1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gezond toerental voor 1.0 3cil 125pk 6bak bij vlot rijgedrag

Discussie in 'Performance tuning' gestart door Maartenn, 23 jan 2023.

  1. Goedenavond,

    Misschien een beetje een gekke vraag, maar ik zou graag willen weten wat een gezond toerental is bij sportief of vlot rijgedrag? M.a.w. hoeveel toeren kun je maken zonder je blok (binnen 2jr) aan gort te rijden? 3000? 4000? En dus niet continu, maar vooral bij wegrijden, optrekken, of heuvel op, you name it..

    Mijn mooie Focus Wagon St-line heeft maar 3cil, 125pk, 1liter met 6 versnellingen, dus ik ben een beetje huiverig. Zuinig rijden doe ik natuurlijk rond de 2 duizend toeren, maar ik wil graag weten hoe ver ik kan gaan bij o.a. acceleratie zonder dus schade aan het blok of de versnellingsbak te veroorzaken.

    Sowieso zit er een tuning in het verschiet, maar zoals in eerdere posts aangegeven moet dat helaas nog even wachten.

    Alvast bedankt!

    Maarten
     
  2. #2 Bertus 7, 23 jan 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2023
    Het slechtste is met te weinig toeren in een hoge versnelling rijden.
     
    PhoenixNLx, TWA, Bramzel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Helemaal mee eens. Ik schakel ook op tijd terug als ik mijn snelheid moet minderen. Maar ik ben nu vooral benieuwd naar de andere kant van het spectrum.. Hoeveel toeren kan je blok maximaal aan? Bij optrekken? Zonder je blok aan gort te rijden binnen 2jr?
     
  4. Met koude motor niet teveel toeren (max 2500) maken en niet te snel optrekken

    Met warme motor, wanneer je vermogen gaat vragen, minimaal 2500 toeren.

    Zo doe ik t altijd.
     
    TWA en Maartenn vinden dit leuk.
  5. Goed warm rijden, (nee niet als de kachel al warme lucht blaast...) met niet te veel gas geven en onder 3000 tpm blijven. Is de olie goed warm, laten we zeggen na 20 km, lekker hoog in toeren op zijn tijd is alleen maar goed voor een blok. Ik kom elke rit wel over de 6000 tpm. Nog geen blok daarmee kapot gereden en ook nog nooit veel oliegebruik gehad. Het getutter en het teveel vragen bij een koud blok is het slechtste wat er is voor je blok.
     
    bws723 en Maartenn vinden dit leuk.
  6. Kijk, daar heb ik iets aan.. Dankjewel.. warme lucht blaast de auto al na een paar minuten, dus het lijkt mij ook dat dat een slechte (of te vroege) indicator is.

    Ik weet niet wat 'getutter' betekent? Bedoel je daarmee een te laag toerental?

    En nee, een te koud blok overbelasten lijkt mij ook een slecht plan.. Wel beetje balen, mijn werk is namelijk nog geen 25km van mijn woonplaats af. Dat wordt dus rustig kachelen naar mijn werk, ook op tijd schakelen dus.

    6000 toeren heb ik nog nooit gedaan..
     
  7. Getutter is voor mij het nieuwe rijden, zo snel mogelijk opschakelen, start stop systemen enz. Sportief rijden zonder de boel te slopen is gezond voor een blok. Een blok met turbo blijft maar gaan, daarom zit er vaak een toerenbegrenzer op. Wat er vaak gebeurd met een blok is dat tijdens vakantie zo'n blok pas hard hoeft te werken na een jaar luieren. Het blok belasten in alle regionen, dan is dat blok het ook gewent als ie eens aan de bak moet...
     
  8. Helder, geduldig warm rijden en daarna niet te bang zijn om het blok even aan het werk te zetten..

    Dank!
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  9. de tip van @Ecobeast zeker ten harte nemen.
    maar je wilt ook tunen?
    doe dan wel tunen met een uitdraai, dan kan je precies zien wanneer je de meeste koppel of PK's draait en kun je heerlijk langer cruisen op hogere snelheden ;)
    wel in het buitenland natuurlijk :whistle:
     
    Maartenn vindt dit leuk.
  10. Yes, ik ga zeker tunen zodra mijn Bovag garantie is verlopen (12mndn). Zodra de auto niet meer origineel is vervalt de garantie namelijk. Dat wil ik niet riskeren.

    Dank voor de tip, een uitdraai zal ik vragen. Ik overweeg sterk te gaan tunen bij: https://rs-tuning.nl/.
     
  11. 1500-2500rpm als je rustig wil rijden.
    Is motor warm en idd na rit van 20minuten dan pas echt doortrappen.
    Ook al komt er wa warme lucht uit de ventilatie de motor is dan nog niet volledig warm. Dan ben je al snel 20min aan het rijden.

    Je voelt zelf wel of de motor tegen spartelt en dat je terug moet schakelen.
    Rest blijft geluk of pech hebben.

    Deel van het probleem is te snel opwarmen van de motor. Hierdoor is 1 deel koud en ander deel warm. Gevolg stress in materiaal zelf.
    Dat samen met lage toeren hoge belasting maakt het funest.
     
  12. Lage toerentallen zeggen met turbo motoren niet zoveel. Je kunt beter rustig gas geven als leidraad. Als je met 2000 tpm vol gas geeft heb je zoveel druk/power dat het al snel teveel is voor een koud blok. Blok knalt niet direct uit elkaar ofzo maar slijtage is enorm. Pakkingen vinden het ook niet lekker als er nog wat meer ruimte is...
     
  13. Stelregel, elk blok minimaal 10 minuten normaal rijden, dus max 2500-300 rpm en doorschakelen, daarna is het meestal voldoende warm om het aan het werk te zetten en af en toe flink doortrekken is zelfs goed voor een blok.
     
  14. Blok is gebouwd om 6000 toeren of meer aan te kunnen dus als ie warm is dan kan dat af en toe echt geen kwaad.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  15. Dit dus. Trek zelf ook flink op als ik een warme motor heb. Is ook echt wel nodig en goed. Dan praat ik over rustig 6000 tot 7000 toeren, tot aan de Red line. Wat ik wel even doe na een paar stoplicht sprintjes bij thuis komst, is ff stationair draaien voor een paar min om de turbo af te laten koelen dmv de olie rond te pompen. Weet niet of het bij de Mk4 nodig is, of dat de pomp blijft draaien na uitschakelen, maar liever voorkomen dan genezen.

    Greetz Emiel
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  16. Allemaal hartelijk voor de input!

    Het is inderdaad geen hogere wiskunde.. lekker rustig aan warm rijden (20km +/- 2500tpm) voor je het blok aan het werk zet.. En niet meteen na piekbelasting uitschakelen. Het lijkt wel op 'mensensport'. Warming up, gas geven, cooling down.
     
    Ecobeast, TWA, M.Blaak en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Af en toe ff lekker Duitsland in (als je die mogelijkheid hebt natuurlijk) en hem daar ff op toeren jagen, dit alles uiteraard met warme motor.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina