1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 fase 2 Futura Wagon 1050 - the end is near!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Martin123t, 27 aug 2020.

  1. Net terug van vakantie, tijd voor een nieuw topic.

    Ik had onderstaande al in mijn ‘voorstellen-topic’ gepost, maar het is beter om apart te posten.


    In de vakantie heb ik tijd gehad om eens lekker te lezen op het forum, het was een soort van verslavend: ik heb er veel tijd aan besteed. De informatie is oneindig veel, jammer dat soms info moeilijk te vinden is vanwege dode links en ontbrekende foto’s. Maar het is niet anders, heb desondanks veel opgestoken over de Focus. Ook heb ik begrepen dat foto’s worden gewaardeerd.

    [​IMG]

    De belangrijkste reparatie die ik heb gedaan -sinds de auto in mijn bezit is- is het vervangen van het uitlaatspruitstuk, deze was lek en de geur van uitlaatgassen in de auto was niet bepaald fijn. Ik heb het spruitstuk besteld voor € 88,95 incl. verzendkosten en het de- en monteren viel mij niet tegen. Na demontage bleek dat de er scheuren waren bovenin (vrijwel zeker niet te lassen), het flexibele gedeelte was verrassend genoeg nog heel. Ben vergeten hier een foto van te maken.


    Vanwege de defecte katalysator (oorzaak branden motorlampje), heb ik een ‘spacer’ besteld bij Ali en deze gemonteerd. Eerder al had ik de lambdasonde vervangen maar dat had niet het gewenste resultaat. Ook de 'spacer' leek niet te werken, totdat wij gisteren de terugreis vanaf onze vakantiebestemming aanvaarden. Het lampje was uit en blijft uit tot nu toe.


    Verder heb ik nog niet veel gedaan aan de auto, de wielen heb ik letterlijk nog niet aangeraakt. Ook de bandenspanning is nog zoals ik de auto gekocht heb, tenminste: ik heb het verder nog niet gemeten. Maar optisch ziet het er allemaal goed uit, de auto rijdt lekker strak en stuurt kaarsrecht en het stuur staat recht. Ik doe regelmatig visuele controles, maar huldig het standpunt dat ik niets doe als het niet nodig is.

    [​IMG]

    De kilometerstand is nu 263.900 en we zijn nu 5500 km verder sinds 1 mei. Tot de vakantie was het benzineverbruik gemiddeld 1 op 14,8 (over 3500 km), af toe ook met aanhanger. Met de caravan was het gemiddelde verbruik 1 op 10,2 (over 1460 km), maar speciaal voor het rijden met caravan alleen benzine met octaangetal 98 getankt. Mijn gevoel zegt dat dit echt uitmaakt, het rijden op de Autobahn ging verassend soepel en ik kon mooi met het vrachtverkeer meebewegen.


    Voor de vakantie heb ik een litertje 5W30 gekocht bij de Action, de vorige eigenaar had mij verteld dat hij deze olie ook gebruikt had met het verversen. Op de camping heb ik olie gepeild en voor de zekerheid een kleine 400 ml bijgevuld.

    [​IMG]

    Vanmorgen stond de auto vlak en heb ik de peilstok er weer even uitgehaald.

    [​IMG]

    De motor loopt heel rustig, bij de koude start hoor je een piepje zoals je vroeger hoorde als de V-riem versleten raakte. Weet niet precies wat dit is, het kan de multiriem zijn of een spanrol die minder wordt. Heb nog niet naar de distributie gekeken, denk wel dat het zo langzamerhand tijd wordt om daar eens naar te kijken.

    [​IMG]

    Ik mag wel stellen dat ik erg tevreden ben over deze Focus. Heb gelezen dat sommigen het minder treffen, zeker waar het olieverbruik betreft. Ik denk dat ik geluk heb gehad tot nu toe. Ik hoop nog lange tijd plezier te zullen hebben van deze Focus.
     
