1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geschakelde plus trekhaak

Discussie in 'Electronica' gestart door joske, 30 jul 2020.

  1. #1 joske, 30 jul 2020
    Laatst bewerkt: 30 jul 2020
    Hallo, al aardig wat zitten lezen maar kom er niet helemaal uit...

    Mijn 13 polige Jaeger achterop de MK3.1 heeft helaas geen spanning op polen 9 en 10, geen constante en geschakelde plus voor de koelkast van de caravan.

    Nu wil ik mss een kabel trekken naar de accu (4mm2) maar wat ik niet helemaal helder heb...

    Is er ook een veilige andere optie?
    Las dat er kennelijk en 12V gepakt kan worden vanuit de zekeringenkast in de kofferbak?!
    Dat zou veel werk schelen.
    De gebruikte plus zou dan wel qua mm2 en afzekering geschikt moeten zijn, anders wordt het onveilig.

    Advies is welkom voordat ik een (gezekerde) kabel naar voren trek voor de kat zn viool ;-)

    Ps ik heb met een multimeter en een teststekker vd garage gemeten, beide keren geen plus. Kon zo gauw niet vinden of deze plussen wellicht apart gezekerd zijn?
    (Dan zou het wel bedraad zijn).
    Anders ff een keer de doos loshalen en kijken of de polen bedraad zijn, maar gezien de teststekker ga ik daar niet vanuit.

    Thanks vd tips
     
  2. Indien aanwezig kan je eventueel de zekeringkast in de kofferruimte gebruiken voor een geschakelde en permanente plus voor de trekhaak.


    De zekeringkast in de kofferruimte bevat zowel een gedeelte dat permanent van spanning wordt voorzien als een gedeelte dat van geschakelde spanning wordt voorzien.

    De zekeringkast in de kofferruimte wordt permanent van stroom voorzien d.m.v. een 6 mm2 dikke draad welke op een 70A (hoofd)zekering op de voorzijde van de accubak is aangesloten.

    Vanuit het gedeelte van de zekeringkast dat permanent van spanning is voorzien wordt d.m.v. een relais en een 4 mm2 dikke draad het geschakelde gedeelte van de zekeringkast van spanning voorzien.


    Zowel de geschakelde als de permanente plus van de zekeringkast in de kofferruimte worden dus uiteindelijk vanuit dezelfde 70A (hoofd)zekering en 6 mm2 draad van spanning voorzien. Mits alle op de zekeringkast aangesloten stroomverbruikers + het maximale stroomverbruik van de geschakelde/permanente plus van de trekhaak beneden de maximaal toelaatbare belasting van de 6 mm2 bedrading ligt kan je de zekeringkast dus hiervoor gebruiken.
     
  3. #4 joske, 30 jul 2020
    Laatst bewerkt: 30 jul 2020
    So dat is super! Bedankt voor deze info!
    Dan is het dus enkel een draadje bijtapen en naar de stekker brengen en op de juiste pool.

    Die handleiding krijg ik helaas niet geopend.

    Zal eens ff de multimeter erop zetten, even kijken waar ie precies zit

    Edit: F26 las ik?!
     
  4. Ik zie dat die map niet op openbaar staat. Ik zal even kijken of ik daar wat aan kan doen. Vraag anders even de openbaar rechten aan, dan zal ik ervoor zorgen dat je ze krijgt.
     
  5. Ik heb dus ook de vaste plus rechstreeks vanuit de zekeringskast achterin mijn station gepakt. Dat werkte bij mijn vorige focussen net zo. Echter blijkt nu dat de koelkast in de caravan tóch niet blijkt te werken. Waterpomp en verlichting werkt wel. Over de voeding van de koelkast is op dit forum ook al geschreven dus ik ga deze week eens zoeken wat daar nu de oorzaak van is..

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  6. De koelkast zit op een andere pin aansluiting in je stekker en die zou alleen mogen werken bij draaiende motor dus op een geschakelde spanning houdt er rekening mee dat een absorb koelkast behoorlijk wat stroom trekt rond de 10 A en dat de kabels dan voldoende dik moeten zijn om enige spanning over te houden bij de koelkast
     
  7. Pin 9 is constant en pin 10 is geschakelde plus.
    Pin 11 en pin 13 zijn extra massa draden.
    15A is voor pin 9 en ook 15A voor pin 10.
    Goeie 180watt wat je op die enkele draad kan pakken
     
  8. Wat mij betreft zou ik de koelkast alleen gevoedt willen hebben bij draaiende motor, dan kan ik ook mn accu niet leegtrekken als ie 2 dagen vd vakantie al is aangekoppeld.
    (Of ik moet hem ff op 230 of gas zetten, kan ook).

    Zit die F26 in de kofferbak op de geschakelde of de permante?

    Liefst degene die dus 6mm2 bedraad EN voldoende is afgezekerd
     

Deel Deze Pagina