Beste Focusrijders
Vanwege het coronavirus (COVID-19) is door de overheid besloten dat alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 september.
Tot die tijd volgen wij de instructies van het RVIM en zullen we meetings proberen te verplaatsen naar een later tijdstip in het jaar.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Garantie ervaringen Ford Nederland

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door NMEF, 30 jan 2016.

  1. Hallo, ik ben nieuw op het Forum en heb erg slechte ervaringen met garantie claims bij Ford Nederland. Ik ben erg nieuwsgierig naar ervaringen van leden van de Focusclub.

    In mei 2012 worden er voor mijn bedrijf drie Ford Focussen 1.0 Ecoboost afgeleverd, na 30 kilometer op de snelweg valt de eerste al uit met koelingsproblemen. Auto is gerepareerd. Midden augustus 2015 is de Ford Focus met kenteken 03-XJG-7 stilgevallen langs de snelweg met een oververhitte motor. Wij hebben van deze dealer vernomen dat het motor blok van de auto “vast staat”, wat het gevolg is van het oververhitten van de motor. Een nieuw motor blok kan gemonteerd worden voor 10.000 euro of een gebruikte motor voor 3500 euro excl. BTW.

    We hebben bij Ford het defecte motorblok gemeld en verzocht dit onder garantie te vervangen. Ford Nederland heeft aangeven dat de 40.000 kilometerbeurt niet is uitgevoerd en er daarom geen garantie meer van toepassing is.

    De 40.000 onderhoudsbeurt is inderdaad overgeslagen, de volgende 60.000 en 80.000 beurten zijn wel uitgevoerd en we zitten nog 5000 kilometer voor de volgende onderhoudsbeurt. Het missen van de 40.000 kilometer onderhoudsbeurt kan onmogelijk verband houden met het warmlopen van het motorblok, gezien het blok 60.000 kilometer erna probleemloos heeft gewerkt.

    Maar en zijn fabricage fouten gemaakt in het koelsysteem van dit model, dat is onweerlegbaar. Ivm deze product gebreken is op verzoek van Ford de auto half juni bij de Ford Dealer in Den Haag geweest en zijn er werkzaamheden verricht aan het koelsysteem. De letterlijke tekst uit de brief van Ford is als volgt: “Uit onderzoek van onze technische afdeling is gebleken dat de bedrijfstemperatuur van het motorkoelsysteem de materiaalspecificaties van de ontluchtingsslang voor koelvloeistof kan overstijgen. De ontluchtingsslag voor koelvloeistof kan barsten / smelten, wat leidt tot verlies van koelvloeistof en bijgevolg ook oververhitting van de motor”

    Voor mij is het overduidelijk dat niet goed uitgevoerde werkzaamheden van de officiële Ford dealer Adrea Auto te den Haag de oorzaak is van oververhitting van de motor van de Ford Focus. Ik heb voor een tweede maal Ford verzocht de reparatie op haar kosten uit te voeren. Ondanks de fabricage fouten, de bij de officiële Ford dealer uitgevoerde herstelwerkzaamheden aan het koelsysteem geeft Ford weer niet thuis met de zelfde reden “de 40.000 km beurt is niet uitgevoerd.”

    Helaas heb ik mijn S-Max 2.5 Turbo ook al de nodige lak problemen gehad die Ford Nederland NIET heeft opgelost.

    Ford Nederland maakt haar reputatie om op alle mogelijke manieren onder “garantie” claims uit te willen komen weer waar!

    Ik heb enige tijd geleden een aangetekende brief over mijn Ford ervaringen naar de heer Bolder, directielid van Ford Nederland, gestuurd. Niets meer van vernomen.......

    Heeft er iemand GOEDE ervaringen?
     
  2. Welkom op het forum
    Jij geeft nu Ford overal de schuld van maar zelf heb je niet aan je verplichtingen voldaan waardoor de garantie vervalt.
     