    JelleL en Patman vinden dit leuk.
  2. Vandaag nog eens wat visuele inspecties gedaan, ik denk dat er nu echt wat werk aankomt.

    [​IMG]

    Het is erg slecht te zien en ik had er al eerder naar gekeken, maar het niveau van de remvloeistof is zeker niet meer op de 'MAX' bij de groene pijl. Of het al op 'MIN' staat bij de rode pijl durf ik niet te zeggen, maar als ik het dopje eraf draai dan lijkt het toch niet goed.

    [​IMG]

    Zijn er meer mensen die het peil niet kunnen zien door het semi-transparante potje?


    Binnenkort maar eens de achterremtrommels eraf om te kijken of de remcilinders nog heel zijn. Heb ook nog even onder de auto gekeken.

    [​IMG]

    Ik neem aan dat de koppelingscilinder niet lek is, dan moet je toch iets kunnen zien bij de groene pijl? Bij de rode pijl lijkt het mij dat hier wat versnellingsbakolie zweet.


    De 'gever' zag er ook wat zweterig uit, maar er is volgens mij niet echt sprake van lekkage. Er zijn geen sporen onder de mat.

    [​IMG]
     
    Patman vindt dit leuk.
  3. Vanmorgen even naar de plaatselijke sloop geweest. Stonden een Focus Wagon en een Mondeo netjes achter elkaar. Respectievelijk een achterwissermotor en een ruitenwisserhendel gedemonteerd.
    [​IMG]
    Schakelaar snel even gemonteerd en: het werkt! Nu variabele interval, dankzij dit forum. Probleem achterwissermotor (komt niet op eindstand) is niet opgelost met de nieuwe schakelaar, dus deze ook wisselen.
     
    JelleL vindt dit leuk.
  4. Ruitenwissermotor gewisseld, probleem blijft hetzelfde. Relais vervangen, ook dit helpt niet. Bedrading gecontroleerd: kabelbreuk!:weird:
    Nah ja, problem solved.
     
  5. Lekker klooien met de doorvoer naar de klep...:naughty:
     
    Martin123t vindt dit leuk.
  6. Gewoon geen achter wisser meer? De mijne ga ik demonteren in 1 van de volgende updates
     
  7. Nee hoor, kabeltje gerepareerd en alles werkt weer zoals ooit bedoeld. Was inderdaad in de doorvoer.
     
    JelleL vindt dit leuk.
  8. #8 Martin123t, 12 sep 2020
    Laatst bewerkt: 13 sep 2020
    Een vriend van mij woont mooi landelijk, het is maar 6 kilometer van ons nieuwe huis. Hij heeft een atelier maar ook een werkplaats met een splinternieuwe 2-koloms hefbrug. Het is een geweldige plek om aan de :focus: te sleutelen, maar alleen als dit nodig is natuurlijk. Ik had de tip gekregen om de distributieriem te (laten) vervangen.
    [​IMG]
    Ik heb nog getwijfeld om het niet te doen, maar als de riem zou breken zou ik natuurlijk spijt krijgen. Gezien het feit dat ik verwacht nog veel plezier te hebben van de :focus: besloot ik te investeren. Vorige week kreeg ik een setje binnen van Ali (€ 7,97).
    [​IMG]
    In Haynes las ik dat de afstelpen een lengte van 38,2 mm moet hebben. De Chinese pen bleek een lengte van 37,4 mm te hebben. Dat was snel gecorrigeerd.
    [​IMG]
    Ik heb geen idee of dit heel erg veel uitmaakt, ik verwacht eigenlijk van niet. Maar goed, de mogelijkheid was er en uiteindelijk zag de pen er als volgt uit.
    [​IMG]
    Afgelopen woensdag kwam de door mij bestelde distributieset (€ 50,30) binnen. In dit topic had ik gelezen dat het een goede set betreft, het zou wel eens dezelfde kunnen zijn als origineel Ford, zo begreep ik. De spanner was de nieuwe versie; kon zo vervangen worden met de spanner van het vorige type die erop zat. Monteren en daarna de pin eruit trekken na montage riem: staat dan gelijk op spanning. Werkt wel erg gemakkelijk.
    [​IMG]
    Afgelopen donderdagmiddag heb ik de Focus op de brug geplaatst.
    [​IMG]

    Ik heb eerst maar het RV-wiel gedemonteerd en vervolgens heb ik ruimte gemaakt door expansievat weg te leggen, het voorraadvaatje van de stuurbekrachtiging en de dynamo en de rechter motorsteun te verwijderen. Ook de steun van de dynamo moest weg en vervolgens kon ik de distributiekappen verwijderen. Ik geloof dat het met 11 boutjes vast zit.

    Alles liep eigenlijk wel lekker, maar op een gegeven moment moet de krukaspoelie eraf. Dit leverde mij wel wat hoofdbrekens op. Met de luchtsleutel was er geen beweging in te krijgen.
    [​IMG]
    Ook met een wringijzer dat ik verlengde met een stuk pijp kregen we er ook geen beweging in. Wat zat dat ding vast. Ik had niet zoveel zin om de startmotor te verwijderen om het vliegwiel te blokkeren. Met veel kunst en vliegwerk is de poelie uiteindelijk verwijderd, dit heeft echter wel wat zweetdruppels gekost. Volgende keer moet dat toch maar anders.

    Voor het verwijderen van de oude riem bleek dat deze nog precies op tijd stond, met de krukas tegen de aanslag kon de liniaal eenvoudig geplaatst worden.
    [​IMG]
    Toen de nieuwe riem gemonteerd was heb ik de motor nog getornd, zo’n 4 omwentelingen. Hierna de nokkenassen nog exact op tijd gezet, doordat er geen spie is geplaatst kan dit zeer nauwkeurig. Eigenlijk best wel een mooi systeem.
    [​IMG]
    Als alles weer afgebouwd is zie je helemaal niets meer van het vele werk. Het geeft natuurlijk wel een goed gevoel te weten dat de riem weer 8 jaar en 160k meekan. Om het toch te laten zien, de nieuwe sticker ingevuld en een prominente plek gegeven onder de motorkap.
    [​IMG]
    Donderdag rond middernacht was de klus geklaard. Vrijdagmorgen direct naar Duitsland geweest voor een nieuwe keuken. De auto reed als vanouds. De nieuwe riem heeft het dus alweer een paar honderd kilometer gehouden. Ben blij dat ik deze investering heb gedaan.:)
     
    BertPa en JelleL vinden dit leuk.
  9. Ondertussen zijn we ruim een maand verder. De Focus rijdt probleemloos, ik kan er wel van genieten. De sleutelklusjes waren min of meer noodzakelijk, ook wel leuk om te doen. Toch mis ik iets...

    In 1998 bestelde ik een spiksplinternieuwe Golf IV, ik kon me toen niet veel luxe permitteren maar 1 ding bestelde ik erbij: Cruise Control (cc). Sindsdien vind ik dit een accessoire die je niet kunt missen, ik rij dus al 22 jaar onafgebroken met cc, in welke auto dan ook.

    Ik lees graag op dit forum en ik spit de handleidingen voor de MK1 regelmatig door. Jullie zullen begrijpen dat mijn aandacht elke keer weer getrokken wordt door de inbouw van de originele cc, een aantal forumleden heeft dit gedaan. Ook onlangs nog. Ik heb alles zorgvuldig bekeken en stelde vast dat dit misschien voor mij wel iets te hoog gegrepen is. Hoe kom je aan de benodigde onderdelen en hoe weet je dat het juist is?

    Afgelopen weekend heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een gewaardeerd forumlid benaderd, ik vroeg hem of hij mij kon adviseren. Zijn reactie was overweldigend, ik kreeg 'an offer you can't refuse'. Lang verhaal kort: ik ga geholpen worden met een originele cc in de Futura. Ik ben daar heel blij mee (understatement). We hebben afgesproken dat we het hele proces gaan documenteren hier.

    Wordt vervolgd.
     
    BertPa, Hendrikje, Brekers en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Ik weet niet welke handleiding je gaat volgen, maar voor de gasklepmodificatie had ik destijds een simpelere oplossing ipv al die beugeltjes die op een duits forum werden gebruikt.
     
    BertPa vindt dit leuk.
  11. Hoi Marco,

    Bedankt voor de feedback en het meedenken. Ik heb vanavond even teruggekeken naar jouw topic, helaas zijn de foto’s van destijds niet meer te zien. Ik ga de aanpassingen niet zelf doen, deze worden voorbereid alvorens we hier de boel gaan inbouwen. Ik krijg een ander gemodificeerd gasklephuis en de mijne lever ik weer in. We zullen foto’s van de aanpassingen plaatsen.

    Voor dit project hebben we de volgende onderdelen nodig:

    Een wikkelveer.
    Een servostekker.
    Een module.
    Een gaskabel.
    Een remlichtschakelaar.
    Een koppelingsschakelaar.

    Ondertussen is het een en ander via eBay aangeschaft en onderweg:

    Wikkelveer; English, Indiana, USA.
    Module en stekker; Canvey Island, UK.
    Gaskabel; Harwich, UK.
    Rem en koppelingsschakelaar; Dunmow, UK.

    Zodra er meer nieuws is volgt hier weer een update.
     
    BertPa en Hendrikje vinden dit leuk.
  12. De eerste spulletjes die besteld zijn in Engeland zijn binnen. Gelijk een essentieel onderdeel: de module/rekeneenheid en de stekker.
    [​IMG]
    De stuurschakelaars en het aan te passen gasklephuis waren er al
    [​IMG]
    Het lijkt allemaal voorspoedig te gaan met het verzamelen. Super gaaf!
     
    M.Blaak, gerardTDCI en Hendrikje vinden dit leuk.
  13. Dat gaat lekker vlot. Hopelijk heb je de rest ook snel binnen.
     
    Hendrikje en Martin123t vinden dit leuk.
  14. Ik vind het echt geweldig en heel leuk. Er is zelfs al een 'Martin kratje'. Er zijn ook al bonusartikelen te zien.
    [​IMG]
    Ik word ook steeds op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. De kabelboom is al gemaakt, oerdegelijk met solderingen.
    [​IMG]
    Zou leuk zijn als de rest ook snel binnen is, maar we hebben geduld.
    [​IMG]
    Ik heb altijd begrepen dat foto's hier worden gewaardeerd. Als het teveel is dan hoor ik het wel.
     
    BertPa en Hendrikje vinden dit leuk.
  15. Ik zie je foto's niet. denk dat je nog een / moet plaatsen?
     
    Hendrikje vindt dit leuk.
  16. Ik zal de foto's bijelkaar voegen en hieronder opnieuw weergeven. Ondertussen zijn de gaskabel en de pedaalschakelaars ook in Nederland, het wachten is nu alleen op de wikkelveer. Volgens track & trace is deze ook onderweg vanuit de USA. De spulletjes voor onder de motorkap zijn dus binnen en worden voorbereid. Vanmiddag wordt een en ander al samengesteld, een precisieklusje!
    [​IMG]
     
    Hendrikje vindt dit leuk.
  17. Nu zijn ze wel zichtbaar :) Je kan lekker aan de knutsel :) Succes!
     
    Hendrikje vindt dit leuk.
  18. Dank. Het knutselen gebeurt niet door mij. Dat is specialistenwerk.:cool:
     
    Hendrikje vindt dit leuk.
  19. Onderstaand bewijs van de specialist. Dat ziet er degelijk uit zeg.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Hendrikje vindt dit leuk.
  20. Dat is de manier zoals ik dat ook deed. Ben ik benieuwd wie je helpt.

    Nog wel een tip van flip; om de eerste dooie slag bij inschakelen te voorkomen, doe een buisje van een kroonsteentje aan het eind van je gaskabel.
     
    BertPa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina