Tourrit “in het Zuiden” en meeting

bij Van Mossel Ford Breda

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gecupte banden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Wiz, 16 dec 2020.

  1. Ik heb mijn gecupte van achter naar voor laten zetten om de banden wat gelijkmatiger te laten slijten. Nu merk ik dat het lawaai wat hierdoor komt signifcant meer is dan voorheen toen ze aan de achterkant zaten. Ook kan ik het duidelijk voelen in mijn stuur. Weet iemand toevallig of dit er na verloop van tijd/kilometers uit slijt?

    Het gaat over goodyear eagle F1 Asym 3 banden.
     
  2. Het zou er inderdaad uit moeten slijten, maar dat kan wel even duren.
    Komt volgens mij doordat je banden in de andere draairichting monteert (dan de draairichting voorheen) waardoor het geluid ineens heel aanwezig is. Verder kan het geen kwaad.
     
  3. Paar keer met slippende banden wegrijden , gaat het wat sneller .....
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  4. Draairichting is niet veranderd, alleen van voor naar achter gezet.

    Dan moet ik maar wat vaker in sport modus rijden haha
     
  5. Mijn ervaring is dat het niet over gaat. Gecupt gaat alleen weg bij banden vervangen of bij voldoende profiel kan je ze ook laten afdraaien.
     
  6. Was het niet kruislings wisselen? Linksachter naar rechtsvoor en rechtsachter naar linksvoor?
     
  7. Goede vraag, hij was bij de dealer voor een beurt, ik heb alleen gevraagd of ze voor naar achter konden roteren.
     
  8. Nu ik er over nadenk is het om het cuppen juist te voorkomen. Toch?...

    Wie weet het zeker?
     
  9. Inderdaad om gelijkmatige slijtage te krijgen, cupping is ook een bepaalde vorm van slijtage, maar of dat helemaal te voorkomen is door zo te wisselen? Geen idee.
    Ik weet wel dat niemand iedere x maanden die wisseling uitvoert hooguit als de wintervelgen eraf gaan :schater:
     
  10. Als de banden een rotatie aanduiding hebben kan je ze niet kruislings wisselen want dan draaien ze verkeerd om.
     
  11. Begin van dit jaar ook last van gecupte banden gehad. Banden hadden geen speciale aanduiding dus kon ze kruislings wisselen. Maar het geluid was niet meer om aan te horen. Toen maar gekozen voor 4 nieuwe banden.
     
  12. Klopt, dat is vaak het geval bij bepaalde winterbanden en/of banden met een V profiel. Maar veel andere banden hebben een in- en outside kant waarbij het gewoon kan.
     
  13. Gecupte banden kan je idd alleen vanaf komen door nieuwe banden. Ja je kan ze afdraaien, alleen met personenvanden doe je dat niet.
    Voor naar achter wisselen kan. Als je binnen door als een gek gaat rijden wil het wel eens helpen. Rij je daarna rustig kan je er weer last hebben van de achterbanden of juist ook voor.

    Beste is dus andere banden. Dit geval ook ander merk ivm je weet dat je met dezelfde band hetzelfde probleem gaat krijgen.
    Door de camber en lage gewicht achter kan je het cuppen ook krijgen. Hoogteslag kan dan ook voorkomen, dit zal dan door spelling op de ophanging en slechte demper komen. Demper test je eenvoudig, doir de achterkant keer goed in te veren. Hij moet dan terugveren en direct stilstaan. Niet nog een keer op en neer gaan
     
  14. Daar ik een 3 mazda 3 heb gehad, 2 van het eerste type en 1 van het 2e (2009-2014), ken ik het probleem ook (zelfde bodemgroep, zelfde wielophanging met iets andere setting). Bij mij waren de achterbanden nadat ze er ca 25000 km op hadden gelegen ook gaan cuppen, heb toen de achterbanden links en rechts verwisseld, meteen muisstil :cheer:, De toenmalige banden waren Vredestein Ultrac Sessenta, heel apart profiel zonder draairichting (wel hal V profiel), overigens fijne banden, als je dus geen voorgeschreven draairichting hebt zou ik ze ook li/re wisselen of dus kruislings wisselen.
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  15. Wat ik weet is dit, als bij mijn motorfiets de banden gaan cuppen, de vering niet in orde is.
     
  16. Ik heb op mijn Cmax DM2 ook last gehad van cuppen van de Michelins Primacy4.En het wisselen van achter naar voor hielp nagenoeg niets. Maar ik stoor mij er niet zo heel erg aan, levensduur vind ik wel belangrijker. Ik zet de radio wel ietsies harder...Maar nu komt er wel een paar nieuwe bandjes aan denk ik. Ik heb een goede test gelezen van Kumho Ecsta HS51 banden. Alleen de rolweerstand is daarvan ehhh slecht. Zou je dit merken in je verbruik? Iemand ervaring met dit merk/type band?
     
  17. Ik had met Michelin primacy 3 toen ook dat mijn banden achter cupte. Nu Hankook, nergens last van. De combinatie Michelin en Focus vind ik altijd beetje tricky :)
    Ze hebben ook nog sport 4, weet niet of die goed blijven op de focus?
     
  18. Primacy 4 op de vorige focus waren ook gecupt. Ik heb trouwens de banden weer terug laten wisselen want het trillen/geluid was niet te harden.
     
  19. Of de bandenspanning, of het type band.
    Sommige banden hebben nu eenmaal (door het design van het profiel en de rubbercompound) meer last van cupping dan andere banden.
    In de auto heb je ook nog eens te maken met toespoor op de achteras en/of vooras
     

Deel Deze Pagina