf met vrij grote zekerheid te stellen dat de bedrading naar de bobine dr boosdoener is, mogelijk is deze niet goed gerepareerd, of is de klemkracht van de stekkerpennen onvoldoende. De voeding van de bobine dient belast gemeten te worden, en de 2 massa's naar de PCM dient gecontroleerd te worden. Als dit in orde is, is de PCM defect.
     
  18. Bedankt Antig01 voor je bijdrage. De bobine komt idd telkens naar boven maar was zelf niet stuk. Gisteren heb ik een kleine 80 kilometer gereden en heb geen rare dingen bemerkt. Ik hoop dat het wegblijft.
     
  19. Hallo Dirk-Jan,

    Was je probleem toendertijd uiteindelijk opgelost?zo ja, hoe?
    Heb namelijk precies hetzelfde probleem met precies dezelfde auto..
     
  20. #20 Dirk-Jan, 22 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 jun 2014
    Hallo Daniel,

    Het probleem is opgelost. Antig01 had gelijk, het probleem bleek in een relais te zitten die o.a. de bobine aanstuurde.

    Toen het probleem terugkeerde na het vervangen van de bobine zijn ze het een en ander gaan doormeten. Toen bleek een defecte relais de oorzaak te zijn. Achteraf bezien hadden ze dat ook eerder kunnen doen, maar ze hebben in eerste instantie gewoon de boordcomputer uitgelezen en op basis daarvan de bobine vervangen.
     

Deel Deze Pagina