  3. Waarom is de 40.000 km beurt overgeslagen ? Met een advies prijs van 309,- euro had je een hoop ellende kunnen voorkomen...
     
  4. garantie kun je alleen claimen als aan ALLE voorwaarden is voldaan, in jouw geval dus niet omdat je een beurt hebt overgeslagen.

    je schrijft dat Ardea de werkzaamheden niet goed hebben uitgevoerd, heb je daar bewijs van?
    indien je dat hebt kun je de claim bij Ardea neerleggen en zijn hun in gebreke gebleven en hoef jij (of Ardea) je niet te wenden tot FordNL
     
  5. +1 pijnlijk maar waar
     
  6. Welkom!

    Erg zuur. Het koelprobleem wt je aangeeft is inderdaad een veel voorkomend probleem bij de 1.0 ecoboost. Er zijn een aantal mensen hier op het forum die het ook hebben gehad. Ik kan me er 2 herinneren die het (deels?) vrgoed hebben gekregen. Er is trouwens een terugroepactie van geweest.

    Ja ik snap dt er aan voorwaarden voldaan moet worden, maar als er zo vaak deze problemen voorkomen mag men wel wat coulanter zijn. Het blijft een constructiefout.
     
  7. Standaard heeft Ford 2 jaar fabrieksgarantie. Dit is te verlengen met Ford Protect tot maximaal 5 jaar (feitelijk is dit meer een verzekering). Gezien de topicstarter dit nit vermeld ga ik uit van de standaard garantie periode van 2 jaar.

    De garantieperiode van 2 jaar is dus ruimschoots verstreken. Hier kan dus geen beroep meer op worden gedaan. In dit geval heb je dus niet met garantie te maken maar met coulance. Aan coulance worden strikte voorwaarden gesteld. Daarnaast werkt coulance in 2 richtingen. Wanneer jij niet coulant bent richting Ford door het onderhoudsschema niet te respecteren hoef je er ook niet vreemd van op te kijken dat Ford niet coulant is naar jou. Je hebt dan zelf immers niet aan de voorwaarden voldaan.

    Dat bepaalde series van de 1.0 ECOboost voorzien waren van een koelvloeistof retourslang die kon verharden en scheuren/breken vind ik hier niet relevant. Zoals de topicstarter vermeld is deze slang immers al voordat de schade optrad door Ford vervangen d.m.v. de terugroepactie.

    Verder lees ik nergens wat nu de oorzaak is van de oververhitting met het vastlopen van de motor als gevolg. Wanneer dit probleem wordt veroorzaakt door de koelvloeistof retourslang die kort daarvoor vervangen is kan je Ford dit verwijten of in geval van een montagefout door de dealer kan je dit de dealer verwijten.

    Wanneer de oorzaak van de oververhitting iets totaal anders is vrees ik dat je weinig hoeft te verwachten.
     
  8. Vwb je claim voor de vastgelopen motor: zoals al eerder gezegd, het feit dat je de 40k beurt hebt overgeslagen doet de zaak niet veel goed. Je garantie overeenkomst is een contract, Ford levert bepaalde diensten onder voorwaarde dat je als klant aan bepaalde voorwaarden houdt. Niet aan voorwaarden voldaan, geen verplichting om contract na te komen.

    Aan de andere kant: als consument mag je verwachten dat een product zoals de auto een gemiddelde levensduur haalt. In dit geval is de zijde van Ford mogelijk zwakker door het feit dat er zelfs een terugroep actie is voor het betreffende onderdeel wat kapot is gegaan. Ik ben geen jurist, misschien nuttig om eens aan je rechtsbijstand verzekering (als je die hebt) voor te leggen?

    Mijn ervaringen met Ford op het gebied van lakgaranties zijn slecht. Bij m'n vorige (nieuw gekochte) Focus 2 kreeg ik na een aantal jaren allemaal vreemde witte plekken op het dak waar de lak verdwenen leek, was beslist geen vogelpoep, kon het ook niet zijn gezien het patroon. Na opmeten van de lakdikte bleek die op het dak ruim 2 maal zo dik te zijn als normaal, de auto had dus waarschijnlijk transportschade gehad. Lange discussies met Ford, geen oplossing. Uiteindelijk heeft m'n toenmalige dealer de kosten op zich genomen, was het ook met Ford NL niet eens.

    Met m'n huidige Focus 3 ook weer moeizame discussies: de kleur op de kunststof delen was anders dan op de metalen delen. Ford erkende de constatering, vond dat het "binnen de normen" was (wat die normen dan waren bleef onduidelijk), maar deed niets. Uiteindelijk zelf laten overspuiten.

    Op zich snap ik ook wel dat Ford niet zomaar iedere claim honoreert, kost allemaal geld, maar enige coulance is hen vreemd.
     
  9. Waardeloos van Ford. Dat jullie als focus liefhebbers het opnemen voor Ford, ongelooflijk. Ford heeft een fabricage fout gemaakt met een slechte slang en plaats domweg geen koelvloeistof niveau sensor. De 1.0 ecoboost en lopen stuk en ford geeft de consument de schuld. Bij de 60.000 beurt of de 80.000 beurt had er gewoon een nieuwe slang gemonteerd kunnen worden. Als de motor nu kapot loopt op oliesmering kan ford wat nuttigs weergeven met het missen van de beurt. Maar dit lijkt gewoon nergens op!
     
  10. #10 Kees37, 30 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2016
    Even een kleine nuance. Ik neem het niet op voor Ford.
    Maar je weet als je een nieuwe auto koopt dat je aan de garantievoorwaarden moet voldoen. Daar is hier duidelijk niet aan voldaan en dat is ook erkent door de TS.
    Verder is het niet bekent hoe deze 1.0 is vast gelopen/stuk is gegaan. Dus de conclusie die jij trekt lijkt me wat voorbarig
    En als ik het goed lees is deze slang na de terugroepactie wel vervangen door de dealer.
    Daarmee zeg ik niet dat dit niet de oorzaak kan zijn. Maar het kan ook zo maar een andere oorzaak hebben.
    Verder is de garantieperiode al lang overschreden.
    Dat het een vervelende situatie is voor de TS dat staat buiten keif. Maar hij zal toch moeten bewijzen dat de dealer een fout heeft gemaakt en dan zal hij dit moeten regelen met de dealer en niet met Ford NL.
     
  11. Ik neem het helemaal niet op voor Ford. Het is alleen een zakelijke overeenkomst waarbij beide partijen zich moeten houden aan de voorwaarden.

    Ik ben het met je eens dat Ford zich in het geval van kapotte motoren door een gebroken koelvloeistof retourslang niet zou mogen verschuilen achter het feit dat er een beurt overgeslagen is, het is simpelweg een constructie-/ ontwerpfout. Je moet ervan uit kunnen gaan dat een auto meer dan 3 jaar mee gaat. Dus coulance is wel het minste wat ze zouden moeten hebben.
    Vandaar mijn advies eens te overleggen met rechtsbijstand verzekering of zij mogelijkheden hierin zien.
     
  12. #12 Iodokus, 30 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2016
    Ik zal me niet mengen in de welles/nietes conversatie en ik zal het ook niet opnemen voor Ford, maar aangeven wat mijn ervaringen zijn met Ford, garantie en/of coulance.

    Natuurlijk is het zo dat in dergelijke zeer zure gevallen en nette passende oplossing gevonden moet worden. Met een oplossing doel ik niet per se op reparatie onder garantie. Uit je verhaal wordt wel duidelijk dat daar op terugvallen niet eenvoudig zal zijn omdat er simpelweg niet is voldaan aan het nakomen van jouw deel van de overeenkomst, verbeter me als ik het fout heb.

    Dit wil echter niet per definitie zeggen dat Ford haar best niet hoeft te doen om een met een redelijk voorstel te komen t.a.v. de kosten. Ik weet niet of dit al gedaan is anders dan het voorstel een revisie blok te plaatsen i.p.v een nieuw blok. Een coulance regeling op basis van een nieuw blok zou in dit geval een mooi gebaar zijn.

    Helaas zijn er wel meer verhalen rondom Ford en het claimen van garantie die niet altijd even positief zijn, maar dat is bij andere merken echt niet anders. Zelf heb ik in tegenstelling tot deze verhalen wel zeer positieve ervaringen als het aankomt op de garantie/coulance en dat dan zowel binnen als buiten de garantie periode.

    Zoals velen op dit Forum weten ben ik in het bezit geweest van een 182 PK 1.6 Ecoboost eerste lichting 2011. Met een kilometerstand van een kleine 43000 Km klapte het eerste motorblok. Ik zeg eerste want daar is het helaas niet bij gebleven aangezien bij een kilometerstand van 91000 Km blok nr. 2 ging hemelen. In beide gevallen heeft Ford de blokken onder garantie vervangen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dit wel is gedaan met tussenkomst van een volhardende dealer, het helpt dus wel als je een dealer hebt die zijn nek wil uitsteken.

    Los van de motorblokken problematiek heb ik ook te maken gehad met grote kleurverschillen tussen de metaal- en de kunststofdelen van de auto. Hoewel Ford NL hier onderuit wilde komen met de mededeling dat er altijd kleur verschil is tussen de verschillende materiaal soorten, vond de dealer het toch noodzakelijk dat er een expert kwam kijken. Het resultaat van deze inspectie was het laten overspuiten van alle kunststofdelen van de auto op kosten van Ford NL.

    Buiten deze redelijk grote garantie claims heb ik ook diverse andere zaken gehad waarvan de kosten geheel (garantie) of deels (coulance) op conto van Ford terecht zijn gekomen, voorbeelden:
    - Vervangen derde remlicht van mijn huidige MK3 ST - garantie (100%)
    - Vervangen spuitstuk + turbo bij een MK1 1.8 TDDI - coulance (50%)
    - Vervangen aandrijfassen MK2 ST - coulance (30%)
    - Vervanging koplamp unit MK2 2.0L - coulance (60%)
    - Vervanging stabilisatorstangen MK7 Fiesta (toen 3 jaar oud) - garantie (100%)

    Nogmaals ik wil Ford niet ophemelen maar coulance en/of garantie claimen kan dus wel, zeker als je een dealer hebt die meewerkt ;)

    Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik hoop dat er een passende oplossing gevonden wordt voor de vele problemen waar je nu mee geconfronteerd wordt, ik dan dus niets anders doen dan je heel veel succes wensen met de afhandeling.
     
  13. #13 Henry Ford Jr., 30 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2016
    De Wet!

    In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

    U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.


    Voorbeeld

    Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.


    Dus bij een auto die naar 4 of 5 jaar defect gaat door een niet door slijtage mankement kun je nog steeds aanspraak maken op garantie, wel wordt deze vaak met een afbouw regeling verbonden, dat wil zeggen dat als je na 4 jaar een nieuwe motor krijgt je een deel moet mee betalen, want je hebt nu een nieuwe motor i.p.v. een motor met 100.000 km op de teller! Gangbaar is het dat na ca. 8 jaar deze teller op nul staat, d.w.z. dat het product binnen een redelijke tijd aan zijn verwachtingen heeft voldaan en er dus geen sprake meer kan zijn van vervangen onder "garantie", de verkoper is hierbij altijd het aanspreek punt en hij is en blijft verantwoordelijk voor het product, ook al heeft hij het niet zelf gemaakt, hij moet de te maken kosten verhalen op de producent, daar hoeft de consument geen rol in te spelen, het is zuiver een kwestie tussen koper en verkoper!

    Een vriend van mij heeft een auto handel en geeft standaard 3 of 6 maanden schriftelijke garantie (mensen kunnen daar tot een jaar maanden bij kopen a 500 euro per 3 maanden extra) en na dat maximaal 1 jaar geldt bij hem een coulanceregeling van 1 jaar afbouwend!

    Een neef van ons had een VW Tiguan nieuw gekocht bij de lokale dealer bij hem in de buurt en aan alle garantie voorwaarden voldaan, toen er aan de auto diverse dure reparatie's binnen 2 jaar nodig waren en er ook nog na de 2 jaar garantie termijn nog reparatie's nodig zouden zijn heeft hij de dealer de auto terug aangeboden, omdat hij niet voldoet aan wat men aan het product normaal mag verwachten, van de 2 jaar stond hij in totaal bijna 3 maanden ter reparatie bij de dealer en had hij zijn 3e motor net gekregen, de dealer had daar geen zin in, omdat hij zelf aangaf dat hij met de auto zelf niets kon, was te veel risico voor hem en hij vond VW hier de schuldige aan, met die uitspraak en alle documentatie over wat er gebeurt is heeft hij een proces aangespannen tegen de dealer, tot een rechtelijke uitspraak kwam het niet, want binnen een paar weken, net voor de zaak voor de rechter zou komen kwam VW met een voorstel dat de auto zou worden terug genomen en de klant een volledig nieuwe auto, met nieuwe garantie terug zou krijgen, met verontschuldigingen voor wat er allemaal was gebeurt!

    Kort, je hebt gewoon recht op garantie, ook na de garantie periode en de verkoper moet aan tonen dat het niet aan de koper/gebruiker ligt en dat het geen gebrek aan het product is, zoals bijvoorbeeld bij VW die slechte distributieketting (bekend probleem), deze product "fehlers" moeten door de verkoper / producent bij de auto's waarom het gaat op tijd geheel gratis worden verholpen, daar hoeft de klant geen rekening mee te houden!

    Toch ondanks de klant bescherming, blijft het altijd een kwestie van versie en inzicht in het probleem en is goede technische begeleiding een eerste vereiste, want je recht hebben is iets anders dan je recht krijgen, zoals zoveel zaken in het leven!

    Groet,

    Gerrit!
     
  14. vreemd verhaal. als ik het goed lees, is de juiste slang alsnog gemonteerd. waardoor is de motor oververhit geraakt? hebben ze daar een verklaring voor gegeven?
    was de koelvloeistof weggelopen?

    een beurt overslaan is niet handig, dat betekend dat de motor 40000 km met dezelfde olie heeft rondgereden. dit zal de problemen ziet direct veroorzaken, maar gezond voor de motor is het niet.
    ondanks dat het een benzineauto is, vind ik de olie al best zwart toen ik deze had ververst na 20000 km.

    het verhaal is nog lastiger aangezien dit niet een consumentenkwestie is. u heeft ze voor het bedrijf gekocht. het consumentenrecht geld hier niet.
     
  15. Leuk verhaal [MENTION=11327]Henry Ford Jr.[/MENTION] Ford Jr maar gezien en hier om een zakelijke aankoop gaat geldt de conformiteit wetgeving hier niet.
     
  16. #16 kolere, 31 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2016
    Als het hier gaat om een zakelijke koop wil niet zeggen dat de kopersbescherming ogv 7:17 Bw geheel buitenwerking wordt gezet. Wel mag er te nadele van de klant worden afgeweken, wat bij de consumentenkoop niet mag. Anders heb je nog altijd boek 3 en 6 Bw, je hebt dan alleen niet het genot van een omgekeerde bewijslast.

    Het termijn waar altijd aan wordt gerefereerd staat voor zover ik weet niet in onze (Nederlandse) wet, maar in een europese richtlijn (art. 5 lid 1)

    Het wettelijk vermoeden van non conformiteit is niet meer dan 6 maanden in de Nederlandse wet.

    Verder gaat hier niet om dit 2 jaren termijn, maar om een reparatie na deze twee jaar. Mocht de auto wel de 40.000km onderhoudsbeurt hebben gehad bij een niet officiële dealer, dan mag dit geen reden zijn om het leveren van garantie te weigeren (dit is geregeld in de BER 2002, 2010 en 2013).

    Coulance na de 2 jaren termijn is een schemer gebied, daar kan ik verder niet zoveel zinnigs over zeggen.

    Ik ben al een tijdje niet meer in aanraking met deze materie, dus misschien is het op dit moment anders geregeld.

    Als zakelijke klant (dat ben je toch?) wordt verondersteld dat je zelf in staat bent onderzoek te doen en jezelf te (laten) vertegenwoordigen. Als jij van mening bent dat het probleem is ontstaan door een niet goed uitgevoerde reparatie/modificatie (je meldt fabricage?) dien je deze dealer hierop aan te spreken. De importeur heeft hier niet zoveel mee te maken, je kan alleen een klacht bij de importeur indienen.

    Overigens 10.000 euro ex btw voor een nieuw blok plaatsen is wel een heel hoog bedrag!

    Om nog antwoord te geven op je vraag, binnen mijn familie geen slechte ervaring wanneer men zich aan de onderhoudstermijnen houdt. Wel slechte ervaring wanneer dit niet wordt gedaan, zo hadden mijn opa en oma de beurt van 3 jaar oud gemist, beurt 4 en 5 was wel volgens het schema uitgevoerd bij de Forddealer. Na 5 jaar ging de tellerunit kapot (km-stand 22.000km/5jaar oud), werd door Ford Nederland gemeld dat er geen sprake was van coulance vanwege die ene gemiste beurt. Persoonlijk vond ik het wat kinderachtig, gezien mijn opa 30 jaar lang om de 4 jaar nieuwe Fords kocht (onderhoud door de dealer) en dit ook voor het bedrijf waar hij werkte deed. Zo'n goede klant (historisch gezien) zou je toch iets coulanter kunnen behandelen.
     
  17. #17 Vogel, 31 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2016
    Over voorgaande reacties:
    I'm impressed!!! Goed onderbouwde verhalen, waar de gemiddelde jurist nog een puntje aan kan zuigen. Ondanks dat het verhaal van Henri Ford Jr niet opgaat voor TS ben ik blij dat het wel in het topic staat. Het geldt namelijk wel voor veel andere bezoekers van het forum.

    Over aansprakelijkheid:
    Het idee dat een contract volledig ongeldig wordt, als aan 1 van de voorwaarden niet is voldaan, is natuurlijk onzin. Maar het opent wel de mogelijkheid voor discussie. Het is uiterst onwaarschijnlijk dat de oorzaak van het falende koelsysteem gezocht kan worden bij een oliewissel die 2 jaar eerder geskipt is.
    Met name omdat de dealer vlak voor het defect werkzaamheden aan datzelfde koelsysteem heeft uitgevoerd.
    Juridisch heeft TS alleen met zijn dealer te maken. Hij heeft namelijk alleen een koop gesloten met de dealer en niet met de Ford importeur. De dealer verschuilt zich echter (ten onrechte) achter richtlijnen de hij vanuit de importeur aangereikt krijgt. Maar TS heeft juridisch niet met hen te maken. Hij moet zijn aandacht dus op de dealer richten!

    Over ervaringen met garanties:
    Mijn vorige Ford heb ik gekocht met lakgarantie. Toen ik merkte dat de deuren bij de spiegels flink aangerot was, wilde de dealer alleen met mij praten als ik een nieuwe lakcontrole door hem liet uitvoeren á €38,-, waarbij hij zou constateren wat ik zo wel kon aanwijzen.
    Eenmaal geconstateerd dat het toch echt rot was, kwam de opmerking: "maar het is niet doorgerot, dus niet het vermelden waard." ?!!? (Kennelijk tellen gaten in de lak pas mee als ook het onderliggende staal doorgerot is!)

    Nadat ik de dealer aansprak op het feit dat zijn lakgarantie daarmee dus een volledig waardeloos product is en daarmee een vorm van oplichting, ontstond er bereidwilligheid. Uiteindelijk is het probleem tegen kostprijs opgelost.

    Ik voelde me opgelicht: Ford geeft garantie, dan wil ik daar ook aanspraak op kunnen maken!

    Tip voor alle garagehouders:
    Met stroop vangt men meer vliegen dan met azijn!!
    Wees een beetje coulant en mensen blijven terugkomen. Wees een eikel en men kijkt wel uit om ooit nog een auto bij jou te brengen/kopen.
    Iedereen snapt dat een ondernemer geen Sinterklaas kan spelen, maar soms moet je gewoon de kosten op je nemen, ook al zou je er juridisch misschien onderuit kunnen komen. Als je dit structureel weigert dan snij je jezelf op lange termijn in de vingers. Engelsen noemen dat "Penny-wise, Pound foolish".
     
  18. Alle forum leden, BEDANKT! Had niet verwacht zo'n levendige en inhoudelijke discussie te starten.

    Ik ben uiteindelijk een zakelijke klant, heb een gereviseerd motorblok laten monteren en de Focus rijdt weer prima. Ik ben ook nooit opzoek geweest naar een oplossing om het voor 100% vergoed te krijgen, ik zou al tevreden zijn geweest met een 50/50 oplossing. Mijn grootste irritatie zit hem in het gedrag van Ford Nederland, geen enkele opening word er geboden en ze luisteren niet naar de aangedragen argumenten.

    De irritatie is al begonnen met de lak op de voorbumper van mijn S-Max 2.5 Turbo. De lak liet gewoon los toen de auto zo'n 2 jaar oud was. Ford Nederland heeft een expert langs gestuurd, maar wilde niets doen. De dealer praatte Ford gewoon na en gaf mij geen enkele steun. Ik had het geluk dat er nog een rekening openstond waardoor ik wat extra druk kon zetten. Na veel gedoe is uiteindelijk is de hele bumper opnieuw gespoten en de kosten voor zijn rekening dealer, terwijl het in mijn optiek een productie fout is en Ford Nederland had moeten aanbieden het gebrek op te lossen.

    Met de historische woorden van de dealer "omdat u wagenpark beheerder bent, hebben we als dealer gekozen de kosten op ons te nemen" kreeg ik de auto terug. Pas toen sprong ik echt uit mijn vel!!!
    Mijn bedrijf kan het spuiten van een bumper wel dragen, maar juist voor de gewone man/vrouw, die vaak een jaarsalaris neerlegt voor de auto van zijn dromen, die kun je toch niet op de manier behandelen zoals Ford Nederland (en wellicht ook andere importeurs) dat nu vaak doen.

    Ik hoop met het starten van de discussie (en vooral ook jullie reacties) mee te helpen om je als consument harder op te stellen en je te verdiepen in je rechten voordat je met je problemen naar je dealer gaat. Uiteindelijk geldt dit natuurlijk voor alle merken en importeurs. Helaas zijn mijn slechte ervaringen met Ford, daarom deel ik ze nu hier.
     
  19. Ik ken een geval van garantie met die Franse leeuw. De wet staat aan hun kant want na drie pagina's kleine lettertjes is garantie een wassen neus. Ze kunnen nog wat leren van de industrie.

    Een consument is een geld ezel meer niet.
     
  20. Na zoveel ellende snap ik eigenlijk niet waarom je nog ford rijdt?
    Ik was al lang een ander merk gaan rijden
     

Deel Deze Pagina