1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gasklephuis 1.25, 1.4 en 1.6 Duratec vergroten (project voltooid).

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 6 sep 2012.

  1. Vandaag heb ik een 50 mm gasklep besteld in de UK. Nu is het dus eerst even een kwestie van afwachten tot ik deze gasklep binnen heb. Daarna kan ik weer verder met het meten van de nieuwe klep en bewerken van het gasklephuis.
     
  2. Je hebt een pb ,gr Peter:mrgreen::mrgreen:
     
  3. Mijn standaard luchtfilter is niet anders dan er in de overige :focus2: fase 2 en :focus3: zitten, dus zou op een sloop oid wel eenvoudig te vinden moeten zijn.

    Dat in combinatie met gladde silicone slangen zou idd een hele goed verbetering zijn.

    De speciale K&N kit die ik heb is nog niet verkrijgbaar, maar dat gaat niet lang meer duren denk ik wat ik van K&N hoorde, reken wel op een prijs van rond de 200euro :oops:
     
  4. Als het goed is hebben ze bij klein-gunnewiek in groenlo er een paar liggen ,heb zelf ook een focus 2 fase 2 ,zelfde filter als een RS ,gr Peter
     
  5. hoi met Peter ,bij een 50 mm gasklep ,moet dus de boring 49.90 van het gasklephuis zijn ,klopt dat ,hoor het graag ,gr Peter:mrgreen::mrgreen:
     

  6. Het deksel en het filter zijn bij (bijna) alle :focus2: fase 2 en :focus3: modellen allen gelijk. Het onderste gedeelte (filterbak) van het luchtfilterhuis is echter wel verschillend. Bij de MK2 RS is de luchtaanzuig opening in de filterbak beduidend groter als bij de overige modellen.

    Deze onderbak van het luchtfilter is echter niet los te verkrijgen. Er is alleen een compleet luchtfilterhuis inclusief luchtfilter leverbaar. Dit complete luchtfilterhuis heeft Finis nummer 1673132 en kost €209,57. (ter vergelijking: het complete luchtfilterhuis inclusief filter van een 1.6 Focus 2 fase 2 kost ruim €100,- minder).
     

  7. De maat van de boring van het gasklephuis is afhankelijk van de exacte maat van de gasklep. Je zal dus eerst de exacte maat van de gasklep op moeten meten voordat je de maat kan bepalen waarop het gasklephuis bewerkt moet worden.

    Als de maat van de gasklep exact 50 mm is kan de boring nooit 49,9 mm zijn. De gasklep zal dan niet in het huis passen. De klep moet altijd minimale speling hebben t.o.v. het gasklephuis.

    Zelf wil ik de gasklep 0,05 mm speling geven t.o.v. het gasklephuis. In eerste instantie zal ik het gat iets kleiner maken. Vervolgens wordt d.m.v. polijsten het gat op de exacte maat gebracht.
     
  8. #28 JW, 15 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2012
    Vandaag heb ik de nieuwe 50 mm gasklep ontvangen. Voor zover ik het nu kan beoordelen gaat deze gasklep perfect passen.

    Hieronder wat afbeeldingen waarop beide gaskleppen zijn afgebeeld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals op deze afbeeldingen te zien is zitten de bevestigingsgaten al exact op de juiste plaats. Dit had ik eerlijk gezegt niet verwacht. Ik had verwacht dat de bevestigingsgaten aangepast zouden moeten worden.

    Tevens heb ik meteen de dikte van beide kleppen met elkaar vergeleken. De originele 45 mm gasklep heeft een dikte van 1,6 mm. De nieuwe 50 mm gasklep heeft een dikte van 1,5 mm. Het verschil van 0.1 mm is dus te verwaarlozen. De nieuwe 50 mm gasklep past ook perfect in de as die ik al eerder aangepast heb.


    komende week ga ik de nieuwe gasklep goed opmeten en dan de maat bepalen waarop het gasklephuis moet worden uitgedraaid.
     
  9. Hoi met Peter ,ben met het zelfde project bezig als JW,heb een gasklep 50 mm dco/sp 83 besteld bij BCCP.nl in Gramsbergen , gasklephuis gekocht in Groenlo bij Klein-gunnewiek 110 euro ,hebben nog genoeg liggen voor een 1.6 16 V duratec,gr Peter:mrgreen::mrgreen::ford::focus2:
     
  10. Wegens tijdgebrek ben ik vorige week niet meer aan het gasklephuis toegekomen. Vandaag had ik even wat meer tijd en heb ik wat voorbereidingen getroffen voor het uitdraaien van het gasklephuis.

    Het gasklephuis is relatief slap en zal dus snel gaan vervormen als je deze vastklemd in de draaibank. Dit kan dan resulteren in een onrond gat waardoor de gasklep niet goed opent of sluit. Tevens krijg je van de klauwen van de draaibank al snel beschadigingen op het gasklephuis. Om dit alles te voorkomen heb ik een 15 mm dikke ronde stalen plaat gemaakt waarop het gasklephuis op de originele bevestigingspunten is vastgebout. Op deze manier klem je alleen de stalen plaat in de draaibank en kan het gasklephuis spanningsvrij worden uitgedraaid.


    In principe heb ik nu al het voorbereidende werk gedaan en kan het gasklephuis (als hier tijd voor is) worden uitgedraaid.
     
  11. #31 JW, 8 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2012
    Vandaag ben ik weer bezig geweest met het gasklephuis. Het gasklephuis is uitgedraaid naar 50 mm en vervolgens is de boring gepolijst. Hierna heb ik de buitenkant gestraald met glasparels en ingespoten met WD40 zodat het aluminium niet meteen weer corrodeerd.

    [​IMG]


    Vanavond ben ik begonnen met het opbouwen van het gasklephuis. Inmiddels zijn de as, gasklep en motor + aandrijving weer geplaatst. Zoals het er nu naar uitziet past alles perfect. Later deze week wil ik de overige onderdelen er weer op bouwen en het gasklephuis op de motor monteren en kijken hoe het met de afstelling zit.


    Momenteel ziet het gasklephuis er zo uit.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Ziet rrr goed uit ,die van mij nog niet terug ,doen ze tussen door,gr Peter:kwijl::kwijl::mrgreen::mrgreen:
     
  13. Vandaag heb ik dit project succesvol afgerond. Ik heb nu ook de laatste werkzaamheden en mijn ervaringen aan de startpost toegevoegd.

    Wat mij betreft is de HOW-TO in de startpost nu compleet.
     
  14. :rock:
    Top werk, hulde en respect waren de eerste woorden die ik erbij had:thumbs:
     
  15. Hele mooie how-to !

    Mooi resultaat, heb je ook een board computer waardoor je ook het verbruik in de gaten kan houden ? Ben wel benieuwd of dit effect heeft op je verbruik (positief of negatief).
     
  16. Ik kan inderdaad het acuele en gemiddelde verbruik zien op de boordcomputer. Ik ben zelf ook wel benieuwd of het effect heeft op het brandstofverbruik.

    Ik vermoed dat het best wel eens een positieve invloed kan hebben op het brandstofverbruik. Het enige nadeel is dat doordat de motor nu beter oppakt en accellereert het ook uitnodigd om het gas wat dieper in te trappen wat natuurlijk niet gunstig is voor het brandstofverbruik.
     
  17. Mooi en interessant project om te lezen!
     
  18. Heb nu ook de gasklephuis van 45 mm naar 50 mm gemaakt,het gasklephuis is niet uitgedraaid maar uitgekotterd,,hij gaat eerst 51 mm ,daarna waar het gasklep komt te zitten 50 mm met een stuk van 30 mm daarna hebben ze het weer naar 51 mm uitgekotterd,hier een paar foto,s hij is nu klaar ,6 december is mijn garantie van de auto afgelopen ,daarna ga ik hem monteren,gr Peter
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 008.jpg
      008.jpg
      Bestandsgrootte:
      88,5 KB
      Weergaven:
      56
    • 011.jpg
      011.jpg
      Bestandsgrootte:
      81,5 KB
      Weergaven:
      52
    • 012.jpg
      012.jpg
      Bestandsgrootte:
      74,9 KB
      Weergaven:
      48
    • 015.jpg
      015.jpg
      Bestandsgrootte:
      75,3 KB
      Weergaven:
      50
  19. Zou zoiets misschien ook bij een Zetec motor kunnen?
     
  20. In principe is dit bij elk type motor mogelijk. Je moet alleen de beschikking hebben over een geschikte gasklep en het gasklephuis hierop aan kunnen passen.


    Nu ken ik de oudere Zetec motoren niet zo heel goed maar ik kan me herinneren dat sommige Zetec motoren voorzien zijn van een gecoat kunststof gasklephuis. Ik weet niet of kunststof gasklephuizen sterk genoeg zijn om te vergroten en dat deze glad genoeg kunnen worden afgewerkt.


    Tevens weet ik niet of het bij een Zetec de moeite waard is om zelf een gasklephuis te vergroten. Als ik het me goed herinner kan je voor de 1.4, 1.6 het grotere 1.7 Puma gasklephuis gebruiken en voor de 1.8 en 2.0 Zetec het ST170 Gasklephuis. Daarnaast zijn er voor de verschillende Zetec motoren ook aftermarket grotere gasklephuizen beschikbaar. Op Ebay worden deze nog weleens aangeboden.
     

Deel Deze Pagina